Stichting Free Nature brengt wilde paarden in veiligheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Stichting Free Nature brengt wilde paarden in veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 12:16

http://www.omroepgelderland.nl

Stichting Free Nature, die de uiterwaarden in Gelderland beheert, heeft zijn grote wilde grazers in veiligheid gebracht voor het hoge water.

In de Erlecomsewaard zijn 26 konikspaarden en 36 Gallowayrunderen bijeengedreven en met vrachtwagens achter de dijk gebracht. In de Beuningse uiterwaarden gaat het om 30 paarden en 30 rode geuzen. In de Leeuwensewaard zijn 30 paarden en 20 rode geuzen verplaatst.

Omdat het waterpeil bij Lobith niet hoger wordt dan 13 meter 55 kunnen in de andere Gelderse uiterwaarden de dieren gewoon blijven staan.

Caily

Re: Stichting Free Nature brengt wilde paarden in veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:26

Om eerlijk te zijn vind ik dit een beetje vreemd, deze paarden waren toch wild? Laat ze dan ook een wild bestaan hebben en niet voor alle akkefietjes in bescherming nemen...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:27

_Lot schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik dit een beetje vreemd, deze paarden waren toch wild? Laat ze dan ook een wild bestaan hebben en niet voor alle akkefietjes in bescherming nemen...

Maarja, anders begint half Bokt weer te zeuren over het feit dat de dieren tot hun borst in het water staan of (dreigen te) verdrinken...

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:27

_Lot schreef:

Ja, laat ze lekker veruzipen omdat ze niet door het hek heen kunnen :\

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:30

_Lot schreef:

Als ze echt wild zijn staan ze niet achter een hek en kunnen ze alle kanten op. Zolang ze dat hek niet zelf open kunnen maken bij hoog water moet je ze dus helpen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:31

Waarom staat er een hek? Dat vind ik ook niet wild om eerlijk te zijn :+

Een paard is niet dom, en als het kan gaat het opzij voor natte voeten, misschien sommige individuen niet, tja, das de natuur...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:31

_Lot schreef:

Wilde paarden bestaan nauwelijks meer. Dat buiten beschouwing gelaten, zijn de paarden in nederland al helemaal geen in het wild levende dieren, maar in het gunstigste geval natuurlijke grazers in een afgeschermd natuurgebied.
En gezien ze niet weg kunnen trekken uit een gebied als het daar gevaarlijk wordt, zoals een werkelijk in het wild levend dier, maar in een bepaalde ruimte worden gehouden door hekwerk, kun je dat ook niet zo stellen.

De genoemde paarden zijn gewoon paarden met oude genen die in een grote wei staan.Laten we het niet spannender maken dan het is.
En gezien ze niet de mogelijkheid hebben om verder te trekken bij voedselgebrek of hoog water, ligt de verantwoordelijkheid bij de mens.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:41

@ liljebo; ik ben het helemaal met je eens.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:43

Aha, dat de leefruimte beperkt was begreep ik nog wel, maar het is dus zelfs zodanig dat het dier niet de mogelijkheid heeft zich zelf naar drogere gebieden te begeven? Dan vind ik het wel terecht dat de mens een handje helpt :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:50

Er wordt trouwens niet in het artikel genoemd dat het om wilde paarden gaat, alleen in de titel. :+ Just saying. Als ze echt wild zouden zijn krijg je ze waarschijnlijk niet in/tussen vrachtwagens zonder dat ze er een gezellige heisa van maken (kan er niet precies uit opmaken hoe ze nou zijn vervoerd).

Prima zet dit trouwens! Zeker nu het weer gaat vriezen, anders staan ze daar maar in het half bevroren water.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:53

_Lot schreef:

Een paard is niet dom, en als het kan gaat het opzij voor natte voeten, misschien sommige individuen niet, tja, das de natuur...

misschien omdat ze in nederland wonen? zonder hek kunnen ze overal heen en we willen de natuur niet zo natuurlijk laten dat ze overal heen kunnen natuurlijk, want dan moeten we ons weer aanpassen, moet wel beetje geordend blijven hè in zo'n klein landje :D

prima toch dat ze op tijd ingrijpen, dat mag ook wel eens gemeld worden, want meestal hoor je alleen maar de verhalen waar de paarden weer gered moeten worden, met alle heisa van dien.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:00

Zonder hek zouden de dieren door Nederland gaan trekken, en dus voor overlast zorgen. Ze steken wegen over, belanden in steden, op het treinspoor of midden in een dorp.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:16

ik neem aan dat alle konijnen, mieren en pissebedden ook weggehaald worden....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:18

_Lot schreef:

Ze zeggen weleens dat domme vragen niet bestaan, maar hallo!!!! :? Onder welke steen kom jij vandaan?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:22

Ze zeggen ook dat domme mensen niet bestaan, maar volgens mij is er hier toch echt een :?

Dat er ERGENS een hek staat is niet minder dan LOGISCH maar mijn vraag was waarom dat hek zodanig staat dat de dieren zelf niet naar een droger gebied kunnen, terwijl dat met mensenwerk wel mogelijk is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:26

Moet er wel een hogergelegen plek zijn en aangezien het uiterwaarden betreft, liggen die dus lager..
Daarbij is je vraagstelling enkel en alleen: Waarom staat er een hek, dus daar is mijn reactie ook op gebaseerd (ja duh... waarom denk je)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:31

OK. Nou bij deze is het dus duidelijk.

Bij mij leeft nog steeds de vraag waarom ze de ruimte maar beperkt hebben tot uiterwaarden, en niet wat verder. Maargoed, dat is een hele andere discussie/vraagstelling dan waar dit topic voor bedoelt is. In dit geval dikke prima dat ze die paarden en andere dieren verhuist hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:58

Hoe wil je verder gaan dan? Uiterwaarden liggen buitendijks, op de dijk ligt over het algemeen een weg, en een weg = verkeer.

Hier loopt een begrazingsgroep ijslanders, en die worden 's winters ook altijd binnendijks gezet, geen probleem

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:38

Arabesk schreef:
ik neem aan dat alle konijnen, mieren en pissebedden ook weggehaald worden....

Nee want die kunnen, in tegenstelling tot de paarden, wel door het hek naar hoger gelegen gebieden. :j

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:40

Goede zet dat ze de paarden voortijdig hebben verplaatst. ipv dat straks de boel onder water loopt en die paarden helemaal niet meer weg kunnen en/of verdrinken.
Het is eigenlijk jammer dat ze het gebied niet iets zouden kunnen uitbreiden zodat de paarden zelf een droge plek zouden kunnen zoeken. Maarja helaas is NL daar echt te klein voor, en vind ik het al heel wat dat ze er aan denken om de paarden weg te halen en niet zolas bv in de oostvaartseplassen de instelling hebben dat ze het allemaal wel redden en anders is het jammer.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:28

bij erlecom is dit echter niet net gebeurt, maar al enkele tijd geleden ...
het jammere is dat hier nu ´wilde´ paarden en koeien staan (ze zijn alles behalve wild en komen gewoon naar je toe :+ ) ipv de limousinrunderen die hier eerder stonden. daar kon je in elk geval nog iets mee ^^
de bedoeling is om in 2015 het gebied bij erlecom met dat bij nijmegen en de millingerwaard te verbinden, maar op dit moment zit tussen erlecom en de millingerwaard nog De Beijer, een stenenbedrijf. dit zal in 2015 weg zijn -zeggen ze. en dan lopen de koeien en paarden dus over het hele gebied, met, als het aan staatsbos of wie dan ook ligt, tzt ook edelherten en elanden...
in de millingerwaard worden deze dieren echter niet weggehaald, aangezien deze op een hoger gelegen rivierduin kunnen komen, bij de oude steenfabrieken. deze dieren worden echter wel bijgevoerd... ook niet zo wild, lijkt me :+
over de andere situaties weet ik niets, maar hier woon ik toevallig recht tegenover :o
denk dat je in nl toch al absoluut geen wilde paarden hebt. niet alleen door dat hekje, maar ook door dierenartshulp, bijvoederen en evt. laten inslapen. het gebied hier bij erlecom is een stiltegebied en verboden toegang voor onbevoegden, zodat vogels hier naar alle hartelust kunnen wonen. je zou hier dus makkelijker het beest gewoon kunnen laten liggen als het gestorven is, mits het maar uit zicht ligt. gebeurt ook niet... }>
in mijn opzicht is het zowiezo op delen nogal overtrokken hier 'wild' te plaatsen ipv vleesrunderen of evt. gedomesticeerde paarden. ik zou de onze er zo neerzetten, dit stuk is niet te groot en ze hebben hier zeker genoeg ruimte. dan heb je er altijd nog meer aan en hoeft niet iedereen zich er zo druk over te maken, aangezien er dan één eigenaar is. maar ja, das mijn mening hè ;)
trek zelf je conclusies }:0

