'Dieren Oostvaardersplassen niet bijvoeren maar afschieten'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110919
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Dieren Oostvaardersplassen niet bijvoeren maar afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 18:22

http://www.nu.nl


Staatsbosbeheer moet zwakke dieren in de Oostvaardersplassen eerder afschieten om onnodig lijden te voorkomen.

Ook adviseert de internationale commissie onder leiding van oud-staatssecretaris Dzsingisz Gabor dat de dieren in het natuurgebied meer beschutting nodig hebben.

Volgens de deskundigen leidt het huidige beheer in het gebied nu niet tot ''moreel onaanvaardbare situaties''.

Maar de Heckrunderen, konikpaarden en edelherten leven in een tussenpositie, waardoor wel zorg nodig is voor het handhaven van de juiste leefomgeving en om lijden te beperken voor individuele dieren. Bijvoeren en ingrijpen door geboortebeperking zijn niet nodig.

De Dierenbescherming is blij met het advies. ''Wij hebben altijd gezegd dat je de natuur haar gang moet laten gaan’’, zegt een woordvoerder.

In het advies staat verder dat bijvoeren niet nodig is. Ook hier kan de Dierenbescherming zich in vinden, met een kleine nuance. ''Als 40 procent van de dieren het niet meer redt, dan moet Staatsbosbeheer wel ingrijpen’’, aldus de zegsman.

Volgens de dierenbeschermer overlijdt in de winter ongeveer een derde van de dieren, maar groeit de populatie in het voorjaar ook weer met een derde. ''Op het moment dat je gaat bijvoeren, wordt de populatie steeds groter en vergroot je uiteindelijk het probleem.’’

Verwant artikel:

[VN] 'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: 'Staatsbosbeheer moet zwakke dieren gaan afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:25

Ik vind het dus eerlijk gezegd niet zo'n big deal. Wij moeten altijd "Natuur" nastreven in Nederland maar dat is onmogelijk want alle natuur is gemaakt hier. De enige natuurlijke vijanden die de beesten hebben zijn honger (af en toe want ze worden ieder jaar bijgevoerd) en kou. En af en toe ziekte. Maar de zwakkeren worden niet opgegeten door een roofdier. Dan moet het maar op zo'n manier. Het is toch allemaal nep.

Wat ik vooral niet snap; het gemiemel over dieren die het heel goed hebben gehad terwijl in Nederland het zo ontzettend veel beesten het ontzettend slecht hebben en op een nare manier worden afgemaakt.

melaniemagic
Berichten: 145
Geregistreerd: 02-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:33

Als ze de paardjes laten leven, vind ik alles best :')

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: 'Staatsbosbeheer moet zwakke dieren gaan afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:41

Ik zou als ik hun was nog wat langer wachten. De echt zwakke dieren komen dan naar boven en deze dieren kunnen dan gedood worden.

melaniemagic
Berichten: 145
Geregistreerd: 02-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:41

Alexx schreef:
Wat ik vooral niet snap; het gemiemel over dieren die het heel goed hebben gehad terwijl in Nederland het zo ontzettend veel beesten het ontzettend slecht hebben en op een nare manier worden afgemaakt.

Dat snap ik niet!

Mister T

Berichten: 802
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: 'Staatsbosbeheer moet zwakke dieren gaan afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:46

jammer dat de mens moet ingrijpen..

cbreeman
Berichten: 173
Geregistreerd: 07-10-10

Re: 'Dieren Oostvaardersplassen niet bijvoeren maar afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:07

de "natuur" in Nederland is dus blijkbaar niet geschikt om de dieren in hun natuurlijke omgeving te laten overleven!

horsiegek

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:51

Ik snap het hele idee van "wilde dieren" in Nederland niet. Dat is onmogelijk. Uiteindelijk staan er toch nog hekjes omheen en kunnen de dieren niet trekken. Gewoon stoppen ermee. Hekjes weg, en alleen nog dieren daar laten die daar ook echt leven. Dan is er helemaal geen gezeur over bijvoeren of afschieten, ronduit belachelijk vind ik 't.

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:51

cbreeman schreef:
de "natuur" in Nederland is dus blijkbaar niet geschikt om de dieren in hun natuurlijke omgeving te laten overleven!


Precies !!

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:53

horsiegek schreef:
Ik snap het hele idee van "wilde dieren" in Nederland niet. Dat is onmogelijk. Uiteindelijk staan er toch nog hekjes omheen en kunnen de dieren niet trekken. Gewoon stoppen ermee. Hekjes weg, en alleen nog dieren daar laten die daar ook echt leven. Dan is er helemaal geen gezeur over bijvoeren of afschieten, ronduit belachelijk vind ik 't.


Precies!!...ook deze stelling vind ik helemaal jist!!!

simo0ne

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:58

Ik heb ook iets gelezen dat ze de Veluwe erbij willen trekken..
Ik kom er wel eens langs met de trein maar er is nog veel meer land beschikbaar dan waar ze nu op staan!
Als ze dat nou doen en de populatie eens in de hand gaan houden want anders loopt het alleen maar verder uit de hand en dan word het ineens een heel ander verhaal.

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:03

melaniemagic schreef:
Als ze de paardjes laten leven, vind ik alles best :')



Wahahaha, ja de rest schieten ze maar af }>

SmmY__

Berichten: 27
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:28

weet je wat ze moeten doen

zwakke mensen afschieten
mensen zomaar afschieten omdat er overbevolking is

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:38

SmmY__ schreef:
weet je wat ze moeten doen

zwakke mensen afschieten
mensen zomaar afschieten omdat er overbevolking is


Jaaaaaa das een goeie! Wooptiedoe.. ik denk dat je dat voorstel er wel doorkrijgt in de Tweede Kamer :+

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:54

simo0ne schreef:
Ik heb ook iets gelezen dat ze de Veluwe erbij willen trekken..
Ik kom er wel eens langs met de trein maar er is nog veel meer land beschikbaar dan waar ze nu op staan!
Als ze dat nou doen en de populatie eens in de hand gaan houden want anders loopt het alleen maar verder uit de hand en dan word het ineens een heel ander verhaal.


Helaas gaat dat met deze regering niet lukken, die wil onder andere op deze verbinding (en alle andere natuur ontwikkeling) bezuiningen.

Ik ben heel blij dat het rapport duidelijk is! Dat het gewoon door moet gaan zoals het gaat! (gaat nu zelf het rapport lezen)

Nolleke_Love
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:54

melaniemagic schreef:
Als ze de paardjes laten leven, vind ik alles best :')


Dat snap ik
dat wil ik ook
Maar als je al die paarden maar laat leven
Krijg je zo een golf van Pony's (Niet dat ik daar problemen mee heb X'D)
Maarja
U snapt wat ik bedoel?? :}

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:58

SmmY__ schreef:
weet je wat ze moeten doen

zwakke mensen afschieten
mensen zomaar afschieten omdat er overbevolking is

ook weer zo een heerlijk non argument he :+

maar , als afschot een optie is, moet dat idd bijtijds gebeuren en niet als de dieren op sterven na dood zijn, dat is niet dierwaardig
natuur? dat blijft een lamenielachen statement in nl , ja we hebbemn groen en natuurgebieden, maar dat blijven toch een beetje uit de hand gelopen parken met hekjes en geenszins een natuurlijke omgeving waar een compleet natuurlijk evenwicht is .

liever zie ik de grote grazers gewoon beheerd en weggevangen en voor de concumptie gebruikt worden ipv zinloos afschieten en weg laten rotten
want laten we eerlijk zijn, die grote grazers zijn geen wilde dieren, verwildert misschien ja, maar wild...nee. het blijft naar mijn gevoel een beetje boerderijtje spelen op een alternatieve manier

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:17

dakhilah schreef:
horsiegek schreef:
Ik snap het hele idee van "wilde dieren" in Nederland niet. Dat is onmogelijk. Uiteindelijk staan er toch nog hekjes omheen en kunnen de dieren niet trekken. Gewoon stoppen ermee. Hekjes weg, en alleen nog dieren daar laten die daar ook echt leven. Dan is er helemaal geen gezeur over bijvoeren of afschieten, ronduit belachelijk vind ik 't.


