Verbod voor paarden in het Peerdsbos wordt opgeheven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verbod voor paarden in het Peerdsbos wordt opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 07:00

http://www.standaard.be

Het verbod voor paarden in het Peerdsbos wordt opgeheven. Dat is het resultaat van een overleg waarbij Kris Peeters (CD&V) persoonlijk de teugels in handen had.

Consternatie alom twee weken geleden bij alles en iedereen die begaan is met paarden. Het Agentschap voor Natuur en Bos had een nieuwe toegankelijkheidsregeling voorbereid voor het Peerdsbos in Brasschaat en Schoten. Daarin stond expliciet opgenomen dat paarden niet meer welkom waren. Ze moesten plaats maken voor mountainbikers.

'Toen dat bekend raakte, steigerde de ruiterijwereld', zeggen Olivier Teirlijnck en Jan Boschmans, respectievelijk voorzitter en ondervoorzitter van de grote en, zo blijkt nu, invloedrijke Vlaamse Vereniging voor Ruitertoerisme. 'Geen paarden meer, uitgerekend in het bos dat naar de edele dieren werd genoemd. Dat zou al te gek zijn.' Ook de burgemeesters van Brasschaat en Schoten hadden heel wat bedenkingen bij de maatregel.

Het hoefgetrappel was eerst te horen in de kranten en later onder meer op Facebook en in het Radio 1-programma Peeters & Pichal. Vlaams minister-president Kris Peeters, zelf een verwoed ruiter, trok zich de kwestie persoonlijk aan en drong bij de administratie aan om de zaak te herbekijken. Tijdens een vergadering gisterenmiddag, die hij persoonlijk voorzat, werd met vertegenwoordigers van de ruiterijverenigingen en Marleen Evenepoel, de administrateur-generaal van het Agentschap voor Natuur en Bos, afgesproken om het paardenverbod in te trekken.

'We zullen wel samen nagaan hoe we sommige paden toch kunnen delen met onze vrienden mountainbikers, maar ik weet uit een eigen rondvraag dat de interesse vanuit die hoek niet bijster groot is. Daarvoor zijn onze paden of al te slijkerig, of te recht en te kort', zegt Jan Boschmans opgelucht. 'Onze paardenmars op de Bredabaan, die we planden als het verbod gehandhaafd zou blijven, hoeven we nu dus niet te organiseren. In plaats daarvan trekken we zondag naar het oude vertrouwde Peerdsbos voor wat een heel feestelijke rondrit belooft te worden.'

CosGordijn, die met zijn vereniging WTCDe Trappers regelmatig veldtoertochten organiseert in het Peerdsbos, gunt de ruiters hun succes. 'We hebben helemaal niets tegen ruiters. Zo heel vaak komen we ze daar trouwens niet tegen. Wat me meer stoort zijn de steeds strengere regels die de parkwachters ons opleggen wanneer we onze jaarlijkse wedstrijd willen organiseren, zoals binnenkort op 12 december. Vroeger mochten we ons parcours door nagenoeg het hele bos leggen. Nu dringen ze ons steeds meer naar steeds dezelfde, minder aantrekkelijke wegen aan de buitenkant. Hopelijk houdt men straks ook met ons rekening, zo niet zullen alle toertochten op elkaar lijken.'

Verwant artikel:

[VN] Geen paarden meer toegelaten in het Vlaamse Peerdsbos

arun

Re: Verbod voor paarden in het Peerdsbos wordt opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:52

Voila das nen keer goed nieuws !

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:47

Wat goed :D ! Inderdaad, een Peerdsbos, zonder peerden, kan natuurlijk niet!

rosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:56

Met dank aan minister -president Kris Peeters.
Iemand in de hoogste beleidsorganen hebben met een hart voor paarden is een duidelijke meerwaarde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:58

Super! Toch nog ene dat nog iet durft uit te voeren daar boven!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:12

*\o/* Wat een goed nieuws voor de ruiters,gefeliciteerd met deze "overwinning" ik hoop dat jullie zondag een heerlijke rit hebben en dat er nog velen zullen volgen :)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:15

Ik ga alvast zondag mee op "overwinningsrit". Eindelijk is ruitertoerisme eens in de media gekomen, op een positieve manier! Peerdsbos was echt de druppel die de emmer deed overlopen want stilaan overal worden ruiters verbannen of krijgen ze een ruiterpad dat helemaal niet geschikt is voor paarden. Dikke proficiat aan Jan en alle anderen die zich hierin hebben vastgebeten!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:18

Dana82 schreef:
overal worden ruiters verbannen of krijgen ze een ruiterpad dat helemaal niet geschikt is voor paarden.!

vaak nog meer als enkel dat.
wat mij soms ook enorm ergerde was het niet bij houden van de paden
altijd het zelfde rondje
en inderdaat niet geschikt voor paard en ruiter

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:37

rosse schreef:
Met dank aan minister -president Kris Peeters.
Iemand in de hoogste beleidsorganen hebben met een hart voor paarden is een duidelijke meerwaarde.

Ik weet het niet.
Natuurlijk juich ik als fanatiek recreatieruiter en boscrosser dit besluit toe. Want zeg nu zelf: het Peerdsbos zonder "peerden" is gewoon ronduit belachelijk. Bovendien stel ik ook vast dat er toenemend minder mogelijkheden zijn om gezellig met je paard op stap te kunnen. Voor het resultaat dus niets dan lof.

Maar:
is het niet ongelooflijk jammer dat er een paardrijdende minister-president nodig is om dit resultaat te bereiken? Niet-ruiters zien dit waarschijnlijk anders. Die zien de zoveelste politieker die enkel vecht voor de eigen belangen. En geef ze eens ongelijk!

Ik ben blij met het resultaat maar ik walg van de manier waarop!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:40

Joepie !! Wat goed zeg heeft t toch allemaal wat geholpen !

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:40

Maar nu hebben ze wel bereikt dat Natuur en Bos ook de ruiterverenigingen aanspreken bij volgende aanpassingen in de bossen. En dat is wat we eigenlijk wouden bereiken. Minister of niet... maar zo gaat dat.
Bij ons in de bossen waren er vroeger veel motocrossers, tot grote ergenis van iedereen. Maar er werd niets aangedaan totdat de burgemeester zelf bijna van zijn sokken werd gereden, sindsdien is het verboden voor crossers. Dus ja... het zou niet mogen dat het zo lang duurde maar het is niet anders.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:55

Dana82 schreef:
Maar nu hebben ze wel bereikt dat Natuur en Bos ook de ruiterverenigingen aanspreken bij volgende aanpassingen in de bossen. En dat is wat we eigenlijk wouden bereiken. Minister of niet... maar zo gaat dat.
Bij ons in de bossen waren er vroeger veel motocrossers, tot grote ergenis van iedereen. Maar er werd niets aangedaan totdat de burgemeester zelf bijna van zijn sokken werd gereden, sindsdien is het verboden voor crossers. Dus ja... het zou niet mogen dat het zo lang duurde maar het is niet anders.

Ik weet het wel. Maar ik blijf het bitter vinden en het bederft voor mij toch een beetje de smaak van de "overwinning".