Wormeitjes in mest tellen blijkt toch betrouwbare methode

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Wormeitjes in mest tellen blijkt toch betrouwbare methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:21

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Spoelwormen (ascaris megalucephala /
parascaris equorum) op sterk water

foto door Eline

Wormeitjes in mest tellen blijkt toch een betere methode om er achter te komen of een paard flink last van wormen heeft of niet. Dit werd onlangs aangetoond door een gezamelijke studie, uitgevoerd door de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit van Kentucky.

Al jaren worden wormbesmettingen vastgesteld door het tellen van eitjes in de mest. De afgelopen jaren wordt deze methode echter steeds minder gebruikt, omdat parasitologen het vrijwel altijd afraden om de op de kalender gebaseerde ontwormingsmethode te gebruiken. Zij adviseren nu vaak om te ontwormen wanneer een paard al daadwerkelijk een wormbesmetting heeft. Dit zou zijn omdat parasieten snel resistentie vertonen tegen het beperkte aantal verschillende ontwormingsmiddelen. Preventief ontwormen zou op die manier dan ook geen goede zaak zijn.

De onderzoekers hebben data uit voorgaande onderzoeken vergeleken om te kunnen bepalen of het tellen van eitjes in de mest een betrouwbare manier is om Strongyliden en Ascaris besmettingen te kunnen ontdekken.

"wormeitjes worden heel vaak geteld, maar op dit moment weten we nog steeds niet goed hoe we de resultaten moeten interpreteren. Daarom is deze studie zo belangrijk," aldus een woordvoerder. "Uit onze test blijkt dat de manier waarop wormeitjes in de mest worden geteld zeer redelijk tot goed te noemen is. Dat is beter dan we hadden verwacht."

"We kunnen hieruit opmaken dat we de test goed kunnen vertrouwen op het punt dat er eitjes of larven worden gevonden, maar dit wil niet zeggen dat wanneer er geen eitjes worden gevonden, dit automatisch betekent dat er geen wormbesmetting aanwezig is. Daarom adviseren wij om bij een negatief resultaat (geen gevonden eieren of larven) de test nogmaals te herhalen om zekerheid te krijgen."

We hebben ook kunnen aantonen dat paarden met een Strongyliden wormbesmetting van onder de 100 tot 500 eitjes per gram (EPG) veel minder wormbesmettingen opliepen als paarden met een hoger aantal eitjes in de mest."

Op dit moment worden paarden met een EPG van 100 wormeitjes en minder aangeduid als paarden met een zeer minimale besmetting. Paarden met 100 tot 500 eitjes hebben een gemiddeld aantal wormen en bij alles boven de 500 moet een paard ontwormd worden.

Volgens de woordvoerder van de onderzoekers blijkt er nog geen relatie tussen de hoeveelheid eitjes en de hoeveelheid wormen. "In andere woorden: een paard met 5000 EPG draagt niet automatisch meer wormen met zich mee als een paard met 1000 EPG.

Voor de studie werd data van 693 overleden paarden gebruikt die in 50 jaar tijd post mortem werden onderzocht aan de Universiteit van Kentucky, waarbij informatie over het totaal aantal wormen, wormeitjes en larven werd verzameld.

iloonaa__

Re: Wormeitjes in mest tellen blijkt toch betrouwbare methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:32

jeetje wat zien die spoelwormen er akelig uit zeg!

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:37

iloonaa__ schreef:
jahh maar dat niet alleen maar wat ze allen maal aanrichten maar hoe doen paarde dat dan in de natuur ??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:39

utleta schreef:
iloonaa__ schreef:
jahh maar dat niet alleen maar wat ze allen maal aanrichten maar hoe doen paarde dat dan in de natuur ??

In de natuur trekken paarden natuurlijk door een heel groot gebied, dus dan is de kans op een wormbesmetting een stuk kleiner als in een weiland waarbij verschillende paarden op een relatief klein oppervlak mesten.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:41

In de natuur blijven paarden nooit lang op 1 plek, ze eten de eitjes die ze uitschijten niet weer op. Dus blijft de besmetting beperkt.

edit: wat Cayenne dus zegt :)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:52

Plus in de natuur eten de paarden bepaalde kruiden die anti-parasitair werken.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:53

En in de natuur worden paarden ziek of gaan paarden soms gewoon dood aan aandoeningen of infecties die bij gedomesticeerde dieren worden behandeld.

In de natuur geldt "The surviving of the fittest"
m.a.w. De sterken overleven en de zwakkere gaan dood.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:54

Gelukkig ontworm ik al een hele poos dmv mestonderzoek. Die wormen zien er echt niet uit!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:03

Ik heb idd van mijn DA vernomen dat ik as maart weer een wormeitelling moet doen :) zo houd je idd de kans klein dat je gaat ontworden terwijl dat niet nodig is :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:41

ik heb mijn paarden al ruim een jaar niet ontwormd. Doe regelmatig een wormeitelling. En die zien er goed uit. Mijn paard is nu drachtig en ga haar wel ontwormen voor de bevalling. Beide paardjes laat ik dan weer even onderzoeken, maar de merrie ontworm ik dan sowieso ff.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:51

Pien28 schreef:
En in de natuur worden paarden ziek of gaan paarden soms gewoon dood aan aandoeningen of infecties die bij gedomesticeerde dieren worden behandeld.

In de natuur geldt "The surviving of the fittest"
m.a.w. De sterken overleven en de zwakkere gaan dood.

niet zozeer alleen de sterkste maar ook de slimste!

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:08

beetje in contradictie met de titel: In andere woorden: een paard met 5000 EPG draagt niet automatisch meer wormen met zich mee als een paard met 1000 EPG.

Dat mannelijke wormen wel schade veroorzaken maar geen eieren leggen en je dus niet exact kan zeggen hoe veel wormen er zijn obv eieren, ok. maar je kan wel iets zeggen of je paard al dan niet een zware besmetting ondergaat. als je vanaf 500 aangeraden wordt om te ontwormen, dan is dat een teken dat er toch wel wat wormen zijn en het dringend tijd is...

zo lang doen over een vrij simpel onderzoek... uiteindelijk zijn de ontwormingsmiddelen over 50 jaar heel erg verandert, evenals het gebruik van de middelen.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:45

Citaat:
Daarom adviseren wij om bij een negatief resultaat (geen gevonden eieren of larven) de test nogmaals te herhalen om zekerheid te krijgen

:+

dat schiet dus lekker op...
denk je dat je paard vrij is van wormen, moet je het onderzoek herhalen tot het tegendeel bewezen is :P

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 08:00

Ja niet gelijk herhalen maar na 2 a 3 maanden..

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 08:21

Misschien een beetje off-topic maar ik ben daar niet zo van. Kan zijn op het ene moment dat je paard geen besmetting heeft, maar misschien een maand later wel. Op dat moment is je paard dan niet beschermd. Als je pas na 2 maanden weer gaat controleren, ik weet niet wat het voor schade dan al heeft aangericht. Dus ik hou het gewoon bij ontwormingskuur. Iemand hier andere ideeen over.....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:02

Denk er precies zo over. Ken genoeg praktijkgevallen die geen wormen hadden bij onderzoek en 1 a 2 maanden later met ernstige koliek stonden door wormen. Lintwormen zijn bijvoorbeeld niet zichtbaar in de mest. En een paard met ernstige besmetting zal niet altijd eitjes uitscheiden. Dus negatief is niet altijd negatief. Ik vindt het risico veel te groot.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:07

Kempkes schreef:
Misschien een beetje off-topic maar ik ben daar niet zo van. Kan zijn op het ene moment dat je paard geen besmetting heeft, maar misschien een maand later wel. Op dat moment is je paard dan niet beschermd. Als je pas na 2 maanden weer gaat controleren, ik weet niet wat het voor schade dan al heeft aangericht. Dus ik hou het gewoon bij ontwormingskuur. Iemand hier andere ideeen over.....

Ik doe het toch ook maar zoals jij. Risico is mij ook te groot!

Los daarvan is de wormeitelling niet zodanig goedkoop dat je het (bijv) elke maand even kunt doen. Of je doet het zelf met je eigen microscoop. Dan zou het anders zijn. + voor de zekerheid 1x per jaar tegen lintwormen ontwormen, voor het geval dat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:18

misleidende titel trouwens....er staat ook in het stukje dat als er geen eitjes gevonden worden dat het vooral niet wil zeggen dat een paard geen wormbesmetting heeft.
En dat een nieuwe telling aanbevolen wordt.

Een paard een jaar niet ontwormen,krijg ik de rillingen van over mijn rug....ik zou aanraden je eens te verdiepen in wat wormen/larven aanrichten en dat ze niet altijd eitjes loslaten.

Voor je het weet is je land vergeven van de larven en zit het paard stikvol wormen.

Ik heb het vorige week nog meegemaakt....en er nog nachtmerries van.
Niet bij mijn eigen paarden uiteraard.
Voor mij een strak ontworm schema,in mijn ogen het geheim voor een veel kleinere kans op koliek.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:23

Ik ontworm ook gewoon hoor.
Vind het risico ook te groot om het niet te doen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:09

geerke schreef:
misleidende titel trouwens....er staat ook in het stukje dat als er geen eitjes gevonden worden dat het vooral niet wil zeggen dat een paard geen wormbesmetting heeft.
En dat een nieuwe telling aanbevolen wordt.

Een paard een jaar niet ontwormen,krijg ik de rillingen van over mijn rug....ik zou aanraden je eens te verdiepen in wat wormen/larven aanrichten en dat ze niet altijd eitjes loslaten.

Voor je het weet is je land vergeven van de larven en zit het paard stikvol wormen.

Ik heb het vorige week nog meegemaakt....en er nog nachtmerries van.
Niet bij mijn eigen paarden uiteraard.
Voor mij een strak ontworm schema,in mijn ogen het geheim voor een veel kleinere kans op koliek.

Daarbij haal ik bijna dagelijks de mest van het land. Paarden zien er super uit, dus maak me niet echt zorgen.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:44

Wanneer je dagelijks alle mest en natte plekken uit de stal haalt, en dagelijks alle mest van het land en uit de paddocks haalt, dan scheelt dat al aanzienlijk in de wormbesmetting.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:47

dat paarden er goed uitzien zegt helemaal niets...ik ken twee gevallen van een redelijk ernstige wormbesmetting waarvan beide paarden gewoon goed in het vlees zaten.
Als ze mager worden ben je al te laat.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:53

Wij ontwormen 4 keer per jaar volgens eigen inzicht, in het najaar (stalperiode) Eraquell pasta met Ivermectine en na 7 week Equest Pramox met Moxidectine en Praziquantel en als het voorjaar (weideperiode) weer begint Equest pramox en na 7 week Sectolin Equiworm P met Pyrantelpamoaat.
Dit schema heb ik eens van bokt afgehaald en heb het idee dat dit nog steeds het beste systeem is. Wormeitelling heb ik eerlijk gezegd niet zo veel vertrouwen in :o

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:15

geerke schreef:
dat paarden er goed uitzien zegt helemaal niets...ik ken twee gevallen van een redelijk ernstige wormbesmetting waarvan beide paarden gewoon goed in het vlees zaten.
Als ze mager worden ben je al te laat.

Ja precies. En mest weg halen zegt ook niks. Je krijgt niet alles weg zeker na een regenbui niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:23

Cayenne schreef:
Wormeitjes in mest tellen blijkt toch een betere methode om er achter te komen of een paard flink last van wormen heeft of niet.

Dat is precies mijn aversie tegen het ontwormen op basis van eitelling t.o.v. preventief ontwormen.
Als je wacht tot het in de mest aangetoond wordt en je dus al een FLINKE besmetting hebt ben je al veel te laat en is er binnen ook al FLINKE schade en heb je al kans gehad op koliek e.d.

Daarbij scheiden veel wormen niet dagelijks eitjes uit en is het dus een soort russische roulette wanneer je op alleen een wormeitelling afgaat en je besluit je paard niet te ontwormen.

Ik ontworm mijn paarden 2 x per jaar
De drachtige merries met veulens 4 x per jaar
Paarden komen op schoon land (achter schapen aan of eerst gemaaid) en heb nooit last van wormen maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om te stoppen met ontwormen.