Volbloed Lukas is nu officieel het slimste paard ter wereld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Volbloed Lukas is nu officieel het slimste paard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 10:59

Nieuwsredactie / http://www.worldamazingrecords.com

Voormalig volbloed renpaard Lukas heeft zijn Guinness World Record behaald. Het paard was ooit een renpaard maar bezat niet genoeg snelheid voor op de baan. Ook een dressuurcarriere was duidelijk niet weggelegd voor de vos. Maar toen zijn eigenaresse Karen Murdoch er achter kwam dat het paard wel heel snel truukjes aanleerde, was al snel het hek van de dam.

Lukas is nu een internationale paardenberoemdheid en staat bekend als het slimste paard ter wereld. Hij ontvangt meer dan 100 emails per dag en omdat het een paard is zonder vingers, wordt zijn fanmail beantwoord door mensen die zijn ingehuurd om hem te assisteren.

Lukas staat in het Guinness Book of World Records te boek als het paard dat de meeste getallen binnen een minuut kan herkennen. De zeventien jaar oude ruin hield zich aan alle regels en identificeerde binnen een minuut maar liefst 19 nummers.

Om het record ook officieel te laten meetellen, moest de eigenaresse zich aan een aantal strikte regels houden:

* Er moest een dierenarts aanwezig zijn.

* Er mocht geen tuig gebruikt worden door de trainer (dus ook geen halster).
Lukas stond helemaal los en kon zich vrij bewegen in een round pen.

* Alleen de trainer mocht hem slechts 1 commando geven.

* Lukas mocht niet worden aangeraakt door de trainer of wie dan ook. De trainer mocht ook niet wijzen naar een nummer.

* De nummers moesten op de vloer worden gelegd en tenminste 20 centimeter uit elkaar liggen.

* Het paard moest na ieder nummer weer terug naar het midden van de round pen en opnieuw een beslissing maken.

* Alleen de correcte antwoorden werden meegeteld.

* De nummers mochten niet op een bepaalde volgorde worden uitgesproken en moesten allemaal op dezelfde stemtoon worden uitgesproken.

* Twee onafhankelijke mensen moesten getuige zijn van de recordpoging.

* Er moest nonstop (dus zonder tussenposes) aan een stuk door worden gefilmd.

* Er moesten ook foto's van de recordpoging worden gemaakt.

Murdock: "Ik ben erg blij dat Lukas in het Guinness Book of World Records is opgenomen en dat ik nu niet meer de enige ben die overtuigd is van zijn kwaliteiten. Lukas zal in de toekomst opnieuw een recordpoging doen, maar dan gaan we proberen of hij zoveel mogelijk vormen kan herkennen. Het is ons doel om mensen te bewijzen dat deze dieren echt heel intelligent zijn, in de hoop dat men ze beter gaat behandelen."

Lukas was vroeger een renpaard die onder de naam "Just Ask Mike" op de baan verscheen. Als tweejarige eindigde zijn carriere wegens twee peesblessures en drie slechte wedstrijden. Hij werd een aantal keer verkocht en eindigde uitgemergeld in een achtertuin. Lukas werd gered door Sue Smith, een buurvrouw die de toen achtjarige ruin onder haar hoede nam. Smith wilde een springcarriere beginnen, maar na twee jaar lang proberen werd duidelijk dat hij niet geschikt was. Lukas werd toen verkocht aan Murdock, die zijn foto zag staan in een tijdschrift voor paarden.

Murdock: "Ik wilde hem de basisprincipes van dressuur bijbrengen, maar hij werd extreem gevaarlijk: bokken, op hol slaan en schrikken. Er was gewoon niets mee te beginnen. Ik train al ruim 30 jaar paarden, maar Lukas was de eerste bij wie ik de handdoek in de ring heb gegooid. Hij was er gewoon niet geschikt voor.

Ik besloot om terug te gaan naar gedragstrainingen en te kijken want hij dan wel leuk zou vinden. Met spelen hoopte ik zijn slechte gedrag om te kunnen zetten in goed gedrag. Lukas reageerde goed op de training."

Op dit moment kan Lukas onder andere: lachen, poseren, ja en nee knikken, droge en natte zoenen geven, een bal vangen, een bal geblinddoekt vangen, gapen, salueren, op het blok staan en nog meer andere truuks op het blok, de Spaanse pas (zowel voorwaarts als achterwaarts) verstoppertje spelen, kreupel lopen op commando, een wagentje duwen, bokken op commando, op commando blijven staan en naar iemand toe komen, de jambette, buigen, compliment, benen kruisen, gaan liggen terwijl er iemand op zijn rug zit en zijn voor- en achterbenen heel dicht bij elkaar zetten.

Maar Lukas is vooral beroemd om zijn vermogen om woorden te spellen, te tellen, vormen te identificeren en kleuren te herkennen. Lukas was dan ook al te zien bij de televisiezenders NBC, CBS, ABC en CNN. Lukas heeft inmiddels al meer dan 5000 vrienden op Facebook en draagt officieel de titel als het slimste paard ter wereld. Hij is de mascotte van TROTT (Training Racehorses Off the Track) en staat op posters van de organisatie voor volbloedfokkers uit Californie. Tevens doet het paard werk voor HEAL (Human-Equine Alliances for Learning), een organisatie die mensen met trauma's helpt door hen in contact te brengen met dieren. De opbrengsten die Lukas bij elkaar haalt, worden altijd gedoneerd om anderen te helpen. Lukas heeft sinds kort ook zijn eigen e-book: "Spelen met Lukas."

