'Redondo is super oplossing voor jonge paarden op wedstrijd'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Redondo is super oplossing voor jonge paarden op wedstrijd'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 12:16

http://www.knhs.nl

Tijdens Jumping Indoor Maastricht in het MECC werd zaterdagmiddag een interessante dressuurdemonstratie gegeven in een cirkelvormige dressuurpiste. Het blijft dressuur, maar de ronde piste met nu een doorsnede van 45 meter lijkt vooral voor jonge paarden zeer geschikt. De baan heeft geen hoeken meer die de huidige dressuurringen kenmerken, waardoor in de ronde dressuurbaan de balans, de takt en de regelmaat beter bewaard lijkt te blijven.

Jan Peeters en Wim Ernes, die nauw betrokken waren in de aanloopfase bij deze test, zijn enthousiast. "Ik denk dat dit een super oplossing is voor jonge paarden in bijvoorbeeld de PAVO Cup-wedstrijden en in wedstrijden voor de klassen B, L en M. Het 'brave' rijden zal lager worden gewaardeerd en de ruiters zullen dus actiever en positiever dienen te rijden", zegt Jan Peeters. Wim Ernes valt hem bij: "In de klassen B, Len M zouden heel goed drie combinaties tegelijkertijd beoordeeld kunnen worden en in de PAVO Cup zou je heel goed vijf paarden in één piste met een doorsnede van 45 meter kunnen beoordelen. De ervaring heeft ons al geleerd dat een ring met een doorsnede van 30 meter als te klein wordt ervaren, terwijl een ring met een doorsnede van 50 meter net te groot is", aldus Ernes.

Beiden zijn van mening dat van de ruiter in de cirkelvormige ring een veel actievere houding wordt geëist en beiden denken dat van deze ring een positieve uitwerking mogelijk is richting het clubgebeuren in verenigingen. De beide internationale dressuurjuryleden denken dan met name aan impulsen richting het carrousselrijden en het met een zes- of achttal deelnemen aan wedstrijden, waarbij de ronde dressuurbaan het ruitergevoel sterk zou bevorderen. Jan Peeters: "Ik denk niet dat een paard als Moorlands Totilas in een ronde ring vijf procent hoger gaat scoren, maar ook niet vijf procent lager. Toch denk ik niet dat we in eerste instantie moeten denken aan de klassen vanaf M, maar juist tot dat niveau", aldus Peeters.

Wim Ernes is dat met hem eens, alleen ziet hij duidelijke logistieke problemen. "Op dit moment zou je wedstrijden in een ronde ring alleen maar buiten kunnen verrijden, omdat er bijna gaan maneges in Nederland zijn waar je een ronde dressuurpiste kunt uitzetten met een middellijn van 45 meter".

De demonstratie in Maastricht werd verzorgd door Jeannette Haazen en Claartje van Andel. Voor men het idee van een ronde dressuurpiste direct verwerpt zou men zich de vraag kunnen stellen waarom men het bijna altijd over een dressuurring heeft en zelden of nooit over een dressuurpiste. Zou dat kunnen voortkomen uit het feit dat heel lang geleden, en mogelijk aan het collectieve geheugen ontglipt, de dressuurpistes rond waren?

Verwante artikelen:

[VN] Redondo, een vernieuwde vorm van de hedendaagse dressuur?

sporter

Re: 'Redondo is super oplossing voor jonge paarden op wedstrijd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:23

Ja tuurlijk terug naar het circus. Jammer dat de schrijver van de tekst wel op merkt dat dressuur piste's vroeger rond waren. Maar er niet bij bedenkt dat we daar niet voor niets vanaf zijn gestapt.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:39

Hahaha circus en daar passen jonge paarden goed bij. Beetje steigeren, weg springen, bokken..... Ben benieuwd!!!!!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:40

Juist in de hoeken onderscheidt een paard dat kan sluiten zich van een grootloper!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:58

Lijkt me ook niet helemaal haalbaar in het indoorseizoen..moeten we alle rijbakken afbreken en er circels van gaan maken..

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:01

Hmmm..lastig, lastig. Ik denk dat het voor de PAVO best een goede optie is. Maar ik begrijp dat ze dit dan ook zouden willen invoeren op de reguliere wedstrijden t/m de M? Daar ben ik dan niet echt een voorstander van..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:04

Ik denk dat het wel wat te bieden heeft, jonge of weinig bespierde buigen makkelijker mee in hoeken, en voltes.
Daardoor kan je de aandacht er ook beter bij houden als een paard fris is of kijkerig de eerste paar wedstrijden.

Dit is slechts wat ik denk in theorie, ik heb het nog niet mogen aanschouwen in de praktijk, dus ben benieuwd.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:05

seabiscuitje schreef:
Hmmm..lastig, lastig. Ik denk dat het voor de PAVO best een goede optie is. Maar ik begrijp dat ze dit dan ook zouden willen invoeren op de reguliere wedstrijden t/m de M? Daar ben ik dan niet echt een voorstander van..

Dat laatste is in de praktijk niet haalbaar tenzij de KNHS overal binnenbakken gaat sponsoren.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:06

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe het met het rechtstellen zit??
Ik snap dat de vrij scherpe hoeken in een bak soms lastig kunnen zijn voor jonge paarden, maar nu lijkt het me dat die jonge paarden constant een kant op gebogen gaan lopen. Terwijl het ontspannen recht kunnen stellen juist zo belangrijk is!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:10

voordeel is wel dat je paarden in een natuurlijke lengtebuiging stelt, maar idd, hoe zit dat met rechtstellen?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:22

Rechtstellen doe je door je paard los en soepel te maken op beide kanten, dus een symmetrisch links en rechts. Dit krijg je niet door alleen maar recht door te rijden :n Dit krijg je door lekker te draaien, links rechts, buiging vragen, gymnastiseren in het hele lijf. Hier biedt de cirkel de mogelijkheden voor. Maar ook voor het controleren of een paard recht is, door de rechte lijnen die ook mogelijk zijn. Zie onderstaand plaatje. Hier moet een paard dan wel recht zijn, tussen 2 benen en op 2 teugels lopen, anders is zo'n lijn rijden zonder aanleuning van een zijwand erg lastig.

Afbeelding

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:30

Is er ook een filmpje van gisteren?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:45

Raggel schreef:
Rechtstellen doe je door je paard los en soepel te maken op beide kanten, dus een symmetrisch links en rechts. Dit krijg je niet door alleen maar recht door te rijden :n Dit krijg je door lekker te draaien, links rechts, buiging vragen, gymnastiseren in het hele lijf. Hier biedt de cirkel de mogelijkheden voor. Maar ook voor het controleren of een paard recht is, door de rechte lijnen die ook mogelijk zijn. Zie onderstaand plaatje. Hier moet een paard dan wel recht zijn, tussen 2 benen en op 2 teugels lopen, anders is zo'n lijn rijden zonder aanleuning van een zijwand erg lastig.

Afbeelding

Dit zeg je iedere keer. Maar er is niemand die zegt dat ze alleen maar recht willen rijden. En ze hebben het over rechtstellen niet rechtrichten.
Als je over de diameter van de circel rijd moet je bijna nog scherper draaien als in de hoek van een normale bak.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:53

Ik vind het maar niks.
Rond is voor veel organiserende verenigingen niet haalbaar qua ruimte, daarnaast moeten er veel meer hekjes aangeschaft worden, waar veel clubs de financiën niet voor hebben.
Daarbij denk ik dat het op nogal wat negativiteit zal stuiten bij de ruiters.
Persoonlijk wil ik gewoon individueel beoordeeld worden in een rechthoekige bak.
Redondo doen ze maar in het circus....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:57

Ik zie een gat in de markt. :D
Mensen gaan massaal ronde rijbodems aanleggen. Agterberg... adverteren! :D

Ach het zal best voordelen hebben maar ook nadelen. Voor jonge paarden is het juist zo goed om lange stukken rechtuit te lopen.

Het is wel goed misschien om jonge paarden in te testen zoals Pavo Cup. Maar niet om veel in te trainen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:59

ik denk dat het wel een leuke aanvulling is, maar ik denk dat het voor de balans niet zo best is. juist rechtuit lopen is lastig voor jonge paarden. dan moet je het ze nodig makkelijk maken door ze in een circel te laten lopen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:06

ilse86 schreef:
ik denk dat het wel een leuke aanvulling is, maar ik denk dat het voor de balans niet zo best is. juist rechtuit lopen is lastig voor jonge paarden. dan moet je het ze nodig makkelijk maken door ze in een circel te laten lopen.

Ja maar dat zie je met alles. Alles word makkelijker gemaakt inplaats van het beter opleiden van ruiters in instructeurs.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:11

sporter schreef:
Ja tuurlijk terug naar het circus. Jammer dat de schrijver van de tekst wel op merkt dat dressuur piste's vroeger rond waren. Maar er niet bij bedenkt dat we daar niet voor niets vanaf zijn gestapt.

Nog een clown in het midden en we zijn er helemaal klaar voor. :j
Test je meteen hoe nuchter dat dier in het hoofdje is! :+

Ik hoop stiekem dat de Belgen dit niet over gaan nemen...

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:21

sporter schreef:
Dit zeg je iedere keer. Maar er is niemand die zegt dat ze alleen maar recht willen rijden. En ze hebben het over rechtstellen niet rechtrichten.
Als je over de diameter van de circel rijd moet je bijna nog scherper draaien als in de hoek van een normale bak.

Waarom zou je niet recht kunnen stellen of richten in een cirkel? Wat voor een verschil versta jij dan onder rechtstellen en rechtrichten? Wat kan je dan in een cirkel niet wat je in een rechthoek wel kan?
En dat scherp draaien valt wel mee, daar is de cirkel groot genoeg voor. Gewoon de wending iets eerder inzetten, kun je een fijne "hoek"' rijden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:30

Raggel schreef:
sporter schreef:

Waarom zou je niet recht kunnen stellen of richten in een cirkel? Wat voor een verschil versta jij dan onder rechtstellen en rechtrichten? Wat kan je dan in een cirkel niet wat je in een rechthoek wel kan?
En dat scherp draaien valt wel mee, daar is de cirkel groot genoeg voor. Gewoon de wending iets eerder inzetten, kun je een fijne "hoek"' rijden.

Nee je moet de vraag omdraaien. Wat kan je in een circel wel wat je in een bak niet kan. Overal in Nederland liggen namelijk al bakken.
Rechtstellen doe je op een rechtelijn je paard is dan recht. Ik zeg, wil je binnen een circel een rechte lijn rijden moet je bijna net zo scherp of scherper draaien als in een bak. Rechtrichten is je paard in algemene zin recht maken en hier gebruik je inderdaad ook voltes en dergelijke voor.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:37

Ik vind het wel wat hebben. Juist door het rond zal een paard soepeler worden. Lengte buiging op beide zijde is voor een paard heus niet slecht. Juist beter, denk dat een hoop paarden er minder stijf van worden. Er zijn voldoende rechte lijnen te vinden in een rond. En het leunen op een wand bij rechte lijnen ben je zo wel kwijt.

Ik denk ook dat het mogelijkheden schept voor het juist aanleren van bv travers en schouderbinnenwaarts enzo.

Maar ik zie vooral een enorm voordeel voor veel ruiters. Er zijn er zat die vergeten te iets te doen met hun benen en te steunen met hun handen en dan hoekje om sleuren met hun teugels. Waarbij dit al snel in een ronde bak gaat lijden tot stukjes recht oversteken, offe rare bochtjes bij het maken van een rechte lijn. Denk dat er een hoop ruiters aan het einde maar een stukje afsmokkelen omdat hun paard die buiging niet kan volbrengen.

Overigens, de rechte lijnen in een ronde van 45m zijn langer dan in een bak van 20x40. Netto rijden de meeste mensen dan rechte zijdes van 35 tot 38 meter...

Overigens denk ik dat dit niet makkelijk te realiseren is in een binnenbak, maar wel dat het goed te doen is in het buiten seizoen. Leuk voor het zomerprogramma. En tja zo'n bak kost ruimte. Maar vergeet niet dat vanaf de Z je toch al in een 20x60 bak moet starten voor een winstpunt. Dat is een oppervlak van 1200m2. Een redondo van 45m is een oppervlak van 1600m2. Het is groter, maar in de proef hebben ze doorsnedes gereden van 30 tot 50. Een redondo van 39m in doorsnede neemt evenveel ruimte in.

Ik zou best eens in zo'n bak willen rijden...

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:43

In een cirkel zijn andere lijnen te rijden dan in een bak, het is wat anders, wat origineels. Het publiek en juryleden hebben ook van alle kanten een beter zicht dan in een rechte bak. Voor jonge paarden is het fijn dat ze niet alleen zijn en een "enge" hoeken hebben waar ze dan geforceerd vaan in getrokken worden.

De rechte lijn opdraaien in een cirkel is echt ongeveer hetzelfde als in een rechthoek. Ik heb op 5 juni op de try out dag en gisteren in het MECC gereden. De cirikel van 40-45 meter is groot genoeg om geen scherpe bocht hoeven te trekken, je kan makkelijk een mooie vloeiende wending rijden. Kan me voorstellen dat het een beetje vaag en lastig voor te stellen is als je er geen ervaring mee hebt en nog nooit in hebt gereden.
Dit dat Jeannette gisteren ook, pas als je gaat rondrijden en kijken merk je de mogelijkheden pas echt, wat er echt mogelijk is.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:47

Raggel schreef:

Jij verwart rechtstellen met rechtrichten ;) Ik snap dat je voltes en wendingen gebruikt om je paard uiteindelijk rechtgericht te kunnen rijden.
maar ik vind voor jonge paarden ook heeel belangrijk dat ze gewoon recht uit kunnen lopen. In een bak het je hier de lange zijdes voor. In een cirkel rij je naar mijn idee veeeel meer in buiging. Je kunt dan niet goed zien of het paard ook ontspannen blijft als hij recht gesteld gaat, met gelijke druk op 2 teugels.
Buigen is voor veel ruiters een hulpmiddel om hun paard 'nageeflijk' en bij de les te houden. Op het moment dat het paard dan recht wordt gesteld zal het uit de aanleuning komen. In een bak val je hierbij dus sneller door de mand, omdat je je paard op de lange zijdes niet netjes recht gesteld krijgt. In een cirkel kun je dit naar mijn idee veel beter maskeren..
maar ik heb het nog nooit in het echt gezien, dus zou ik niet kunnen zeggen of dit echt zo is of niet.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:53

Bedenk dat de cirkel 40-45 meter doorsnee is he, verwar dit niet met een grote volte in een gewone 20x40 ring, die is 2 keer zo klein. De paarden lopen niet constant in een buiging, deze is maar heel licht.
En zoals Veulen1984 zegt, er zijn zo veel mogelijkheden om rechte lijnen te rijden in een cirkel waarbij je nix kan maskeren, zonder aanleuning van een zijwand is het veel moeilijker om een paard echt recht op beide benen te laten lopen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:53

imker schreef:
Ik vind het maar niks.
Rond is voor veel organiserende verenigingen niet haalbaar qua ruimte, daarnaast moeten er veel meer hekjes aangeschaft worden, waar veel clubs de financiën niet voor hebben.
Daarbij denk ik dat het op nogal wat negativiteit zal stuiten bij de ruiters.
Persoonlijk wil ik gewoon individueel beoordeeld worden in een rechthoekige bak.
Redondo doen ze maar in het circus....

Iets anders heb ik hier niet aan toe te voegen :n