Bretton Woods erkend in Oldenburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Bretton Woods erkend in Oldenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:10

Nieuwsredactie / http://www.wittescholtens.nl / http://www.oldenburger-pferde.com

Afbeelding
Bretton Woods
Foto: http://www.sjoert.com
De Johnson-zoon Bretton Woods die onlangs de goedkeuring bij het KWPN kreeg, is in het Duitse Vechta ook erkend voor het Oldenburger stamboek. Tijdens deze nakeuring werden nog meer hengsten erkend voor dit Duitse stamboek. Dit zijn de volgende hengsten:
* Chin Chin's (Chin Chin x Cassini I)
* Del Magico (Dimaggio x Feinbrand)
* First Flush (First Dance x Sunlight xx)
* Herbstkönig (Interconti x Timer)
* Quaser de Chary (Quarterback x Wolkentanz I)

Tijdens deze nakeuring zijn er ook nog drie jonge hengsten goedgekeurd voor dit stamboek. Dit zijn:
* Cielo (Calido x Singular Joter)
* Naamloos (Sir Donnerhall I x Royal Dance)
* naamloos (Fidertanz x De Vito)

Voor de hengsten Chin Chin's en Cielo geldt dat zij voor komend dekseizoen een dekbeperking van 20 merries hebben. Voor de andere gekeurde en erkende hengsten geldt geen dekbeperking.

Zie hier de lijst met hengsten.

Priscilla__

Re: Bretton Woods erkent in Oldenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:13

Wat een gaaf beest zeg. <3

Lilliputter

Re: Bretton Woods erkent in Oldenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:20

Gefeliciteerd!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:27

Knap dier! En helemaal fijn dat hij erkend is voor Oldenburg! Fijn!

- edit - :))

row_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:32

Hij blijft gaaf!
Ik zou er graag een keer mijn merrie mee willen laten dekken <3

Doerakje_

Re: Bretton Woods erkend in Oldenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:43

Wat een ruige bok is het toch :D Dik verdiend!

Wat heeft ie rechtsvoor trouwens een grappig hoefje.. :)

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:45

[quote="Doerakje_"]Wat een ruige bok is het toch :D Dik verdiend!

Wat heeft ie rechtsvoor trouwens een grappig hoefje.. :)[/quote]

Wat is er grappig aan? Volgens mij is ie gewoon zwart??? :+

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:47

lindalieneke schreef:
Doerakje_ schreef:

Ja, maar het lipje van het ijzer is zo grappig wit.
Zie je dat niet? :')

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:01

voila, nu ben ik voor 90% zeker dat hij op onze PROK Rubinstein x Ramiro x Amor gaat, aangezien wij OLD inschrijven...

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:05

Sjoert schreef:
[
Doerakje_ schreef:

Ja, maar het lipje van het ijzer is zo grappig wit.
Zie je dat niet? :')[/quote]

8)7 OOOh ja, nou zie ik 't..... Ben blond he... (geboren dan :=)

marleenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:50

Super! Wij verwachten in juli een veulen van hem bij onze merrie. :):)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 02:02

Niets dan lof voor Bretton Woods want het is een prachtige hengst en kán een aanwinst zijn voor de fokkerij. Toch vraag ik me af of het KWPN het selectiebeleid niet moet wijzigen. In eerste instantie is hij afgewezen omdat hij een OC heeft en dat kán erfelijk zijn. Ben ik het niet helemaal mee eens maar ok het KWPN wil het nu éénmaal niet want de populatie moet zo gezond mogelijk gehouden worden.

Nu wint zo'n afgewezen hengst een paar wedstrijden op laag niveau maar wel een heel goed deelnemersveld. En nu is hij opeens wél acceptabel voor het KWPN! Maar met zijn sportieve prestaties zijn toch niet automatisch de risico's van nakomelingen met OC/OCD kleiner geworden?

Sterker nog, juist zo'n populaire hengst kan in een paar generaties een groot bestand aan nakomelingen produceren waarmee je OC/OCD vrij spel geeft in de fokkerij. Tenzij...het niet zo erfelijk is als het KWPN beweerd... Ik snap aan de andere kant het KWPN ook wel dat ze met die foto's doorgaan want al die PROK dierenartsen hebben speciale spullen aan moeten schaffen om de PROK foo's te kunnen maken en die maak je dan in één keer brodeloos.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 08:39

janderegelaa ik ben het wel met je eens!

Prachtige hengst en zeker een aanwinst alleen door dat OC/OCD verhaal zou ik het bij mijn merrie niet aandurven.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:55

Net omdat ik weet dat onze merrie wl PROK is durf ik het wel an, al zit ik toch o nog met twijfels hieromtrent...
Ik ben zelf ook helemaal niet verkocht voor het OCD en keuren verhaal, een paard is in mijn ogen niet slechter als het een OCD heeft, maar voor de verkoop is het natuurlijk een andere zaak...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:12

s0173957 schreef:
Net omdat ik weet dat onze merrie wl PROK is durf ik het wel an, al zit ik toch o nog met twijfels hieromtrent...
Ik ben zelf ook helemaal niet verkocht voor het OCD en keuren verhaal, een paard is in mijn ogen niet slechter als het een OCD heeft, maar voor de verkoop is het natuurlijk een andere zaak...

Als ik als stamboek zo'n hengst op basis van andere kwaliteiten wel zou nemen zou ik hem een dekbeperking geven en al zijn nakomelingen op de foto zetten. Dan ben je met selectie bezig. Nu is het willekeur. En je hoeft er maar 20 te fotograferen want zo is dat ook met het nakomelingen onderzoek gegaan. 20 is voldoende voor een betrouwbare score. En als dan blijkt dat van dit soort hengsten de nakomelingen geen hogere OC/OCD score hebben dan van "gezonde" hengsten kan dus direct die PROK regeling opgedoekt worden vwb OC/OCD.

Eigenlijk heeft het KWPN een gemiste kans dat ze dit niet direct controleren want in het verleden hebben ze wel meer hengsten met een bemerking toegelaten.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:23

janderegelaa: Bij zo een onderzoek zul je van de merrie's moeten weten of ze zelf OC/OCD vrij of niet vrij zijn. Anders kan je volgens mij nog geen uitspraken doen. Juist met een wisselende groep moederdieren lijkt mij een leuk onderzoek, maar ja ze zullen wel geen OCD merrie's gebruiken.
Ik ken wel iemand die een Elite merrie fokte uit een merrie met OCD. Hoe groot is de kans dat de OCD daadwerkelijk door gegeven wordt.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:27

Dat is goed nieuws!!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:08

Wooow.....wat een mooi dier!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:21

janderegelaa schreef:
Als ik als stamboek zo'n hengst op basis van andere kwaliteiten wel zou nemen zou ik hem een dekbeperking geven en al zijn nakomelingen op de foto zetten. Dan ben je met selectie bezig. Nu is het willekeur. En je hoeft er maar 20 te fotograferen want zo is dat ook met het nakomelingen onderzoek gegaan. 20 is voldoende voor een betrouwbare score. En als dan blijkt dat van dit soort hengsten de nakomelingen geen hogere OC/OCD score hebben dan van "gezonde" hengsten kan dus direct die PROK regeling opgedoekt worden vwb OC/OCD.

Eigenlijk heeft het KWPN een gemiste kans dat ze dit niet direct controleren want in het verleden hebben ze wel meer hengsten met een bemerking toegelaten.

Ben het volledig met je eens, vandaag dat ik het topic op F&A hierover maar weer aangezwengeld heb, daar hoort deze discussie thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:36

Voor de mensen die willen discussieren over een C: zie het topic van Sarabande

Voor de mensen die overwegen de hengst te gebruiken of hem zelfs al gebruikt hebben:

[F-AM] Bretton Woods

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:42

tjady schreef:
janderegelaa: Bij zo een onderzoek zul je van de merrie's moeten weten of ze zelf OC/OCD vrij of niet vrij zijn. Anders kan je volgens mij nog geen uitspraken doen. Juist met een wisselende groep moederdieren lijkt mij een leuk onderzoek, maar ja ze zullen wel geen OCD merrie's gebruiken.
Ik ken wel iemand die een Elite merrie fokte uit een merrie met OCD. Hoe groot is de kans dat de OCD daadwerkelijk door gegeven wordt.

Dat heb ik inderdaad ook altijd gezegd maar een onderzoeker hier op Bokt heeft mij toen uitgelegd dat 20 nakomelingen een minimaal getal is om een wetenschappelijk verantwoord beeld te geven van de vererving van een hengst. Hij legde ook uit dat het geen zin heeft om de merrie's ook in het onderzoek te betrekken omdat die dan ook 20 nakomelingen zouden moeten hebben. En dat krijgt een merrie niet + je zou meer dan 20 jaar bezig zijn met het onderzoek.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:48

Ik ben u toevallig bezig met m'n eindwerk op de Unief over fokwaardeschattingen.
Zelfs van paarden zonder nakomelingen en eigen prestaties kunnen er betrouwbare fokwaardeschattingen berekend worden als er genoeg data aanwezig zijn van verwanten, dus vader, moeder, broers, zussen, neven, nichten,...

Zie bv Annabel, de moeder van BW, zelf geen sportprestaties maar wel een heel hoge fws...

Dus fws berekenen voor een paard ivm OCD moet in mijn ogen zeker mogelijk zijn, ook bij merrie's.
Let wel, ik rol juist in dit onderwerp in en ben (nog) geen expert.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:05

Wat een schitterend beest!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:05

Ik vraag me trouwens af waarom 2 hengsten een dekbeperking hebben en de rest niet. Is dat ook een OC/OCD verhaal, of waren het twijfelgevallen oid? Weet iemand dat :) ?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:10

s0173957 schreef:
Dus fws berekenen voor een paard ivm OCD moet in mijn ogen zeker mogelijk zijn, ook bij merrie's.
Let wel, ik rol juist in dit onderwerp in en ben (nog) geen expert.

Dat snap ik. Het probleem is dat je van een merrie alleen een betrouwbaar beeld kunt krijgen als ze 20 veulens gehad heeft. Van een familie zou je het kunnen bekijken maar dan heb je nog meer nakomelingen nodig, ik weet niet welke factor dat is. Dan komt de uitvoeringsmogelijkheid om de hoek kijken want al die nakomelingen van een familie moeten ook op de foto. Wie gaat dat betalen?