Test snelheidsgen nu ook beschikbaar in Australie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Test snelheidsgen nu ook beschikbaar in Australie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 13:30

http://www.horsetalk.co.nz/news/2010/12/118.shtml | Nieuwsredactie

Sinds afgelopen week beschikt ook de Australische rensport over een genetische test voor paarden waarmee de optimale race-afstand kan worden vastgesteld. Equinome, een Iers bedrijf met banden met de University College Dublin, ontwikkelde deze test na een wetenschappelijk onderzoek naar de genetische invloed op de prestaties van renpaarden.

In Sydney introduceerde Dr Emmeline Hill, die samen met de bekende renpaardenfokker en –trainer Jim Bolger Equinome oprichtte, deze dienst bij veel vooraanstaande Australische fokkers. De test, die eerder dit jaar publiek gemaakt werd, kan voor een renpaard de optimale race-afstand bepalen, door DNA-analyse van een gen dat betrokken is bij de ontwikkeling van spiermassa. Door de identificatie van dit zogenoemde ‘snelheidsgen’ is voor het eerst een genetische bijdrage aan een specifieke athletische kwaliteit van renpaarden vastgesteld. Deze doorbraak kan besluitvorming in de rensport compleet veranderen, aangezien het eigenaren en trainers in staat stelt om de ideale afstand voor een paard te bepalen.

Volgens Hill wordt er verder onderzoek gedaan om gezondheid en prestaties in volbloeden genetisch te analyseren. Ze verwacht dat er op korte termijn meer testen op de markt zullen komen.

Meer Engelstalige informatie over de test kun je lezen in
http://www.horsetalk.co.nz/news/2010/01/104.shtml
http://www.horsetalk.co.nz/news/2010/11/086.shtml

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:35

Interessant! Zenyatta heeft zeker een racegen en ik denk voor de langere afstanden! :j

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:44

Zullen ze ook de springen vinden? met de grootste hoogte die een paard kan springen? (en ook nog tijdens een parcours...)

Mayasfrenk

Re: Test snelheidsgen nu ook beschikbaar in Australie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:32

ik weet niet of we dit wel moeten willen..... die genetische toestand loopt er straks op uit dat ze genetisch gemanipuleert worden of dat er op andere mannier misbruik van gemaakt word... als het paard er beter van word in de zin van je weet wat het wel en niet aankan dus hoeft het dat wat hij neit aankan niet meer te doen ben ik het hier mee eens... maar hier gaan straks hele rijke mensen nog veel meer geld uit halen en ik denk niet dat dit onze paarden ten goede gaat komen. het natuurlijke gaat er helemaal af zo.......

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:30

@Mayasfrenk, ben het helemaal met je eens.
Er is toch geen lol aan om alles zo te kunnen knutselen dat de sport er als het ware af is?
Heb toch al een hartgrondige hekel aan al dat kunstelen en knutselen wat wij doen in planten en dieren gewoon omdat het kan. Dit is volgens mij gewoon echt een heel fout iets wat we niet zouden moeten willen :n

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:57

kijk als ze ziektes en dergelijke kunnen vinden en misschien kunnen genezen op zon mannier ben ik helemaal voor. maar dit gaat alleen maar om het geld. kijk naar de klonen enzo... schijnt dat ze bij die van guidam de revel niet eens in de box kunnen omdat die zo gestoord is... dit heb ik via via trouwens hoor zeg het er even bij... maar dit is gewoon god spelen vind ik

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:22

Yep. 'We' (wetenschap - de mens) denken dat we zoveel weten maar er is altijd nog veel meer wat we niet weten dan wat we wel weten. Het is alleen zo jammer dat we daar altijd weer op een hardleerse manier achter moeten komen en dieren daarvan de dupe zijn zoals idd met klonen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:24

ik vind het niet zo heel erg, eigenlijk is het misschien wel beter voor de paarden, dat ze alleen rennen op de afstanden waar ze het best inzijn... Stel je hebt een paard dat volgens zijn genen een sprinter is maar met heel veel moeite kan zo'n paard natuurlijk ook een langere afstand afleggen, als ze dan weten dat dat paard een sprinter is is het voor de eigenaren ook veel rendabeler om zo'n paard op de korte afstand te laten racen.
En als je eenmaal de genen weet kan je veel doelbewuster fokken, waardoor het aantal renpaarden dat niet zo heel erg snel blijkt te zijn dus een stuk minder word.

@Ptiteblue, ik denk niet dat ze uit genen kunnen gaan aflezen hoe hoog paarden kunnen springen. Het is natuurlijk wel genetisch bepaald maar daar komen dan geen exacte cijfertjes uitrollen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:47

Ach, zie het als een heel kort verrichtingsonderzoek. Daarin bepaal je immers ook de aanleg voordat je daadwerkelijk het paard inzet voor de sport of fok. Uiteindelijk geeft niet de test maar het paard de doorslag uiteraard. Het kan genetisch wel een duurloper zijn, maar als hij het op de sprint vervolgens goed doet blijven ze echt niet op basis van de test doordrammen. Ik zie het eerder als veulen selectie. Je kan dan op de veiling met iets grotere kans een bepaalde aanleg kopen. Bij de springpaarden op grote stallen doen ze dat door een veulen te laten springen, bij renpaarden misschien voortaan met een buisje bloed.

Bij springpaarden was trouwens de genetische aanleg voor bepaalde spieren al jaren geleden gekoppeld aan de kans op een foutloos parcours. Daar wordt nou ook bepaald niet extreem veel mee gedaan.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:04

Ik denk dat het zwaar wordt overschat. De milieuinvloeden zijn nog steeds groter dan de erfelijke invloeden.
Bij de koeien worden op het moment voor stieren gebruikt die genomic getest zijn terwijl er helemaal nog geen nakomelingen van zijn.
Ik denk dat het zo'n hype is die wel weer zal overwaaien. (denk maar aan de klonen daar is nog helemaal niets van terecht gekomen)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:41

Ilse_123 schreef:
ik vind het niet zo heel erg, eigenlijk is het misschien wel beter voor de paarden, dat ze alleen rennen op de afstanden waar ze het best inzijn... Stel je hebt een paard dat volgens zijn genen een sprinter is maar met heel veel moeite kan zo'n paard natuurlijk ook een langere afstand afleggen, als ze dan weten dat dat paard een sprinter is is het voor de eigenaren ook veel rendabeler om zo'n paard op de korte afstand te laten racen.
En als je eenmaal de genen weet kan je veel doelbewuster fokken, waardoor het aantal renpaarden dat niet zo heel erg snel blijkt te zijn dus een stuk minder word.

Paarden worden over het algemeen al gebruikt op de afstanden waar ze voor gefokt zijn. Een sprinter zal nooit een lange afstand kunnen afleggen, puur omdat een sprinter gefokt is om van start tot finish te vliegen en niet om het gaspedaal langzaam in te trappen tot topsnelheid. Andersom is wel mogelijk maar is ook vaak een uitzondering op de regel. Elke goed trainer weet na ervaring in de training welke afstanden en baancondities het beste zijn voor welk paard, daar is dit snelheidsgen dus helemaal niet voor nodig. Welke hengsten snelheid vererven is dit gen ook niet voor nodig want er is allang bekend welke hengsten snelheid vererven.

Het enige dat gen doet is aantonen of hengst A meer snelheidsgen heeft in een bepaalde afstand dan hengst B. Het enige nadeel wat ik denk dat ervan gaat komen is dat iedereen massaal met de hengsten gaan fokken die het meeste snelheidsgen hebben en er op den duur dus ook weer inteelt van komt. Positief is wel dat eigenaren en fokkers meer inzicht krijgen in het snelheidsgen van hun merrie en of het goed fokmateriaal is. Verder kan ik weinig negatiefs of positiefs over zeggen.

Er wordt dus helemaal niks het paard gestopt/gespoten de natuurlijke aanleg wordt gewoon grondiger bestudeert.