'Oostvaardersplassen moeten verbonden worden met de Veluwe'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Oostvaardersplassen moeten verbonden worden met de Veluwe'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 11:19

http://www.volkskrant.nl

Het is weinig mensen ontgaan dat in de Oostvaardersplassen ’s winters grote grazers sterven: edelherten, runderen en paarden. Dat veel mensen zich het lot van deze dieren aantrekken, is verheugend. Risico is dat het debat tot overhaaste beslissingen leidt. De tendens lijkt dat ‘dit zo niet langer kan’. Voeren, schieten, vangen, anticonceptie, wolven introduceren: de oplossingen tuimelen over elkaar.

De nadruk in de discussie ligt op de sterfte van dieren en de zorgplicht van mensen. Maar in de Oostvaardersplassen wordt niet alleen gestorven, er wordt bovenal geleefd! Geen rund, paard of hert in Nederland leidt zo’n ongestoord bestaan als deze dieren. Zij worden zonder hulp buiten geboren. Ze mogen spelen, vechten en paren met wie ze willen. Ze worden nooit opgejaagd of gevangen, krijgen geen oormerken ingeknipt of chips onder de huid geprikt, krijgen geen mineralenbolussen in de keel gestopt en geen antibiotica. Ze hoeven geen mens op hun rug te dulden, worden niet in hokken gestopt en hoeven geen zware uier naar een melkrobot te dragen. Jonge dieren groeien samen met leeftijdgenoten en hun familie op.

Het is voor iedereen pijnlijk getuige te zijn van het sterven van de dieren in de Oostvaardersplassen. Voor bezoekers, maar ook voor de beheerders. Maar is deze manier van sterven in hun eigen leefomgeving voor dieren erger dan de stress van gevangen worden, gescheiden worden van familie, in een veewagen naar een slachterij? Hoe groot is de stress voor de groep wanneer kogels plotseling groepsgenoten verwijderen? Is het doden van dieren in de kracht van hun leven beter dan het schieten van dieren waarvan duidelijk is dat ze het niet redden? Is het beter vlees te oogsten voor menselijke consumptie dan dode dieren tot voedsel te laten dienen voor talloze andere dieren?

De grazers zijn door mensen in de Oostvaardersplassen gebracht en opgesloten binnen een hek. Maar ook in het grootste natuurgebied, en zonder hek, komt iedere populatie dieren vroeg of laat bij een punt waar het gebied vol is, het eten opraakt en de zwakste of minst aangepaste dieren sterven door voedselgebrek, ziekte, conflicten en predatie. Zoals overal reageren de dieren in de Oostvaardersplassen op deze grenzen aan de groei door minder jongen te krijgen: de groei gaat vanzelf uit de populatie. Wel zijn de Oostvaardersplassen geïsoleerd en biedt het gebied weinig variatie en beschutting.

Grenzend aan dit unieke gebied vol leven en weinig dood ligt Almere. Landelijk is besloten dat Almere een flink deel van de groei van de Randstad opvangt. Andere steden willen niet al hun recreatiegebieden opofferen aan huizen en bedrijventerreinen. Almere moet als kool kunnen groeien. Een snelle groei vraagt ruimte om te bouwen. Iedere stad van formaat heeft bovendien natuur van formaat. Rotterdam zijn delta, Den Haag zijn duinen, Utrecht zijn heuvelrug. Almere heeft nog geen gebied van formaat om echt de stad uit te kunnen. De grootschalige akkers en rechte polderwegen bieden mensen geen soelaas. Niet iedereen kan zich een boot veroorloven om de ruimte van het Markermeer op te zoeken. Ook heeft de stad ruimte nodig om bos en natuur die door stadsuitbreiding verdwijnen snel te compenseren.

