Handelaren van veejaarmarkt St. Lievens Houtem aangeklaagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Handelaren van veejaarmarkt St. Lievens Houtem aangeklaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 12:34

http://www.msn.be / Nieuwsredactie

Tien drijvers en runder- en paardenhandelaars hebben zich tijdens de tweedaagse veejaarmarkt van het Belgische Sint-Lievens-Houtem, vorige donderdag en vrijdag, schuldig gemaakt aan dierenmishandeling. Dat vinden waarnemers van de Belgische dierenrechtenorganisaties Gaia en BLID.

"Onnodig geweld, extreem hard slaan met de stok op de rug en in het gezicht van dieren, steken en schoppen in de buik en de flanken, vuistslagen, extreem en onnodig staartwringen" was volgens de waarnemers meerdere malen waargenomen. "Bovendien maakte de aanwezigheid van politie en dierenartsen nauwelijks indruk op de geweldplegers", zegt Michel Vandenbosch van Gaia. De dierenrechtenorganisaties noemen ook namen. Enkele van de verdachten ondertekenden volgens Vandenbosch het gemeenteprotocol om de regels over dierenwelzijn strikt na te leven.

Ook vestigt Vanden Bossche de aandacht op een paardenhandelaar, die uitgesloten werd op de markt wegens wandaden vorig jaar, maar toch aanwezig was via een onderverhuurde stand. "Het marktreglement verbiedt onderverhuren. Zij die zich eraan schuldig maken moeten uitgesloten worden", aldus Vandenbosch. Gaia bracht enkele jaren geleden ook al schokkende beelden over dierenmishandelingen op de veemarkten van Anderlecht en Ciney aan het licht, wat een storm van protest in binnen- en buitenland veroorzaakte.

Of en wanneer een rechtzaak dient is onbekend.

xDarkness

Re: Handelaren van veejaarmarkt St. Lievens Houtem aangeklaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:40

Ik vind ze helemaal gelijk hebben. Jammer dat de politie dan weer niet controleert wie er op die veemarkt zijn .. Beetje lullig he. Ze zullen daar ook vast wel bevoegdheden voor hebben die dat weten. Zo kunnen ze toch makkelijk zien wie ze zijn en waar ze vandaan komen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:41

Zet er toch altijd mijn vraagtekens bij, zijn zoveel mensen die markten zielugh vinden, en dan van alles er maar bij verzinnen.

Zeg niet dat het in dit geval zo is, maar men is zo poezelig geworden in de laatste jaren als het om paarden gaat....

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:48

Heel goed! Aanpakken die dierenbeulen.

Nu nog in Nederland....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:50

Die schokkende beelden waar men het over heeft, waren idd echt schokkend. Pure dierenmishandeling.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:28

jes_sira schreef:
Heel goed! Aanpakken die dierenbeulen.

Nu nog in Nederland....

mee eens! het moet toch niet gekker worden..verschrikkelijk!

Topske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:29

Mee eens, wat erg zeg...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:52

Kijk dat is gewoon daadkrachtig handelen ipv dat halve geneuzel hier in NL. Heeft niets te maken met zielig vinden of niet, sommige overtredingen kun je gewoon feitelijk constateren.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:56

Janine1990 schreef:
Zet er toch altijd mijn vraagtekens bij, zijn zoveel mensen die markten zielugh vinden, en dan van alles er maar bij verzinnen.

Zeg niet dat het in dit geval zo is, maar men is zo poezelig geworden in de laatste jaren als het om paarden gaat....

als je de beelden hebt gezien van enkele jaren geleden in Anderlecht (naar waar hier verwezen wordt), dan zou je snappen waarom dat zo erg was. Dat was niet gewoon even een harde hand om de dieren op te laden, maar koeien met gebroken poten die ze met zo'n elektroschock-dingetje probeerden te laden.
Dat waren echt allemaal mishandelde dieren, die overal bloedden, tot en met gebroken ledematen aan toe.
Dus dit is niet verzonnen, noch overdreven ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:03

Foryourneeds schreef:
als je de beelden hebt gezien van enkele jaren geleden in Anderlecht (naar waar hier verwezen wordt), dan zou je snappen waarom dat zo erg was. Dat was niet gewoon even een harde hand om de dieren op te laden, maar koeien met gebroken poten die ze met zo'n elektroschock-dingetje probeerden te laden.
Dat waren echt allemaal mishandelde dieren, die overal bloedden, tot en met gebroken ledematen aan toe.
Dus dit is niet verzonnen, noch overdreven ;)

Die heb ik niet gezien, maar ben dan ook enkel de Nederlandse markten gewend, waar het er in mijn ogen niet extreem aan toe gaat. Er zullen zeker rotte appels tussen zitten, maar over het algemeen vind ik het nette markten.
Waar ik me ontzettend over kan opwinden is dat er zoveel mensen zijn die roepen dat markten zielugh zijn, en dat het mishandeling is voor die paarden. Dat het verboden zou moeten worden, omdat het uit de tijd is, je hebt internet. Allemaal van die mensen die niet beseffen dat er ook nog oudere handelaren zijn, waarvoor dit een dagje uit is. Ik ken er zelf een, die elk jaar nog met een paar pony's heen gaat, en het liefst met wat meer terug komt. Waarvoor internet niet nodig is, die via via genoeg mensen kent.
Die geniet van zo'n dagje, en die niet poezelig met paarden omgaat... En daar zullen veel meer van zijn.

Dat is waar ik op doel.

Wat jij zegt echter, vind ik ook zeker niet normaal :n Als ik dat filmpje zie, zit ik zeker weten met tranen in de ogen. En ik denk met mij vele marktgangers, die er graag een pony of paard verkopen of kopen. Want inderdaad, dát hoort niet... :n

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:06

Die filmpjes staan trouwens openbaar op YT, voor geïnteresseerden. Die beelden zijn totaal schrijnend, diep- en dieptriest...

Het gat tussen "niet poezelig omgaan" en wat er op die beelden te zien is, is immens groot.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 17-11-10 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:08

Janine: voor velen is het inderdaad een dagje uit! En er zullen er wellicht zijn die het goed menen met de dieren (godzijdank zijn zij er ook nog!), maar jammer genoeg zijn er ook een hoop bij die het niet waard zijn om dieren te mogen houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:12

Tieneke schreef:
Die filmpjes staan trouwens openbaar op YT, voor geïnteresseerden. Die beelden zijn totaal schrijnend, diep- en dieptriest...

Het gat tussen "niet poezlig omgaan" en wat er op die beelden te zien is, is immens groot.

Ik geloof na de reactie van Foryourneeds helemaal dat ik de filmpjes niet wil zien. Dus ook jou geloof ik op je woord :j Heb indertijd (denk ik, kan het me niet herinneren) niets meegekregen over dergelijke filmpjes...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:15

was hier wel een hele heisa hoor. Groot proces, veel drama. Maar Gaia had wel gelijk in dit geval. En ik ben blij dat ze nog steeds controles doen (al zijn er ook acties die overdreven zijn hoor)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:16

Ik meen zelfs dat de handelaren die n.a.v. de beelden van Anderlecht in beroep zijn vrijgesproken. Ook zal zoiets onbegrijpelijks...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:18

mja het Belgische rechtssysteem is ook niet van de eerlijkste he. Ben je schuldig, ga je vrijuit wegens procedurefouten. Ben je onschuldig, word je opgesloten...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:20

Dat is hier in Nederland niets anders...

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:24

Ik ben er geweest en heb zelf geen schokkende dingen gezien. Hoewel, voluit galopperen op een natte straat (en er nog een schepje bovenop doen omdat er een hoop volk op staat te kijken) vond ik ook al niet zo fijn om te zien.
Zal waarschijnlijk vooral tijdens het laden en lossen zijn. Ik kan wel zeggen dat dit bericht me niet verbaast..

De organisatie doet haar best, dat er dan opnieuw enkele rotte appels de markt een slechte reputatie bezorgen vind ik jammer...

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:46

Ik ben er ook geweest en wat me opviel (vrijdagmiddag was het) was dat de paarden en paardjes er behoorlijk goed bijstonden: overdekt en op een aardig laagje stro. Hoe het er in Hedel of Zuid-Laren aantoe gaat, weet ik niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:53

Siesz52 schreef:
Ik ben er ook geweest en wat me opviel (vrijdagmiddag was het) was dat de paarden en paardjes er behoorlijk goed bijstonden: overdekt en op een aardig laagje stro. Hoe het er in Hedel of Zuid-Laren aantoe gaat, weet ik niet.

