Anky: Benieuwd naar Totilas met Duitser Rath

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Anky: Benieuwd naar Totilas met Duitser Rath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 08:43

telegraaf

Na drie teleurstellende jaren, waarin de Duitse dressuurruiters hun status als beste landenteam van de wereld verloren aan de Nederlandse equipe, zijn ze overgegaan tot drastischer maatregelen. Eén van hen opperde: 'If you can't beat them, buy them'. En zo geschiedde. Het is nu officieel bekend wie Totilas, het paard waarmee Edward Gal twee maanden geleden drie gouden WK-medailles won, voor Duitsland gaat rijden: de 26-jarige student Matthias Alexander Rath. En daarmee zijn de Duitsers over anderhalf jaar op de Spelen van Londen 2012 ineens weer titelfavoriet.

Nou zit het niet in onze aard om daar lang bij stil te blijven staan. Ons succes van de afgelopen jaren is niet gestoeld op één paard. Dat bleek ook weer afgelopen zondag tijdens de wereldbekerwedstrijd in Stockholm. De Zweden moesten weer eens applaudisseren voor een compleet Oranjepodium. Adelinde Cornelissen won, ik werd tweede met Painted Black en Edward Gal derde met Interfloor Next One.

Met de opleiding in Nederland zit het dus wel goed. We kunnen echt spreken van een 'generatie'. Valt er een goede dressuurruiter of paard af voor het nationale team, dan staat er in ieder geval een volwaardige topruiter of amazone achter.

Dat is natuurlijk ook een vereiste, wil je tot de wereldtop behoren. Dat merkten we ook weer tijdens de Wereldruiterspelen in Kentucky. Nadat Adelinde Cornelissen werd gediskwalificeerd, omdat Parzival zich op zijn tong beet, waren we blij dat ons toppaard Totilas er nog was. En helemaal omdat het olympische dressuurformat straks in Londen geen wegstreepresultaat meer kent, moeten we over anderhalf jaar in ieder geval over één absolute topper beschikken, die boven de tachtig kan scoren en zeker twee paarden hebben, die een proef tonen van rond de 75 procent. In principe hikken we met Nederland tegen zo'n situatie aan.

Dat doen de Duitsers nu dus ook weer. Tijdens de Wereldruiterspelen hadden ze zelfs geen zilveren medaille, maar moesten ze achter de Britten genoegen nemen met brons. Voor een natie die sinds 1974 alleen maar goud op WK's won, was dat natuurlijk een groot schaamtemoment.

Terug naar Matthias Alexander Rath. Ik ken hem als een nette ruiter. Vorig jaar waren de Europese kampioenschappen junioren en Young Riders bij hem op stal - althans op het complex van zijn stiefmoeder, Ann-Kathrin Linsenhoff - en dat zag er allemaal fantastisch uit. Hij kan zijn sport dus op de best denkbare manier uitoefenen. Maar kan hij met Totilas wat Edward kon? Dat zal de tijd moeten leren.

Matthias heeft laten weten dat hij er zo op ging zitten en wegreed. Dat is mooi. Helemaal omdat hij op een modern geschoold paard plaatsneemt en normaliter hebben onze Duitse klassiek georiënteerde collega's niet zo veel op met onze trainingsmethodes. Klaarblijkelijk heeft Edward Gal het volgens hen toch heel goed gedaan met Totilas. Matthias heeft in ieder geval het geluk dat hij geen gearriveerde vedette is. Anders zouden de jury en het publiek wellicht gelijk van hem verwachten dat hij het maximale uit Totilas zou halen. Dat is niet reëel. Ruiter en paard moeten aan elkaar wennen. Zelfs een wonderpaard als Totilas heeft tijd nodig om zijn nieuwe ruiter te vertrouwen.

Getup

Re: Anky: Benieuwd naar Totilas met Duitser Rath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 08:48

Duidelijk stukje. Heel jammer voor ons, en Duitsland heeft er een wereldtopper bij...Nu is "er een paar keer op hebben gezeten en er mee wegrijden" nog iets anders als echt wereldproeven van formaat neerzetten, maar de tijd zal het leren en de mogelijkheden zijn er in ieder geval.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:05

Citaat:
Helemaal omdat hij op een modern geschoold paard plaatsneemt en normaliter hebben onze Duitse klassiek georiënteerde collega's niet zo veel op met onze trainingsmethodes. Klaarblijkelijk heeft Edward Gal het volgens hen toch heel goed gedaan met Totilas.