Jaren geleden is ingezien dat ontwikkeling van een groots natuurgebied veel voordelen heeft: een verbinding voor de dieren met de Veluwe, recreatieruimte voor mensen en compensatieruimte voor de stedelijke ontwikkeling van Almere. Een internationale commissie adviseerde in 2006 om de Oostvaardersplassen te verbinden met het Horsterwold en de Veluwe. De provincie Flevoland is een paar jaar geleden voortvarend begonnen met de realisering van dit Oostvaarderswold. Bedrijven zijn gekocht, gebieden worden ingericht, ecoducten gebouwd. Het project is zo ver gevorderd dat stoppen meer kost dan doorgaan. Zonder het Oostvaarderswold kunnen Almere en zijn bewoners én de Oostvaardersplassen en zijn bewoners geen kant op. Toch is in de regeringsverklaring de noodzakelijke bijdrage van het Rijk aan het Oostvaarderswold geschrapt.

De Oostvaardersplassen en de dieren die er leven en sterven, hebben uiteindelijk niets aan onze emoties, doelstellingen, kogels, hooi of hormooninjecties. De enige duurzame oplossing voor de Oostvaardersplassen is het realiseren van de verbinding met de Veluwe via het Oostvaarderswold. Dan hebben grazers een groter en gevarieerder leefgebied, al zijn er ook dan grenzen aan de groei.

Dan melden zich vanzelf wilde zwijnen, die graag aas eten en bij gelegenheid niet aarzelen verzwakte dieren te doden om op te eten. Op een dag waarschijnlijk ook wolven en misschien ooit een lynx, als we het aandurven deze dieren die hun areaal op eigen kracht uitbreiden in ons land toe te laten. Dan kan Staatsbosbeheer de laatste stap zetten in het loslaten van het beheer. Dan kan National Geographic in Nederland een verbluffende reportage maken in een uniek natuurgebied. Dan heeft straks de vierde stad van Nederland het grootste natuurgebied waar mensen in verwondering natuur ervaren. De economie zal er net als de natuur wel bij varen.

Verwant artikel:
[VN] Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'

Yucca

Re: 'Oostvaardersplassen moeten verbonden worden met de Veluwe'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:24

Mooi stuk! We hadden het er net in de pauze al over op het werk, dat de nieuwe regering de stekker uit de EHS trekt....ongelovelijk!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:25

Hmm, goed dat ze er dan wat aan gaan doen en het gebied gaan vergroten met "roofdieren" erbij. In het derde stukje ging ik even denken dat ze het goed gingen praten dat ze uithongerden. :=

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:27

Joscaa schreef:
Hmm, goed dat ze er dan wat aan gaan doen en het gebied gaan vergroten met "roofdieren" erbij. In het derde stukje ging ik even denken dat ze het goed gingen praten dat ze uithongerden. :=

Je leest verkeerd, dit waren de plannen, het verbinden van de OP met de Veluwe, maar de regering wil hier geen geld meer voor uittrekken, dus het gaat NIET door.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:28

OH. En ik maar denken dat ik alles gelezen had. :oo

:n :n

Ik zie 't al inderdaad
Citaat:
Toch is in de regeringsverklaring de noodzakelijke bijdrage van het Rijk aan het Oostvaarderswold geschrapt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:32

vind het echt lariekoek, zeker dat laatste stuk.
denk je dat wij lynxen in het land krijgen en wolven... daar is het gebied al helemaal te klein voor. Die gaan dan weer de wijken in en zorgen voor de volgende problemen.

is dit bedacht om ons zoet te houden? want hoe lang het nog gaat duren brengen ze niet in beeld.. helemaal omdat de subsidie is stopgezet.

Ik snap niet waarom niet jaarlijks een aantal jongen dieren eruit wordt gehaald en wordt verkocht (of verleased onder bepaalde voorwaarde) aan liefhebbers. of nee, dan gaan we erop rijden natuurlijk :z

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:42

gekvanfleur schreef:
vind het echt lariekoek, zeker dat laatste stuk.
denk je dat wij lynxen in het land krijgen en wolven... daar is het gebied al helemaal te klein voor. Die gaan dan weer de wijken in en zorgen voor de volgende problemen.
is dit bedacht om ons zoet te houden? want hoe lang het nog gaat duren brengen ze niet in beeld.. helemaal omdat de subsidie is stopgezet.

Ik snap niet waarom niet jaarlijks een aantal jongen dieren eruit wordt gehaald en wordt verkocht (of verleased onder bepaalde voorwaarde) aan liefhebbers. of nee, dan gaan we erop rijden natuurlijk :z

De wolven zitten al redelijk dichtbij (Duitsland) en je leest het verkeerd, want het gebied zou worden uitgebreid, het zou zelfs tot aan België ergens moeten komen uiteindelijk. Dan is er echt wel ruimte voor roofdieren.

Daarbij haal je de hele haremstructuur uit de kudde als je er beesten uit gaat halen, in het natuurgebied waar ik heb stage gelopen werd dat ook gedaan en de kudde is daar echt minimaal een maand van in de war en bezig met het opnieuw organiseren van de rangorde. Geloof mij, dat is geen pretje om te zien en om in je gebied te hebben. Ik denk dat er dan een grotere puinhoop ontstaat in de OVP :').

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:44

het rijk doet niet meer mee
en trouwens ehm de Veluwe, waar jaarlijks 60% van de herten en reeën worden geschoten (wildbeheer) om de populatie binnen poporties te houden?
het artikel klinkt wel heel mooi, ik wou dat het waar kon zijn maar helaas..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:50

En toch moet Nederland zich er bij neerleggen dat het gewoon te klein en te dicht bebouwt is. Alle stukjes natuur die hier nog zijn, worden 9 van de 10 keer ineens weg gehaald en word op gebouwd.

Om vervolgens nu ineens natuur te willen hebben met wilde dieren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:53

Mooi verhaal voor in een sprookjesboek maar realiteitszin is ver te zoeken.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:05

Anne_GTI schreef:
Mooi verhaal voor in een sprookjesboek maar realiteitszin is ver te zoeken.

_O-

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:05

En stel dat het uitvoerbaar zou zijn?
Hier op de Veluwe lusten we wel een stukje wild, kan je het net zo goed gelijk in de Oostvaardersplassen schieten.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:14

Het zou geweldig zijn als het OOIT gerealisseerd wordt (ookal zie ik dat met wolven en lynxen niet echt gebeuren), maar dit is nog verre toekomst muziek, als het al ooit waar gemaakt wordt.
Maar wat gaan we in al die tussenliggende winters doen?
Er moet voor nu een snelle praktische oplossing komen, en als dat bv bijvoeren, afschieten of wat dan ook is, dan moeten ze daar deze winter al mee gaan beginnen.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:39

Mooi stuk!! Leuk hoe er aandacht geschonken wordt aan de stad vlakbij, aan het verleden, hoe het tot stand gekomen is, etc. Mooi gedaan.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:49

De beste beesten zijn er natuurlijk inmiddels allang, en wel in (enorme) aantallen, maar waarom eigenlijk teruggefokte ponies en 'wilde' runderen? Als we toch alles met elkaar willen verbinden, geef dan onze huidige inheemse natuur de ruimte, die dieren hebben nu al nauwelijks plek meer. Dan groeit alles misschien wat meer dicht, nou en? Aan bossen hebben we op de lange termijn meer dan aan open 'wetlands' is mijn mening. Alles mooi en aardig, maar de temperatuur stijgt en al die 'natte natuur' zorgt voor een steeds grotere muggenplaag (knutten, malariamug??) met alle gevolgen vandien.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:54

Cayenne schreef:

De nadruk in de discussie ligt op de sterfte van dieren en de zorgplicht van mensen. Maar in de Oostvaardersplassen wordt niet alleen gestorven, er wordt bovenal geleefd! Geen rund, paard of hert in Nederland leidt zo’n ongestoord bestaan als deze dieren. Zij worden zonder hulp buiten geboren. Ze mogen spelen, vechten en paren met wie ze willen. Ze worden nooit opgejaagd of gevangen, krijgen geen oormerken ingeknipt of chips onder de huid geprikt, krijgen geen mineralenbolussen in de keel gestopt en geen antibiotica. Ze hoeven geen mens op hun rug te dulden, worden niet in hokken gestopt en hoeven geen zware uier naar een melkrobot te dragen. Jonge dieren groeien samen met leeftijdgenoten en hun familie op.

Vind het zo jammer dat er dan weer van alles goed te praten is als je het maar vergelijkt met iets heel anders. Mijn poes heeft een beter leven dan mijn paard omdat mijn poes niet binnen een omheining zit.. :z
En zielig he, dieren die antibiotica krijgen, denk dat menig dierenhouder erg blij is z'n dier te kunnen redden bij een ernstige infectie. En zielig he mineralenbolussen, net zo zielig als een liksteen voor je paard. Och en een beest iemand laten dragen en och zo'n zwaar uier.
Het zal wel zielig zijn maar dat staat compleet los van het onbeperkt laten fokken van dieren en wachten tot ze uithongeren. Het is gewoon volkomen belachelijk dat een stel malloten zo vol van de natuur is en het zo prachtig vind dat ze dat koste wat het kost na moeten bootsen. En als het dan fout gaat en beesten uithongeren dan maar zeggen ja wij krijgen ook niet de mogelijkheid om hier wolven los te laten of het gebied te vergroten, daar kunnen wij niks aan doen, dan zou dit en dat moeten gebeuren. Dat klinkt mij in de oren als bedrijven met immens veel paarden die in de box staan te verloederen en zeggen 'ja maar met zoveel paarden kun je ook niet alle boxen elke dag schoonmaken en ze buiten zetten'. Of een hond kopen en dan zeggen ja ik kan hem maar 1 keer per dag uitlaten want ik ben de hele dag aan het werk. Het zijn gewoon rotsmoezen. Als je een dier niks kan bieden moet je geen dier hebben. Als je natuur wil maar dat niet kan bieden moet je het ook niet behandelen als natuur. Wat mij betreft schieten ze er vandaag nog oormerken in en brengen ze het overschot lekker naar de slacht.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:55

Afschieten blijft de beste oplossing ben ik bang..
Wel een heel mooi stuk :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:01

Cayenne schreef:
Jaren geleden is ingezien dat ontwikkeling van een groots natuurgebied veel voordelen heeft: een verbinding voor de dieren met de Veluwe, recreatieruimte voor mensen en compensatieruimte voor de stedelijke ontwikkeling van Almere. Een internationale commissie adviseerde in 2006 om de Oostvaardersplassen te verbinden met het Horsterwold en de Veluwe. De provincie Flevoland is een paar jaar geleden voortvarend begonnen met de realisering van dit Oostvaarderswold. Bedrijven zijn gekocht, gebieden worden ingericht, ecoducten gebouwd. Het project is zo ver gevorderd dat stoppen meer kost dan doorgaan. Zonder het Oostvaarderswold kunnen Almere en zijn bewoners én de Oostvaardersplassen en zijn bewoners geen kant op. Toch is in de regeringsverklaring de noodzakelijke bijdrage van het Rijk aan het Oostvaarderswold geschrapt.

Ook al jaren geleden konden de "beleidsmakers" op de kaart een streepje trekken van de Oostvaardersplassen naar de Veluwe; dan kom je Harderwijk tegen. De verbinding van deze twee gebieden is ongelofelijke luchtfietserij en in de praktijk onhaalbaar en onbetaalbaar.
Ondertussen kreperen er deze winter wéér duizenden dieren zonder dat er iets aan gedaan wordt. En maar blijven praten, praten, praten. :r

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:18

Mooi stuk.
Ik vind het heel belangrijk dat de verbinding met de Veluwe doorgaat, maar kan uit dit stuk nou niet precies halen of dat wel of niet het geval is. ""stoppen is duurder dan doorgaan" maar "Toch is in de regeringsverklaring de noodzakelijke bijdrage van het Rijk aan het Oostvaarderswold geschrapt."

Versnippering (eilandvorming) leidt uiteindelijk altijd tot uitsterven. Elke diersoort heeft een leefgebied van bepaalde grootte nodig om een gezonde populatie in stand te houden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:50

het gaat niet door want de huidige regering heeft besloten geen natuurgebieden meer aan te kopen.
en nu is dus al het voorbereidend werk voor niets geweest..
dat is een grote verspilling maar blijkbaar blijft de regering toch bij zijn standpunt.

en ja idd praten praten praten en ondertussen kan komt de winter steeds dichterbij.
als het goed is zouden ze dit jaar sneller tot afschot overgaan bij verzwakte dieren en als het goed is zou er ook een ealuatie rapport uitkomen van sbb maar ik heb hem nog niet gezien.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:52

Marigold schreef:
het gaat niet door want de huidige regering heeft besloten geen natuurgebieden meer aan te kopen.
en nu is dus al het voorbereidend werk voor niets geweest..
dat is een grote verspilling maar blijkbaar blijft de regering toch bij zijn standpunt.

en ja idd praten praten praten en ondertussen kan komt de winter steeds dichterbij.
als het goed is zouden ze dit jaar sneller tot afschot overgaan bij verzwakte dieren en als het goed is zou er ook een ealuatie rapport uitkomen van sbb maar ik heb hem nog niet gezien.

Misschien is er nu eindelijk eens een regering die op dit punt nog wel een beetje gezond verstand heeft. Want wat doe je met de randmeren en tussenliggende bebouwing om zo'n corridor aan te leggen?

MarcovA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:57

Inderdaad een aardig stuk.

Helemaal mee eens dat er uitgebreidt moet worden, in ieder geval naar het Horsterwold, maar het liefst helemaal door tot en met de Veluwe. Het zou voor alle dieren in het gebied goed zijn, geeft veel meer variatie!

MAAR ik begrijp niet zo goed waarom erover Almere gesproken wordt, de Oostvaardersplassen zijn nog altijd gemeente LELYSTAD!!!!! :D :D :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:18

Ze vergeten te vermelden dat binnen het hek van de oostvaardersplassen, het gebied voor het grootste deel uit water bestaat, waar al die grote grazers dus helemaal niets aan hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:26

Motje11 schreef:
Versnippering (eilandvorming) leidt uiteindelijk altijd tot uitsterven.

1. Nee, dat leidt ook tot unieke eilandsoorten.

2. We het hier over in een kunstmatig aangelegd park losgelaten gedomesticeerde dieren; koeien en paarden; over een grote kinderboerderij.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:29

peer2005 schreef:
De beste beesten zijn er natuurlijk inmiddels allang, en wel in (enorme) aantallen, maar waarom eigenlijk teruggefokte ponies en 'wilde' runderen? Als we toch alles met elkaar willen verbinden, geef dan onze huidige inheemse natuur de ruimte, die dieren hebben nu al nauwelijks plek meer. Dan groeit alles misschien wat meer dicht, nou en? Aan bossen hebben we op de lange termijn meer dan aan open 'wetlands' is mijn mening. Alles mooi en aardig, maar de temperatuur stijgt en al die 'natte natuur' zorgt voor een steeds grotere muggenplaag (knutten, malariamug??) met alle gevolgen vandien.

De temperatuur stijgt en NL ligt grotendeels onder NAP....tja geen wonder dat er dan gekozen wordt voor waterberging en natte natuur.

Overigens vind ik ook wel dat er op een of andere manier moet worden ingegrepen in de situatie.