Bondscoach Ehrens: geen tijd voor somberheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Bondscoach Ehrens: geen tijd voor somberheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 10:20

telegraaf.nl

De Nederlandse springruiters kenden een moeilijk jaar en volgens deskundigen is de weg terug naar de top moeilijk en lang. De verkoop van toppaarden sloeg een bres in de equipe, die de afgelopen jaren internationale kampioenschappen won. Bondscoach Rob Ehrens vreest de toekomst desondanks niet. "Wij komen terug.

Bondscoach Rob Ehrens

Als altijd stelt hij zijn doelen meteen hoog. "Op het EK van 2011 in Madrid kunnen wij zomaar goud halen. Ik weet dat we op de Wereldruiterspelen dit seizoen niet eens de tweede manche van de landenwedstrijd haalden. We hebben fouten gemaakt en die zijn afgestraft. Dat wil echter niet zeggen dat het niet had gekund."

In de periode voorafgaand aan de WK in Kentucky raakte de nationale formatie vier toppaarden kwijt. Springtime, Okidoki en Tomboy werden verkocht, O'Brien raakte zwaar geblesseerd. Dat is geen excuus, vindt Ehrens. „Ik kijk naar de paarden en ruiters die zijn overgebleven. Die waren ook goed genoeg om een WK te rijden.”

Toch lijkt een verdere uittocht de equipe wel eens funest te kunnen worden. Maurits Hendriks, technisch directeur van sportkoepel NOCNSF, nodigde onlangs de paardeneigenaren uit alvast een kijkje te komen nemen in Londen om het enthousiasme voor de Spelen van 2012 op te wekken. „Een goed initiatief”, zegt Ehrens. „Of het resultaat heeft in de zin dat er nu minder paarden worden verkocht? Dat denk ik niet. Maar meer dan dit kan NOCNSF ook niet doen.”

Er is een Springpaardenfonds (SFN) dat garantstaat voor enkele aangekochte talenten. Utascha, door Eric van der Vleuten al uitgebracht op het WK, is daarvan de eerste exponent. Ehrens: „Dat is geweldig. Daarnaast zouden wij als bond iets moeten doen voor de wat oudere paarden. Bijvoorbeeld in de vorm van onkostenvergoedingen of verzekeringen. Dat kan voor een eigenaar net dat zetje geven om een paard tot Londen 2012 te houden.”

De handel blijft desondanks doorgaan, stelt Ehrens. „Dat was in mijn tijd al zo. Eind jaren tachtig werd mijn toenmalige topper Sunrise voor 1,6 miljoen gulden verkocht. Nu zijn de bedragen hoger, maar in principe is er niets veranderd. Daarom maak ik me ook niet zo veel zorgen. Nederland is altijd teruggekomen. Dat gaat ook nu weer gebeuren.”

Als bondscoach begon Ehrens met brons op het EK in 2005. Daarna was er goud op de Wereldruiterspelen van Aken en op de Europese titelstrijd van Mannheim. „Vervolgens werden we bij de Olympische Spelen van 2008 vijfde en bij het EK in Windsor was er een 'zure' vierde plek, met nog wel individueel brons van Albert Zoer. In Kentucky 2010 vallen we van een goede positie door enkele ruiterfouten ineens ver terug. Ook dat is sport.”

Het kostte afgezien van een medaille voorlopig ook de kwalificatie voor de Spelen van Londen. Ehrens: „Die moeten we nu in Madrid afdwingen en dat gaan we ook doen. Wees open, transparant en optimistisch, zeg ik altijd. We hebben nu tien tot vijftien paarden die de komende twee jaar kandidaat zijn voor de grote kampioenschappen. Hun prestaties worden steeds beter. Het zijn bovendien paarden die nog wel even bij ons blijven.”

MilleniumK

Re: Bondscoach Ehrens: geen tijd voor somberheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:47

Mooi stuk van ehrens

gomir

Re: Bondscoach Ehrens: geen tijd voor somberheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:06

Ik vind Rob Ehrens in ieder geval een stuk plezieriger in zijn communicatie en visie dan zijn collega van de eventing ;)