Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

roybrit schreef:Nee die zullen vast niet meer te koop zijn denk ik

Citaat:ZWEVEZELE/ BALIEBRUGGE - De dagelijkse wandeling van Rita L. uit Zwevezele draaide gisteren uit op een gruwelijke ontdekking. In een weide in Baliebrugge trof ze twee kadavers van pony's aan. 'Een echte schande', vindt ze.
Rita L. uit de Vrijgeweidestraat in Zwevezele gaat elke dag wandelen met haar Spaanse windhond Bowie. En elke dag neemt ze daarvoor de Vrijgeweedwandelroute tussen Zwevezele en Baliebrugge. Maar gisteren liep de wandeling niet zoals anders. Om half elf deed ze immers een lugubere vondst.
'Mijn hond ging plotseling snuffelen in een varenhaag langs het pad', doet ze haar verhaal. 'Ik zag op het pad een sliert paardenhaar liggen en besloot een kijkje te nemen naast het pad. Toen ik achter die varens kwam, schrok ik mij een hoedje. Daar lagen de kadavers van twee pony's.'
Geen prettig gezicht, garandeert Rita ons. 'Zeker niet als je zelf een groot dierenliefhebber bent. Ik heb toen meteen de politie gebeld. Erg lang konden die dieren daar nog niet liggen, want maandag ben ik daar ook gepasseerd en toen was er niets te zien.'
Verwaarlosing
Rita en haar man hebben zelf ook een paard en vinden het een schande wat er met de pony's is gebeurd. 'Je kon meteen zien dat die arme dieren verwaarloosd waren', zucht Rita. 'Dat doet pijn, zeker als je zelf een paardenliefhebber bent. Ik heb vroeger nog deelgenomen aan paardenkoersen.'
Het toeval wil dat de hond Bowie vroeger zelf ook verwaarloosd werd, door zijn vorige baasje. 'Wij hebben hem een drietal maanden geleden uit het asiel gehaald. Ik mag er niet aan denken wat die pony's hebben meegemaakt en hoe ze aan hun eind zijn gekomen. Wellicht zijn ze elders gestorven en werden ze daar gedumpt. Dat doe je toch niet met dieren? Het is een echte schande.'
Rita vindt dat de eigenaar gezocht moet worden en op zijn verantwoordelijkheid gewezen moet worden. Maar de politie weet momenteel niet wie de eigenaar is. 'De pony's droegen geen oormerk', zegt woordvoerder Edgard Yde van politie Het Houtsche. 'Er is een proces-verbaal voor verwaarlozing opgemaakt en we zullen al het mogelijke doen om de eigenaar op te sporen. Hij riskeert een zware boete.'
Het vilbeluik is verwittigd en komt de dieren ophalen Bron Nieuwsblad