'Ik maal niet om wat de mensen van ons vinden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Ik maal niet om wat de mensen van ons vinden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 07:58

Hij, 50 en wereldkampioen jumping. Zij, 25, een van de beloftevolste Belgische amazones. Hij, genomineerd voor Sportman van het Jaar. Zij, genomineerd voor Talent van het Jaar. Samen: het (topsport)koppel Philippe Le Jeune en Gudrun Patteet. Wie is de vrouw van wie de wereldkampioen zegt dat hij zonder haar die plak niet had behaald?

'Tja, en toen sloeg de vonk over.' Tja, hoe gaat dat? Nogal wiedes is het dat topsporters uit hetzelfde milieu elkaar geregeld vinden - in de paardensport zijn ze lang niet de enigen bij wie de liefde voor elkaar verder gaat dan de passie voor viervoeters. Maar een koppel van wie de eega half zo oud, pardon, jong is als mijnheer, is niet zo alledaags. Philippe Le Jeune omschreef het onlangs zo. 'Ik ben niet gefortuneerd en ik lijk niet op Richard Gere. Ik zal iets anders hebben, zeker? Weet je wat, vraag het haar zelf.'

En wat dan wel, mevrouw Patteet? 'Philippe zit op dezelfde golflengte als ik. Hij deelt dezelfde passie, dezelfde filosofie. Kijk, sommigen zien in paarden een voorwerp waarmee je veel geld kunt verdienen, een gebruiksvoorwerp zeg maar. Wij denken anders, op langere termijn. Jonge paarden trainen en opleiden, in de hoop dat ze aan de top kunnen komen, dat is ons plezier. En ik dacht nooit dat ik een man zou tegenkomen die ook zo denkt.'

Geen coup de foudre

De liefde voor paarden dus, maar verklaart dat helemaal waarom beiden voor elkaar vielen? Een coup de foudre misschien, boem, pats, liefde op het eerste gezicht? Dat niet. Patteet en Le Jeune kennen elkaar al behoorlijk lang. 'Het eerste contact? Ik moet zeventien of achttien geweest zijn. Philippe is toch een grote mijnheer in de paardensport, een voorbeeld. Logisch dat ik hem af en toe advies vroeg. De manier waarop hij met paarden omgaat, trof me, als een gevoelsmens. Maar ook zijn vriendelijkheid, zijn eerlijkheid. Als het goed was, zei hij het, als het slecht was ook. Bovendien gaf hij me ook tips.'

Nog iets dichter groeiden ze vorig jaar naar elkaar toe, toen Patteet bij Le Jeune kon trainen, dankzij het Talentenplan van de Vlaamse Liga Paardensport (VLP). Komt daarbij dat een vroegere relatie - Patteet vormde ongeveer twee jaar een koppel met de Nederlandse springruiter Vincent Voorn - spaak liep.

En toen, toen sloeg de vonk dus over. Tja. Toch duurde het nog even voor ze in april van dit jaar een koppel vormden en ze bij hem introk in zijn manege in Sint-Martens-Lennik. 'Ik moet bekennen: aanvankelijk zag ik het niet zitten', zeg ze. 'We schelen vijfentwintig jaar. Hoe langer hoe meer bleek dat de enige reden waarom we het niet zouden proberen. Nu redeneren we: dit is meer een probleem van de buitenwereld dan van ons. Wat de mensen nu vinden van ons, daar maal ik niet om.'

Le Jeune gooide al meermaals met bloemetjes. Dat hij zonder haar geen wereldkampioen was geworden bijvoorbeeld. Patteet blijft er bescheiden bij. 'Ik was er gewoon bij in Kentucky. Voor de finale tussen de beste vier (waarbij elke ruiter ook met de paarden van de concurrentie moest rijden, red.) was Philippe een tikje nerveus. Ik heb gewoon tegen hem gezegd dat dat helemaal niet hoeft. Dat hij al zoveel ervaring heeft, al zoveel paarden heeft bereden, dat dat nog nooit problemen opleverde. Ik was ook best zenuwachtig, hoor.'

Samen kinderen?

Patteet trok niet alleen bij Philippe Le Jeune in. De manege is ook een familiebedrijf: Le Jeunes twee zonen, Philippe jr. en Thibault, besturen samen de zaak, generatiegenoten van Patteet. 'Het was even zoeken, normaal. Nu zijn Philippes kinderen blij dat ze hun papa gelukkig zien. En mijn familie en vrienden vinden het geweldig.'

En ja, zo goed draait het dat ze al over kinderen gesproken hebben. 'Zowel Philippe en ik willen kinderen. Wanneer? Daar kleven we voorlopig geen termijn op, wie weet over een drietal jaar. Alle twee willen we, nu het zo voorspoedig loopt in de sport, zien waar we nog kunnen uitkomen op sportief vlak.'

Vanzelfsprekend, zegt Patteet, zijn er altijd onwetenden die andere redenen zoeken. Dat ze aan de arm van Le Jeune hangt omdat ze zo haar sportieve carrière naar een hoger niveau wil tillen. Laat ze maar denken, zo vindt ze, ook al zijn het baarlijke nonsens. 'De reden is, nogmaals, dat we een passie hebben voor paarden, alles in ons leven is daarrond georganiseerd.'

En ja, natuurlijk opent het visitekaartje van wereldkampioen deuren en vraagt Le Jeune soms om een package deal: een organisator die de wereldkampioen wil, mag ook eens denken aan zijn talentrijke wederhelft. 'Maar het is niet dat ik daar afga hé', zegt Patteet. 'Integendeel, ik wil het vertrouwen van Philippe en de organisatoren niet beschamen. Zowel in Parijs als in Stuttgart stopten de organisatoren mij al een uitnodiging toe voor volgend jaar, omdat ze tevreden waren.'

Samen naar Spelen?

En ja, Patteet mag ook paarden van Le Jeune berijden. Carlino G bijvoorbeeld, een ruin van tien jaar. 'Zowel Philippe als ik vinden dat Carlino G misschien weleens naar de Olympische Spelen kan.'
www.nieuwsblad.be

Dat zou wat zijn, als koppel naar de hoogmis van de sport? Ho maar, zegt Patteet. 'Het klopt dat de bondscoach (de Zwitser Philippe Guerdat, red.) ons toejuicht als gepassioneerd koppel, maar ik zal toch nog veel moeten evolueren. Carlino heeft potentieel, maar we zullen alle twee nog moeten groeien.' Stapje voor stapje dus: Patteet droomt eerst van een stek, ook al zou het slechts als reserve zijn, in het nationale jumpingteam voor de Super League. 'Zowel voor Philippe als voor Vigo d'Arsouilles zouden de Spelen van Londen 2012 uiteraard fantastisch zijn. Het zou een olympische primeur zijn voor Philippe en een waardig afscheid voor Vigo (na Londen 2012 gaat Vigo waarschijnlijk op pensioen als sportpaard en mag hij carrière voortzetten als dekhengst, red.). En als Vigo en Philippe gezond blijven, is Londen 2012 geen droom, maar wel realiteit.'

Over gezond blijven gesproken. Le Jeune is momenteel ongeveer een maandje niet te zien op wedstrijden wegens tegenpruttelende adductoren. Dat vindt Patteet niet zo heel erg. 'Er ging de voorbije weken geen dag voorbij zonder media-aandacht. Die rust zal hem zeker goed doen, want de voorbije weken waren soms echt hectisch.'