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:49

Mar fay.... je hebt gelijk. ik begrijp het hele beleid in nederland niet. Dat heel gedoe met de zogenaamde wilde paarden...
In nederland is een grondtekort. Genoeg paardeneigenaars zitten om grond verlegen. Ik zou dus ook zeggen... laat deze mensen gebruik maken van het natuurgebied. Je bent van het hele gedonder met wel of niet bijvoeren, wel of niet opruimen etc af en je helpt een boel paardenbezitters.
Het afgrazen door paarden van eigenaars is net zo natuurlijk als het afgrazen door de zogenaamde wilde paarden (die overigens inderdaad verre van wild zijn)'
Laten we nu eerlijk zijn... nederland heeft te weinig natuurgebied voor allerlei ambitieuze projecten. Dus waarom dat beetje wat ze hebben niet effectief gebruiken zodat de burger er ook iets aan heeft.

En dan elanden in nederland... die beesten hebben heel wat meer ruimte nodig dan nederland kan bieden. En een verdraaid hoge omheiding. Gewoon hekwerk springen ze losjes overheen. En elanden in het wegennetwerk in nederland wil je echt niet meemaken. Hier is heel wat meer natuurgebied ter beschikking, maar ernstige ongelukken met elanden echt geen uitzondering.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:52

Euh, wat is er nou mis met begrazingsprojecten an sich? Dat het op de OVP fout gaat wil niet zeggen dat dat overal zo is :n
De ijslander groep hier zijn enkel jonge merries, dus dat de groep te groot wordt heb je geen last van

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:00

er is niets mis met een begrazingsproject, maar wel met de plannen van zg groot wild, zoals oa de zg wilde paarden, die het vorig jaar in opspraak kwamen omdat ze krepeerden omdat ze geen eten kregen,
Begrazing kan prima dmv dieren van eigenaars die niets liever willen dan hun paard 24/7 buitenlucht te bieden, maar de mogelijkheid niet hebben vanwege een tekort aan grond

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:02

an sich? helemaal niets. maar gebruik er ''materiaal'' voor dat er toch al is. en laten er nou net eens ontzettend veel paarden hier in de ooijpolder zijn! en er zijn zeker ook koeienboeren die bereid zijn om hun koeien hier te laten grazen. je kunt evt. zelfs met subsidies werken oid, maar dit is gewoon zonde. we hebben hier een prachtig gebied, maar het is verboden om er met je paard te komen, omdat er ''wilde'' paarden lopen. als je dit gebied nou in verschillende ha zou verdelen, met brede paden ertussen -waar dan gewoon herten ed kunnen komen en er gewandeld en gereden kan worden? en dat hoeft zeker NIET recht te zijn, maar mooie vloeiende lijnen, hagen (zoals hier vanuit historisch oogpunt ook gebruikelijk is) oid zijn helemaal niet ingewikkeld. er wordt nu veel geld in natuurbeheer gestoken, terwijl je, in mijn opzicht, veel makkelijker kunt samenwerken met dierenhouders hier in de buurt. en tuurlijk, een gebied zonder hekken oogt opener. maar weeg de voor en nadelen eens af... er zijn hier genoeg paarden die 's winters niet naar buiten kunnen omdat het veel te nat is. juist in dit soort gebieden kun je binnen en buitendijkse begrazing afwisselen. het is niet raar, maar vanuit cultuur- en landschapshistorie gezien absoluut normaal. het is namelijk pas gestopt ná de ruilverkavelingen, zodat staatsbos hier dieren kon dumpen omdat er -goh wat raar nou- problemen met begrazing zijn :+

edit: zoiets als liljebo dus al zei :)