Dierenbescherming:‘ Principieel tegen paardenmarkten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Dierenbescherming:‘ Principieel tegen paardenmarkten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:06

http://www.horses.nl

Woensdagochtend was in het televisieprogramma Ochtendspits te zien hoe het afgelopen maandag gesteld was met het dierwelzijn tijdens de paardenmarkt in Lottum. Ochtendspits nam samen met Marcel Reijnen, beleidsmedewerker van de Dierenbescherming, een kijkje bij de paardenmarkt. “Wij zijn principieel tegen het houden van paardenmarkten”, aldus Marcel Reijnen.

Begin deze maand greep de AID in bij een paardenmarkt in Hedel. Volgens dierwelzijnsorganisatie Eyes on Animals was het slecht gesteld met het welzijn van de dieren. De Partij voor de Dieren stelde enkele dagen later Kamervragen over de kwestie. Zij willen net als de Dierenbescherming een verbod op dergelijke markten. “Ten eerste vinden we dat paarden niet gebruikt moeten worden ter vermaak. Daarnaast zien we veel welzijnsproblemen op paardenmarkten”, onderbouwt Reijnen. De dieren staan volgens de Dierenbescherming te kort aangebonden, verblijven in een onrustige omgeving en krijgen onvoldoende water en voer.

Klik hier om de uitzending van Ochtendspits te bekijken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:26

Wanneer gaan ze toch eens nadenken...
een markt opzich is niet slecht en kan juist een plek zijn waar koper en verkoper elkaar ontmoeten.
Maar door geen beleid te voeren is het zover gekomen.. overal zijn regels voor en hier blijft het bij dreigen en niets concreets.

Ik denk altijd: op de kleine markten krijg je aanvoer premie per paard/pony om tegenmoet te komen in de kosten die het aanvoeren van de dieren meebrengt.
Handelaren zijn nergens van onder de indruk, maar wel als je aan hun geld komt weet ik uit ervaring.
als ik dan van die mensen op markten hoor die gillen: oh, wat zielig en gemeen hebben ze alleen zichzelf want ze worden keihard uitgelachen..
Dus is het heel simpel.

1)alle paarden van een handelaar moeten bij elkaar tussen twee hekken. een hengst moet apart tussen twee hekken. Kost alleen een paar hekken meer, lijkt me niet het probleem. Pas als een paard verkocht is mag het bij de andere paarden van nieuwe eigenaar staan.
de paarden dienen fatsoenlijk aangebonden te staan niet te kort of te lang. dicht op elkaar mag wel, dat voorkomt knokpartijen. maar niet oevr en op elkaar.

2) Merrie met veulens moeten tussen vier hekjes. zodat de veulens uit de buurt van graaiende mensen kunnen blijven en los kunnen lopen. Hier gebeurt dat altijd met de jonge dieren op markten.

3) paarden met wonden en te lange hoeven zijn niet toegestaan.

4) gemeenten!! moeten eens zorgen dat er genoeg ruimte is! als je weet dat er elk jaar ongeveer 100 paarden komen heeft het geen zin een stuk toe te wijzen waar maximaal 5 paarden kunnen en dan gaan zeuren.

5) Er moet wat hooi voorhanden zijn, drinken is niet persee nodig. ervaring leert dat de meeste dat niet willen op een markt.

6) paarden mogen niet met teveel op de trailer.

en nu zegt heel bokt natuurlijk: hoe dacht jij dit voor elkaar te krijgen? dat is ook niet zo moeilijk.

Handelaren krijgen dus ongeveer 7 euro premie per paard/pony. als zijn paarden niet fatsoenlijk staan aangebonden is dat minder premie. Als veulens niet de ruimte krijgen kost dat hem de premie van merrie en veulen.
als een paard wonden heeft of te lange hoeven kost dat hem de premie van het betreffende paard. ( en dan heb ik het niet over wat bijtwondjes die elk paard kan hebben, maar echt zware problemen)
voor de aanvoer zoek je een goed stuk op en zet je de trailers op een terrein met één uitgang. bij het laden wordt gecontroleerd en als het niet goed gaat kost dat je weer premie. Premie wordt dan dus aan het eind uitbetaald en er wordt gekeken naar wat er af gaat wegens misstanden.
kost alleen meer hekken, ruimte en wat vrijwilligers. geen drama lijkt me.
Flik je dezelfde grapjes meerdere keren mag je volgende markt(en) niet komen tenzij alles in orde is.

Tuurlijk heeft dit ook haken en ogen. want er moet bekend zijn wie wat doet en ook op volgende markten zodat de aanpak goed gaat, maar dat lijkt me niet onoverkoombaar.
verder moet de gemeente ook hun verantwoording nemen, want die weten van jaarlijkse markten echt wel hoeveel de aanvoer ongeveer is en midden in het dorp is niet zo handig.

Dit is een globaal plan en niet waterdicht, maar het is een opzet die me beter lijtk dat afschaffen. dat is namelijk vooral verplaatsen naar het eigen terrein van de handelaar en daar heb je nog minder zicht op wat er gebeurt en zo blijft de markt voor de goede handelaren en particulieren een goede plek.

Ben benieuwd of er mensen zijn met andere/betere ideeën.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:28

Citaat:
“Ten eerste vinden we dat paarden niet gebruikt moeten worden ter vermaak

ehm, waar heeft een paard anders nog nut voor? Volgens mij zijn alle huisdieren ter vermaak van de eigenaar.

LadyMadonna

Re: Dierenbescherming:‘ Principieel tegen paardenmarkten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:56

Wat ontzettend overtrokken.. Shetje bijt handelaar in been, handelaar heft zn knie tegen zn hoofd, niet eens hard :n, en jahoor, meneer mishandelt zn beesten... Als t beestje van mij geweest had, had ie ook een oplawaai gekregen. Er wordt niet gebeten, simpel.

Over de zenuwachtige stippel.. leuk beestje, ziet er goed uit, wordt wat nerveus (al dan niet van de blazers) overleeft ie ook wel weer...

Laten dergelijke instanties zich nu eens bezig houden met echte misstanden, want, op dit filmpje heb ik ze niet gezien :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:05

Vind die meneer nog aardig reageren met dat shetje. Van mij had ie meteen een stalen neus te pakken (wellis waar niet tegen ze neus, maar thats not the point) Bijten doen we niet. Als dat stippeltje dierenmishandeling is, dan kan ik ook beter meteen stoppen, en met mij 99% van bokt. Denk dat er maar weinig paarden zijn die onaangedaan blijven door alles wat daar gebeurt, die worden ook onrustig.

Wel over dit gaan zeiken maar ondertussen niks doen aan de echt serieuze dingen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:06

Dit is dus weer een voorbeeld waarom de DB geen cent van me krijgt :n

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:11

hahaha,luttem.....ze bedoelen vast lottum.
had erheen gewild maar helaas moest ik mijn vrije dag opgeven...

tuurlijk,er zitten wel wat minder goed verzorgde pony,s tussen zoals altijd maar ben vorig jaar ook nog in lottum geweest,zelfs nog met hengstveulen voor de verkoop.
afgezien van een paar minpunten zag het meeste er nog goed uit.
ook was er gedacht aan de dieren,overal stonden enorma bakken met water.

wat mij tegenviel was wel dat er totaal geen controle gehouden werd.

edit; ships zeg!! had ik nu maar wel kunnen gaan,dat stippel paardje is wel erg gaaf!!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:29

Als ik in mijn been gebeten wordt krijgt mijn paard ook een dreun.
Jammer voor deze handelaar dat het alleen geen bijten was maar knabbelen, maar om nu te zegge dat het knietje schokken was vind ik echt een stadse opmerking (duikt nu achter de bank om alle bokt opmerkingen te ontwijken).

O ja laten we ook gelijk stoppen met alle wedstrijden want daar kun je ook slechte laadpraktijken tegenkomen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 18:45

Bij deze is het rechtgezet dat die paardenmarkt doorging in Lottum, niet in Luttem. Bedankt voor de oplettendheid, inowa ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:49

haha,zat eerst nog te denken....luttem? daar heb ik nog nooit van gehoord..ooowww lottum!

maargoed,dat die man een knietje gaf tegen het veulen was ook niet nodig geweest,vooral niet tegen hoofd.
een ruk aan het touwtje of schreeuw was genoeg geweest denk ik.
maar geef hem wel gelijk...bijten mag gewoon niet en moet afgestraft worden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:49

Ben geen voorstander van welke dierenmarkt dan ook maar ben het met Jury eens, kijk eens op een willekeurige wedstrijd en dan niet alleen bij het laden, de meeste sportpaarden hebben veel meer te lijden dan die beesten die misschien een keer in hun leven een markt moeten doorstaan.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:52

Ik ben op zich ook niet echt voor paardenmarkten, maar dit filmpje vond ik allesbehalve shockerend.. Dat knietje viel toch allemaal hartstikke mee? Moet je mij soms zien als mijn mega haflinger naar me uithaalt. Dan voelt ze ook de gevolgen. En dat wil toch helemaal niet zeggen dat je niet om je dieren geeft? Paarden halen ook zelf naar elkaar uit als ze ongepast gedrag vertonen tov een ander. Zo gaat dat in de dierenwereld... Vind het jammer dat dit dan verboden zou worden, maar dat er zooooveel ergere dingen gebeuren om elke hoek van de straat (verwaarloosde paardjes, paarden met overduidelijke wormeninfecties, hoeven die meters te lang zijn, ...).

