Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:48

telegraaf


De nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) heeft woensdag acht paarden op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland bij hun eigenaar weggehaald. De eigenaar verwaarloosde de paarden en verbeterde de situatie na een waarschuwing vorige week niet, zo liet de nVWA weten.

Vijf warmbloedpaarden, twee trekpaarden en een Shetlandpony hadden nauwelijks bewegingsruimte en stonden continu in de modder, die op sommige plekken 30 centimeter diep was. Als stal en voederplaats werden zeecontainers gebruikt, maar die waren vervuild met mest.

De eigenaar is voor verhoor overgebracht naar de politie en de paarden zijn naar een opvangadres vervoerd.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Zeeuw verwaarloost acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:51

wat goed dat ze actie ondernemen!
Fijn om dat eens een keer te lezen :j
Hoop dat die engerd afstand doet van de paardjes zodat ze een nieuw baasje krijgen...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zeeuw verwaarloost acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:51

Hé dat hoorde ik dus vandaag op stal...

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:53

Goedzo!

Bij ons is de modder nu ook zo'n 30 cm diep in het begin van de uitloop, maar het verharde stuk voor de stallen en de stallen zelf houden we elke dag schoon!

Iemand die zijn paarden nog geen droog stukje kan bieden, moet geen paarden op zo'n stuk houden.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:03

Miss_Malfoy schreef:
Hé dat hoorde ik dus vandaag op stal...


Vond het al zo leeg in zijn wei, nu snap ik het........

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:15

triest!

cbreeman
Berichten: 173
Geregistreerd: 07-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:22

Hoe is het mogelijk dat dit in nederland gebeurt!?!?

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:33

sans6 schreef:
telegraaf


De nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) heeft woensdag acht paarden op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland bij hun eigenaar weggehaald. De eigenaar verwaarloosde de paarden en verbeterde de situatie na een waarschuwing vorige week niet, zo liet de nVWA weten.

Vijf warmbloedpaarden, twee trekpaarden en een Shetlandpony hadden nauwelijks bewegingsruimte en stonden continu in de modder, die op sommige plekken 30 centimeter diep was. Als stal en voederplaats werden zeecontainers gebruikt, maar die waren vervuild met mest.

De eigenaar is voor verhoor overgebracht naar de politie en de paarden zijn naar een opvangadres vervoerd.


Ga gauw nieuw zand storten voor ze op de stoep staan :D Mijn box is wel netjes uitgemest en de mest wordt ook uit de paddock gehaald voor zover mogelijk als het veel regend.

Maar aan de andere kant wat had die man aan die modder kunnen doen in een week tijd, het weer heb je nu eenmaal niet onder controle. En hoe erg was die mest?

Als de telegraaf nu eens een fotootje had gemaakt hadden we kunnen zien hoe erg het was.

_Pilipa_

Berichten: 1599
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: ergens aan zee

Re: Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:39

Paarden horen niet in de modder 24/7 te staan dan zorg je maar voor stallen, zoniet neem dan geen dieren als je geen ruimte hebt!
Het is erg genoeg geweest anders halen ze niet zomaar 8 paarden bij iemand weg, doen ze niet omdat ze beetje nat en vies staan hoor!

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:41

Ja ik weet niet hoe het er bij die man uitziet.

Mijn paard staat dus ook 's nachts binnen vanwege de nattigheid, maar heeft wel altijd nog een stukje zonder plassen. Overigens is onze zandlaag aan vervanging toe en daar wordt al aangewerkt.

hebikmail
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:22

ALS JULLIE NIET WETEN WAAR JULLIE OVER PRATEN
hou dan jullie mond
die paarden hadden een wei.
JA die was onder de modder,maar ze hadden ook eeen stal
2 keer per dag kwam er iemand
die hart bij bij haar paarden had liggen en ze 2 keer per dag voerde.
zo iemand veroordelen jullie nu
schaam jullie
niet alles is zoals je het leest

een oud collega
die weet hoe iemand met haar paarden om gaat.

QualityHorse

Berichten: 1640
Geregistreerd: 10-06-10
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:24

goed dat ze een keer wél wat doen! :o

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:25

Ja hoor, ze halen zomaar paarden weg!
Ze moeten wel goede bewijzen hebben om dat te doen en dan nog krijg je normaal gesproken eerst een waarschuwing en krijg je de kans om dingen te verhelpen.

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:44

OOST-SOUBURG - De nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit heeft woensdag op Schouwen-Duiveland acht paarden bij hun eigenaar weggehaald. De paarden, vijf warmbloedpaarden, twee trekpaarden en een Shetlandpony, hadden nauwelijks bewegingsruimte en stonden continu in een dikke laag modder.

Als stal en voederplaats werden zeecontainers gebruikt, maar die waren vervuild met mest.