Zuidlaren ben ik al twee jaar niet geweest, maar in 2008 was het erg druilerig weer, pony's staan aan een lang touw bij elkaar, sommige verkopers hebben een eigen stukje op de straat. De meeste pony's hebben hooi en water in de buurt.

En ach, het zijn veel jaarlingen, twenters wat er verkocht wordt. In de groei, weinig bespiering, grasbuik maar verder weinig vet door groei etc. Daarbij ook nog een flinke beginnende wintervacht voor het spul dat altijd buiten staat... En ja, dan ziet het er wat zuterig uit, maar dat weet je als je naar zo'n markt toe gaat, het is geen PSI veiling. Maar dat de paarden er zo uit zien, betekent niet dat ze slecht worden verzorgd, en dat ze dan hutje mutje op elkaar staan, betekent niet dat ze thuis ook zo staan...

Ik zie er geen kwaad in, maar ben dan ook wel vrij hard als het op dieren aan komt. Vind niet snel iets zielig, beredeneer eerst voordat ik iets roep. Zijn echt dingen bij die me kwaad of verdrietig kunnen maken, maar wat ik hierboven heb beschreven (dus niet Anderlecht) vind ik niet zielugh.

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:59

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:05

@Janine1900: vrijdagmiddag begon het daar in Sint-Lievens-Houtem ook weer te regenen - waar even later België aanzienlijke wateroverlast door gekregen heeft. Ik was blij te zien dat de paarden overdekt stonden.
Maar als je sowieso al gaat gruwelen bij het idee dat paarden in stands staan (wat ik niet doe, want ik heb gezien hoe het op de EEPM in Eindhoven is), is zo'n paardenmarkt niks voor je. Het blijft echter een zielugh gezicht om al die paarden en paardjes vastgebonden te zien staan aan een hekwerkje. Misschien moesten we maar helemaal ophouden met dit soort paardenmarken. We hebben toch internet?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:18

Mienky_23 schreef:
Verslag van de veejaarmarkt in ciney en anderlecht...
http://www.youtube.com/watch?v=AQPZolIQ53c

Dat zulke mensen bestaan :n
Wilde niet kijken, nieuwsgierigheid won... Ik hield het 17 seconden vol... Bah...
Voor mij zijn boeren mensen die hun dieren liefhebben (of ze nu biologisch of bio-industrieboeren zijn, dat zijn namelijk maar regeltjes, we leven niet in Amerika). Dit zijn geen boeren... :n

Siesz52 schreef:
@Janine1900: vrijdagmiddag begon het daar in Sint-Lievens-Houtem ook weer te regenen - waar even later België aanzienlijke wateroverlast door gekregen heeft. Ik was blij te zien dat de paarden overdekt stonden.
Maar als je sowieso al gaat gruwelen bij het idee dat paarden in stands staan (wat ik niet doe, want ik heb gezien hoe het op de EEPM in Eindhoven is), is zo'n paardenmarkt niks voor je. Het blijft echter een zielugh gezicht om al die paarden en paardjes vastgebonden te zien staan aan een hekwerkje. Misschien moesten we maar helemaal ophouden met dit soort paardenmarken. We hebben toch internet?

Jij misschien, maar heel veel mensen ook niet. Denk met name aan de wat oudere 'peerdeboeren', voor wie dit soort dagen traditie zijn, die het niet willen via internet. Die vaak met meer terugkomen dan ze mee heen zijn gegaan.
Die voldoende contacten hebben om zonder die markt hun handel aan de gang te houden, maar voor wie zo'n dag een uit duizenden is.
Als je het mij vraagt, gooi de rotte appels een verbod toe (verbod op dieren houden, met recht op huiszoeking voor toekomstige dierenpolitie) of gooi ze de gevangenis in (denk even aan die ene serie Spartacus?? Hoe sommige slaven worden geslagen lijkt me wel wat voor dit zootje mensen) en laat de rest genieten van dit soort dagen.

Want dat is waar het op stuk loopt (in Nederland althans) de wet- en regelgeving op gebied van dierenhouderij. Er zijn nauwelijks boetes, er zijn nauwelijks straffen... Als die er wel waren, zouden de markten ook niet zo omstreden zijn.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:43

Weet ook niet waarom de politie zo moeilijk doet over het houden van controles! Je kunt toch altijd in je gewone kloffie die markt op gaan en het zo onder controle houden als er dingen zijn die echt niet kunnen. Kun je ze dan toch terplekke aanhouden....
Of ben ik dan gek?