Grote welzijnsrisico's bij langdurig transport voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grote welzijnsrisico's bij langdurig transport voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 08:59

www.levendehave.nl / Dierenwelzijnsweb

Jaarlijks gaan er in de EU 125.000 paarden richting slachthuis. Bij het vervoer over lange afstanden gaat er veel mis. Er is te weinig controle. Dit meldt de website Dierenwelzijnsweb.

Onlangs kwamen de Britse veterinaire organisatie ‘BEVA’ en de Europese veterinaire organisatie ‘FVE’ bijeen in Brussel om te praten over het vervoer van paarden binnen de EU. Dat het om een omvangrijk probleem gaat, blijkt uit de cijfers: van de ruim 125.000 paarden die naar het slachthuis gaan, is ongeveer 70% langer dan 8 uur onderweg, ruim 30% meer dan 24 uur. De meeste paarden komen uit Polen, Roemenie en Spanje en gaan naar Italië.

Op de bijeenkomst van FVE/BEVA werd vastgesteld dat langeafstandstransporten van paarden veel ellende kunnen veroorzaken. EU-regelgeving zou het dierenwelzijn tijdens het transport moeten waarborgen, maar deze regels worden onvoldoende gehandhaafd. Daardoor kan het gebeuren dat paarden te weinig te drinken krijgen, dat veel transportmiddelen niet aan de EU-regelgeving voldoen, dat er meer dieren worden vervoerd, dan is toegestaan, hetgeen stress veroorzaakt. Langdurige transporten leiden ook tot uitputting bij de dieren.

De meningen over welke maatregelen het meest effectief zijn, liepen uiteen. Dierenbeschermingsorganisaties zoals Animals’ Angels willen het langeafstandstransport van paarden verbieden. Andere partijen tijdens de bijeenkomst in Brussel waren van mening dat verbetering van de handhaving van de bestaande regelgeving al een enorme vooruitgang zou betekenen, aldus Dierenelzijnsweb. Inspecterende dierenartsen zouden hun recht om transporten te verbieden, stil te zetten en de paarden af te laden en het euthanaseren van zieke en gewonde dieren vaker moeten uitoefenen. Slachthuizen zouden paarden die in slechte conditie arriveren consequent moeten weigeren. Hierdoor zouden ‘slechte’ transporteurs uitgeschakeld worden.

Veel narigheid zou kunnen worden bestreden door een verplichte identificatie en registratie van alle paarden met behulp van microchips. Dit zal bijdragen aan het traceren van misstanden en daarbij betrokken partijen. Een uniforme Europese aanpak is noodzakelijk, zo luidde de conclusie.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:10

En als die dieren dan consequent worden geweigerd, wat gebeurt er dan met die dieren? Dan worden ze weer het slachtoffer van de strijd tegen de slechte transporteurs.

joopie7

Re: Grote welzijnsrisico's bij langdurig transport voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:22

Wat ik niet helemaal snap, is dat ze niet gewoon de paarden in de buurt slachten en ze dan als diepvriespakketjes vervoeren, lijkt me een hoop transport kosten schelen en beter voor het dierenwelzijn.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:30

Bravura schreef:
En als die dieren dan consequent worden geweigerd, wat gebeurt er dan met die dieren? Dan worden ze weer het slachtoffer van de strijd tegen de slechte transporteurs.

Idd, worden ze weer de lange reis terug gestuurd?
Ik snap idd ook niet waarom ze niet naar een slachthuis in de buurt gaan, de prijs in Italie licht dan misschien hoger? maar dat weegt toch niet op tegen benzine kosten/uren?

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:12

ze moeten per vandaag nog alle transporten over meer dan 50 km verbieden!
Dat er dieren geslacht worden, dat is niet anders, maar dan wel als diepvriespakket
over de grens! Je wilt toch niet weten dat je favo rijdier zo'n dodenreis moet maken!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:17

Dus als ik een paard koop in Groningen en ik woon zelf in Brabant , dan mag dat niet, want dat is ook 250 kilometer.
Ik denk dat menig wedstrijdruiter elk weekend meer kilometers aflegt dan 50 hoor, dus ik vind dat je hier een beetje dom praat.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:21

darwin schreef:
Dus als ik een paard koop in Groningen en ik woon zelf in Brabant , dan mag dat niet, want dat is ook 250 kilometer.
Ik denk dat menig wedstrijdruiter elk weekend meer kilometers aflegt dan 50 hoor, dus ik vind dat je hier een beetje dom praat.

Ik denk dat ze het over transporten heeft met 20 paarden in een kleine ruimte in een vliegtuig heeft dus niet over een of 2 paarden in een trailer met meestal een hooinetje tot hun beschikking.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:29

50 kilometer, das een nog geen uurtje rijden , dat overleven ze echtwel, ook met 20 op een vrachtwagen (bij wijze van ;) ).
Misschien bedoelde ze 500 km ipv 50, want bij 50 kilometer kan ik me er niets bij voorstellen dat je je daar druk om maakt.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:33

Ik denk dat het eerder ligt aan het feit dat er tegenwoordig maar weinig slachterijen ook zijn toegerust om paarden te slachten. In NL eten we gewoon minder paardenvlees. Ik weet er bij mij in een de buurt die paarden slacht, maar daar komen geen vrachtwagens vol. Alleen zo nu en dan een paardje dat uit z'n lijden verlost wordt.
Dus dan is het logisch dat ze verder moeten rijden met een volle vrachtwagen. En paar jaar geleden zijn een paar paarden van een bekende naar Frankrijk gebracht voor de slacht, leverde een betere prijs op.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:43

Yviertje schreef:
Ik denk dat het eerder ligt aan het feit dat er tegenwoordig maar weinig slachterijen ook zijn toegerust om paarden te slachten. In NL eten we gewoon minder paardenvlees. Ik weet er bij mij in een de buurt die paarden slacht, maar daar komen geen vrachtwagens vol. Alleen zo nu en dan een paardje dat uit z'n lijden verlost wordt.
Dus dan is het logisch dat ze verder moeten rijden met een volle vrachtwagen. En paar jaar geleden zijn een paar paarden van een bekende naar Frankrijk gebracht voor de slacht, leverde een betere prijs op.

Ik kan nooit geloven als je daar de benzine kosten van af trekt (heen en terug) dat je het nog over een betere prijs kunt hebben.
Daar buiten STEL mijn paard zal ooit naar de slager moeten dan kies ik voor een goede die niet te ver weg is en de prijs zal me dan een worst wezen Ik ga voor 100 euro meer mijn paard niet langer vervoeren dan nodig is.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:47

lisasander schreef:
darwin schreef:

Ik denk dat ze het over transporten heeft met 20 paarden in een kleine ruimte in een vliegtuig heeft dus niet over een of 2 paarden in een trailer met meestal een hooinetje tot hun beschikking.

Vliegtuig, }:0 een oude gammele vrachtauto zul je bedoelen. Alleen sportpaarden worden per vliegtuig vervoert. Die hebben het wel goed.

Het gaat hier vooral om paarden uit het voormalige oostblok. Deze paarden zijn vaak al slecht verzorgt en worden met de meest gammele oude vrachtauto's vervoert. Met vaak veel te veel paarden op een kleine ruimte. Hengsten merries en veulens door welkaar heen allen omdat ze in Italie waarschijnlijk een paar cent per kg opbrengen. :(

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:53

Deze problematiek is al meer dan 20 jaar bekend.
En veel verbetering zit er echt niet in!
Beslissingen moeten op Europees niveau genomen worden, en dat haalt niks uit! Wat zitten die lui daar te doen, dat vraag ik me al jaren af.!!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:06

Slachtingen moeten in het dichtsbijzijnde slachthuis gebeuren vind ik. En niet alleen met paarden maar met alle dieren. Het is toch onnodig om van die ellelange transporten in te leggen, ik kan me niet inbeelden dat de winst zoveel groter is als je eerst 1000km moet rijden.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:11

Mandyke schreef:
Slachtingen moeten in het dichtsbijzijnde slachthuis gebeuren vind ik. En niet alleen met paarden maar met alle dieren. Het is toch onnodig om van die ellelange transporten in te leggen, ik kan me niet inbeelden dat de winst zoveel groter is als je eerst 1000km moet rijden.

Probleem is dat de winst waarschijnlijk wel veel groter is in Italy en misschien zijn er ook geen slachthuizen beschikbaar in het Oostblok, is er daar geen vraag naar paardenvlees?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:39

Ik snap idd ook niet waarom ze niet naar een slachthuis in de buurt gaan, de prijs in Italie licht dan misschien hoger? maar dat weegt toch niet op tegen benzine kosten/uren?[/quote]

Daarom snap ik het nooit {x) {x) {x) , het is ook nog eens pure dierenmishandeling.

Laat ze aub liever in eigen land slachten, geen gezeul en mishandelingen met levende dieren aub.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:52

Ragdollcat schreef:
Ik snap idd ook niet waarom ze niet naar een slachthuis in de buurt gaan, de prijs in Italie licht dan misschien hoger? maar dat weegt toch niet op tegen benzine kosten/uren?

Daarom snap ik het nooit {x) {x) {x) , het is ook nog eens pure dierenmishandeling.

Laat ze aub liever in eigen land slachten, geen gezeul en mishandelingen met levende dieren aub.[/quote]

Het is gewoon econmomisach bekeken door de handelaren. Ondanks ectra brandstof kosten en uren brengen ze daar meer op dus worden ze naar Italy gebracht. Als ze in ik noem maar wat China na brandstofkosten en uren nog meer opbrachten dan zouden ze ze daar heen brengen. De handelaren/transporteurs zien geen dier maar gewoon een wandelende portemonnee.

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:06

Het grootste probleem is dat de EU zulke transporten sponsert ! Zij geven subsidies voor deze transporten en zolang die niet worden afgeschaft blijft het probleem bestaan!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:25

Dan moeten ze vanuit de EU uit de winstmarge voor een paard (en andere dieren) gelijk maken in alle europese landen en ervoor zorgen dat er meerdere en beter uitgeruste slachthuizen komen ipv te liggen zeiken op dat het vervoer diervriendelijker moet worden, dit laatste valt uiteindelijk amper te controleren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:50

Leonora schreef:
ze moeten per vandaag nog alle transporten over meer dan 50 km verbieden!
Dat er dieren geslacht worden, dat is niet anders, maar dan wel als diepvriespakket
over de grens! Je wilt toch niet weten dat je favo rijdier zo'n dodenreis moet maken!

Dat zou dus betekenen dat mijn paard niet geslacht kan worden! Zit binnen 50 kilometer namelijk niet eens een paardenslachter in de buurt. Ga eerst eens kijken hoe ver je al komt als je vanuit texel een paard wilt kopen in limburg, denk dat je schrikt van de kilometers.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:05

Het gaat hier niet om de transporten binnen Nederland. Het gaat vooral om de zeer lange transporten van 24 tot 48 uur.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:10

Jockey_my schreef:
Yviertje schreef:

Ik kan nooit geloven als je daar de benzine kosten van af trekt (heen en terug) dat je het nog over een betere prijs kunt hebben.
Daar buiten STEL mijn paard zal ooit naar de slager moeten dan kies ik voor een goede die niet te ver weg is en de prijs zal me dan een worst wezen Ik ga voor 100 euro meer mijn paard niet langer vervoeren dan nodig is.