De eigenaar had vorige week al een waarschuwing gekregen, maar had de situatie niet verbeterd. De eigenaar, die tijdens de inbeslagneming agressief werd, is aangehouden door de politie. De paarden zijn naar een opvangadres gebracht.

Bron: www.omroepzeeland.nl

Dit kwam ik inderdaad ook tegen,, maar dan niet op de televaag site maar gewoon de regionale site ;)

annlin

Berichten: 89
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:45

@chanicha

Dat hebben ze blijkbaar wel gedaan:
Citaat:
De nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) heeft woensdag acht paarden op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland bij hun eigenaar weggehaald. De eigenaar verwaarloosde de paarden en verbeterde de situatie na een waarschuwing vorige week niet, zo liet de nVWA weten.

deni21
Berichten: 36
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:45

De AID neemt niet zomaar deze actie. De situatie zal niet verbeterd zijn na de waarschuwing. Vervelend voor de persoon die ze verzorgde, maar beter voor de paarden.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:01

Nouja, zo slecht hebben ze 't niet hoor. Ze hebben een hele grote wei en ja, het deel waar ze het meest lopen is inderdaad flink vertrapt.. gek he met 2 trekpaarden en 5 kwpn'ers van rond de 1.70. Ze hadden gewoon netjes dekens op (ok, de trekpaarden en de shet niet dan) en ze kregen gewoon ruwvoer en krachtvoer 2 x per dag, en dan niet van een afstandje in de blubber geflikkerd maar gewoon ìn de stallen gelegd.

En nee ze staan niet met een glimmend vachtje en gelakte hoefjes en glitterspray in de manen en staart in de wei maar dat gaat ook niet he in november als ze 24/7 op de wei staan met containers waar ze in konden.
En nee, ze werden niet iedere dag uitgemest maar 1x in de zoveel tijd...nou en, zoveel mensen doen dat. Ik laat in de winter ook meer viezigheid in de stallen liggen als in de zomer... dan blijft het tenminste en lekkere warme ondergrond.

Welke paarden zouden het nou beter hebben qua 'natuurlijk paarden houden' waar iedereen hier altijd zoveel de mond vol van heeft: de paarden die 24/7 buiten staan (en ja, dus ook in de blub op de plaatsten waar ze het vaakst lopen) of de paarden die kniehoog in schoon stro staan in boxen van 3x3 met opgepoetste knoppen waar ze vervolgens 1 x per dag eruit komen om te rijden en 2 uurtjes per dag in een paddockje mogen staan?

De dochter van degene om wie het gaat heeft altijd in de paarden gewerkt, is een vriendin / oud-collega van me, en haar paarden zijn haar alles. Alleen woont zij op d'r eigen en werkt ze 40 uur. Vervolgens komt ze om 17.00u thuis als het donker is en moet ze nog een pikdonkere wei in waar je geen hand voor ogen ziet om nog 8 paarden te doen. Dus nee, iedere dag poetsen en doen gaat dan inderdaad niet. De eigenaar is voor zover ik weet zelf ook afgekeurd (of zoiets) en kan dus niet in z'n eentje in 1 week (wat ik echt heel kort vind) alles in eens naar de wensen van de nWVA in orde brengen, gek he.

Ik vind dingen ook snel zielig en naar mijn mening komt de DB ook niet vaak snel genoeg in actie, meestal als de paarden op het punt van in elkaar storten staan en dan nog wordt er vaak bijna niks aan gedaan.
Zoals bij de vrouw uit Den Haag, waar de paarden er echt hondsberoerd bij stonden en dan nog werd er maar 1 in beslag genomen en moesten de andere 2 blijven staan want die waren 'niet erg genoeg eraan toe' (weet niet of ik de getallen goed heb). Nou dan breekt mijn klomp.

Alleen toevallig weet ik dat dit hier niet het geval was. Die mensen hebben absoluut hart voor hun paarden, de paarden worden gewoon verzorgd zoals moet, word ook mee gereden e.d. alleen tja, in een vieze modder/regenbui in november ziet het er niet zo fraai uit. Kan gebeuren toch?

Ik vind 't nogal apart dat er normaal weken overheen gaat voor ze eens actie ondernemen maar in dit geval kregen ze een waarschuwing en binnen 1 week moest het op orde zijn, ja sorry hoor.... dat is nogal krap vind je niet. Zeker als de dochter ook gewoon 40u p. week moet werken en het 's avonds pikkedonker is.

Afijn, ik snap dat jullie denken 'he he...eindelijk wordt zo'n dierenbeul eens goed aangepakt', helaas is het in dit geval toch net weer ff anders.