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:00

Haha inderdaad zeg, ben het met al bovenstaande reacties eens...
Laten ze eens bij mensen thuis gaan kijken want ik ken helaas genoeg paardjes bij mensen aan huis die er slechter bij staan als het merendeel op de markt!
Ik ben op zich niet tegen de markten maar tegen de handelaren die hun dieren zo behandelen! En op markten zoals Hedel en Zuidlaren is altijd hooi/water voorziening maar als de eigenaar van de dieren dat niet haalt voor zijn dieren tja... slechte zaak...
Meer contoles is zowieso niet verkeerd, maar dan moeten die controleurs verdeeld over de markt gaan lopen en ook al eerder komen opdagen als dat ze in Hedel hebben gedaan ;)

Ik heb niet echt iets schokkends gezien op het filmpje (alleen het witte paard dat er slecht en ongezond uitzag...), ik vind het een beetje overdreven in het filmpje, er gebeuren wel erge dingen soms maar ik denk nog meer bij mensen thuis.
Laatst bijgewerkt door silverbrumby op 19-11-10 19:14, in het totaal 4 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:01

Paarden moeten wat korter staan om hun eigen veilig heid maar die harde muziek vind ik gestoord, elk paard moet met een beetje moeite gewoon kunnen drinken en eteen als hij dat dan zelf niet doet is dat een ander verhaal, als ze staan te eten hebben ze wat meer ruimte nodig en als ze eten met zn allen kan dat prima. paarden drinken heel veel dus vind ik dat ze dat ook moeten krijgen. dat shetje kreeg gewoon een zet ziet er niet aardig uit maar bijten doet pijn.
En dan 20 euro voor een shet hengstveulen ongelovelijk toch. Als de mensen een beetje meer moeite deden en het beter georganiseerd werd zoals het hoort gaat het wel goed maar dat daar is de mens te laks voor.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:03

Mwah, op de ene paardenmarkt word meer op de dieren gelet dan de andere.
Maar van mij mogen ze er veel meer aandacht aan besteden!
Dat 'knietje' die die shet kreeg, vond het toch wel een aardige knal tegen het hoofdje.
Okee, ze mogen niet bijten maar zo hoef je dat niet op te lossen..

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:08

tjonge tjonge wat weer een ophef over die paardenmarkten zeg, knietje...tja kun je over discusseren volgen mij viel het wel allemaal mee daar.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:39

Op de paardenmarkt gaan ze vitten dat ze te kort aan gebonden staan,en al die paarden in vrachtwagens en trailers op de wedstrijden die der de hele dag staan.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:16

Ik ben in Lottum geweest en was niks schokkends te zien. Een paard had een flinke wond op het hoofd maar die was vers, dus ik denk bij het vervoer oid. Een paard had een viezige korst op zijn kont en stond ook onder een deken, dus daar weet ik het niet van. En enkele paarden waar wel wat meer vlees op had gemogen of die ze van te voren wel even hadden mogen bekappen. Verder geen spectaculaire dingen. 't Zag er trouwens ook blauw van de politie.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:24

nou als dat dan wereld schokkend is....

hij knabbelde aan de broek.. pakte misschien net een stukje vel mee. Tjah het komt echt niet hard aan. Anders sprong het dier wel opzij of iets dergelijks.

Zie er niets vreemds tussen zitten. Dieren zien er goed uit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:53

stef schreef:
Dit is dus weer een voorbeeld waarom de DB geen cent van me krijgt :n

Ben het helemaal met je eens, hebben die mensen nu echt niet meer verstand en niets beters te doen?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:16

ow ow ow wat schokkend zeg <:)

Hij krijgt een knietje ... dus? Beestje beet toch?

Vind er niet zo veel schokkends aan, vond trouwens de beargumentering van die kerel van de DB wel erg matig hoor.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:18

TinekeHorses schreef:
Mwah, op de ene paardenmarkt word meer op de dieren gelet dan de andere.
Maar van mij mogen ze er veel meer aandacht aan besteden!
Dat 'knietje' die die shet kreeg, vond het toch wel een aardige knal tegen het hoofdje.
Okee, ze mogen niet bijten maar zo hoef je dat niet op te lossen..

Moet je hem dan aaien ofzo? Ze zijn niet van suiker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:45

en een knietje vind ik met flink kracht je knie ergens tegenaan rossen... deze man tilt alleen zn been op..
We worden veel te soft IMO :j

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:13

millennium schreef:

Nee, maar ik schop een paard dan niet. Zeker niet tegen het hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:16

TinekeHorses schreef:
millennium schreef:

Nee, maar ik schop een paard dan niet. Zeker niet tegen het hoofd.

Dit is geen schop, dit is gewoon uit reflex een knie optillen die niet eens hard aankomt. Ik zou wss precies hetzelfde hebben gedaan.