Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
seabiscuitje schreef:Hmmm..lastig, lastig. Ik denk dat het voor de PAVO best een goede optie is. Maar ik begrijp dat ze dit dan ook zouden willen invoeren op de reguliere wedstrijden t/m de M? Daar ben ik dan niet echt een voorstander van..
Dit krijg je door lekker te draaien, links rechts, buiging vragen, gymnastiseren in het hele lijf. Hier biedt de cirkel de mogelijkheden voor. Maar ook voor het controleren of een paard recht is, door de rechte lijnen die ook mogelijk zijn. Zie onderstaand plaatje. Hier moet een paard dan wel recht zijn, tussen 2 benen en op 2 teugels lopen, anders is zo'n lijn rijden zonder aanleuning van een zijwand erg lastig.
Raggel schreef:Rechtstellen doe je door je paard los en soepel te maken op beide kanten, dus een symmetrisch links en rechts. Dit krijg je niet door alleen maar recht door te rijdenDit krijg je door lekker te draaien, links rechts, buiging vragen, gymnastiseren in het hele lijf. Hier biedt de cirkel de mogelijkheden voor. Maar ook voor het controleren of een paard recht is, door de rechte lijnen die ook mogelijk zijn. Zie onderstaand plaatje. Hier moet een paard dan wel recht zijn, tussen 2 benen en op 2 teugels lopen, anders is zo'n lijn rijden zonder aanleuning van een zijwand erg lastig.
ilse86 schreef:ik denk dat het wel een leuke aanvulling is, maar ik denk dat het voor de balans niet zo best is. juist rechtuit lopen is lastig voor jonge paarden. dan moet je het ze nodig makkelijk maken door ze in een circel te laten lopen.
sporter schreef:Ja tuurlijk terug naar het circus. Jammer dat de schrijver van de tekst wel op merkt dat dressuur piste's vroeger rond waren. Maar er niet bij bedenkt dat we daar niet voor niets vanaf zijn gestapt.

sporter schreef:Dit zeg je iedere keer. Maar er is niemand die zegt dat ze alleen maar recht willen rijden. En ze hebben het over rechtstellen niet rechtrichten.
Als je over de diameter van de circel rijd moet je bijna nog scherper draaien als in de hoek van een normale bak.
Raggel schreef:sporter schreef:Dit zeg je iedere keer. Maar er is niemand die zegt dat ze alleen maar recht willen rijden. En ze hebben het over rechtstellen niet rechtrichten.
Als je over de diameter van de circel rijd moet je bijna nog scherper draaien als in de hoek van een normale bak.
Waarom zou je niet recht kunnen stellen of richten in een cirkel? Wat voor een verschil versta jij dan onder rechtstellen en rechtrichten? Wat kan je dan in een cirkel niet wat je in een rechthoek wel kan?
En dat scherp draaien valt wel mee, daar is de cirkel groot genoeg voor. Gewoon de wending iets eerder inzetten, kun je een fijne "hoek"' rijden.
Raggel schreef:Rechtstellen doe je door je paard los en soepel te maken op beide kanten, dus een symmetrisch links en rechts. Dit krijg je niet door alleen maar recht door te rijdenDit krijg je door lekker te draaien, links rechts, buiging vragen, gymnastiseren in het hele lijf. Hier biedt de cirkel de mogelijkheden voor. Maar ook voor het controleren of een paard recht is, door de rechte lijnen die ook mogelijk zijn. Zie onderstaand plaatje. Hier moet een paard dan wel recht zijn, tussen 2 benen en op 2 teugels lopen, anders is zo'n lijn rijden zonder aanleuning van een zijwand erg lastig.
Ik snap dat je voltes en wendingen gebruikt om je paard uiteindelijk rechtgericht te kunnen rijden.imker schreef:Ik vind het maar niks.
Rond is voor veel organiserende verenigingen niet haalbaar qua ruimte, daarnaast moeten er veel meer hekjes aangeschaft worden, waar veel clubs de financiën niet voor hebben.
Daarbij denk ik dat het op nogal wat negativiteit zal stuiten bij de ruiters.
Persoonlijk wil ik gewoon individueel beoordeeld worden in een rechthoekige bak.
Redondo doen ze maar in het circus....