Hihi ("I did not wanna say I told you so.......") Goed stuk

Bas2112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:13

Paar mooie steken onder water van Anky. Heel subtiel en toch, 1-0 voor Anky. Kan me het ook voorstellen, eerst kraken die Duitsers Totilas helemaal af als een gemaakt en overtraind paard en nu zeggen ze "supergeschoold"

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:44

Erg mooi en scherp stukje van Anky! Vooral over het anders scholen van de paarden. Ben benieuwd of de duitsers nu wat meer in het hondenhokje gaan zitten, betreffende de moderne manier van rijden.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:46

Getup schreef:
Duidelijk stukje. Heel jammer voor ons, en Duitsland heeft er een wereldtopper bij...Nu is "er een paar keer op hebben gezeten en er mee wegrijden" nog iets anders als echt wereldproeven van formaat neerzetten, maar de tijd zal het leren en de mogelijkheden zijn er in ieder geval.

Inderdaad en de twee citaten onder jou laat ik maar weg want daar heb je de negatieve nederlanders weer die denken dat Anky dit stuk als onderuithalen bedoelt en aan het natrappen is. Anky is heel duidelijk: In nederland gaat het niet om maar 1 paard, maar we hebben meer talent in huis. Dat spreken we aan en dan komen we er wel weer.
Succes aan het nederlands team (de strijd is straks weer open tussen beide landen) en succes aan het duitse team!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:47

Ik heb gisteren dit nieuwe setje gezien en ik was niet onder de indruk van deze ruiter. Om heel eerlijk te zijn vond ik het geen mooie combinatie.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:49

Vonkie2009 schreef:
Getup schreef:

Inderdaad en de twee citaten onder jou laat ik maar weg want daar heb je de negatieve nederlanders weer die denken dat Anky dit stuk als onderuithalen bedoelt en aan het natrappen is. Anky is heel duidelijk: In nederland gaat het niet om maar 1 paard, maar we hebben meer talent in huis. Dat spreken we aan en dan komen we er wel weer.
Succes aan het nederlands team (de strijd is straks weer open tussen beide landen) en succes aan het duitse team!

Niks geen negatiefs. Ik vind Rath een hele fijne ruiter en ben heel blij voor hem. Maar het is algemeen bekend dat de duitsers erg negatief konden zijn over Toot en de manier van rijden die we hier kennen.
Ook Anky snijdt dit onderwerp in een grote lijn aan. Het blijkt dus dat Rath zo op kon stappen en kon wegrijden, ook al rijdt hij al jaren volgens een ander systeem! Dat geeft voor mij aan dat Ed hem waanzinnig goed heeft opgeleid. En ik hoop hierbij alleen maar dat de duitsers nu ook zien dat ook dit systeem werkt.

Niks geen negatieve gedachte. Gewoon datgene wat ik lees en waar ik op reageer.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:17

astridelise schreef:
Ik heb gisteren dit nieuwe setje gezien en ik was niet onder de indruk van deze ruiter. Om heel eerlijk te zijn vond ik het geen mooie combinatie.

Ik was ook niet onder de indruk van de foto's die ik gezien heb maar laten we even eerlijk zijn...hij zat er toch ook nog maar voor de 6e keer op?

Ik hoor en lees dat het een aardige jongen is die ook nog eens zeer getalenteerd is. Het zal voor hem geen eenvoudige opgave zijn om de combi Totilas/Edward te evenaren..en dan heb ik het nog niet eens over de druk die er van buitenaf op hem afkomt.

Ik wens hem veel succes en ben blij dat Nederland toch ook nog over andere goede combinaties geschikt!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:31

Ik vind het een goed stukje, laten we allemaal zo als Anky denken.

Het is jammer dat Totilas niet meer bij Edward is maar, er we kunnen nog zoveel neerzetten en er zijn zoveel talenten. Ik denk dat het de komende tijd hele spannende wedstrijden gana worden met een gezonde spanning.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:34

Lijkt mij ontzettend moeilijk voor Matthias om straks de eerste wedstrijd met Totilas te rijden. Want iedereen weet wat Edward met Totilas kon en ergens voel je dan toch de druk van buitenaf, om hetzelfde te presteren. Ben heel erg benieuwd!

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:37

En ach...knap dat ie t aandurft..want wat hij ook bereikt..hij is er niet op eigen kracht gekomen..leuk als leerpaard..maar echt respect heb ik dan niet..en nu loopt t nog allemaal soepel omdat hij net van Edward afkomt..nu moet ie dat eerst maar eens zien voort te zetten..t duitse rijden is toch anders..en daar zal Totilas ook aan moeten wennen waarss..

