Leon Thijssen heeft zondag in het MECC de Grote Prijs van Maastricht gewonnen. De Limburger deed dat voor de tweede keer in zijn loopbaan. Met Tyson was de 42-jarige springruiter de beste van acht barragekandidaten. Willem Greve werd met Ukato tweede, voor Wout-Jan van der Schans met Seoul.
Het Nederlandse podium diende zich voor het begin van de finale al aan. Onder de kandidaten voor de extra rondgang bevonden zich er maar liefst vijf van Oranje. Van de buitenlandse inbreng bracht Michel Robert het er nog het beste af. De Fransman werd met Kellemoi de Pepita vierde.
Thijssen won de GP van Maastricht eerder in 2007, met Nairobi. Met dat paard maakte hij in 2005 ook deel uit van de nationale equipe op de Europese titelstrijd van San Patrignano, die brons won in het landenklassement. Met Tyson werd hij eerder dit jaar tweede in de Grote Prijs van Oslo en derde in de Grote Prijs van Barcelona.
De ruiter uit Baarlo is tevreden over de wijze waarop zijn paard zich dit seizoen presenteert. ,,Vorig seizoen liet Tyson al zien veel talent te hebben. Op het CHIO liep het dier echter een spierblessure op, en viel vervolgens van het ene kwetsuur in het andere. Enige tijd terug konden we de draad weer oppakken en dat leverde meteen succes op. Op het podium in Oslo en Barcelona, hier eerste. Dat is heel mooi.''
In de barrage ging Thijssen als vijfde van start. Hij verbeterde met een foutloze rit de tot dan beste tijd, van Van der Schans. De meteen na Thijssen startende Greve bleef iets meer dan een tiende van een seconde van de eerste plek verwijderd. De als laatste rijdende Gert-Jan Bruggink ondernam nog een alles-of-niets-poging, maar strandde op de laatste hindernis.
,,Ik wist dat ik volle bak moest rijden'', keek Thijssen terug op zijn rit. ,,Alleen door alle risico's te nemen kon ik de tijd van Van der Schans verbeteren. Het doet me bijzonder goed dat het uitgerekend voor eigen publiek is gelukt, ook al is het niet voor de eerste keer. Winnen in Maastricht is heel lekker voor een Limburger.''
Het zag er super uit, was een spannende barrage! Leuk om te zien hoe de buitenlandse ruiters meer op safe - foutloos reden, en de Nederlanders er vol voor gingen!
_Snow_White
Geplaatst: 22-11-10 18:52
Hij kan natuurlijk ook niet achterblijven op z'n kinderen, die met de pony's winnen