Hij heeft de paarden aan de iemand verkocht die ze naar Frankrijk zou brengen voor slacht en hij kreeg toch echt een hogere prijs voor z'n paarden dan dat hij ze hier liet slachten. De paarden waren goed gespierd, maar gewoon helemaal kapot.
Er is hier gewoon geen markt voor paardenvlees en blijkbaar in het buitenland wel. Waardoor je dus gaat slepen met slachtvee.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:38

Yviertje schreef:
Hij heeft de paarden aan de iemand verkocht die ze naar Frankrijk zou brengen voor slacht en hij kreeg toch echt een hogere prijs voor z'n paarden dan dat hij ze hier liet slachten. De paarden waren goed gespierd, maar gewoon helemaal kapot.
Er is hier gewoon geen markt voor paardenvlees en blijkbaar in het buitenland wel. Waardoor je dus gaat slepen met slachtvee.

Bij deze situatie kan je je ook wel afvragen of deze paarden wel effectief naar de slacht zijn gegaan. Zagen de paarden er goed uit, is de kans groot dat ze gewoon zijn doorverkocht aan nietsvermoedende beginnende paardenliefhebbers. Dit gebeurt heel vaak.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:01

Bravura schreef:

Dat was precies mijn gedachte. Sta je daar bij het slachthuis, mag het paard niet naar binnen. En dan? Mee terug nemen waar hij vandaan kwam? Illegaal slachten?

Ik blijf erbij dat ELK dier in eigen land geslacht moet worden. Ook varkens maken ellelange reizen om als ham weer terug te komen naar Nederland. En dat alles alleen voor geld. Gewoon hier fokken, afmesten en hier slachten. Scheelt een hele hoop onnodig dierenleed.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:05

Laat die beesten gewoon naar dichtbijzijnde slachterijen gebracht worden.. komop.. waar gaat het heen..!!

In nijkerk worden ze overdag geslacht, en diezelfde dag gaan de paarden in de koelwagen over de grens.
En ja.. als je je paard levend naar Belgie doet, krijg je dr zo 300/400 euro voor... Maar om dan even niet te spreken over de omstandigheden, garantie van echt slachten...

Bah...
Melanie5 : dan komt idd het terugsturen, naar een andere slachterij te pas, of het paard wordt alleen geschoten en niet geslacht. Maar vaak zoeken ze een oplossing, en sturen ze de paarden door naar een andere grens.

Ik ben mij sinds een paar weken aan het bezighouden met de buitenlandse slacht van nederlandse paarden. Hoe het zit met het transport e.d, de regels, de verzorging, de slachthuizen. En ik schrik ervan. Ik ken maar een paar slachters (op 1 hand te tellen) waarbij je je dier veilig naar Belgie kunt sturen.. met de garantie dat ie ook daadwerkelijk geslacht wordt, en normaal vervoerd wordt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:59

@jollie, dankzij jou uitstapjes en verslagen op bokt heb ik me zoiezo al voorgenomen dat als ik ooit voor de keus kom te staan en ik kies voor slachten dat ik hem dus naar v.d. Veen breng. Gewoon omdat ik zeker weet dat een paard daar op een normale manier en echt geslacht wordt.

@juliomariner: Ik weet dat het over transporten naar het buitenland gaat, ik reageerden op het berichtje van Leonora die zij dat een paard niet verder als 50 kilometer mag reizen met een trailer of vrachtwagen. Als ik dus mijn paard binnen 50 km zou moeten laten slachten weet ik zeker dat het niet op een diervriendelijke manier gebeurt en het paard met nog meer stress en kans op misschieten aan zijn eind komt.

De transporten naar het buitenland vindt ik zoiezo belachelijk, maar ik vindt het ook belachelijk dat er hier gewoon geen paardenvlees in de winkel ligt terwijl het het schoonste vlees is dat er bestaat. Dit probleem is dus een gevolg van de oorzaak dat wij massaal geen paardenvlees eten in nederland.