Kamer wil grote grazers niet buiten Oostvaardersplassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Kamer wil grote grazers niet buiten Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:20

volkskrant

Een meerderheid in de Tweede Kamer (VVD, PVV en CDA) wil niet dat de heckrunderen, edelherten en konikpaarden uit de Oostvaardersplassen deze winter in een groter gebied naar voedsel kunnen zoeken.
Afgelopen winter was er veel te doen over beelden van uitgeputte, stervende grazers. Staatssecretaris Henk Bleker (Natuur) wil herhaling voorkomen door -op advies van deskundigen- deze winter zwakke dieren eerder te laten afschieten en de grote grazers ook toe te laten tot het nabijgelegen bosgebied Hollandse Hout. Idee daarbij is dat de dieren in het grotere gebied meer beschutting tegen de kou en meer voedsel kunnen vinden. Volgens deskundigen leden de grazers afgelopen winter het meest door gebrek aan beschutting en niet zozeer doordat ze door de vorst en sneeuw niet veel voedsel konden vinden.

Meer beschutting
Bleker vindt VVD, PVV en CDA tegenover zich die vinden dat er dan maar meer beschutting moet komen in natuurgebied Oostvaardersplassen. VVD en CDA menen ook dat het beheer van de afgelopen jaren 'onnodig dierenleed en een achteruitgang van verschillende vogelpopulaties en waterkwaliteit' veroorzaakte. Ze vrezen verder dat voedselzoekende grazers in de 500 hectare open te stellen Hollandse Hout schade aanrichten aan het bestaande groen.

De PVV wil de grazers om andere redenen niet in het bos. De partij voorziet dat het zo alleen maar moeilijker wordt om eventueel in te grijpen als dieren hulp nodig hebben of afgeschoten moeten worden.

Oostvaarderswissel
De drie partijen spraken zich ook uit tegen de mogelijkheid om de grazers ook toe te laten tot de Oostvaarderswissel. Ook dit zien zij niet als echte oplossing die voorkomt dat dieren tijdens de winter lijden. Bovendien vinden ze de ongeveer 20 miljoen euro die deze ingreep kost, te duur in deze tijd van bezuinigingen. Juist vanwege de kosten van het realiseren van wildroosters en ecoducten wil Bleker zich hier nog op beraden.

Verwante artikelen:
[VN] Kamer: bosverbod voor grote grazers
[VN] Dierenbescherming blij met advies voor Oostvaardersplassen
[VN] 'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'
[VN] 'Dieren Oostvaardersplassen niet bijvoeren maar afschieten'

blue_kim

Re: Kamer wil grote grazers niet buiten Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:38

Als alles maar teveel gaat kosten of teveel schade oplevert aan de natuur, kunnen ze beter die beesten daar weghalen.
tjonge, komen er mensen met een oplossing, wordt alles weer afgewimpeld. Dus kortom, laat de beestjes maar weer verhongeren en dan afschieten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:38

Dat die 20 miljoen teveel is in deze tijd ben ik het wel mee eens.
Ze kunnen beter een lange termijnoplossing zoeken want als het gebied groter wordt, wordt de kudde ook groter en het probleem dus ook.

Dat ze afgelopen winter geen tekort aan vreten hadden was wel duidelijk, daarom was het daar ook één modderzooi, geen spriet gras meer te vinden en elke boom compleet gestript van grond tot 2 meter hoog.
Die beesten kunnen prima tegen een beetje wind en koude temperaturen, als ze maar genoeg te eten hebben om zich warm te houden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 06:55

Ja volgens mij komt het echt niet zo zeer omdat ze weinig beschutting hadden... Die dieren (en vaak ook dieren in het algemeen) kunnen echt wel tegen een stootje, maar vooral in de winter heb je nou eenmaal voldoende voedsel nodig. En als je dan met z'n alle op een kluitje zit en niet weg kan, ja dan is het snel op he!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:33

voor minder dan 20 miljoen kun je ze prima bijvoeren, en terwijl je ze bijvoert heb je de tijd om een FATSOENLIJKE oplossing te bedenken.........

