Dierenbescherming blij met advies voor Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenbescherming blij met advies voor Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:27

http://www.agd.nl

De Dierenbescherming is blij met het advies van de internationale commissie onder leiding van oud-staatssecretaris Dzsingisz Gabor.

"Wij hebben altijd gezegd dat je de natuur haar gang moet laten gaan", zegt een woordvoerder. De commissie adviseert zwakke dieren in de Oostvaardersplassen eerder af te schieten om onnodig lijden te voorkomen. "Hier zijn we blij mee. Het is belangrijk dat de dieren niet onnodig lijden."

In het advies staat verder dat bijvoeren niet nodig is. Ook hier kan de Dierenbescherming zich in vinden, met een kleine nuance. "Als 40 procent van de dieren het niet meer redt, dan moet Staatsbosbeheer wel ingrijpen", aldus de zegsman.

Volgens de dierenbeschermer overlijdt in de winter ongeveer een derde van de dieren, maar groeit de populatie in het voorjaar ook weer met een derde. "Op het moment dat je gaat bijvoeren, wordt de populatie steeds groter en vergroot je uiteindelijk het probleem."

Verwante artikelen:

[VN] 'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'
[VN] 'Dieren Oostvaardersplassen niet bijvoeren maar afschieten'

Mistral_Bink

Re: Dierenbescherming blij met advies voor Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:43

Ik blij erbij, ik vind het te gek voor woorden!

Fijn dat de sterkere beter kunnen overleven, maar dan nog die paarden hebben er niet voor gekozen!!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:57

Ik kan het wel begrijpen. Ze willen de natuur hun gang laten gaan en dat doen ze.. dus in mijn ogen een prima oplossing. :)

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:04

yeeeee ze blijven :D

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:15

Natuur zijn gang laten gaan......dus dan maar een gedeelte jaarlijks afschieten ;(

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:16

Hmm, op eenden word ook gejaagd, net zoals herten/zwijnen en hazen..

Verder niets anders dan dat er al jaren word gedaan. Alleen wij rijden paarden vinden het dus 'zielig' dat het bij een paard gebeurd.

De populatie word alleen uitgedund zodat overbevolking niet voor komt.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:19

ik vind het eigelijk geen goede oplossing , want nu gaan er alsnog dieren lijden . Voer ze of bij of schiet ze af , en geef ze iets van die prik pil voor dieren als je ze bij gaat voeren :=

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:20

Afschieten? Ja, by all means, maar dan wel op tijd en niet als de dieren al lijden. Afschieten en bijvoeren? Helemaal goed!

Want tsja, de 'natuur' haar gang laten gaan.... dat slaat natuurlijk als een tang op een varken.
Het is tenslotte zó natuurlijk om een groot hek om een gebied te plaatsen, zodat er niet gemigreerd kan worden. Bovendien zitten er binnen dat hek geen natuurlijke vijanden, dus is er geen vroegtijdige selectie en worden de meeste veulens/kalveren volwassen. En tot slot wordt er bij de berekening van de bevolkingsdruk ook even 'vergeten' dat ongeveer de helft van het gebied uit water bestaat, voor zover ik weet zijn koeien, herten en paarden geen waterdieren.
:n

Nee, dat gewauwel over 'de natuur haar gang laten gaan', dat heeft mij niet echt overtuigd.

Caprerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:21

Helemaal mee eens!

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:21

Er zijn daar gewoon teveel dieren in een te klein gebied wat niet geschikt is daarvoor. Hier had staatsbosbeheer van te voren rekening mee moeten houden.
Dieren uit hun leiden verlossen vind ik niet verkeerd maar het had niet zover hoeven komen denk ik :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:27

Dit vind ik voor voorlopig een goede oplossing. De natuur zijn gang laten gaan in natuurlijk bull-shit, in de natuur kunnen dieren wegtrekken, hier is dat niet mogelijk. Dus dat de natuur zijn gang laten gaan gewouwel ben ik wel een beetje klaar mee. Het een andere deel van het probleem daar is dat de roofdieren ontbreken waardoor zwakkere dieren niet worden gedood zoals in de natuur zou gebeuren. Dus dat de mens de plaats van het roofdier weer in neemt lijkt me een prima oplossing.
(of we zetten er gezellig een stelletje wolven bij, dat is pas natuurlijk :D, )

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:29

net jurrasicpark daar in de oostvaardersplassen, mis alleen de brontosaurus nog }:0

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:47

ik vind het zielig dat die paarden ineens worden afgeschoten.. maar hoezo worden ze niet allemaal bijgevoerd dan??

mijn pony komt daarvandaan in die buurt dus ik reed er iedere keer langs met de auto. wel jammer

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:15

dat is omdat als je alles bijvoert en niets afschiet, het er veel te veel worden, en dat is niet de bedoeling. want dan wordt het probleem alleen maar groter

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:44

Wat zijn sommigen van jullie hypocriet zeg...

