De Nieuwsredactie van Bokt.nl heeft Courtney King-Dye benaderd voor een persoonlijk interview. Ze reageerde daar heel positief op en wilde graag mee werken.
Heb jij een vraag voor Courtney over haar, haar paarden, haar leven of iets anders, dan kun je hem hier stellen. Het Team van Bokt.nl kiest een aantal vragen uit en zal deze aan haar voorleggen. Wie weet zit jouw vraag er tussen!
Courtney King-Dye is een Amerikaanse dressuuramazone die in 2008 deel uit maakte van het Olympische team in Peking. Op 3 maart dit jaar kwam Courtney ten val, toen ze op een jong paard reed dat struikelde. Ze droeg geen cap en kwam met haar hoofd onder het paard terecht. Ze werd afgevoerd naar het ziekenhuis met een schedelbasisfractuur. Een maand later ontwaakte Courtney uit deze coma, maar had nog een lange weg te gaan voor volledig herstel. Ze volgde verschillende therapieën, onder andere rijden op een simulator om weer aan haar balans te werken. Courtney had problemen met haar rechterkant, die zwakker dan de linkerkant was geworden. Ze kon haar rechterhand amper bewegen en zat lange tijd in een rolstoel.
Eind juli zat ze voor het eerst weer op een paard."De eerste keer dat ik weer op een paard zat, was ik nog nerveuzer dan voor de Olympische Spelen", vertelde King-Dye op haar website. "Maar toen ik er eenmaal op zat voelde het als thuiskomen." Het paard waar ze op zat was niet één van haar eigen paarden, maar een paard dat speciaal is getraind voor mensen die in een revalidatieproces zitten.
De val van Courtney zette heel wat acties in gang. Zo begon capfabrikant Troxel met een veiling van een aantal exclusieve rijhelmen, en schonken het geld aan de King-Dye familie voor de medische kosten. Ook de professionele dressuuramazone Heather Blitz startte een campagne om zoveel mogelijk ruiters een veiligheidshelm te laten dragen.
Ook Courtney zelf bevestigt dat een cap zeker nodig is. "Ik ben vaak gevraagd wat ik vind van de discussie over caps. Ik geloof dat elke vorm van bescherming goed is. Normaal gesproken rijd ik mijn jonge paarden of lastige paarden met een cap. Nu had ik haast, ik pakte er geen, en nu zit ik hier. We weten allemaal dat paarden onvoorspelbaar kunnen zijn. Ik ben er nu een goed voorbeeld van wat er kan gebeuren. En alles wat ik dus kan zeggen is: draag een cap!"
Ondertussen is Courtney King-Dye nog steeds aan het revalideren, en is op deze moment op zoek naar een paard waarmee ze haar comeback kan maken.
Dus, heb jij een vraag waar je graag een antwoord op wil weten ? Of wil je meer weten over een bepaald onderwerp ? Stel je vraag dan hier!