Loes000
Berichten: 264
Geregistreerd: 19-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:04

Bij ons ligt ook een enorme laag modder; maar we kunnen deze echt niet zomaar weg krijgen.
gelukkig hebben ze wel 2 stallen (voor 1 paard, een pony en ook een shet) en een verhard stuk voor de stallen. en die stallen zijn ook zeecontainers; maar dan wel schoon en ze worden regelmatig uitgemest.
maar voordat ze in de wei komen moeten ze ook door die modder heen....
en dat zouden wij ook niet in een week weg krijgen.
en als ik dan hoor dat er 2x per dag iemand bij komt, die er goed voor is.
dan weet ik niet wat ze met mishandelen bedoelen heel eerlijk gezegt??
Normaal gaat er idd vet lang overheen voordat je geholpen wordt,, vind het een rare situatie..
of ligt dat nou aan mij?

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:09

Ja zeker, voer kregen ze 2 x per dag: voor m'n vriendin naar d'r werk gaat en als ze terug komt en de paarden werden ook gewoon bereden / mee gemend enzo dus het is echt niet zo dat er niet naar omgekeken wordt hoor. En die blubber: knappe vent die dat onder controle kan houden met zo'n aantal paarden die 24/7 daar rondlopen.
Dat krijg je gewoon niet in 1 week in je eentje opgelost, zeker niet als je lichamelijk afgekeurd bent (als ik het me goed herinner, weet ook niet voor hoeveel procent hoor) en de dochter heeft ook gewoon een 40-urige werkweek. Als je dan om 17.00 thuiskomt in een wei zonder licht begin je ook niet veel mee he. Normaal als je al een waarschuwing krijgt, krijg je echt wel langer de tijd om er iets aan te doen.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 25-11-10 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:15

mammaslamma schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Hé dat hoorde ik dus vandaag op stal...


Vond het al zo leeg in zijn wei, nu snap ik het........


Waar is dat dan?

birdybirdy

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-07-09
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:20

Volgens de wet moeten paarden minstens een droge sta of ligplaats hebben. Dit houd in dat als het erg modderig is, maar er is 1 stuk waar de ondergrond wel nog goed is dan is dat afdoende. Als de paarden weg gehaald zijn dan zal dit niet in orde zijn geweest. Een (schuil) stal is dus niet verplicht maar een "droge" sta of ligplaats wel.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:21

Vond het al zo leeg in zijn wei, nu snap ik het........[/quote]

Waar is dat dan?[/quote]

Ik ga geen namen noemen, er wordt al zoveel geklets, vooral door mensen hier niet vandaan, die denken dat ze er verstand van hebben, dus geen olie op het vuur......
En het is i.d,d niet te vergelijken met die situatie in Den -Haag vorig jaar, dat was echt vreselijk zoals die erbij stonden!

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:23

birdybirdy schreef:
Volgens de wet moeten paarden minstens een droge sta of ligplaats hebben. Dit houd in dat als het erg modderig is, maar er is 1 stuk waar de ondergrond wel nog goed is dan is dat afdoende. Als de paarden weg gehaald zijn dan zal dit niet in orde zijn geweest. Een (schuil) stal is dus niet verplicht maar een "droge" sta of ligplaats wel.



Ojee, mag ik zelf ook wel oppassen,mijn spaanse schone staat met een langdurige peesblessure nu 24/7 op de wei, zonder droge plek, alleen beschutting van bomen, maar hij ziet er patent uit, een mooie shetlandlook en hij gaat met sprongen vooruit door de beweging, dat dan weer wel..........

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:27

Ja Mammaslamma pas maar op: zorg maar dat ie niet vies van de modder in de regen in het zicht met z'n hoofd hangend anders ben je de l*l want dat is sielugh. Maar goed, voor de betreffende persoon is het wel heel sneu, want t zijn wel haar paardjes o.a. (ook van zus en pa) die zomaar zijn weggehaald en dat terwijl ze er alles voor en aan doet. Hopelijk komen ze snel weer terug en worden er evt. een paar verkocht dat 't minder druk en belastend is voor ze.

birdybirdy

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-07-09
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 02:07

mammaslamma schreef:
birdybirdy schreef:
Volgens de wet moeten paarden minstens een droge sta of ligplaats hebben. Dit houd in dat als het erg modderig is, maar er is 1 stuk waar de ondergrond wel nog goed is dan is dat afdoende. Als de paarden weg gehaald zijn dan zal dit niet in orde zijn geweest. Een (schuil) stal is dus niet verplicht maar een "droge" sta of ligplaats wel.



Ojee, mag ik zelf ook wel oppassen,mijn spaanse schone staat met een langdurige peesblessure nu 24/7 op de wei, zonder droge plek, alleen beschutting van bomen, maar hij ziet er patent uit, een mooie shetlandlook en hij gaat met sprongen vooruit door de beweging, dat dan weer wel..........


De ondergrond mag wel vochtig zijn hoor. Het hoeft niet droog aan te voelen, het mag alleen niet in z'n geheel bestaan uit modder of waterplassen. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk staat.
Natuurlijke beschutting dmv bomen is hartstikke goed daar heeft je paard erg veel aan hoor!