Paardenhuizen op komst in Wierden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Paardenhuizen op komst in Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 12:06

bron: http://www.hippischtwente.nl

WIERDEN - Kleinschalig landelijk wonen en de paarden bij de deur. Het is voor veel paardensportliefhebbers een combinatie, die maar moeilijk te realiseren valt. Het concept paardenhuizen voorziet erin. Tien tot vijftien woningen bij elkaar, waarbij de bewoners samen beschikken over een paardenbak, paddock, stapmolen, stallen, opslag voor voer en trailers, mestopslag en een weiland. Aan de Lage Eggeweg in Wierden is een dergelijk complex voorzien.

De paardenhuizen in onder meer Wierden zijn bedacht door het Groningse bedrijf INION, Initiatief en Ontwikkeling. Directeur Aeijolt Keuning (foto) legt uit: “We kwamen op het idee doordat een relatie uit Oude Pekela die in papier handelt als hobby paardenfokken heeft en als belegger twintig hectare grond kocht om daarin een ontwikkeling op te starten. Daar kwam echter druk op. Ons is toen gevraagd een visie op te schrijven. We stelden vast dat veel kleine zelfstandige ondernemers een paardenbak achter hun huis hebben. Mensen rijden graag in de natuur, maar willen de paarden dichtbij huis hebben. Dat kan met dit concept. Het college van Oude Pekela was er heel enthousiast over, maar zei uiteindelijk wel nee tegen de locatie. Inmiddels hadden we echter al wel zoveel inzicht, dat we vonden dat we hier mee door moesten gaan. Twente, Drente en de Veluwe zijn gebieden waar de paardensport zich nadrukkelijk profileert. Zo zijn we in Almelo terechtgekomen. De gemeente had al veel plannen, maar helaas geen ruimte voor ons idee. Daarom verwees men ons door naar Wierden en net voor de zomervakantie hebben we met die gemeente een intentieverklaring opgesteld.”

INION wil in deze regio toe naar een boerderijachtige formule, die recht doet aan de bestaande landschappelijke omgeving. Keuning: “We hebben een ruimtestudie gedaan en kiezen ervoor tien tot veertien landelijk gelegen woningen te bouwen met de accommodatie voor de paarden. De bewoners betalen en beheren die samen. Ze kunnen straks aantrekkelijk wonen in het buitengebied van Wierden, maar hebben de voorzieningen dicht bij huis. En dat voor een schappelijke prijs van per woning tussen de drie en vier ton.

Inmiddels heeft INION al contact met zeven kandidaten, die geïnteresseerd zijn in deze thema-achtige wijze van wonen. Aeijolt Keuning: “We willen nadrukkelijk in contact met de doelgroep. We komen bewust niet al op voorhand met een type woning aanzetten en hebben veel liever dat mensen er straks hun eigen stempel op drukken. We kunnen ze wel een aantal alternatieven voorleggen, zodat bepaalde keuzes gemakkelijk te maken zijn.”

INION onderhoudt daarbij nauwe contacten met de Stichting Beheer Natuur en Landelijk gebied (SBNL). “Die heeft een aantal projecten om verrommeling van paardenaccommodaties tegen te gaan. We willen die mooi inrichten met bijvoorbeeld beplanting. We hebben de SBNL benaderd of ze met ons mee wil denken om de paardenhuizen kwalitatief zo goed mogelijk te kunnen inpassen in het landschap.”

papagroom

Re: Paardenhuizen op komst in Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:08

Bak etc in de man.....das niks draai geheit op ruzie uit...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:09

Oh balen! Wou dat ik wat meer geld had (en niet net een huis gekocht) dan deed ik het gelijk.

Dit is ong. 2 km van ons vorige huis. Prachtige plek om te wonen.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:15

Is bij mij in de straat..woon ook in Wierden!

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:17

deden ze zoiets bij ons ook maar. Ik bedoel het is niet ideaal, maar wel een goed alternatief voor sommige mensen denk ik

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:27

Lijkt me idd niet echt handig als je alles moet delen :+ je verhuisd je paard dan ook niet echt makkelijk van de ene naar de andere stal als t niet meer bevalt...

Nee, je wil je beesten toch aan huis voor de rust lijkt me....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:32

Goh, dit soort initiatieven schiet op het moment als paddestoelen uit de grond. Laatst stond er op commercieel ook nog een soortgelijk topic, maar dan vlak over de grens in Duitsland.
En heel eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waarom... als ik mijn voorzieningen zou moeten delen, dan laat ik mijn paard liever op een pensionstal staan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:34

Gaat m volgens mij niet worden. Delen met vreemden gaat geheid problemen opleveren. Wie gaat de regels maken? Wie gaat daar op toezien? Want iedereen betaald zoveel dat iedereen dezelfde inspraak zou moeten hebben.
En het lijkt me niet slim om een huis te koipen die je later niet makkelijk meer kunt verkopen. De groep potentiele kopers is erg klein en van die kleine groep zit ook niet iedereen te wachten op het op deze manier "delen" verhaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:41

Het is ook helemaal niet gemaakt vanuit de paardeneigenaren, maar vanuit de ontwikkelaars en gemeenten, die immers niet bij elk vrijstaand huis een bak willen zien. Zo hebben ze maar 1 bak op 10-15 huizen, minder storend voor de omgeving. En land eigenaar en projectontwikkelaar weer een paar miljoen rijker.

Ik denk wel dat paarden eigenaren er gemak van kunnen hebben, maar je moet wel verdomd goed met elkaar op kunnen schieten.

Voor vakantie park lijkt het me meer geschikt omdat je dan steeds wisselenden mensen hebt en je je over irritaties heen kunt zetten, maar als die voor het leven zijn of in elk geval jaren, is het andere koek.

edit: typefouten verwijderd
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-11-10 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:44

Jammer dat ik geen vriend heb.. Als starter is dit niet te realiseren.

Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen trouwens als dat peerdevolk bij elkaar. Kan gezellig zijn, maar aan de andere kant.. de concurrentie is groot in de paardenwereld.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:46

Concurrentie en verschillende belangen. Even een simpel voorbeeldje: ik stel als westernruiter andere eisen aan een bak dan een gemiddelde dressuurruiter. Daar begint het al mee...

Ik vind bedragen van 3 a 4 ton trouwens nog best stevig.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:54

ik heb begrepen dat er een soort van beheerder komt..
En inderdaad een westernruiter stelt andere eisen maar is dan ook vrij zich in te schrijven voor deze woningen.
Ik denk dat je het moet zien als pensionstal maar dan aan huis.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:04

Hmm, dan heb ik iets soortgelijks al gehad. Mijn eerste pensionplek was op kruipafstand van de flat waar ik toen woonde. Maar dat beviel niet, dus heb ik mijn paard verhuisd...

De enige reden dat ik mijn paard aan huis zou willen hebben (behalve dat het gewoon leuk is om je paard veel te zien) is om zelf dingen te kunnen bepalen. Als dat niet het geval is, laat ik hem liever op een pensionstal.