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:44

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:25

Bas2112 schreef:
Paar mooie steken onder water van Anky. Heel subtiel en toch, 1-0 voor Anky. Kan me het ook voorstellen, eerst kraken die Duitsers Totilas helemaal af als een gemaakt en overtraind paard en nu zeggen ze "supergeschoold"

Haha dat dacht ik nou ook!!! Vind die stukjes van Anky altijd leuk om te lezen!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:40

Goede analyse; deze nieuwe combinatie heeft zeker tijd nodig. Aan de hand van de persconferentie ga ik daarom ook nog niet beoordelen of de combinatie mij bevalt, want dat kan denk ik pas in de ring. Wanneer dat moment van verschijnen in de ring komt, zal ik echt heel erg benieuwd zijn hoe ze het gaan doen.
Het wordt in ieder geval weer als vanouds een gezonde strijd tussen NL-DU. :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:58

Ik vind het ontzettend knap hoe hij totilas aan het lopen heeft in dat fimpje. Het lijkt me moeilijk om onder zoveel druk te presenteren, hij maakt geen grove fouten ondanks het paard Nederlands gereden is vind ik dat hij hem netjes na rijd. Tuurlijk moet de combi nog aan elkaar wennen, maar dat is een kwestie van tijd. Vind hem alleen wel ontzettend lelijk gevlochten ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:58

zoals gewoonlijk weer een super stukje van anky met een goede analyse...
wat het betrefd het duitse team ben ik blij dat de strijd nl du weer gaat oplaaien :))
was altijd mooi om te zien hoe de sporters het onderste uit de kan haalde om nog beter te presteren dan de ander...
de laatste 2 jaar was het toch al nagenoeg beken wie er won en dat vond ik jammer...
vind het nog steeds jammer dat onze totilas weg is, maar ik gun rath er het beste mee.
nogmaals, super nuchter stukje van anky :))

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:59

mooi stukje tekst van Anky inderdaad

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:33

Gisteren werd ik in ander topic over de persconferentie van PS aangevallen omdat ik zei, dat de tijd zal moeten leren of Mathias met Totilas ook z'on goed duo zal vormen en dat alle Egards voor Edward zijn die Totilasnetjes heeft opgevoed.
Ik wenste het beste voor Mathias en Totilas en voor Edward en zijn nieuwe paard.
Was ik een azijnpisser.

Nu zegt Anky hetzelfde. Is zij ook een azijnpisser?? :D

Leuk stukje van Anky en gewoon direct.

Biir7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:34

was ook niet echt onder de indruk..

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:53

Ach, word er een beetje moe van. Wel ontzettend jammer voor Gal want die PS is een keiharde man.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:04

Ik vraag me eigenlijk af of dit hele gebeuren nou nog iets verandert aan Anky's gevoel over wel/niet deelnemen in Londen...ik bedoel, niets ten nadele van anderen maar we zouden Anky best wel kunnen gebruiken in het team...dus als zij nou nog ergens een toppertje vandaag tovert :) Dat is natuurlijk ook een optie als Edward nog geen opvolger klaar heeft...kan Edward volgende keer mee...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:10

Ach als Rath volgens het duitste systeem iets meer lengte in Totilas weet te rijden dan worden ze onverslaanbaar..en bovendien denk ik niet dat je de topruiters uit duitsland hoorde klagen over de africhting..meestal zijn dat de mensen die zelf niet op topniveau rijden.Op het filmpje zag het er prima uit en ik wens het duo dan ook veel sucses en geluk.En nederland..nederland heeft zoveel goede paarden en goede ruiters dat ze echt wel tegengas zullen kunnen geven.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:12

eindelijk weer eens een echte mening van anky....lekker hoor, recht voor de raap... wens rath het beste!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:18

SantaCruz schreef:
Ach, word er een beetje moe van. Wel ontzettend jammer voor Gal want die PS is een keiharde man.

Waarom is PS een keiharde man, hij is zakenman en die doen wat ze kunnen en als hij Totilas niet gekocht dan een ander wel.....
PS had het geld en dan is het makkelijk, en Gal die krijgt wel meer kansen, tuurlijk is het zuur maar Totilas zal niet de laatste topper zijn die voor geld weg gaat.
Hopelijk gaat het Totilas goed en zien we hem ook weer schitteren in de ring en dat is dan helaas voor Dld, maar het is niet anders.
Laatst bijgewerkt door kally op 01-12-10 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt