Jan Brink kritisch over management van hengst Ampère

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jan Brink kritisch over management van hengst Ampère

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 13:39

http://www.dehoefslag.nl

Afbeelding
Judith Ribbels en Ampere.
foto: http://www.sjoert.com

Hengst was 'totally crazy in the head'.

De KWPN-hengst Ampère (Rousseau x Flemmingh) van Fritz Kudrun staat al een maand in training bij de Zweedse Grand Prix-ruiter Jan Brink, o.a. bekend van de opvallende dekhengst Briar (v. Magini 695). Brink heeft al twee jaar succesvol de Hannoveraanse hengst Roosevelt (v. Rotspon) van Kudrun in training.

Ampère stond in Nederland bekend als ‘De Professor’, vanwege het gemak waarmee hij het verrichtingsonderzoek doorliep. Brink beaamt dat, maar is daarentegen wel kritisch over de opleiding van de hengst. De bruine hengst heeft volgens Brink vanaf driejarige leeftijd verschillende ruiters in het zadel gehad en veel shows gelopen, wat behoorlijk wat stress met zich heeft meegebracht.

Volgens Brink is de hengst zelfs veel te hard aangepakt: ‘He is totally crazy in the head.’ De voornaamste reden dat de hengst in Zweden staat is de fokkerij. Brink heeft nu tien dekhengsten tot zijn beschikking, maar Ampère is volgens hem erg interessant: ‘Het is een fantastisch type, hij beweegt bergopwaarts, heeft goede gangen en is zeer ambitieus.’ Zodra de hengst op zijn gemak is, gaat de ruiter alles stapje voor stapje aanpakken. ‘Hij mag zich nu eerst weer paard voelen.’

Verwant artikel:

[VN] KWPN-hengst Ampere staat voorlopig bij Jan Brink in Zweden

anneliesdj

Re: Jan Brink kritisch over management van hengst Ampère

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:41

Oei, ik neem aan dat hij niet meer in eigendom is van degene die hem al die tijd heeft (laten) rijden?
Staat hij nu alleen daar ter dekking of is hier ook nog wel wat te krijgen?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:54

verbaasd mij niks, als je ziet wat die jonge hengsten al moeten presteren..Hopelijk dat ze er in Zweden beter mee omgaan,maar dat denk ik wel

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:55

Ik neem aan dat niemand hier verbaasd over is? Vele mensen vinden al jaren dat er veel te veel druk wordt gelegd op de jonge hengsten en dat begint al bij het klaarmaken voor de hengstenkeuring op 2-2,5 jarige leeftijd. Als ze worden goedgekeurd, dan moeten ze allemaal shows geven en helaas is het nog steeds zo dat vele fokkers en hengstenhouders het liefst zien dat een paard zo veel mogelijk in een verheven zweefdraf door de baan wordt gepushed, dan komt, de pavo cup, het dekken komt erbij etc etc. Zonde, want goeie hengsten gaan hieraan kapot. Als we het over dierwelzijn willen hebben in de paardensector, dan denk ik dat hier ook nog wel winst te behalen is...

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:58

Nee, ik kijk er ook niet van op. Niet elke hengst/paard kan dat allemaal aan. En het lijkt mij hoe intelligenter hoe meer moeite ze ermee zouden kunnen hebben.
Fijn dat hij nu even de tijd krijgt. Het was echt een fijne hengst met een mega uitstraling. Zodra hij zich weer lekker voelt, komt dat vast wel weer terug.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:04

Lante schreef:
Ik neem aan dat niemand hier verbaasd over is? Vele mensen vinden al jaren dat er veel te veel druk wordt gelegd op de jonge hengsten en dat begint al bij het klaarmaken voor de hengstenkeuring op 2-2,5 jarige leeftijd.

Het verhaal op zich verbaasd me niet nee, wel dat hij dit zomaar durft te zeggen.

Ik zeg al jaren dat ze hengsten moeten keuren het voorjaar dat ze 4 worden en dan meteen onder het zadel presteren. Paarden kunnen dan als 3 jarige rustig aangereden worden, ze kunnen goed uitgroeien en het geeft op de keuring een beter beeld van de hengst. Bovendien is het voor de fokker ook leuker zo'n hengst direkt op de keuring al onder het zadel te zien.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:08

Lante schreef:
Als ze worden goedgekeurd, dan moeten ze allemaal shows geven en helaas is het nog steeds zo dat vele fokkers en hengstenhouders het liefst zien dat een paard zo veel mogelijk in een verheven zweefdraf door de baan wordt gepushed, dan komt, de pavo cup, het dekken komt erbij etc etc. Zonde, want goeie hengsten gaan hieraan kapot. Als we het over dierwelzijn willen hebben in de paardensector, dan denk ik dat hier ook nog wel winst te behalen is...

Ik ben het hier helemaal mee eens. En ter aanvulling: het paard kan al zwevend door de baan gaan terwijl hij er psychisch niet klaar voor is en in sommige gevallen niet eens stabiel over 4 benen kan lopen.

Daarbij zie je de hengsten nooit echt 'normaal' lopen en geeft dat een vertekend beeld bij het uitkiezen van een hengst voor jou merrie. Want de zweefdraf is geprogrameerd. Liever zie ik de hengsten gewoon fijn en normaal rond lopen tot ze een jaar of 6 zijn.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:11

"Want de zweefdraf is geprogrameerd".

Dat ben ik niet met je eens, wel is het zo dat ze ook klein moeten kunnen draven.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:20

Nog niet te spreken over de vele rietjes sperma die uit de hengst wordt getrokken. Vooral bij de hengsten die met een zeer goed rapport hun tests hebben afgelegd.
Dát vergt eveneens enorme energie en wordt een hengst crazy in the head...
Ik vind het leuk om te lezen dat Brink het paard "paard" wil laten zijn. :-)

liess1 schreef:
verbaasd mij niks, als je ziet wat die jonge hengsten al moeten presteren..Hopelijk dat ze er in Zweden beter mee omgaan,maar dat denk ik wel

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:21

anneliesdj schreef:
[

Ik zeg al jaren dat ze hengsten moeten keuren het voorjaar dat ze 4 worden en dan meteen onder het zadel presteren. Paarden kunnen dan als 3 jarige rustig aangereden worden, ze kunnen goed uitgroeien en het geeft op de keuring een beter beeld van de hengst. Bovendien is het voor de fokker ook leuker zo'n hengst direkt op de keuring al onder het zadel te zien.

Heeft weinig nut, want om ze op 4 jaar zo goed mogelijk onder het zadel te laten zien, worden ze thuis met 2,5 zadelmak gemaakt.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:22

Er zijn al eerder kanttekeningen geplaatst bij de belasting van deze hengst, dus op zich verrast het mij niet.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:28

fijn dat er eindelijk eens een 'grote naam' als Brink openlijk commentaar durft te geven over de te vroege belastingen van de jonge hengsten. Nog fijner dat hij ampere de tijd geeft om wat bij te komen en weer paard te worden zoals hij zelf zegt. Wilde dat dit met meer jonge veelbelovende hengsten gebeurde.
Hoe vaak gebeurt het niet dat een zeer veel belovende hengst op 7 a 8 jarige leeftijd ineens uit de picture 'verdwijnt'

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:31

fijn dat Jan Brink dit zo herkent en er ook naar handelt....vind Jan sowieso een fijne ruiter....heb wel eens een stuk gelezen over hem en hij komt op mij altijd sympathiek over

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:33

Zo,die kunnen ze in hun zak steken :D . Gelukkig kan hij blijbaar deze hengst nu wel de tijd geven om even weer rust in de kop te krijgen, maar de hengsten hier hebben tig verplichtingen. Ze zeggen niet voor niets zo vaak, dat soms het beste wat een hengst kan over komen is, dat ie even licht geblesseerd raakt, zodat ie de hengstencompetitie/pavocup etc over mag slaan.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:42

Volgens mij zegt meneer Brink niets over de leeftijd en aanrijden van het paard, maar op de manier waarop hij getrained is en te veel verschillende ruiters. Jullie trekken volgens mij zeer snel conuclusies ;-)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:46

Verbaast me niets... goed dat meneer Brink zijn mening eens naar voren brengt.
Die hengsten moeten echt behoorlijk (lees: in mijn ogen te veel & te snel) wat presteren op jonge leeftijd.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:49

muc schreef:
Volgens mij zegt meneer Brink niets over de leeftijd en aanrijden van het paard, maar op de manier waarop hij getrained is en te veel verschillende ruiters. Jullie trekken volgens mij zeer snel conuclusies ;-)

Maar het ene heeft wel invloed op het andere.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:50

bastiano680 schreef:
anneliesdj schreef:
[

Heeft weinig nut, want om ze op 4 jaar zo goed mogelijk onder het zadel te laten zien, worden ze thuis met 2,5 zadelmak gemaakt.

Ja zo kun je altijd wel wat verzinnen.
Nu moeten ze als net 3 jarige het verrichtingsonderzoek doen en als je ziet hoe ze daaruit komen en watvoor sprongen ze maken, ik vind dat best heftig voor een paard wat net vorige maand 3 is geworden.
Als eigenaar heb je dan weinig keus, als je hem niet al voor zijn 3e beleerd krijg je een slechte beoordeling.
Als ze als 4 jarige gekeurd worden hebben ze de hele zomer ervoor om alles te leren. De eisen moeten dan ook niet hoger worden, dus gewoon hetzelfde laten zien wat ze nu ook op het verrichtingsonderzoek moeten laten zien.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:01

anneliesdj schreef:
Nu moeten ze als net 3 jarige het verrichtingsonderzoek doen en als je ziet hoe ze daaruit komen en watvoor sprongen ze maken, ik vind dat best heftig voor een paard wat net vorige maand 3 is geworden.
Als eigenaar heb je dan weinig keus, als je hem niet al voor zijn 3e beleerd krijg je een slechte beoordeling.
Als ze als 4 jarige gekeurd worden hebben ze de hele zomer ervoor om alles te leren. De eisen moeten dan ook niet hoger worden, dus gewoon hetzelfde laten zien wat ze nu ook op het verrichtingsonderzoek moeten laten zien.

Als je op de vsn troffee voor 3 jarigen ziet wat die dieren al kunnen, weet je ook dat ze al dik een jaar onder het zadel zijn.
Ik ben er ook fel op tegen, maar ben bang dat je dit niet tegenkunt gaan.

Its all about the money.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:15

Die moeten ze ook afschaffen, persoonlijk vind ik dat ze alles voor 3 jarigen moeten afschaffen.
Een 3 jarige hoort rustig aan zadelmak te worden, beetje bij beetje te leren en ondertussen veel in de weide te staan. Niet van HK naar trofee naar cup gesleept te worden en met zijn 4e jaar al meer van NL hebben gezien dan een 3voudig Z paard.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:21

bastiano680 schreef:
anneliesdj schreef:

Als je op de vsn troffee voor 3 jarigen ziet wat die dieren al kunnen, weet je ook dat ze al dik een jaar onder het zadel zijn.
Ik ben er ook fel op tegen, maar ben bang dat je dit niet tegenkunt gaan.

Its all about the money.

Ik ben het ermee eens dat alles veel te vroeg begint en dat er teveel druk op de jonge hengsten gelegt wordt. Maar wat je op de VSN moet laten zien dat heb je er met een paar maanden ingereden. Als je een beetje handige ruiter bent natuurlijk,

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:33

anneliesdj schreef:
Lante schreef:
Ik neem aan dat niemand hier verbaasd over is? Vele mensen vinden al jaren dat er veel te veel druk wordt gelegd op de jonge hengsten en dat begint al bij het klaarmaken voor de hengstenkeuring op 2-2,5 jarige leeftijd.

Het verhaal op zich verbaasd me niet nee, wel dat hij dit zomaar durft te zeggen.

later keuren ben ik het wel mee eens, maar als ze 4 zijn gelijk onder het zadel tonen??
dan wordt er helemaal veel druk op een 3 jarige gelegd...want dan moeten ze in een jaar tijd onder het zadel verheven gaan lopen als het even kan....
ik geloof niet dat je daarmee de druk eraf haalt.
Misschien pas in het voorjaar dat ze 3 geworden zijn de keuring....
dan verschuif je alles een half jaar.... dus dat ze de winter gebruiken om ze klaar te maken...dan in maart tot en met juni ofzo de bezichtigingen....en dan dat najaar zadelmak maken...dus pas onder het zadel testen als ze 4 zijn.....

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:35

sporter schreef:
Ik ben het ermee eens dat alles veel te vroeg begint en dat er teveel druk op de jonge hengsten gelegt wordt. Maar wat je op de VSN moet laten zien dat heb je er met een paar maanden ingereden. Als je een beetje handige ruiter bent natuurlijk,

Eens, maar ik weet dat er stallen zijn die ze in het najaar dat ze 2 zijn aanrijden.

Net als profs die vierjarigen op de pavo losrijden met slof, kin op de borst en maar zwiepen met die zweep.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:17

een lerares van onze school heeft Ampere maanden terug nogeens op een show gezien en vertelde toen al dat hij helemaal geflipt was.... dood zonde. ik was ( en ben) enorm fan van deze hengst. ik vind het gewoon vreselijk dat we op deze mannier met onze dieren omgaan. en dan maak ik geen verschil in een top hengst of eentje die gewoon huis tuin en keuken knol word om het maar even zo te zeggen. ik hoop dat de geleden schade grotendeels weer goedgemaakt kan worden maar ik blijf de nare nasmaak houden dat er misschien nu al wel meer stukgemaakt is als dat een poos weide en voorzichtige behandeling weer compleet goed kan maken. dit paard heeft gewoon de pech dat hij zo ongelofelijk getallenteerd is. was hij een doorsnee hengst geweest waar de verwachtingen niet zo ongelovelijk hoog van gespannen waren en waarvoor niet zoveel reclame gemaakt was had het misschien heel anders uitgepakt.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:21

Het is altijd nog de eigenaar die er voor kiest om de hengst als 3 jarige naar de hengstenkeuring te doen, hierbij wil ik KWPN (absoluut) niet goed praten.