IJsbrand Chardon haalt een dikke voldoende in Genève

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

IJsbrand Chardon haalt een dikke voldoende in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 08:22

www.knhs.nl

IJsbrand Chardon werd vanavond tweede in de Wereldbekerwedstrijd voor vierspannen in het Zwitserse Genève. Chardon moest alleen zijn Australische rivaal Boyd Exell voor zich dulden. De Zweed Tomas Eriksson werd derde. Chardon heeft zich evenals Koos de Ronde die niet in Genève startte, door deze dikke voldoende gekwalificeerd voor de finale in Leipzig eind april 2011.

IJsbrand Chardon had zich evenals Eriksson en Exell weten te plaatsen voor de winning round. Nadat Chardon met een foutloze maar te langzame rit de piste had verlaten, haalde Exell alles uit de kast, zette een toptijd neer en nam de leiding over. Laatste starter Eriksson verslikte zich vervolgens twee maal in het parcours waardoor hij naar de derde plaats zakte.

Chardon was tevreden na afloop van de wedstrijd in Genève, waar hij eerder dit jaar derde werd in de finale: “De Lipizzaners gaan beter en beter. Ze zijn niet te sterk en ik heb nu de volledige controle. Het stuurwerk in de hindernissen ging fantastisch, alleen het basistempo moet echt omhoog. Mijn doel in Genève was om me te kwalificeren voor de finale en dat is gelukt. Dit geeft me ruimte om in Mechelen over twee weken uit te proberen hoe hard ik kan gaan.”

Chardon reed in Genève voor het eerst weer met het marathonrijtuig dat in Kentucky vlak voor de marathon werd gesaboteerd. Het rijtuig en de overige spullen kwamen anderhalve week geleden aan uit de Verenigde Staten. De rijtuigbouwer vond bij het schoonspoelen van de remleidingen en het vervangen van de remolie geen afwijkende zaken. Overigens weet Chardon nog altijd niet wie de sabotage van Kentucky op zijn geweten heeft, maar daar is de viervoudig Wereldkampioen ook niet mee bezig: “Ik ben blij dat ik weer met mijn marathonrijtuig kon rijden. Het geeft een stukje vertrouwen, ik weet precies wat dit rijtuig doet en dat was een goed gevoel.”

Naast Chardon en De Ronde zijn ook Boyd Exell, de Hongaar Jozsef Dobrovitz en de Zwitser Werner Ulrich inmiddels zeker van een startplaats voor de Wereldbekerfinale Leipzig van 27 april tot en met 1 mei 2011. Hiervoor komen de beste zes menners van de stand na Bordeaux (4-5 februari 2011) in aanmerking.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:37

Cayenne schreef:
http://www.knhs.nl

Mijn doel in Genève was om me te kwalificeren voor de finale en dat is gelukt.
Als je IJsbrand Chardon heet en er een compleet span voor koopt dan neem je toch geen genoegen met een 2e plaats? :Y)

Klasse van Exel! Hij doet t toch maar weer ff.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:48

je moet toch een smoes verzinnen om een 2e plek te verdedigen ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:19

Ik heb op de foto's al zitten kijken naar de neusriem van de rechts-voor.
Iemand die hier een verklaring voor heeft?

Inmiddels staan er fantastische beelden op Youtube van hoefnet.
Wat mij opvalt is hoe stijf en kort de rechtsvoor loopt. Zijn mond wordt steeds afgeveegd en net voor hij de ring in gaat zitten toch vreemde vlekken op de witte handdoek.
Leuk die grooms die rennen en roepen op commando. :D
De rechtsachter heeft blijkbaar nog niet echt Nederlands geleerd.

En ook een mooi filmpje van Eriksson:

Droen

Re: IJsbrand Chardon haalt een dikke voldoende in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:58

Allemachtig, ik heb de beelden bekeken en de geluiden aangehoord. Wat vreselijk!! ROEPEN JONGENS, ROEPEN! En dan lopen ze nog geen spat harder. Wellicht een voldoende voor Chardon met zijn dure vierspan, maar een tien voor Exell, EXCELLENT!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:02

ja die beelden heb ikook gezien BD en wij vroegen ons ookal af wat ze aan die neusriem hebben gemaakt en wat ze toch steeds aan het poetsen zijn.De grooms lopen bijna harder dan de paarden ja.
Het team van Boyd noemen ze niet voor niets XL. De rest krijgt de bijnaam team M en team S :D

koenborias

Re: IJsbrand Chardon haalt een dikke voldoende in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:08

gelukkig!

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:20

nou petje af voor allebei. Wat ze daar steeds doen vooraan vind ik ook wel vreemd, maar we moeten niet ineens negatief doen over Chardon, ik vind dat hij ze ook gewoon goed aan het lopen heeft! Ook Eriksson is geweldig goed. Respect voor beide! Dat ze ROEPEN roepen vind ik eigenlijk niet echt vreemd. Want je paard moet je ook door het parcour heen praten, en van de zenuwen vergeten sommige mensen dat nog wel is, mijn zus roept altijd inplaats van mij, als ik te gespannen ben. Het gaat alleen allemaal wel hard, dat geroep, dat kan van mij wel wat minder!