Paul Schockemöhle en Matthias Rath
Deze middag om 12 uur werd er bij Paul Schockemöhle een persconferentie gehouden over de verkoop van Totilas en de bekendmaking van zijn nieuwe ruiter, Matthias Alexander Rath.
De conferentie begon met een demonstratie van de 26-jarige Matthias Rath op Totilas, volledig in wedstrijdoutfit. Zijn vader, Klaus Rath, coachte en gaf hem instructies. Totilas gaf een rustige indruk, ook al stond hij 2 meter verwijderd van vele flitsende camera’s. Rath stapte rustig aan een lange teugel in, en ook in het oppakken werd alles heel kalm gedaan. Dit was de zesde keer dat de jonge ruiter op Totilas reed.
Klaus Rath benadrukte dat hij veel respect had voor wat Edward Gal met Totilas bereikt heeft. Hij zei ook dat het niet hun bedoeling was om Edward gewoon te kopiëren, en dat ze hem dankbaar zijn voor de hele goede opleiding van Totilas. Zonder Edward zou Matthias nooit zo kunnen rond rijden als hij nu al doet op Totilas, zei Klaus Rath. Ann Kathrin Linsenhoff, de stiefmoeder van Matthias Rath die een aandeel van Totilas kocht, wilde Paul Schockemöhle hartelijk bedanken voor de kans die hij Matthias geeft om dit schitterende paard te rijden. Het is niet bekend wat de verhouding van de rechten over Totilas is, maar Schockemöhle en Linsenhoff spreken over een co-eigendom. Ze delen alles, ook het dekgeld, maar vertelden wel dat het geen fifty-fifty deal is.
Eurodressage.com meldt verder dat Schockemöhle beweerde dat hij altijd al hield van de manier waarop Matthias rijdt. "Ik ben overtuigd van zijn talent, hoe hij met de paarden omgaat. Ik ben echt onder de indruk van zijn persoonlijkheid. Ik heb snel overlegd met Klaus Rath en daarna met Ann Kathrin. Dan zei Matthias dat hij het wel wilde proberen." Schockemöhle was naar eigen zeggen emotioneel bij de eerste proefrit, "De eerste dertig minuten was ik overweldigd. Matthias reed geweldig goed rond met het paard. Ik ben er van overtuigd dat ze knappe dingen gaan neer zetten."
Matthias Rath vertelde dat hij geschrokken was van de reacties in zijn online gastenboek. "Ik lees mijn gastenboek vaak, maar nu zelfs dagelijks. Ik ben geinteresseerd in wat fans of tegenstanders schrijven. In begin waren er evenveel negatieve berichten als positieve. Nu zijn er meer positieve. We laten de negatieve berichten online staan, want ik vind het belangrijk dat ook zij hun mening kunnen verkondigen. Ik lees ze zeker."
Er werd aan Paul Schockemöhle en Matthias Rath gevraagd of ze de negatieve gevoelens in Nederland omtrent de verkoop van Totilas begrepen. Matthias Rath antwoordde "Natuurlijk", waarna Paul Schockemöhle het woord overnam, "Voor mensen die echt in de dressuursport zitten, was het duidelijk dat Totilas verkocht zou worden na de Wereldruiterspelen. Toen ik meneer Visser ontmoette, vertelde hij mij hetzelfde. Ik vind het natuurlijk erg voor Edward Gal, maar ik ben blij dat hij naar hier is verkocht en niet naar Amerika of Saoudi-Arabië. "
Rath gaf aan dat hij met Totilas in het outdoor seizoen van 2011 wil beginnen met op wedstrijd te gaan. Hij lijkt goed met de druk die er rond het rijden van Totilas hangt, om te gaan: "Ik ben niet bang om op wedstrijd in Rotterdam te gaan. Als ik me kwalificeer zou ik heel blij zijn." "Toen ik de eerste of de tweede keer op Totilas reed, dacht ik wel na over die druk want wat Gal heeft bereikt is gewoon ongeloofelijk. We zullen hard werken om die prestaties te evenaren. Ik verwacht niet om twee nieuwe wereldrecords te rijden in de eerste wedstrijd. Ik ga proberen te starten waar Edward eindigde. "
Een aantal stills uit de persconferentie:

Paul Schockemöhle kijkt toe hoe Matthias Totilas berijdt.
Enkele beelden: