Ilse_123 schreef:ik vind het niet zo heel erg, eigenlijk is het misschien wel beter voor de paarden, dat ze alleen rennen op de afstanden waar ze het best inzijn... Stel je hebt een paard dat volgens zijn genen een sprinter is maar met heel veel moeite kan zo'n paard natuurlijk ook een langere afstand afleggen, als ze dan weten dat dat paard een sprinter is is het voor de eigenaren ook veel rendabeler om zo'n paard op de korte afstand te laten racen.
En als je eenmaal de genen weet kan je veel doelbewuster fokken, waardoor het aantal renpaarden dat niet zo heel erg snel blijkt te zijn dus een stuk minder word.
Paarden worden over het algemeen al gebruikt op de afstanden waar ze voor gefokt zijn. Een sprinter zal nooit een lange afstand kunnen afleggen, puur omdat een sprinter gefokt is om van start tot finish te vliegen en niet om het gaspedaal langzaam in te trappen tot topsnelheid. Andersom is wel mogelijk maar is ook vaak een uitzondering op de regel. Elke goed trainer weet na ervaring in de training welke afstanden en baancondities het beste zijn voor welk paard, daar is dit snelheidsgen dus helemaal niet voor nodig. Welke hengsten snelheid vererven is dit gen ook niet voor nodig want er is allang bekend welke hengsten snelheid vererven.
Het enige dat gen doet is aantonen of hengst A meer snelheidsgen heeft in een bepaalde afstand dan hengst B. Het enige nadeel wat ik denk dat ervan gaat komen is dat iedereen massaal met de hengsten gaan fokken die het meeste snelheidsgen hebben en er op den duur dus ook weer inteelt van komt. Positief is wel dat eigenaren en fokkers meer inzicht krijgen in het snelheidsgen van hun merrie en of het goed fokmateriaal is. Verder kan ik weinig negatiefs of positiefs over zeggen.
Er wordt dus helemaal niks het paard gestopt/gespoten de natuurlijke aanleg wordt gewoon grondiger bestudeert.