Precies!!...ook deze stelling vind ik helemaal jist!!!


Dacht je dat in Afrika om de natuur reservaten geen hekjes staan.

Nee in Nederland kan de natuur niet zijn gang gaan.. Want als er zoals vorig jaar een paard door het ijs zakt is dat ook allemaal zielig.. En toen moesten we maar gaan bijvoeren waardoor de populatie alleen maar groter wordt en er dus nog een groter voedsel tekort staat waardoor er dus meer dieren het ijs willen oversteken of uit honger dood gaan. Als ze daar nou net ff voor zijn en dus alleen de extreem zwakke dieren humaan afschieten heb ik daar geen problemen mee..

Christiene
Berichten: 7745
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:20

Alexx schreef:
Ik vind het dus eerlijk gezegd niet zo'n big deal. Wij moeten altijd "Natuur" nastreven in Nederland maar dat is onmogelijk want alle natuur is gemaakt hier. De enige natuurlijke vijanden die de beesten hebben zijn honger (af en toe want ze worden ieder jaar bijgevoerd) en kou. En af en toe ziekte. Maar de zwakkeren worden niet opgegeten door een roofdier. Dan moet het maar op zo'n manier. Het is toch allemaal nep.

Wat ik vooral niet snap; het gemiemel over dieren die het heel goed hebben gehad terwijl in Nederland het zo ontzettend veel beesten het ontzettend slecht hebben en op een nare manier worden afgemaakt.

helemaal mee eens, en in de natuur zoeken ze zelf de juiste leefgebieden op.. niet tussen hekken in elk geval.

is er te weinig eten dan trekken ze verder. er zullen altijd zwakkere dieren zijn, die in de natuur ten prooi vallen aan leeuwen ofzo.

horsiegek

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: 'Dieren Oostvaardersplassen niet bijvoeren maar afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:25

In Afrika leven volgens mij ietsje ander dieren als hier in Nederland......

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: 'Dieren Oostvaardersplassen niet bijvoeren maar afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:36

Ja wij hebben geen roofdieren die de grote grazers doden.

xSiep

Berichten: 3687
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:39

horsiegek schreef:
In Afrika leven volgens mij ietsje ander dieren als hier in Nederland......

Ook daar wordt er wel eens bijgevoerd hoor en er zit idd een hek omheen.

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:45

Effe beestjes uitzetten waar er geen zaten. Paar jaar later: oh, jee, we hebben er teveel. Oplossing: afschieten die boel. En wie is er alweer het slachtoffer van de mens die god wil spelen? Juist, ja, de beestjes. Triestige boel, dit dossier! ;(

Nico1949
Berichten: 68
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:48

Afgelopen winter leek het gebied meer op een woestijn zo kaal was alles. In het voorjaar werd elk opkomend sprietje gras onmiddellijk genuttigd, want de beesten hadden honger. Er lopen daar veel te veel dieren, kennelijk is het moeilijk om een berekening te maken van de hoeveelheid dieren op hoeveel oppervlakte(hectare) grond zij normaal zonder bijvoeren of doodschieten kunnen leven.
Ik vind het een zeer slechte zaak dat er nu dieren doodgeschoten moeten gaan, maar diep in mijn hart weet ik ook wel dat dit de meest "humane"wijze is. Ik hoop alleen dat degene die dit gaan uitvoeren deskundig genoeg zijn en voldoende zware munitie gebruiken, zodat de dieren in een keer dood zijn en er geen lijdensweg voor hen ontstaat. Dan komt de volgende vraag, wat gaat er met de kadavers gebeuren, laten ze ze daar wegrotten, worden ze uit het terrein gesleept en gaan ze naar de Rendac, ze kunnen niet voor de menselijke consumptie gebruikt worden of gaan ze naar de dierentuinen. Wie het weet mag het zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:48

Bijvoeren is leuk, maar symptoom bestrijding. Dan blijft alles leven, en alles sext er vrolijk op door, totdat de er geen enkele honderden zijn, maar enkele duizenden.