www.bndestem.nl
Joke Schotel van paardentrainingscentrum De Bascule in Lage Zwaluwe en dierenfysiotherapeute Gisella Bartels werken nauw samen.
Geen alledaags vak, en dat krijgt ze dan ook regelmatig te horen: 'Fysiotherapie voor paarden, wat is dat nou voor iets?' Maar voor Bartels is het de gewoonste zaak van de wereld.
"Al op de middelbare school wist ik dat ik later iets met paarden wilde. Na een vierjarige hbo-opleiding tot humaan fysiotherapeut en twee jaar post-hbo dierfysio ben ik er nu fulltime mee bezig."
Geen werkdag is voor Bartels hetzelfde. Ze verdeelt haar tijd tussen allerlei werkzaamheden, die allemaal één gemeenschappelijke factor kennen: haar liefde voor dieren en voor het paard in het bijzonder.
Bartels combineert het onderzoeken en behandelen van paarden met het geven van trainingen, lezingen en workshops. Ook verzorgt ze cursussen bewegingsleer en massage bij paarden. Hierbij werkt ze nauw samen met Joke Schotel van cursus- en trainingscentrum De Bascule in Lage Zwaluwe.
Vooral meiden willen dolgraag van Bartels weten hoe je paardenfysiotherapeut kunt worden. "Ja, dat is wel de meestgestelde vraag. De meesten zien het als een droomberoep. Maar ik vertel er altijd eerlijk bij dat het een lange weg is, dat je veel doorzettingsvermogen moet hebben en dat als je rijk wil worden, je toch echt iets anders moet gaan doen. Maar ik zou niets anders willen."