'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110920
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 13:07

http://www.trouw.nl


Het afschieten van een deel van de paarden, runderen en edelherten in de Oostvaardersplassen is op korte termijn de beste oplossing voor het voedseltekort in het gebied. Dat blijkt zondag uit een enquête van het Vara-radioprogramma Vroege Vogels. Van de ruim 4600 ondervraagden vindt 38 procent het afschieten verreweg de allerbeste oplossing. Ruim een kwart vindt dat er niets moet worden gedaan, een kleine groep (16 procent) is voorstander van bijvoeren.

Bijna de helft van de ondervraagden pleit als langetermijnoplossing voor het verbinden van de Oostvaardersplassen met andere natuurgebieden. Dan kunnen grote grazers bij voedselschaarste wegtrekken naar plekken met meer voedsel. Bijna een op de vijf vindt dat blijvend afschieten van de dieren de beste oplossing is om de hoeveelheid grazers te beperken.

Maandag presenteert een internationale commissie onder leiding van oud-staatssecretaris Gabor een reeks aanbevelingen voor het natuurgebied. Een grote groep dierenartsen is voor het afschieten van een derde van de gezonde populatie grazers, omdat er volgens hen te veel dieren in de Oostvaardersplassen zijn.

Afgelopen winter kwamen veel grazers in het natuurgebied in Flevoland om van de honger, omdat daar niet voor alle dieren genoeg te grazen was. Sindsdien wordt gezocht naar een oplossing om het probleem aan te pakken.

Verwante artikelen:

[VN] Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'
[VN] 'Oostvaardersplassen moeten verbonden worden met de Veluwe'

Anoniem

Re: 'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:09

een paard is in mijn ogen nog steeds een edel dier en ik vind het dan ook ongepast om ze af te schieten.. :n

Dais_

Berichten: 4052
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:11

Echt belachelijk!!

Cahill
Berichten: 797
Geregistreerd: 02-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:13

Het is ook wat. De mens heeft ze er naar toe gebracht en nu het te veel word knal ze maar af!

Ik begrijp dat er geen andere oplossing is maar dit zal toch niet gaan betekenen dat de Oostvaarders plassen een fokkerij en slachthuis gaat worden want de dieren blijven 'door gaan'!

justhorseoud
Berichten: 169
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:13

Hun hebben ervoor gekozen die dieren daar neer te zetten dan moeten hun ze ook verzorgen!
Als ik 20 paarden heb en kan ze niet meer voeren en ik zou ze laten af schieten denk ik dat ik vele reacties (gemene ) over me heen krijg.


Help ze door casteratie en voer ze bij Jullie hebben dit probleem veroorzaakt los het dan zo op dat er geen bloed vloeid.
Vind ook erg traumatiserend voor de andere paarden om ff hun dooie vriendjes op de grond te zien liggen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gewoon balle der af en bijvoeren en meer ruimte maken

Altijd zo nutteloos dat de dier het weer moet ongelden door de fouten van de o zo slimme rijke miljonairs mensen !!!

Ik blijf ook bij mijn standpunt dat een paard mij meer lief is als een mens (juist dit soort fouten bevestigd die denk wijze )

Daantje

Berichten: 4290
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: *My own little dreamworld*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:15

Echt vreselijk, hoe kun je dat zoiezo overwegen :x
Doe ze nu gewoon bijvoeren en castreer de mannetjes ofzo, maar afschieten nee echt vind het te erg voor woorden.
Ze hebben het zelf zover laten komen dus vind ik dat ze zelf met een fatsoenlijke oplossing moeten komen.
Dit kunnen ze gewoon niet maken :n

Roka
Berichten: 179
Geregistreerd: 13-08-09

Re: 'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:21

Is er nou echt geen andere oplossing??
Sterven van honger is ook vreselijk en mag zeker niet gebeuren!!
Maar neer schieten??!!
De mens heeft ze daar neergezet en nu blijken er te veel te zijn en dan schieten we ze maar af??!!
Zou een mooie boel worden als iemand te veel dieren heeft,ach ik knal ze dan maar af!!!

Nee hoor er zullen vast nog wel andere mogelijkheden zijn, maar die zullen wel te veel kosten

easygoing

Berichten: 3592
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:28

Ik denk dat het voor de korte termijn de beste oplossing is, hoe gruwelijk ook.
Het van de honger sterven is vele malen vreselijker dan een schot en weg.
Maar het kan geen structurele maatregel zijn.

Ik ben ook voor geboortebeperking doormiddel van castratie of andere medische ingrepen maar de winter insturen zoals vorig jaar is ook not done.

Iemand schreef dat een paard een edeldier is en niet neergeschoten zou mogen worden, wat denk je dat in in het slachthuis gebeurd? Oke dat is niet met een kogel maar schieten gebeurd daar ook.
En als ik dan zou moeten kiezen tussen een biefstukje uit de oostvaarderplassen en een biefstukje van een dier wat zijn leven lang mensen gediend heeft dan kies ik zeker voor het pure scharrelvlees uit de oostvaarderplassen.

Maaik
Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-01-05

Re: 'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:33

Aangezien er ook teveel mensen in Nederland wonen, waarom schieten we die dan ook niet af? Lekker makkelijk.

justhorseoud
Berichten: 169
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:34

Je kunt ze gewoon bijvoeren !!! ze hoeven niet dood te gaan door voedsel te kort.

Dan geven hun met kerst maar 1 kado minder of ze steken wat minder geld in voetbal of in gebouwen of ze kopen maar een iets goedkopere auto
Of inplaats van 4 auto's maar 3
al die onzin !!!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: 'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:39

Ik vind het een goed plan hoor. Op die manier fungeert de mens als natuurlijke vijand. Niks mis mee. Met alleen bijvoeren kom je er echt niet, dan komen er steeds meer dieren bij. Castreren van de mannelijke dieren is ook een optie, maar te bewerkelijk en te kostbaar denk ik.

justhorseoud
Berichten: 169
Geregistreerd: 05-07-10

Re: 'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:46

Er word ook gezegd bijvoeren EN casteren:)
Ik vind het wel erg slecht en gemeen als het te kostbaar is had je er gewoon niet aan moeten beginnen

xNaomi_

Berichten: 512
Geregistreerd: 17-11-09
Woonplaats: Nederland

Re: 'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:50

Waarom? We gaan toch ook geen mensen afschieten als er voedsel te kort is?

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:50

pff, hoe verzinnen ze het!
Is er niet ergens een ander gebied, al is het in het buitenland waar een stelletje dieeren heen kunnen? hoe zou ik niet weten maar afschieten echt niet!

MirK
Berichten: 222
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:51

Bij castratie/geboortebeperking denk ik dat meer merries in de zomer overgewicht gaan hebben aangezien ze geen zogend veulen en dracht hebben. De "hengsten" hoeven als ruin niet meer heel de dag actief te zijn om hun kudde te betuttelen en zullen ook vervetten. Met alle medische gevolgen van dien. Het klinkt allemaal leuk en diervriendelijk, maar ik vraag me af of het dè oplossing is.

Blijft mijn punt: naar de slager/desnoods dierentuin met dat vlees. Leuk dat iedereen deze diertjes zo zielig vind, die dag en nacht heerlijk in een natuurgebied rondzwerven. Ik vind kistkalfjes en varkensflats dus veeeeeel zieliger.

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:53

Bijvoeren is alleen een korte termijnoplossing, de populatie wordt dan alsmaar groter, het probleem dus ook.
Geboortebeperking zou op lange termijn bij de runderen en de paarden misschien een oplossing zijn,(al is er dan al helemaal niets natuurlijks meer aan) maar dan lopen er vooralsnog nu nog veel te veel dieren de komende jaren.
Geboortebeperking bij de grote, grote groepen herten lijkt me zowieso onbegonnen werk.
(Veel mensen schijnen te vergeten dat het niet alleen om paarden gaat)

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:57

Typisch om paarden te gaan vergelijken met mensen. Er is in de supermarkt geen vlees te vinden dat zo goed heeft geleefd. Geen antibiotica en alle ruimte om te scharrelen.

Heeft iemand al bedacht dat geboortebeperking veel meer stress oplevert bij een paard dat nog nooit in handen is geweest?

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:06

Vudress schreef:
Typisch om paarden te gaan vergelijken met mensen. Er is in de supermarkt geen vlees te vinden dat zo goed heeft geleefd. Geen antibiotica en alle ruimte om te scharrelen.

Heeft iemand al bedacht dat geboortebeperking veel meer stress oplevert bij een paard dat nog nooit in handen is geweest?


Ben ik helemaal met je eens. Dieren hebben een prachtleven gehad en zijn nog nuttig als voedselbron ook. Wat is hier nou mis mee? En dan ben ik nog wel vegetarisch. }>

easygoing

Berichten: 3592
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:08

Naomi_Luka schreef:
Waarom? We gaan toch ook geen mensen afschieten als er voedsel te kort is?


Mensen hebben de vrijheid om weg te trekken als de leefomstandigheden niet meer voldoen aan hun vraag, de dieren in de oostvaarderplassen kunnen dat niet.
Mensen hebben die dieren daar neergeplant zonder na te denken wat er na een X aantal jaar de gevolgen zouden kunnen zijn. De dieren staan daar in een omheinde omgeving en zijn dus afhankelijk van wat de mens voor hun doet. SBB heeft de dieren jarenlang hun gang laten gaan zonder in te grijpen in de populatie en het resultaat is dat er in de winter een hele hoop dieren na een wekenlange strijd op een vreselijke manier sterven. Nu is het te laat om dieren te castreren want op korte termijn haal je het aantal niet mee naar beneden en zou dat betekenen dat er deze winter weer heel veel dieren een lijdensweg moeten ondergaan. Bijvoeren zou kunnen maar dan hou je altijd nog de zwakste dieren over die er niet aan toe komen om te eten door de meer dominante dieren en zie daar weer een hele hoop slachtoffers door niet nadenkende mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:09

Share schreef:
een paard is in mijn ogen nog steeds een edel dier en ik vind het dan ook ongepast om ze af te schieten.. :n

Maar voor de herten en runderen is het wel oke? Vind je dat zelf niet een beetje scheef?

Het zijn er op het ogenblik teveel. Er moet NU wat gebeuren. Dus afschot is het beste. Dan heb je zoveel dieren als het terrein kan hebbe. Wanneer dat is gebeurd moet je aan regulatie van de kudde gaan doen.
Probleem is, zoveel dieren nu de winter in sturen, dan krijg je gegarandeerd de zelfde taferelen als vorige keer. Eenmalig afschot en dan reguleren lijkt me het beste.
Afschot is minder sielugh, dan verhongeren of de stress van vangen en castreren. Van castreren neemt voor de winter het aantal dieren ook niet af, dus schiet je er vooralsnog niets mee op..

@just horses, als jij je dieren niet meer kunt verzorgen, heb ik idd liever afschieten dan dat je ze laat verhongeren. Je zegt ook dat het traumatiserend is dat paarden hun dode vriendjes op de grond zien liggen??? Wat denk je dat er met een van honger stervend paard gebeurd.

@Roka, denk je echt dat er alleen maar zieke dieren bij het slachthuis worden aangeboden? Er gaan genoeg paarden naar de slacht omdat de eigenaar er niet meer voor wil of kan zorgen hoor.

@Maaik, mensen schieten elkaar wel af hoor, alleen met een andere reden ;) Verder vind ik het een vreemde vergelijking om te trekken.

@Mirk amen. Ik denk dat het feit dat het om paarden gaat, de stekels bij sommigen opzet. Ging het om alleen runderen en herten, dan had helft van de topic posters hier niet eens gereageerd.

Marigold

Berichten: 12616
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:10

als ze nou een deel (kleiner deel dan nu het idee is) preventief afschieten en als voer voor dierentuinen afvoeren,
en dan uit de resterende groep gaandeweg de winter de verzwakte dieren afschieten en die laten liggen zoals het voorgaande jaren ook gegaan is (alleen dan wat sneller tot afschot overgaan, niet pas als ze tot 3 meter kunnen naderen), en die karkassen laten liggen voor de aaseters.
dan is het een en-en oplossing en geef je toch ook de ruimte nog tot natuurlijke selectie.

voor iedereen die gilt dat het zielig is om een deel af te schieten ja het klinkt wreed, maar hetzelfde gebeurd met de edelherten en ook gewoon met reeën!

nou weet ik niet precies wat het natuurlijke trekgedrag van runderen en herten is, maar van paarden is dat een trek van vele km's, en voor dat natuurlijke gedrag hebben ze in de OVP geen ruimte.
misschien zou het een idee zijn om de paarden er op een bepaald moment allemaal uit te halen (en bijvoorbeeld over te plaatsen naar polen) en het te houden bij runderen en herten.
en uit de runder populatie jaarlijks een deel van de jonge dieren wegvangen en de hertenpopulatie waar nodig inperken dmv jaarlijks afschot.

