Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 11:51

Nieuwsredactie / http://www.telegraaf.nl

Bijna tweehonderdduizend paarden in Nederland lijden onder eenzaamheid, staan te verpieteren in hun box of krijgen veel te weinig beweging.

Dat schat de Dierenbescherming, die daarom vandaag een campagne start om de edele viervoeter via wetgeving te beschermen. "Wij willen een verbod op het houden van paarden, tenzij de houder een diploma heeft, het paard niet solitair komt te staan en het dagelijks minimaal vier uur lekker kan rondrennen", zegt directeur Frank Dales.

De maat is vol voor de Dierenbescherming omdat al sinds 2007 wordt gepraat over regels, maar de politiek en de koepelorganisatie Sectorraad Paarden nog niets dwingends hebben neergelegd. "Het is pappen en nathouden. Bovendien trekken hobbyisten zich niets aan van die sectorraad, waarin vooral fokkerij, maneges en sportbond zijn vertegenwoordigd."

Terwijl wetgeving voor de spectaculair gegroeide sector (400.000 dieren) uitblijft, neemt het aantal uitwassen toe. In de eerste helft van 2010 rukte de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming ruim 1100 keer uit vanwege doorgegroeide hoeven of weides zonder één droog plekje. "Alleen aan honden hebben de inspecteurs meer werk", zegt Dales. Olympisch kampioene Anky van Grunsven steunt de oproep. "Veel mensen hebben het goed voor met hun paard. Maar er zijn altijd personen die er niet goed over nadenken", zegt zij in ledenblad Dier dat vandaag verschijnt. "Als je volgens zo'n Paardenbesluit paarden niet meer op een bepaalde manier mag houden, moeten ook zij zorgen voor betere leefomstandigheden." PvdD-Kamerlid Ouwehand eist dat staatssecretaris Bleker (Landbouw) ingrijpt. "Als ponyfokker weet hij hoe erg het is voor een paard om in zijn uppie in een bedompte stal te staan."

Paardenmarkten, zweepjes bij de draf- en rensport en het vastbinden van paarden aan het hoofd moet van de Dierenbescherming worden verboden. Ook wil Dales minimale boxmaten en een verplichte identificatie en registratie voor als er ooit een vreselijke dierziekte opduikt. Dales: "Wie nu prima bezig is, hoeft volgens onze normen echt geen gekke dingen te doen."

ingeeusa

Re: DB: Ruim 200.000 paarden staan te verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:53

vastbinden van paarden aan hun hoofd???

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:54

Goed zo :)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:54

Ik ben het met ze eens dat er paarden zijn die teveel alleen maar in hun stalletje staan, maar een diploma?! Ik zie niet hoe dat iets op moet lossen..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:55

het lijkt me logish dat je je paard vastzet aan een halster? :')

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:55

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie / http://www.telegraaf.nl
Paardenmarkten, zweepjes bij de draf- en rensport en het vastbinden van paarden aan hun hoofd moet van de Dierenbescherming worden verboden. Ook wil Dales minimale boxmaten en een verplichte identificatie en registratie voor als er ooit een vreselijke dierziekte opduikt. Dales: "Wie nu prima bezig is, hoeft volgens onze normen echt geen gekke dingen te doen."

met bijna alles kan ik het wel eens zijn maar het verbieden van het vastbinden van paarden aan hun hoofd wat moet ik me daar bij voorstellen? Paard mag alleen nog aan zijn hals en benen worden vastgezet op de wasplaats? klinkt me wat vreemd in de oren.
verder ben ik altijd bang dat zo'n registratie erop gericht is om alle beesten snel te kunnen ruimen wanneer het de overheid goeddunkt dus daar zou ik ook niet echt om staan te springen...

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:56

ik vind het goed dat er gecontroleerd wordt op huisvesting, weidegang, bescherming, enz. Echter vind ik niet dat je mensen kunt verplichten hoe hun dieren te houden. Ook een diploma vind ik erg ver gezocht. Ik ben een recreatie ruiter en heb niet het geld om mijn paarden in een grote box op te sluiten, met een paar uur per dag weide gang. Wel heb ik goedkoop weides met schuilstallen kunnen huren, zodat ze 24 uur per dag buiten kunnen. Is dat fout? Hoe ver moet je gaan?

LynnDenise

Diploma om een paard te mogen houden?
Gaan we binnenkort de paarden vastzetten aan hun staart?
Met de rest kan ik niet anders dan het eens zijn :D

Onali

Citaat:
Dat schat de Dierenbescherming, die daarom vandaag een campagne start om de edele viervoeter via wetgeving te beschermen. "Wij willen een verbod op het houden van paarden, tenzij de houder een diploma heeft, het paard niet solitair komt te staan en het dagelijks minimaal vier uur lekker kan rondrennen", zegt directeur Frank Dales.

"Het is pappen en nathouden. Bovendien trekken hobbyisten zich niets aan van die sectorraad, waarin vooral fokkerij, maneges en sportbond zijn vertegenwoordigd."

Paardenmarkten, zweepjes bij de draf- en rensport en het vastbinden van paarden aan hun bit moet van de Dierenbescherming worden verboden. Ook wil Dales minimale boxmaten en een verplichte identificatie en registratie voor als er ooit een vreselijke dierziekte opduikt. Dales: "Wie nu prima bezig is, hoeft volgens onze normen echt geen gekke dingen te doen."

Diploma? :+

Ik trek me idd niks aan van fokkerij, maneges en sportbonden. Wat heb ik daar te zoeken? Zijn totaal mijn ambities niet :n

Van alles wat je kan noemen, noemen ze zweepjes in de draf en rensport _O-
Vastbinden van paarden aan hun bit? Wie doen dat dan?
Laatst bijgewerkt door Onali op 14-12-10 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

YankeeBoy schreef:
Ik ben het met ze eens dat er paarden zijn die teveel alleen maar in hun stalletje staan, maar een diploma?! Ik zie niet hoe dat iets op moet lossen..