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:06

Ik kan die 20 miljoen ook niet echt plaatsen op dit moment???

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:07

Er is zeker wel behoefte aan beschutting! Laten jullie je paarden ook 24/7 buiten staan zonder beschutting 'want de dieren moeten wel tegen een stootje kunnen'? Ik ben er vorige winter zelf geweest en ik heb het in mijn leven nog nooit zo koud gehad. En dan had ik nog dikke kleren aan en ben ik er maar iets van een uurtje geweest. Wat te denken van de arme dieren die daar compleet uitgehongerd dag in dag uit in die ongelooflijk gure wind staan. Nee, ik vind voldoende beschutting zeker een vereiste. Naast natuurlijk voldoende voedsel.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:57

en maar blijven praten, praten, praten zodat er geen actie genomen hoeft te worden. Gooi er nog een willekeurig bedrag tegenaan dan hoef je als beleidsmaker helemaal niets meer te doen. De meerderheid van de kamer kan nog geen Heckrund van een geit onderscheiden, maar heeft wel een mening over het houden van dieren.
Bah.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:26

@dorientjuh: Ik ben het met je eens dat er in die gebieden meer wind staat, maar bij ons staan de pony's gewoon 24/7 buiten zonder schuilstal, echter wel een paar bomen. Ze zijn nog nooit ziek geweest, ook niet nu ze geschoren zijn. Maar in die gebieden is het inderdaad wel belangrijk dat ze uit de wind kunnen staan. Maar voedsel is denk ik de eerste zorg.

Ook ik kan die 20 miljoen niet plaatsen op dit moment. Ben benieuwd wat ze nu als oplossing gaan verzinnen, want wat er ook wordt aangedragen, alles wordt weer afgewimpeld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:39

dorientjuh schreef:
Er is zeker wel behoefte aan beschutting! Laten jullie je paarden ook 24/7 buiten staan zonder beschutting 'want de dieren moeten wel tegen een stootje kunnen'? Ik ben er vorige winter zelf geweest en ik heb het in mijn leven nog nooit zo koud gehad. En dan had ik nog dikke kleren aan en ben ik er maar iets van een uurtje geweest. Wat te denken van de arme dieren die daar compleet uitgehongerd dag in dag uit in die ongelooflijk gure wind staan. Nee, ik vind voldoende beschutting zeker een vereiste. Naast natuurlijk voldoende voedsel.

Een paard wat buiten staat maakt zijn eigen water- en windproof vest, dat is niet vergelijkbaar met die 3 lagen kleren die jij aan trekt.
Daarnaast is het ook niet zo dat ze op een kale vlakte staan, er zijn daar groepen bomen en wat natuurlijke heuvels ed. die genoeg beschutting bieden, bovendien 'maken' paarden in een kudde hun eigen beschutting door op een kluitje te gaan staan.
Dat zouden ze dus prima aan moeten kunnen, als ze maar genoeg kunnen eten kunnen ze zich wel warm houden in de NL winters.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:41

lisannee93 schreef:
Ook ik kan die 20 miljoen niet plaatsen op dit moment. Ben benieuwd wat ze nu als oplossing gaan verzinnen, want wat er ook wordt aangedragen, alles wordt weer afgewimpeld.

Die 20 miljoen is nodig de Oostvaardersplassen te verbinden met de andere natuurgebieden, er moeten dan hekken en wildroosters ed worden geplaatst.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:43

Jammer dat die dieren moeten lijden door die stelletje "%&!#%#$ van de kamer

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:53

Geloof dat we eens wat minder miljoenen aan het buitenland moeten schenken en eerst ons
eigenlandje een op de schop moeten nemen. Als ik er de laaste dagen het nieuws eens op na
lees zijn we overal bezig met het oplossen van, behalve hier in nederland zelf

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:40

Barendshoeve schreef:
Geloof dat we eens wat minder miljoenen aan het buitenland moeten schenken en eerst ons
eigenlandje een op de schop moeten nemen. Als ik er de laaste dagen het nieuws eens op na
lees zijn we overal bezig met het oplossen van, behalve hier in nederland zelf

en zo is het!!