Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sjoert schreef:[Doerakje_ schreef:Wat een ruige bok is het tochDik verdiend!
Wat heeft ie rechtsvoor trouwens een grappig hoefje..[/quote]
Wat is er grappig aan? Volgens mij is ie gewoon zwart???
s0173957 schreef:Net omdat ik weet dat onze merrie wl PROK is durf ik het wel an, al zit ik toch o nog met twijfels hieromtrent...
Ik ben zelf ook helemaal niet verkocht voor het OCD en keuren verhaal, een paard is in mijn ogen niet slechter als het een OCD heeft, maar voor de verkoop is het natuurlijk een andere zaak...
janderegelaa schreef:Als ik als stamboek zo'n hengst op basis van andere kwaliteiten wel zou nemen zou ik hem een dekbeperking geven en al zijn nakomelingen op de foto zetten. Dan ben je met selectie bezig. Nu is het willekeur. En je hoeft er maar 20 te fotograferen want zo is dat ook met het nakomelingen onderzoek gegaan. 20 is voldoende voor een betrouwbare score. En als dan blijkt dat van dit soort hengsten de nakomelingen geen hogere OC/OCD score hebben dan van "gezonde" hengsten kan dus direct die PROK regeling opgedoekt worden vwb OC/OCD.
Eigenlijk heeft het KWPN een gemiste kans dat ze dit niet direct controleren want in het verleden hebben ze wel meer hengsten met een bemerking toegelaten.
tjady schreef:janderegelaa: Bij zo een onderzoek zul je van de merrie's moeten weten of ze zelf OC/OCD vrij of niet vrij zijn. Anders kan je volgens mij nog geen uitspraken doen. Juist met een wisselende groep moederdieren lijkt mij een leuk onderzoek, maar ja ze zullen wel geen OCD merrie's gebruiken.
Ik ken wel iemand die een Elite merrie fokte uit een merrie met OCD. Hoe groot is de kans dat de OCD daadwerkelijk door gegeven wordt.
s0173957 schreef:Dus fws berekenen voor een paard ivm OCD moet in mijn ogen zeker mogelijk zijn, ook bij merrie's.
Let wel, ik rol juist in dit onderwerp in en ben (nog) geen expert.