alleen het lastige is wel dat het grondbeginsel van de OVP kapot gaat zodra er van buitenaf wordt opgelegd dat men aan beheer moet gaan doen.
ik denk dat SBB niet zo blij is met alle bemoeienis...

madelein

Berichten: 1691
Geregistreerd: 29-12-09

Re: 'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:15

afschieten vind ik eigenlijk ook niks, maar wel vele malen dier-vriendelijker dan laten verhongeren. Die lijdensweg is een martelgang die weken soms wel maanden duurt. Een schot is snel en pijnloos ( mits goed geraakt...)
Dit zijn allemaal prooidieren, en helaas is er geen roofdier geïntroduceerd welke ervoor kan zorgen dat de populatie binnen de perken blijft, en alleen de gezonde, sterke dieren overleven. Misschien introduceren van wolven of leeuwen een idee? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:21

Marigold schreef:
als ze nou een deel (kleiner deel dan nu het idee is) preventief afschieten en als voer voor dierentuinen afvoeren,
en dan uit de resterende groep gaandeweg de winter de verzwakte dieren afschieten en die laten liggen zoals het voorgaande jaren ook gegaan is (alleen dan wat sneller tot afschot overgaan, niet pas als ze tot 3 meter kunnen naderen), en die karkassen laten liggen voor de aaseters.
dan is het een en-en oplossing en geef je toch ook de ruimte nog tot natuurlijke selectie.

voor iedereen die gilt dat het zielig is om een deel af te schieten ja het klinkt wreed, maar hetzelfde gebeurd met de edelherten en ook gewoon met reeën!

nou weet ik niet precies wat het natuurlijke trekgedrag van runderen en herten is, maar van paarden is dat een trek van vele km's, en voor dat natuurlijke gedrag hebben ze in de OVP geen ruimte.
misschien zou het een idee zijn om de paarden er op een bepaald moment allemaal uit te halen (en bijvoorbeeld over te plaatsen naar polen) en het te houden bij runderen en herten.
en uit de runder populatie jaarlijks een deel van de jonge dieren wegvangen en de hertenpopulatie waar nodig inperken dmv jaarlijks afschot.

alleen het lastige is wel dat het grondbeginsel van de OVP kapot gaat zodra er van buitenaf wordt opgelegd dat men aan beheer moet gaan doen.
ik denk dat SBB niet zo blij is met alle bemoeienis...


Ben het helemaal met je eens. SBB moet inzien dat kudde beheer gewoon noodzakelijk is, met een beperkte ruimte. Als zij van begin af aan beter beheer hadden gepleegd, was er nooit een nieuwsbericht over de Oostvaardersplassen gekomen. Had nergens een haan naar gekraaid. In nederland moet je dit soort dingen nu eenmaal reguleren.

Myca

Berichten: 6267
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:28

Met bijvoeren maak je de situatie alleen erger. Deze 'overbevolking' is uit natuurlijke aanwas ontstaan omdat er geen natuurlijke vijanden zijn voor de grotere begrazers.

Ik denk dat je beter kan kijken naar mogelijkheden tot geboortebeperking, of in de winter de zwakke beesten er uit te halen en misschien wel gewoon veilen.

Afschieten klinkt hard, is ook hard, maar verhongeren is erger en in de Veluwe doen ze dat ook.

En als ze het echt op een natuurlijke manier willen houden zonder menselijke interventie, dan zouden ze toch een paar roofdieren moeten loslaten die de zwakke exemplaren kunnen uitfilteren. De natuur is van zichzelf hard, ook in onze achtertuinen gebeuren dingen die zielig zijn. Alleen dan gaat het om kleinere beestjes en zien we het niet goed.

Er is indertijd gekozen om hier een wildpark van te maken, als ze dat willen doorvoeren moet je de natuur zo goed mogelijk nabootsen.
Een andere optie is dat het een mega-dierentuin wordt, dan is menselijk ingrijpen wel mogelijk is.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:30

Heerlijk, biologisch scharrelvlees................. het Fryske Gea werkt zo al jaren, daar zijn nog NOOIT protesten tegen geweest!
voor de winter wordt het teveel aan dieren geslacht en het vlees verkocht aan leden van het Fr. Gea. wij eten hier al vele jaren van, zonder enig schuldgevoel. De dieren hebben een goed leven gehad zolang ze op deze aarde waren.