Voorstel Friese fokverenigingen voorlopig in ijskast

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Voorstel Friese fokverenigingen voorlopig in ijskast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 12:45

http://www.fps-studbook.com/

Een nog nader samen te stellen werkgroep zal de ledenraad het komende voorjaar adviseren over de invulling van fokdagen en Centrale keuring. Dat was vrijdagavond tijdens de ledenraadsvergadering de uitkomst van de behandeling van een door de 12 fokverenigingen ingediend voorstel om de kroonverklaring voortaan plaats te laten vinden tijdens de fokdagen in plaats van de Centrale keuring zoals nu het geval is. Tijdens de regiovergaderingen hadden 8 van de 10 regio’s zich tegen het voorstel van de fokverenigingen uitgesproken. Het voorstel kwam tijdens de ledenraadsvergadering niet ter stemming. In plaats daarvan werd een voorstel van de fokverenigingen om een werkgroep te laten adviseren in deze kwestie, door de ledenraad overgenomen. De werkgroep zal samengesteld worden uit de fokverenigingen en het stamboek. Eventuele aanpassingen zullen op z’n vroegst in 2012 effectief worden.

Tijdens de ledenraadsvergadering werd besloten dat er geen wijzigingen worden aangebracht in het beleid ten aanzien van de afstammingscontrole. Aanleiding van de discussie is de dekfraude rond de hengst Rypke 321. De leden achten het huidige beleid, waarin de laatste jaren gewerkt is aan een nauwkeuriger registratie van dekkingen (digitale aanlevering en snellere aanlevering en een uitbreiding van gerichte en aselecte steekproeven, toereikend. Naar schatting van het KFPS bedraagt het percentage misregistraties minder dan 1 procent.

Verder werd de begroting voor het jaar 2011 goedgekeurd.

Tijdens de vergadering werd Henk van Dieren benoemd in de Hengstenkeuringsjury en de inspectie en werd Piet Hoekstra benoemd in de herkeuringsjury. In de sportraad werd Merel Groen benoemd. Alle voorstellen van herbenoemingen, waaronder die van penningmeester Tjalling Rollema, werden na stemming overgenomen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:14

Bijzonder geen enkele reactie en topic staat er al uren.
Nou dan ik maar als eerste :D .

Lees ik nou goed, dat er geen verandering komt in het controleren van de afstammelingen?
Kan me herinneren dat het Fries stamboek niet op alle nakomelingen DNA onderzoek liet doen bij stamboekopname.
Of zit ik er nou gigantisch naast? (meende dat toen begrepen te hebben en nu uit dit artikel ook.)

Mijn persoonlijke mening is, dat dat jammer is, zoveel extra kost dat niet en VOOR stamboekopname
wel de garantie dat de afstamming klopt.
Paar manen met wortels uittrekken voor DNA onderzoek kost tegenwoordig echt geen bergen
geld meer en geeft wel stuk zekerheid.

SophievdV

Re: Voorstel Friese fokverenigingen voorlopig in ijskast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 08:09

Het KFPS neemt voor zover ik weet wel DNA af van veulens (wat haren idd), maar van niet elk veulen testen ze het DNA. Dit gebeurt steeksproefgewijs. Uit het persbericht begrijp ik dat ze de DNA-contole de laatste jaren al hadden aangescherpt. Wellicht dat juist daardoor Annema door de mand is gevallen ;)

Ik vind het jammer dat vooralsnog de Kroon-verklaring niet op de fokdagen plaats zal vinden. De fokdagen kunnen wel een boost gebruiken volgens mij.