Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lante schreef:Ik neem aan dat niemand hier verbaasd over is? Vele mensen vinden al jaren dat er veel te veel druk wordt gelegd op de jonge hengsten en dat begint al bij het klaarmaken voor de hengstenkeuring op 2-2,5 jarige leeftijd.
Lante schreef:Als ze worden goedgekeurd, dan moeten ze allemaal shows geven en helaas is het nog steeds zo dat vele fokkers en hengstenhouders het liefst zien dat een paard zo veel mogelijk in een verheven zweefdraf door de baan wordt gepushed, dan komt, de pavo cup, het dekken komt erbij etc etc. Zonde, want goeie hengsten gaan hieraan kapot. Als we het over dierwelzijn willen hebben in de paardensector, dan denk ik dat hier ook nog wel winst te behalen is...
liess1 schreef:verbaasd mij niks, als je ziet wat die jonge hengsten al moeten presteren..Hopelijk dat ze er in Zweden beter mee omgaan,maar dat denk ik wel
anneliesdj schreef:[
Ik zeg al jaren dat ze hengsten moeten keuren het voorjaar dat ze 4 worden en dan meteen onder het zadel presteren. Paarden kunnen dan als 3 jarige rustig aangereden worden, ze kunnen goed uitgroeien en het geeft op de keuring een beter beeld van de hengst. Bovendien is het voor de fokker ook leuker zo'n hengst direkt op de keuring al onder het zadel te zien.
bastiano680 schreef:anneliesdj schreef:[
Ik zeg al jaren dat ze hengsten moeten keuren het voorjaar dat ze 4 worden en dan meteen onder het zadel presteren. Paarden kunnen dan als 3 jarige rustig aangereden worden, ze kunnen goed uitgroeien en het geeft op de keuring een beter beeld van de hengst. Bovendien is het voor de fokker ook leuker zo'n hengst direkt op de keuring al onder het zadel te zien.
Heeft weinig nut, want om ze op 4 jaar zo goed mogelijk onder het zadel te laten zien, worden ze thuis met 2,5 zadelmak gemaakt.
anneliesdj schreef:Ja zo kun je altijd wel wat verzinnen.
Nu moeten ze als net 3 jarige het verrichtingsonderzoek doen en als je ziet hoe ze daaruit komen en watvoor sprongen ze maken, ik vind dat best heftig voor een paard wat net vorige maand 3 is geworden.
Als eigenaar heb je dan weinig keus, als je hem niet al voor zijn 3e beleerd krijg je een slechte beoordeling.
Als ze als 4 jarige gekeurd worden hebben ze de hele zomer ervoor om alles te leren. De eisen moeten dan ook niet hoger worden, dus gewoon hetzelfde laten zien wat ze nu ook op het verrichtingsonderzoek moeten laten zien.
bastiano680 schreef:anneliesdj schreef:Ja zo kun je altijd wel wat verzinnen.
Nu moeten ze als net 3 jarige het verrichtingsonderzoek doen en als je ziet hoe ze daaruit komen en watvoor sprongen ze maken, ik vind dat best heftig voor een paard wat net vorige maand 3 is geworden.
Als eigenaar heb je dan weinig keus, als je hem niet al voor zijn 3e beleerd krijg je een slechte beoordeling.
Als ze als 4 jarige gekeurd worden hebben ze de hele zomer ervoor om alles te leren. De eisen moeten dan ook niet hoger worden, dus gewoon hetzelfde laten zien wat ze nu ook op het verrichtingsonderzoek moeten laten zien.
Als je op de vsn troffee voor 3 jarigen ziet wat die dieren al kunnen, weet je ook dat ze al dik een jaar onder het zadel zijn.
Ik ben er ook fel op tegen, maar ben bang dat je dit niet tegenkunt gaan.
Its all about the money.
anneliesdj schreef:Lante schreef:Ik neem aan dat niemand hier verbaasd over is? Vele mensen vinden al jaren dat er veel te veel druk wordt gelegd op de jonge hengsten en dat begint al bij het klaarmaken voor de hengstenkeuring op 2-2,5 jarige leeftijd.
Het verhaal op zich verbaasd me niet nee, wel dat hij dit zomaar durft te zeggen.
sporter schreef:Ik ben het ermee eens dat alles veel te vroeg begint en dat er teveel druk op de jonge hengsten gelegt wordt. Maar wat je op de VSN moet laten zien dat heb je er met een paar maanden ingereden. Als je een beetje handige ruiter bent natuurlijk,