BN De Stem
Even moest Peter van den Bergh de kat uit de boom kijken in 't Sander te Etten-Leur.
Na een wat behoudende eerste manche knalde de Achtmaalse verkoper met zijn Welshjes Ada en Tasja in de tweede omloop naar de scherpste tijd. En naar de overwinning bij de dubbelspannen pony's. Opmerkelijk met een relatief onervaren span.
"Vorig jaar ben ik er mee begonnen" vertelt de trotse winnaar. "In de marathoncompetitie moest ik alleen Frank Vissers nog voor laten gaan. Het is nog een pril span, maar ik ben er zo superblij mee." Van meet af aan vlammen. Dat heeft Van den Bergh zich voor genomen. Toch riskeerde hij het niet om meteen in de eerste manche voluit te gaan. "Het leek een simpel parcours maar er zaten een paar lelijke instinkers in. Al na de eerste doorgang bijvoorbeeld moest je gelijk haaks om. Heel verraderlijk. Ik heb toch even voor voorzichtigheid gekozen."
In de tweede omloop werd het volle pantoffel. "Ik moest wel. Ik stond in de min bij snelle jongens als Cor van de Maagdenberg en Rodrigo Verstraeten."
Met bijna vijf tellen voorsprong sloot Peter van den Bergh de wedstrijd af. "Agressiever van start in de tweede manche, een paar korte bochtjes meepikken en knallen op de lange lijnen. Daar lag voor mij de winst."
Bij de enkelspannen paarden stond geen maat op Kees Rommens met zijn dravermerrie. De Bavelse traiteur kwam in beide manches het snelst door. En foutloos. Zijn plaatsgenoot Johan van Hooydonk (tweede) en Henk van den Heuvel wisten nog een beetje in zijn buurt te blijven, maar beide kemphanen reden er in elke manche een bal af.
Bij de dubbelspannen paarden hield routinier Toon Jochems, met in de eerste omloop vijf strafpunten aan de broek, het vuur in de wedstrijd.
Vooral Jan Heijnen rook zijn kansen. Prompt reed de Prinsenbeekse tuinder de snelste tijd in de tweede ronde. Uiteindelijk zou hij 0,06 seconden tekort schieten op winnaar Toon Jochems.
Heijnen weet stuurmanskunst aan snelheid te koppelen. Bij de dubbelspannen paarden was hij de enige die zonder kleerscheuren aan de finish kwam.