"Lukas krijgt dagelijks meer dan 100 emails van mensen die hem bedanken voor de inspiratie die hij hen geeft. Helaas is het nog niet gelukt om hem zijn eigen mail te laten beantwoorden, maar we zijn al een heel eind op weg," aldus een lachende Murdock.

Kijk hieronder naar het eerste deel van zeven over Lukas en zijn truuks.
De overige delen kun je hier aan de rechterkant vinden.

Kijk hier voor verschillende documentaires en filmpjes over Lukas.

Chantal1902

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:03

Heel bijzonder!!!

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:04

wat mooi om te zien

erg knap en idd heel erg bijzonder

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:05

mooie!!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:05

Ik was nou niet echt onder de indruk van het filmpje :n

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:08

Lynske78 schreef:

Ik ook niet :P .

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:08

Lunske: Waarom niet?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:11

Jockey_my schreef:
Lynske78 schreef:

Ik ook niet :P .

Nope ik ook niet. Heb ook nog wat andere filmpjes van hem bekeken. Gewoon een paard wat super onder commando staat in het vrijheiddressuur. Vind het niks speciaals ofzo, ik ken hier ook een paar paarden op bokt die dit, of al niet kunnen, of het zeker gemakkelijk kunnen leren. (oa. Indy, Jauke...) Nee, ik was niet onder de indruk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:11

wat leuk zeg

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:12

Ik zou meer onder de indruk zijn als ze die test met de letters 2x achter elkaar had gedaan. En dan laten zien dat de letters op een andere plek worden gelegd en dat hij dan nog steeds de juiste volgorde aanhoud tijdens het spellen van z'n naam.

Wel fijn voor dit paard dat hij nu eindelijk bij iemand staat waar hij een goede klik mee heeft en die hem een goede verzorging geeft.
Laatst bijgewerkt door manex op 25-11-10 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:15

Zowel de letters als de figuurtjes raakt hij steeds maar op 1 volgorde aan. De figuurtjes worden gevraagd precies in de volgorde als daarvoor ook zijn naam lag. Ik had graag gezien dat ze dan tussendoor de letters even shuffelden.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:16

manex schreef:
Ik zou meer onder de indruk zijn als ze die test met de letters 2x achter elkaar had gedaan. En dan laten zien dat de letters op een andere plek worden gelegd en dat hij dan nog steeds de juiste volgorde aanhoud tijdens het spellen van z'n naam.

Idd, ik dacht ook dat de tellers kwa volgeorde zouden wisselen maar dat gebeurde niet.

monsterina

Re: Volbloed Lukas is nu officieel het slimste paard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:20

ze wisseld in de naam spellen niet van letters maar met de cijfers wisselt ze wel een keer. ook met de figuurtjes (nadat de eerste keer in dezelfde volgorde als de letters lagen) vraagt ze wijs de vlinder/paard aan. jammere is dat je natuurlijk niet weet hoe vaak ze dit trucje doet en of je varieert. Maar wel knap en Lucas ziet er goed uit!

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:21

Wow, dit hoef ik met mijn pony's niet te doen denk ik. Die wachten alleen op het snoepje XD

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:23

Lynske78 schreef:

Je moet ook alle 7 delen kijken en niet alleen de eerste :+
en kijk anders naar de documentaires op de site die erbij staat :)

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:24

Wow, echt geweldig! :D

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:24

Ach.. Paard verdient zijn eigen haver..

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:25

Wat leuk!
De andere filmpjes zijn ook een aanrader!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:32

Dat had ik inderdaad ook Manex. En hetzelfde met de vormpjes. Want nu gingen ze gewoon het zelfde patroon ook weer af met de vormen als met de letters.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:37

Wat leuk:)

ta_nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:39

Volgens mij maakt het niet uit of je de letters of vormpjes verandert of shuffelt. Wat mij opviel is dat zij hem lichtelijk stuurt bij het geven van de beloning. Elke keer als zij hem beloont zie je haar hand al richting de vormen of letters gaan (korte of lange bewegingen). Wel leuk om te zien dat dit wel werkt met dit paard, aangezien hij voor niets anders 'geschikt' was...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:40

ta_nikita schreef:
Volgens mij maakt het niet uit of je de letters of vormpjes verandert of shuffelt. Wat mij opviel is dat zij hem lichtelijk stuurt bij het geven van de beloning. Elke keer als zij hem beloont zie je haar hand al richting de vormen of letters gaan (korte of lange bewegingen). Wel leuk om te zien dat dit wel werkt met dit paard, aangezien hij voor niets anders 'geschikt' was...

Dat dacht ik eerst ook, maar als je goed kijkt zie je dat ze het niet altijd doet en dat hij het gewoon zelf doet. Het lijkt inderdaad wel soms zo :)
Bovendien mocht ze hem bij de recordpoging helemaal niet helpen, dus daar zal wel heel streng op zijn gelet.

ta_nikita

Re: Volbloed Lukas is nu officieel het slimste paard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:42

Volgens mij had hij daarom ook die ster fout, omdat zij een korte beweging gaf dacht hij dat het dichterbij moest liggen en wees hij de vlinder (o.i.d.) aan.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:47

Met die cijfers had ik het ook interessanter gevonden als ze er een 6 en een 9 bij had gedaan, want die lijken natuurlijk op elkaar.

Sluit uiteraard niet uit dat het natuurlijk super is waar dit paard uiteindelijk terecht is gekomen en dat dit 'm wel ligt etc :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:50

en toch blijf ik het bijzonder vinden als een paard zoiets kan.
Dan kan er wel gezegt worden: ach dat zouden meer paarden kunnen. Nou laat maar zien dan.