Dat snap ik inderdaad ook niet.
Ik vind het wel goed dat ze er mee bezig zijn!

Bedoelen ze met vastbinden niet stands?
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 14-12-10 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

OlympusN

+:)+

Petra_O

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:57

Dus we mogen paarden straks niet meer vastzetten? Voor de rest ben ik het best eens met wat ze zeggen, maar niet meer vastbinden aan het hoofd? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Verder vind ik ook dat als ze paarden meer buiten willen hebben dat het beleid ten aanzien van het bouwen van schuilstallen onder de loep moet worden genomen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:57

Ik vind het wel goed dat ze er mee bezig zijn, maar ze ik vind op sommige dingen ook wel erg overdreven hoor :')
ik heb zelfs een keer gehoord dat ze alle paarden swinters verplicht op stal willen, nou, dan krijg je depresieve shetlanders denk ik...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:59

Vastbinden aan het hoofd :=

Geeft het niveau van de DB wel weer aan.. :')

nikia

als je op hun site kijkt vinden ze dat alle paarden in de winter op stal moeten en als het sneeuwt moeten ze een dikke winterdeken op, anders bevriezen ze.... Ja sorry hoor. Mijn veulen van 7 maanden staat met haar moeder en vriendjes gewoon buiten ( met schuilstal ) en die heeft het van zijn lang zal ze leven niet koud.
begrijp me niet verkeerd, ik vind het super dat ze er mee bezig zijn, maar je kunt ook overdrijven. Het zijn vaak mensen die wel een hart voor dieren hebben, maar geen verstand. sorry

geerke

jee...dus de helft heeft het niet echt goed?
Hier in frankrijk is het niet veel beter....dan staan de meesten misschien niet opgesloten in een stal maar gewoon verwaarloosd stikvol wormen in een wei zonder beschutting.
Mijn dierenarts was er gisteren en hij vond dat mensen eerst maar eens een soort cursus moeten volgen over de verzorging en de kosten van een paard voordat ze er een aanschaffen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:00

Hehe ...
Ik heb hier bij mensen die hun paard alleen hebben staan een (zelfgemaakt) waarschuwings foldertje in de bus gedaan dat een paard een kudde dier is blabla...
Maar nog steeds staan er veel alleen.
En het erste is bij 1 is alles heel netjes geregeld.
Mooi hekwerk ,nette bak , schuilstal alles netjes ook best veel grond ,maar nee hoor 1 shetje erbij om je paard ook nog een paardwaardig levente geven kan er weer niet af -O-

@IndianLady meer dan je denkt (paarden vastbinden aan bit)
Zie het redelijk vaak hoor ;) En je zegt wel wat jij daar te zoeken hebt ,maar bedoel je nou dat wat er met die paarden gebeurt je niet intereseerd? of hoe moet ik dat opvatten ? Vind het namelijk zeer egoiistisch mocht je het menen in de zin van : ''Wat heb ik daar te zoeken / Wat boeit het me wat er daar met die paarden gebeurt''

Diploma vind ik idd onzin. En die winterdeken persee als het sneeuwt is ook onzin en al helemaal op stal :') dan worden mijn paardjes depri

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:00

Nikia, lijkt me meer dan prima! Wat betreft de cursus met diploma; prima idee: er zijn zoveel mensen die denken dat opstallen het beste is voor een paard, hebben geen benul hoe een paard werkt qua verzorging en onderhoud dat een verplichte cursus voor velen echt geen overbodige luxe is!
Verder zie ik inderdaad geen dingen die niet stroken met hoe ik met mijn beesten omga dus..
Vastbinden aan het hoofd weet ik niet hoe ik dat moet intrepreteren?

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:01

op zich een goed idee hoor, maar ik ben het voorbeeld van een recreatieruiter, en rijd niet iedere dag met mijn paarden. Daarbij staan ze nu op stal, omdat het land en de buitenbak en paddocks een grote soppige bende zijn. Lijkt me nou niet echt dierenwelzijn om ze daar 4 uur per dag in te stoppen...

FriesWytske

De dierenbescherming is weer lekker bezig. Die hele organisatie geloven wij al een hele tijd niet meer. Sorry, maar laat die mensen een baan zoeken. En niet vanachter hun bureautje dingen de wereld inbrengen. Niet overal in Nederland kunnen ze het hele jaar door een aantal uren buiten lopen. En dan nu met de vorst is dat ook niet haalbaar hier. Of gaan zij dan ook de evt. dierenartskosten betalen die mensen dan kwijt zijn, omdat de paarden blessures oplopen door de harde grond.

NikkivanOlst

Je moet gewoon echt echt echt geen paarden non stop op stal zetten in de winter, echt, mijn paarden zouden gek worden :=
ze hebben nu stal met uitloop :Y)

Man, moet ik dan ook een cursus volgen? :')

BWendyB

Ik vind het goed dat ze ermee bezig zijn maar om een diploma te halen..?
Hoe willen ze dat doen? :P

NikkivanOlst

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:02

Ja, en wat gaat zo'n cursus dan weer kosten? Ik weet niet, maar ze willen ook wel overal geld uit halen verwacht ik...

MRIIIS

Heel goed, ben benieuwd wat ervan terechtkomt :)

LadyMadonna

What the *piep* is er nou weer mis met zweepjes bij de draf en rensport?

Echt DB: Maak je druk om dingen die er écht toe doen :Z
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 14-12-10 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt