Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 02:11

Ze zouden op meerdere bedrijven moeten gaan controleren naar ondervoeding en slechte leefomstandigheden. Zouden heel wat paarden gelukkig van worden!

Dit zijn er gelukkig weer een paar geholpen!!

Roka
Berichten: 179
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:51

Hoe kun je nou zeggen dat iemand goed voor zijn paarden is,als ze met hun benen tot ik weet niet hoever in de blubber staan!!
Sorry hoor, maar ik werk ook 40 uur per week, maar als mij dit zou gebeuren dan zeg ik tegen mijn baas, joh ik moet een dag of 2 (misschien wel een week) vrij, ik moet namelijk voor goed onderdak voor mijn paarden zorgen!!!
Alleen aan 2 maal daags voer geven is niet voldoende verzorging!! Een droge stal of minimaal een droog stuk land hoort bij de minimale verzorging van een paard!!!!! En heb je er geen ruimte voor neem dan of geen paarden of minder paarden!
De DB neemt echt niet zomaar 8 paarden mee!!

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:06

Roka schreef:
Hoe kun je nou zeggen dat iemand goed voor zijn paarden is,als ze met hun benen tot ik weet niet hoever in de blubber staan!!
Sorry hoor, maar ik werk ook 40 uur per week, maar als mij dit zou gebeuren dan zeg ik tegen mijn baas, joh ik moet een dag of 2 (misschien wel een week) vrij, ik moet namelijk voor goed onderdak voor mijn paarden zorgen!!!
Alleen aan 2 maal daags voer geven is niet voldoende verzorging!! Een droge stal of minimaal een droog stuk land hoort bij de minimale verzorging van een paard!!!!! En heb je er geen ruimte voor neem dan of geen paarden of minder paarden!
De DB neemt echt niet zomaar 8 paarden mee!!


nou ken ik de werkelijke situatie niet, maar als ik van beide verhalen uit ga die ik hier lees, dan moet ik heel eerlijk zeggen dat ik het hiermee eens ben...
Als je dan een waarschuwing krijgt van de AID, dan neem je toch een dagje vrij om de boel op te ruimen, evt wat zand te storten of een paar platen neer te leggen, zodat de paarden toch een droog stukje kunnen hebben.
Als dat niet lukt, dan moet je je, als eigenaar, ff hard achter de oren krabben of het niet verstandiger is om voor je paarden een andere oplossing te vinden.....

Yavanna

Berichten: 2652
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:26

Er staat OP SOMMIGE PLEKKEN, dus goed lezen, was de modder 30 cm diep, dat is bij de meeste weides nu zo. En ook wij lieten de mest altijd in de winter langer in de box liggen, was toch warmer.
Nee, ik weet dat zeker de dochter erg goed is voor haar paarden, en is ook een collega van me. Ik hoop dat het snel opgelost wordt, enne de beste stuurlui van bokt.. niet oordelen als je de situatie of de mensen niet kent. Dat is heel makkelijk vanachter je toetsenbord, en gebeurd hier helaas net wat te vaak.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:55

Yavanna schreef:
Er staat OP SOMMIGE PLEKKEN, dus goed lezen, was de modder 30 cm diep, dat is bij de meeste weides nu zo. En ook wij lieten de mest altijd in de winter langer in de box liggen, was toch warmer.
Nee, ik weet dat zeker de dochter erg goed is voor haar paarden, en is ook een collega van me. Ik hoop dat het snel opgelost wordt, enne de beste stuurlui van bokt.. niet oordelen als je de situatie of de mensen niet kent. Dat is heel makkelijk vanachter je toetsenbord, en gebeurd hier helaas net wat te vaak.


Daar heb je zeker gelijk aan!
Maar de AID zou niet de paarden in beslag nemen als er een droge plek was waar de paarden konden gaan liggen, dus dan neem ik wel aan dat er een goede reden voor was... En zo'n reden kan, met de juiste wil, altijd opgelost worden, lijkt mij....
Toevallig dat hier in de buurt (ik werk zo nu en dan met de AID samen) een iets vergelijkbare zaak speelde en daar zijn ongeveer dezelfde voorwaarden door de AID gesteld, daar hebben ze t wel op kunnen lossen.
Dus onmenselijk zijn ze echt niet, iedereen krijgt dezelfde kansen om zo'n vervelende situatie te verhelpen.... Het is alleen aan de eigenaar om t op te lossen en de AID wil ook liever dat de situatie aangepast wordt, dan dat ze alles in beslag moeten nemen....
Ik hoop dat de eigenaar alsnog de boel kan rechtzetten en haar paarden terugkrijgt, maar dan zal ze wel iets aan de situatie moeten doen, gewoon op oude voet doorgaan zal niet de oplossing zijn...

jes_sira

Berichten: 1101
Geregistreerd: 08-10-09
Woonplaats: Randstad, zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:36

Yavanna schreef:
Er staat OP SOMMIGE PLEKKEN, dus goed lezen, was de modder 30 cm diep, dat is bij de meeste weides nu zo. En ook wij lieten de mest altijd in de winter langer in de box liggen, was toch warmer.
Nee, ik weet dat zeker de dochter erg goed is voor haar paarden, en is ook een collega van me. Ik hoop dat het snel opgelost wordt, enne de beste stuurlui van bokt.. niet oordelen als je de situatie of de mensen niet kent. Dat is heel makkelijk vanachter je toetsenbord, en gebeurd hier helaas net wat te vaak.



Het lijkt erop dat de AID hier te kort door de bocht geweest is, maar ik vindt wel dat het beter is te vroeg te handelen dan te laat.
9 van de 10 keer komen ze veel te laat in actie.
Iedere verwaarlozer heeft excuuses als jullie collega, maar het feit blijft dat je goed voor je dieren moet zorgen en als je dat niet kunt, moet je je verantwoordelijkheid nemen. Een stal/container vol met stront is not done.
Ook ik laat swinters meer vlas leggen voor de warmte. Ze staat dan op 2x dikkere bedje dan zomers. Maar niet doorweekt en vol met stront.
Das een heeeeel groot verschil.

Vandaag weer 2 nieuwe gevallen waarvan bij de ene een pony afgemaakt moest worden en bij de andere 2 paarden dood zijn door verwaarlozing. |( Hopelijk redden de andere paarden van 2 gevallen het wel....

Dus ik vindt dat de inspecties e.d. door moeten blijven gaan. Liever inbeslagname van 1 teveel dan 10 te weinig....

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:26

Hmm, als ik de foto van de wei zie, dan staan de paarden net tot hun hakken in de modder.
Het zal voor de containers wel erger zijn (omdat ze daar in en uit lopen om te eten).
Ik kan me voorstellen dat door de modder het IN de containers ook een blubberboel wordt als daar 8 paarden in en uit lopen.

Vandaar dat wij thuis elke avond en ochtend de stoep voor de stallen staan te vegen. omdat daar de blubber op gelopen wordt. Ik moet er niet aan denken als ik dat direct in mijn stallen had liggen.

En daar zal het grote probleem dus ook wel zitten: de containers zullen wel veel te nat en vies zijn. Anders kan ik me echt niet voorstellen dat de paarden zomaar in beslag worden genomen.

En als er geen licht is, dan moet er licht gemaakt worden. Zo moeilijk is dat niet. Zonnepaneeltje op een accu aansluiten en een 12/24 volt lamp eraan hangen. Zo hebben wij een zomerhuisje vroeger al van licht voorzien.

Maar ik denk dat daarmee het probleem niet mee is verholpen: 8 paarden die met zijn allen in een container kruipen, poepen en plassen de boel heel gauw vol. Dan moet je al heeeeel veel stro gebruiken wil je het dan nog enigszins schoon en droog houden.
Ik kan me het idee van een potstal wel voorstellen, maar dan moet je er ook ELKE DAG genoeg instrooien waardoor het niet zo nat en vies wordt.
OF toch gewoon elk weekend de container geheel uitmesten.
Maar met die blubber zal dat waarschijnlijk dus ook wel een probleem zijn, hoe kom je met je aanhanger/kruiwagen door de blubber.

Maar goed, als ik een waarschuwing had gekregen om het binnen 1 week op te lossen, dan was dat het eerste wat ik in het weekend zou hebben gedaan, alle poep in ieder geval uit die container kruien.

Moet zeggen dat de paarden er trouwens goed uitzien; ik zie er geen mager scharminkel tussen staan. Dus te eten krijgen ze in ieder geval.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:40

Die foto is niet van de paarden die hier zijn weggehaald hoor, ze plakken er gewoon een plaatje bij....

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:37

mammaslamma schreef:
Die foto is niet van de paarden die hier zijn weggehaald hoor, ze plakken er gewoon een plaatje bij....


Dat vind ik dan niet kunnen, ook niet voor degenen van wie die (best leuke ponys) dan wel zijn.

Verder vind ik niet dat je op grond van de info een oordeel kan vellen over wat er is gebeurd.
Maar dat iedere wei/halfopen schuilgelegenheid gauw een bende is met de extreme weersomstandigheden van nu, is wel een feit.

Bij mij staan de gedraineerde paddocks waar we een hele nieuwe lading zand bij hebben laten storten, ook blank nu. Dus laat staan hoe het er in een weide uit ziet.
Alleen is het natuurlijk zo dat met een weekje droog weer, het er weer heel anders uit ziet.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:51

Daar klopt ook niets van, dat ze er zomaar een plaatje bijplakken, zal jouw pony zijn die ze gekiekt hebben en dan op het internet zetten.......

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:09

hebikmail schreef:
ALS JULLIE NIET WETEN WAAR JULLIE OVER PRATEN
hou dan jullie mond
die paarden hadden een wei.
JA die was onder de modder,maar ze hadden ook eeen stal
2 keer per dag kwam er iemand
die hart bij bij haar paarden had liggen en ze 2 keer per dag voerde.
zo iemand veroordelen jullie nu
schaam jullie
niet alles is zoals je het leest

een oud collega
die weet hoe iemand met haar paarden om gaat.


Ze nemen niet zomaar paarden in beslag (Quirine K?, Den Haag)
Als die wei 1 en al modder was en de stallen ook nog vies en nat, dus geen schone en droge plek om te staan of liggen, dan is het daar niet geschikt voor paarden of wordt er niet voldoende voor ze gezorgd.

chanicha

Berichten: 12173
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:13

Als ze over die Quirine de AID hadden gebeld en niet de LID was het wel anders gelopen, die twee partijen kunnen niet door elkaar gaan werken.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:16

Bij die vrouw in Den Haag was het echt heel erg, niet om aan te zien, dat is niet te vergelijken met deze situatie, hier stonden ze op een grote wei, met veel bewegingsvrijheid, daar in de drek met een onooglijk gefrabiceerd stalletje en hek.
Waar ze eerst stonden, dat kon ook niet, bij huis, daar hebben buren geklaagd, deze oplossing was stukken beter......

chanicha

Berichten: 12173
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:18

Trouwens ze wéten dat als het niet binnen een week opgeknapt is ze de paarden in beslag zouden nemen, het is nl bestuursdwang waar ze mee te maken hebben.
Er zullen best meerdere klachten over geweest zijn anders nemen ze niet gelijk zulke maatregelen.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:09

nu de paarden er weg zijn (waarschijnlijk eerst tijdelijk in afwachting van nader onderzoek/rechtzaak) zouden ze er goed aan doen ondertussen iets aan de situatie te veranderen.

Mijn schuilstal van 3 bij 6 wordt met nat weer en natte paddock ook heel snel nat en vies, en dan heb ik notabene rondom een stuk bestraat. Minimale wat ze zouden moeten doen om het netjes te kunnen houden is bestraten/betonplaten leggen voor die containers, en een pad naar het hek zodat ze normaal met een kar of kruiwagen van het hek door de wei bij de stallen kunnen komen om uit te mesten en netjes op te kunnen strooien.

Ik wil mijn paarden ook graag 24/7 buiten, maar als het zo nat is dat ze de schuilstal zeiknat lopen en nergens buiten droog kunnen liggen (en dan heb ik het niet over modder, maar stevig vlak zand) dan gaan ze toch echt op stal voor de nacht...

Als je wei niet geschikt is voor 24/7 buiten, moet je dat ook niet willen.Dan moet je een goede situatie creëren, waarbij het netjes en redelijk droog en schoon blijft.

En dat men daar nu iets mee gaat doen en strenger op gaat treden is niet zo verkeerd.
15 jaar geleden moest het vrouwtje waar ik pony had leren rijden en het ook in de winter een enorme dikke blubberbende werd (pony's stonden 's nachts binnen, alleen overdag buiten in diepe drek)ook al,na vele klachten van passanten, een droge zandpaddock aanleggen. Kostte wat, maar het kon wel en het maakte het een stuk beter!

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:11

Ja maar ze stonden ook op stal tis niet dat ze niet in de stallen konden maar ook dat was niet goed genoeg want ze stonden niet op stro (!). Ze stonden op ... (ben de naam kwijt), dat is fijner dan zaagsel en grover dan vlas maarja, daarbij is het natuurlijk niet de bedoeling dat je iedere dag de stallen helemaal leeghaalt. Ze kregen 1 x per week een nieuwe baal erbij en voor de rest werden de stallen iedere dag gemest. Maarja dat spul ziet er natuurlijk al gauw vies bruin uit, zeker als zich dat wat gaat oppotten omdat 1 x per week alles eruit werd gehaald. Maar neee, de paarden mòesten op stro (zijn daar leken aan het werk ofzo?). Verder zijn platen e.d. nu ook geen optie omdat als je die voor de stallen e.d. legt, ze hartstikke diep in de modder getrapt worden, zeker met 2 trekpaarden erop.

Dusja voor de stallen en in de loop zeg maar was het echt wel blubber, maar de rest van wei was gewoon goed, ja wel nat zoals iedere wei maar wel gewoon goed, niet omgeploegt door de paarden. Er staat ook, "op sommige plekken was de modder 30 cm diep" en "maar die waren vervuild met mest." Ja gek he, heb je wel eens zaagselstallen van een week oud gezien? Bij 1 van onze pony's was de stal na 3 of 4 dagen al helemaal bruin van kleur met een paar witte stukjes erdoor maar dat betekend niet bij zulk spul dat de box dus ook zeiknat en goor was.

Afijn, ik blijf het een rare gang van zaken vinden. Morgen gaan ze gelukkig in gesprek, de eigenaar heeft voor de rest van de winter al een andere plaats voor de paarden geregeld tot het straks van het voorjaar opdroogt en dan horen ze of en wanneer de paarden terugkomen.
Ze worden ook nog nagekeken door een dierenarts, hopelijk heeft die wel gewoon z'n boerenverstand want er is er 1 bij die is echt best wel mager. 1.75 en niet dik te krijgen, echt niet, dat is hij al jaren..zeker in de winter. Heeft ook gewoon een deken op en wat m'n vriendin 'm ook voert, hij blijft eruit zien als een uit de kluiten gewassen afgetraind renpaard, hopelijk valt de dierenarts daar niet over.
Verder heeft 1 van de paarden pas geleden bloedwormen gehad maar die hebben ze gewoon behandeld, of die behandeling loopt nog.
Maarja, als de dierenarts ook zo'n miep is... dan zal hij/zij daar wel over vallen maar het is niet te hopen.

Ik vind ook dat de dierenbescherming en nVWA normaal gesproken in veel gevallen pas véél te laat in actie komen, maar ik krab mijn eigen nu wel achter de oren over dit geval...
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 26-11-10 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:14

chanicha schreef:
Als ze over die Quirine de AID hadden gebeld en niet de LID was het wel anders gelopen, die twee partijen kunnen niet door elkaar gaan werken.


de AID is voor bedrijven en de LID voor particuliers, die kun niet onderling gewisseld worden ;)

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:15

@ Ashley; je kunt bijv ook een kraan laten komen om de boel uit te laten graven en er nieuw zand met bestrating te maken of de paarden ergens anders kunnen stallen. Ik zeg maar wat, maar het is maar net hoe ver je wilt gaan om de eis van de AID op te volgen, daarin zit een eigen keuze met de nodige gevolgen.
Oplossingen zijn er altijd en het antwoord ligt in de samenwerking van de AID en de eigenaar... Er zal in elk geval iets veranderd moeten worden aan de huidige situatie...

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:33

Ja daar heb je gelijk in Kaatjemuts... maar krijg jij dat in 1 week geregeld als je gewoon 40uur moet werken (en nee, niet iedere werkgever geeft daarvoor vrij) en het 's avonds te donker is op de wei? Dan heb je toch liever iets meer tijd om het allemaal geregeld te krijgen.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:48

ashley1 schreef:
Ja daar heb je gelijk in Kaatjemuts... maar krijg jij dat in 1 week geregeld als je gewoon 40uur moet werken (en nee, niet iedere werkgever geeft daarvoor vrij) en het 's avonds te donker is op de wei? Dan heb je toch liever iets meer tijd om het allemaal geregeld te krijgen.


Dan kan ik alleen maar zeggen wat ik zou doen...
Als ik niet vrij kon krijgen, dan zou ik me ziek melden, of mijn vrienden/familienetwerk in actie zetten en als dat niet mogelijk is, 's avonds de paarden naar een vervangende (tijdelijke) stalling gebracht, om vervolgens, in alle rust, de situatie te verbeteren. Is dit alles niet mogelijk (kan ik me werkelijk niet voorstellen, sorry), dan had ik de AID om een paar dagen uitstel gevraagd. Al betwijfel ik dat dat zou werken, ook omdat er een (vrij) weekend inzit. Dat zeg ik, er is altijd een oplossing te vinden, het is maar net hoeveel je er voor over hebt....

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:10

Een week tijd is idd erg kort dag. Want al wil je iemand laten komen met een kraan/zand/beton, dan nog moet die persoon ook net de tijd hebben binnen die week.

Maar dan nog ben ik van mening dat ALS men kon aantonen dat men daarmee bezig was, of in ieder geval met IETS bezig was en men dit ook zou melden/kunnen aantonen, dan kan ik me niet voorstellen dat men de paarden 123 zou weghalen.
Ik denk gewoon dat men de melding niet serieus genoeg heeft genomen en gedacht heeft: het komt wel goed. En dan idd door tijdgebrek/werk na 1 week niks heeft gedaan om de situatie proberen te verbeteren.

Het is dus precies zoals ik dacht: de modder ligt tot voor de containers. Nou, met dit weer wil je niet weten hoeveel modder ze dan mee naar binnen slepen.
Met 8 paarden die in en uit lopen is dat na 1 dag al een vieze kleffe boel!
Dan heb je niet genoeg er aan om 1 keer per week een baaltje erbij te gooien.
Citaat:
Ze kregen 1 x per week een nieuwe baal erbij en voor de rest werden de stallen iedere dag gemest.
En elke dag uitmesten? Hoe kan de eigenaar dat doen als ze 40 uur per week werkt en het dus zowel 's ochtens als 's avonds donker is. Dan zie je toch niks? Wie mest die stallen dan uit?
Hoe worden ze uitgemest? Met een kruiwagen kom je niet door 30 cm blubber heen (die waarschijjnlijk voor de stal ligt waar het meest gelopen wordt (net zoals bij ons).
Sorry als ik daar toch mijn twijfels over uit. Ik zie me zelf nl. niet met een kruiwagen door de blubber baggeren om de mest van 8 paarden elke dag weg te kruien. Dat is nogal wat!

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:25

Isabonny schreef:
Een week tijd is idd erg kort dag. Want al wil je iemand laten komen met een kraan/zand/beton, dan nog moet die persoon ook net de tijd hebben binnen die week.


Ik blijf erbij, als je de moeite doet is zelfs een loonwerker, voor dat soort werk, binnen een week te regelen. Het zal wat tel. en waarschijnlijk wat meer geld kosten, maar t is wel te doen.

Isabonny schreef:
Maar dan nog ben ik van mening dat ALS men kon aantonen dat men daarmee bezig was, of in ieder geval met IETS bezig was en men dit ook zou melden/kunnen aantonen, dan kan ik me niet voorstellen dat men de paarden 123 zou weghalen.
Ik denk gewoon dat men de melding niet serieus genoeg heeft genomen en gedacht heeft: het komt wel goed. En dan idd door tijdgebrek/werk na 1 week niks heeft gedaan om de situatie proberen te verbeteren.

Dit klopt, als je laat zien dat je van goede wil bent, valt er altijd te praten, zelfs nu de paarden in beslag zijn genomen, kan er nog gepraat worden over evt. teruggave bij de juiste omstandigheden...

chanicha

Berichten: 12173
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:57

kaatjemuts schreef:
chanicha schreef:
Als ze over die Quirine de AID hadden gebeld en niet de LID was het wel anders gelopen, die twee partijen kunnen niet door elkaar gaan werken.


de AID is voor bedrijven en de LID voor particuliers, die kun niet onderling gewisseld worden ;)


Dat bedoel ik dus ook, als de LID ergens mee bezig is kan niet de AID zich ermee gaan bemoeien.
Ik heb er zelf gewerkt dus ik weet hoe het gaat.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:52

kaatjemuts schreef:
Ik blijf erbij, als je de moeite doet is zelfs een loonwerker, voor dat soort werk, binnen een week te regelen. Het zal wat tel. en waarschijnlijk wat meer geld kosten, maar t is wel te doen.


Tuurlijk.... Loonbedrijf Sinke bijvoorbeeld komt binnen een dagie ;-).... ook op zaterdags.... en heeft heel veel zand liggen. En een grote partij zand a 40-60 kuub is per direct een hele verbetering, ook bij 30 cm diepe modder.
Echter 60 kuub = 600-700 euro.
2de hands stelconplaten = 50 euro de stuk.

Paarden kosten geld, ook bij 24/7

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:57

Isabonny schreef:
En elke dag uitmesten? Hoe kan de eigenaar dat doen als ze 40 uur per week werkt en het dus zowel 's ochtens als 's avonds donker is. Dan zie je toch niks? Wie mest die stallen dan uit?
Hoe worden ze uitgemest? Met een kruiwagen kom je niet door 30 cm blubber heen (die waarschijjnlijk voor de stal ligt waar het meest gelopen wordt (net zoals bij ons).
Sorry als ik daar toch mijn twijfels over uit. Ik zie me zelf nl. niet met een kruiwagen door de blubber baggeren om de mest van 8 paarden elke dag weg te kruien. Dat is nogal wat!


Ik vind het met 4 paarden en een natte zandpaddock al een rotklus!Vandaar dat ik ze met dat natte weer liever op stal zet voor de nacht zodat de er geen mest in de paddock ligt te verregenen 's nachts (krijg je er moeilijker uit, is veel zwaarder en loopt ook zwaarder met de kruiwagen) de schuilstal niet nat wordt van al dat heen en weer lopen,en binnen poepen en plassen van meerdere paarden.

Liever de volgende ochtend een paar droge boxen uitmesten...

En als iets snel moet gebeuren, dan bel je rond tot je iemand hebt gevonden. En als je overlegt met zo'n instantie en aangeeft dat diegene dan en dan komt, dan houden ze er waarschijnlijk ook wel rekening mee. En lukt het niet op korte termijn, dan inderdaad maar noodstalling regelen bij anderen.