Je eet wel elke dag je stukje vlees en je draagt je leren rijlaarzen, maar afschieten van half-wilde dieren om lijden te voorkomen mag nier..

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:04

assie schreef:
Afschieten? Ja, by all means, maar dan wel op tijd en niet als de dieren al lijden. Afschieten en bijvoeren? Helemaal goed!

Want tsja, de 'natuur' haar gang laten gaan.... dat slaat natuurlijk als een tang op een varken.
Het is tenslotte zó natuurlijk om een groot hek om een gebied te plaatsen, zodat er niet gemigreerd kan worden. Bovendien zitten er binnen dat hek geen natuurlijke vijanden, dus is er geen vroegtijdige selectie en worden de meeste veulens/kalveren volwassen. En tot slot wordt er bij de berekening van de bevolkingsdruk ook even 'vergeten' dat ongeveer de helft van het gebied uit water bestaat, voor zover ik weet zijn koeien, herten en paarden geen waterdieren.
:n

Nee, dat gewauwel over 'de natuur haar gang laten gaan', dat heeft mij niet echt overtuigd.

AMEN!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:07

Als in de winter een derde sterft en in het voorjaar een derde nieuw geboren wordt zou je een stabiele populatie hebben. Echter de populatie groeit nog steeds. Waar zit dan de rekenfout?

Daarnaast kan een omheind gebied zonder natuurlijke vijanden nooit een stabiel ecologisch systeem worden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:14

die hengsten castreren die erbij staan en de rest verplaatsen desnoods naar het buitenland

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:29

ja ok de zwakke paarden afschieten, maar wat gebeurt er met de paarden die wel overleven maar nog steeds niet genoeg eten hebben?

Ik vind het echt afschuwelijk... wilde paarden in een land waar dit ras niet hoort, in een land waar er blijkbaar geen genoeg plek is.
Dit is niet natuurlijk meer.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 01:10

Echt belachelijk... Waarom nou niet elk jaar de jaarlingen vangen, en verkopen, of prikpil, of gewoon de hengsten weghalen? Alle hengsten? Ook de leider? En elk jaar de hengstveulens weghalen? Dan heb je op ten duur geen voortplanting meer, en als het dan via de natuurlijke weg uitgedund word, door sterfte ouderdom enz, dan weer een paar merrie's erbij..

As simpel as that..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 02:30

ik ben ook voor eerder ingrijpen door de hengsten te laten castreren en de hengstveulens er uit te halen, maar goed. Het zijn wel konikpaarden, en die zijn wild. Vraag me af of veel bokkers er ook nog zo over denken, want in principe worden ze idd hetzelfde behandeld als reeen, runderen etc. die in het wild leven. Wat ik me wel afvraag, is of er niet ergens anders een natuurgebied plaats heeft voor deze dieren. Ik zie ook in natuurgebieden trekpaarden, shetlanders, haflingers en fjorden staan. Mij lijkt dat die konikbeesten daar iets meer recht op hebben.. kun je dus niet de veulens van de bovengenoemde uit zo'n kudde halen? Misschien moet er in heel NL maar eens kritisch gekeken worden naar de paarden van staatsbosbeheer/natuurdinges, niet??

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 04:05

De natuur zn gang laten gaan kan wel als je natuur hebt ja. :P Volgens mij willen ze het té graag en zijn ze gewoon in denial dat het niet kan zo. Ik snap dat je grote grazers in je 'natuur' wil maar zorg dan dat ze ergens anders heen kunnen of doe het net als in duitsland waar ze er elk jaar wat uit vangen en verkopen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 04:09

ja, maar een konik kun je niet verkopen, toch? Ik vind het nu echt mosterd na de maaltijd om te gaan schieten, dit probleem bestond vorig jaar ook al en dit jaar zijn er vast veulens geboren, had daar dan iets aan gedaan!!!!!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:25

de mens heeft er koeien en paarden neergezet en vervolgens mogen de dieren het zelf uitzoeken... beetje vreemd...en dan gaan klagen dat er veulens/kalfjes bijkomen...joh dat is raar ach dan knallen we die gene die het net niet redden gewoon neer...blijf het een vreemde situatie vinden in dit overvolle landje...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:36

Zidore schreef:
ik ben ook voor eerder ingrijpen door de hengsten te laten castreren en de hengstveulens er uit te halen, maar goed. Het zijn wel konikpaarden, en die zijn wild.

Welnee!!!! Die zijn helemaal niet wild. In polen zijn het gewoon werkpony's. Vergelijk ze niet met prezwalski's(gut hoe schrijf je dat ook al weer :o :+ ). Die zijn wel wild.
In de ooipolder lopen die dieren ook en ze zijn echt kuikenmak kan ik je vertellen.
Ik heb ze echt duwend van de weg af gehaald. Of bij de voorpluk genomen en de weg af gehaald.
(moets er langs met de auto :+ ) Zelf de hengst was makker dan mijn Gelderse... :=

De hengsten castreren lijkt mij een hele goede oplossing. :j :j
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 24-11-10 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt