Philippe le Jeune Trofee Sportverdienste 2010

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Philippe le Jeune Trofee Sportverdienste 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 13:41

horses.nl / http://www.sporza.be

Afbeelding

Kit Houghton / FEI

De Belgische springruiter Philippe le Jeune kreeg donderdagmiddag in Brussel de Nationale Trofee voor Sportverdienste 2010 uitgereikt. De vijftigjarige Le Jeune won de trofee omdat hij op 9 oktober individueel goud won met zijn paard Vigo d'Arsouilles tijdens de springfinale van de Wereldruiterspelen in Kentucky.

"Dit is een uitzonderlijke prestatie in een bijzondere sport', aldus juryvoorzitter Freddy Thielemans donderdag. Le Jeune is er volgens de Brusselse burgemeester in geslaagd zijn sport, die in België relatief weinig populariteit geniet, te laten leven bij de bevolking.

De trofee wordt sinds 1928 jaarlijks uitgereikt aan een bijzonder verdienstelijke sporter of sportploeg. Een sporter kan de trofee slechts eenmaal in zijn of haar carrière winnen. Op de erelijst volgt Philippe Le Jeune wielrenner Philippe Gilbert op. In 2008 was er heel wat te doen om deze award, omdat die toen niet werd toegekend.

"Ik ben verrast met deze prijs. Het is een hele eer dat ik die krijg", zegt Lejeune "Ik wist het nog niet. Het is ook een hele drukke periode en ik ben helemaal niet bezig met die eindejaarsprijzen. Ik hoop dat door deze prijs de mooie paardensport extra aandacht krijgt".

"De sleutel van m'n succes dit jaar? Ik denk mijn ervaring, mijn bescheidenheid en mijn grote respect voor de paarden en de vele steun die ik krijg. Mijn paarden behandel ik als God en Jezus. Die krijgen elke dag een extraatje.", zegt de wereldkampioen.

De Belgische wielerlegende Eddy Merckx zetelde in de jury van de Trofee voor Sportverdienste en bewierookt laureaat Philippe Le Jeune. "Hij wint volkomen verdiend". "Le Jeune is de beste landgenoot die we al gehad hebben in deze sport en verdient deze trofee door zijn uitzonderlijke prestatie. Hij legde een foutloos parcours af", zegt Eddy Merckx. "Philippe heeft al meerdere paarden naar de top geloodst, die telkens verkocht werden. En de eerste keer dat hij een uitstekend paard kan houden, wordt hij meteen wereldkampioen. We hebben het laatste van hem nog niet gezien."

Le Jeune werd onlangs ook al genomineerd voor de titel Sportman van het Jaar. Deze verkiezing is zondag 19 december tijdens het Sportgala in Oostende.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:58

Geweldig, eindelijk eens echte erkenning voor de paardensport in de Belgische sportwereld én pers!

lientjeds

Re: Philippe le Jeune Trofee Sportverdienste 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:54

Inderdaad, eindelijk eens de paardensport in de kijker hier in België!

Supernieuws voor ruiter en eigenaar & alle andere belgische ruiters en eigenaars.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:21

Freddy Thielemans is duidelijk zeer wereldvreemd met zijn uitspraak dat 'paardesport relatief weinig populariteit geniet'. Ze geniet bitter weinig populariteit bij de TV zenders ja dat wel.

Phillipe die verdient zijn trofee dubbel en dik !

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:50

Procentueel gezien is hij nochtans volledig correct.
Zonder overdrijven kan ik toch wel zeggen dat zeker 90% van de bevolking er geen moer om geeft wie wereldkampioen jumping is...

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:46

Go België!!

@ s0173957: je hebt wel gelijk.. Maar dat is volgens mij ook omdat die mensen niet weten wat échte paardensport is.. Ze hebben bijna nooit de kans om het op tv te zien.

Draflinger

Re: Philippe le Jeune Trofee Sportverdienste 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:53

super voor philippe

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:59

lienbono schreef:
Go België!!

@ s0173957: je hebt wel gelijk.. Maar dat is volgens mij ook omdat die mensen niet weten wat échte paardensport is.. Ze hebben bijna nooit de kans om het op tv te zien.

Maar dna is het het 'kip en ei' verhaal è...
Is er geen interesse door geen tv of geen tv door geen interesse?

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:01

*\o/* SUPER *\o/*

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:04

Geweldig !!!
Nu nog sportman van het jaar! :D (ik vrees wel dat Philippe Gilbert dat gaat winnen)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 07:49

Vraag me alleen af wat hij meer heeft gedaan dan Jos Lansink 4 jaar geleden. Jos is toch ook al een tijdje Belg dus dan had hij hem ook net zo goed kunnen winnen. Niet dat het Philippe niet gun. Hij heeft hem zeker dubbel en dik verdiend maar dat vind ik ook van Jos.

Voor sportman van het jaar zie ik ook wel Lukaku of een Sven Nijs die winnen. Al zou het verdorie wel straf zijn moest Philippe Lejeune die ook winnen.