Ernstige situatie met paarden ontdekt bij Moerkerke

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ernstige situatie met paarden ontdekt bij Moerkerke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 08:59

http://www.blid.be

Hengst en veulen al overleden.

Woendag in de vooravond ontdekten vrijwilligers van BLID een zeer schrijnende toestand met paarden in het Belgische Moerkerke. Op een vervallen boerderij, werden één volwassen hengst en één veulen dood aangetroffen. De hengst lag graatmager in het hooi op een modderige oprit en in de stal vonden we het eveneens overleden veulen.

Vijf andere paarden stonden op een modderige weide, en vertonen eveneens tekenen van ernstige ondervoeding. In een geparkeerde afgedankte vrachtwagen, vond BLID een opgesloten pony. Het dier was aangekocht op de veemarkt van Sint-Lievens-Houten en was sinds 12 november niet eens uit de vrachtwagen gekomen, aldus buurtbewoners. Dit betekent dat het dier al twee weken staat opgesloten in een donkere ruimte.

Het waren passanten die al een tijdje het vermoeden hadden dat er iets niet klopte. De toestand is er erg en schrijnend. Het pand is niet geschikt voor het houden van acht paarden. Er kan niet worden gezorgd voor de nodige stalling voor alle dieren.

BLID heeft dan ook meteen laten ingrijpen. Nog op het zelfde ogenblik zijn er vaststellingen gebeurd door het FOD dierenwelzijn, met bijstand van de politie PZ Damme/Knokke-Heist. Het was inspecteur- dierenarts Henri Decraemere, die de vaststellingen heeft verricht en onmiddellijk de nodige maatregels opgelegde in het welzijn van de dieren.

De eigenaar beweerde tegenover BLID dat de dode hengst ziek was en niet meer wou eten. Inderdaad een dier kan ziek worden, maar indien men geen verbetering vaststelt wordt er verwacht dat men laat ingrijpen door een dierenarts, en het dier niet laat lijden. ‘Het paard dat we vonden was gewoon een skelet. Hoe het veulen dood is gegaan weten we niet. Hoe men dit zover laat komen begrijpt BLID – voorzitter Dirk Blanchart niet eens. Het wordt steeds erger en erger, en het blijft dweilen met de kraan open'.

BLID verwacht dat het dossier op de rechtbank komt. Personen die met deze ingesteldheid dieren willen houden kan niet.

Let op! De volgende foto's kunnen als schokkend worden ervaren.
Klik hier, hier en hier voor foto's.

amsterdam_30

Re: Zeer ernstige situatie met paarden ontdekt bij Moerkerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:02

Wat erg.. zeker van het veulen en de hengst. Jammer dat we geen foto kunnen zien van de hengst.
Goed dat er ingegrepen is als ik het zo lees..

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:03

Mijn hemel wat een schande, heb er echt geen woorden voor.
Ik hoop maar dat de eigenaar een héle flinke straf krijgt!
En dat de overlevende paarden een nieuw top baasje!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:03

wat een schofterig iets zeg, die hengst ziet er echt heel erg slecht uit (zou er even bij zetten dat de foto als schokkend ervaren kan worden cayenne). Het paardje in de blauwe schuur (?) ziet er niet zo heel slecht uit en de andere ook niet zo (maar die staan wel ver weg). Ze staan misschien in de blubber maar hebben zo te zien wel genoeg te eten.

Maar geen afdak of schuilmogelijkheden zo te zien...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:04

jee...wat triest...(ontwormen is ook een vak...want daar gaat het meestal mis....)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:04

in 1 woord VRESELIJK

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:05

Ongelooflijk dat er mensen zijn die dit hun dieren aandoen.
Zo iemand zou nooit meer dieren mogen houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 09:05

amsterdam_30 schreef:
Wat erg.. zeker van het veulen en de hengst. Jammer dat we geen foto kunnen zien van de hengst.
Goed dat er ingegrepen is als ik het zo lees..

De eerste foto is de hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:05

OMG ... Ik snap niet dat iemand dit zijn paarden aan kan doen !!! Echt te triest

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:06

Koop dan geen paarden als je ze geen onderdak kunt geven.

Iid te hopen op een flinke straf/verbod voor het houden van dieren.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:07

ow mijn god wat moet da arme dier wel niet geleden hebben

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:08

Brr wat een foto's en vreselijke toestand zo op de vroege ochtend..
Snap niet dat dit nog moet gebeuren in deze tijd, er zijn genoeg plekken waar je je paard heen kunt brengen als je er niet meer voor/ kan wil zorgen.
Wat een mooie pony in die vrachtwagen! Waarom koop je uberhaubt zo'n beessie dan?
@ Amsterdam 30 denk dat de eerste foto de hengst is.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:09

mijn hemel, wer zo'n bericht ;(
arme dieren...
gelukkig is die pony gered...die verkoper kan zichzelf nu ook wel op zijn kop slaan...
hopelijk worden de andere paarden ook goed opgevangen :(:)

Jolannda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:09

pff is tog niet meer normaal!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:10

Dat gaat lekker zeg deze week.. :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:11

Ik denk dat dat paardje in de schuur de pony is die als laatste is aangekocht (die dus langere tijd in het donker opgesloten zat).

Wat sneu allemaal...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:11

Eigenlijk vind ik met name die hengst die daar ligt schokkend. Dat beestje in de vrachtwagen is nog op tijd gered. Op markten zie je ze vaak slechter.

Maar schandalig dat iemand paarden houdt op die manier, vreselijk. En dan je beestje zo laten liggen, bah. Ik hoop op een flinke straf en een verbod op het houden van paarden/dieren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:12

NonaWen schreef:
Dat gaat lekker zeg deze week.. :=

dat was het eerste wat ik ook dacht :(
We zijn er nog niet ben ik bang....de winter is nog nieteens begonnen.

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:17

Ik snap werkelijk niet hoever dit heeft kunnen komen.
Ik neem aan dat buurtbewoners al eerder melding hebben gedaan van deze schrijnende toestand, waar dan te laks op wordt gereageerd.

Er moet veel beter en adequaat gehandeld worden als er een melding van verwaarlozing binnen komt.
Eén waarschuwing geven en een week later wéér controleren, is de situatie niet verbeterd dan volgt inbeslagname, KLAAR!!!!!!!

Als er zo gehandeld wordt, zal het welzijn van elk dier een stuk verbeteren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:22

opoe46 schreef:
Ik snap werkelijk niet hoever dit heeft kunnen komen.
Ik neem aan dat buurtbewoners al eerder melding hebben gedaan van deze schrijnende toestand, waar dan te laks op wordt gereageerd.

Er moet veel beter en adequaat gehandeld worden als er een melding van verwaarlozing binnen komt.
Eén waarschuwing geven en een week later wéér controleren, is de situatie niet verbeterd dan volgt inbeslagname, KLAAR!!!!!!!

Als er zo gehandeld wordt, zal het welzijn van elk dier een stuk verbeteren.

daar ben ik dus ook bang voor....dat er wel melding wordt gedaan maar dat het niet serieus wordt genomen.
Daar zou eens onderzoek naar moeten worden gedaan.
Dit soort situaties zie je namelijk vrij vroeg aankomen.
Alleen in de zomer gaat het nog net....in de herfst met slecht weer en een flinke wormbesmetting is het meestal te laat.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:30

Biancaa schreef:
wat een schofterig iets zeg, die hengst ziet er echt heel erg slecht uit (zou er even bij zetten dat de foto als schokkend ervaren kan worden cayenne). Het paardje in de blauwe schuur (?) ziet er niet zo heel slecht uit en de andere ook niet zo (maar die staan wel ver weg). Ze staan misschien in de blubber maar hebben zo te zien wel genoeg te eten.

Maar geen afdak of schuilmogelijkheden zo te zien...

dit was ook ongeveer mijn gedachten; die andere paarden hebben genoeg hooi/kuil..

Mercredi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:32

Echt verschrikkelijk. -:(-

Het meest beangstigent is wel dat dat zo'n eigenaar zelf niet in ziet hoe erg zijn dieren er aan toe zijn! 8)7 En idd de winter komt eraan en dan komen de klappen voor de verwaarloosde dieren pas echt!

Gilbertlonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:46

Hoe lang nog zullen wij tegen deze misstanden in de lage landen blijven aanlopen??

Vienna2007

Re: Ernstige situatie met paarden ontdekt bij Moerkerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:49

Ik snap alleen 1 ding niet, zo te zien hebben ze genoeg hooi?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:49

HRE schreef:
dit was ook ongeveer mijn gedachten; die andere paarden hebben genoeg hooi/kuil..

Het hooi is zo te zien van erbarmelijke kwaliteit zo geel als het is...
Die paarden zijn ook graatmager. Als je goed kijkt zie je dat, bij het paard die mijn de achterkant op de foto staat, de kont helemaal ingevallen is net zoals bij een gemiddelde melkkoe en bij de andere, die overdrwars staat, zie je dat de hele wervelkolom bloot ligt, je kunt het schouderblad zien en op de ribben kun je xylofoon spelen...