Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:03

Volgens mij heeft heel de kring Limburg-Noord geen enkele 20x60 binnen-manege. Ben benieuwd waar ze de selecties gaan verrijden.
Blij dat ik geen Z rijd, moet je altijd ver weg.....

Zonnetje81
Berichten: 18697
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:05

Kring eersel heeft ook een probleem, die hebben volgens mij alleen Esbeek. En moeten dan uit gaan wijken naar accomodaties in andere kringen...

Pebblesther

Berichten: 2663
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:07

Bij mij in het dorp staat gelukkig een manege met een 20x60 baan en in een dorp verderop ook. Ik ben ook nog lang niet toe aan de Z dus voor mij geen problemen.
Maar toch vind ik het flauw dat het WP rijden in een 20x40 baan in de Z niet meer mogelijk is voor mijn mederuiters.

Zonnetje81
Berichten: 18697
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:09

Ja of ze hebben een 60 baan en kan je niet meer losrijden (binnen).

Appieee

Berichten: 1840
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:12

agee schreef:
Volgens mij heeft heel de kring Limburg-Noord geen enkele 20x60 binnen-manege. Ben benieuwd waar ze de selecties gaan verrijden.
Blij dat ik geen Z rijd, moet je altijd ver weg.....

Voor de selecties maakt dit toch niet uit?
Selecties kunnen gewoon in een 20x40 bak verreden worden, bij selecties gaat het tenslotte niet om winstpunten maar om plaatsing.

Zonnetje81
Berichten: 18697
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:14

Nou ik rij selecties ook omdat ze tellen en het toevallig selectie is..? Dan gaan alleen kanshebbers meerijden en heb je een selectgroepje.

apple01

Berichten: 1712
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Noord-Brabant, regio Eindhoven

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:16

Dat had ik nog niet begrepen. Dan organiseer je ene selectie zonder wp in een 20x40 baK? Dan komt toch geen hond of rijdt iedereen het minimum aantal? Zonde van de tijd.

Zonnetje81
Berichten: 18697
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:16

Ja dan kan 75% thuis blijven die standaard zich niet selecteren...

Appieee

Berichten: 1840
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:17

apple01 schreef:
Dat had ik nog niet begrepen. Dan organiseer je ene selectie zonder wp in een 20x40 baK? Dan komt toch geen hond of rijdt iedereen het minimum aantal? Zonde van de tijd.

Ben ik honderd procent met je eens.
Alleen ik reageerde op de reactie dat de selecties dan niet meer mogelijk waren, wat dus niet het geval is.
Wat vervolgens de consequenties zijn op deze selecties waarbij geen winstpunten behaald kunnen worden, is weer een ander verhaal.

Sjolvir

Berichten: 25298
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:52

Vind het ook jammer dat 20 x 40 in het Z niet meer voor winst telt.
Zit gelukkig in een regio met genoeg 20 x 60 bakken, maar dan nog,
als je vereniging bent met kleine bak, of in regio zit met kleine bakken is het wel heel vervelend.

Tevens kan ik nou niet zeggen dat ik ze in een 20 x 40 bak makkelijker vind.
Heb ooit 1 wedstrijd in kleine bak gestart, oefeningen zitten dan vrij dicht op elkaar,
enigste voordeel voor mij met minipasjes paard is dat scherp appyeren ons beter ligt dan minder scherp :D .

Vind dit besluit van de KNHS dus wel erg jammer.
Meer rust in lichtrijden-doorzitten vind ik wijs besluit, start momenteel L1, je wordt gek,
van de 10 m lichtrijden, dan weer doorzitten.
De overige wijzigingen in het B en L en M, kan ik me ook wel in vinden.

hesterve

Berichten: 1940
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:03

zouden de verenigingen met 20x60baan in een regio met weinig 20x60 banen geen wedstrijden uit kunnen schrijven voor alleen z combinaties?(of z met ? ) Zodat er toch voldoende ruimte is om deze ruiters een startplaats te geven.
Zelf rijd ik ook liever 20x60 en probeer ook altijd op wedstrijden in te schrijven waar ze een 20x60 baan hebben.

Zonnetje81
Berichten: 18697
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:04

Ik vind de afwisseling juist leuk. En sommige wedstrijden zijn gewoon fijn om te rijden ook qua organisatie.

Sjolvir

Berichten: 25298
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:08

hesterve schreef:
zouden de verenigingen met 20x60baan in een regio met weinig 20x60 banen geen wedstrijden uit kunnen schrijven voor alleen z combinaties?(of z met ? ) Zodat er toch voldoende ruimte is om deze ruiters een startplaats te geven.
Zelf rijd ik ook liever 20x60 en probeer ook altijd op wedstrijden in te schrijven waar ze een 20x60 baan hebben.


Is wel goed idee, maar als het in de winter hondeweer is, kan je vaak in de B tm M op de overgebleven 20 m even losrijden.
Is ook wel lekker, dat je dan even droog kan rijden.
Tevens voor die vereniging weer vervelend in die zin, dat ze ongetwijfeld ook voor leden die geen Z zijn, dus B tm M een
wedstrijd willen aanbieden. Want ook al zijn alle wedstrijden opengesteld voor deelname van iedereen, je doet het ook voor
je eigen leden. Dan zouden de B tm M ruiters niet meer op eigen vereniging kunnen starten.
Momenteel wil ik graag zo starten omdat mijn paard gaat sluipen opvreemd terein, nu kan ik op de 20 m gewoon inrijden,
hoeft hij niet niet voor proef nog meer te gaan sluipen vanwege weer een nieuwe bak.
Dit probleem dient overigens over te gaan ;) vandaar dat we nu starten ook al zijn we niet startklaar :o , hij moet bakwijs worden.

agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:09

Ik ben bang dat er niet veel ruiters naar een selectiewedstrijd zullen komen als die niet voor WP telt. Vandaar mijn opmerking. Had misschien iets duidelijker moeten zijn. Wordt waarschijnlijk voor de Z-ruiters ook nog eens een erg eentonige zaak omdat er waarschijnlijk vaak naar dezelfde accommodatie uitgeweken wordt.
Laatst bijgewerkt door agee op 17-11-10 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Topske
Berichten: 119
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:09

Dat zal toch een stuk moeilijker worden .. Een z proef in een kleine rijbaan is bijna niet te rijden !!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:12

Zonnetje81 schreef:
Ik vind de afwisseling juist leuk. En sommige wedstrijden zijn gewoon fijn om te rijden ook qua organisatie.

Inderdaad, op sommige locaties kom ik graag omdat het er altijd gezellig is. Ik bedoel, ik doe het voor mijn lol en dat aspect vind ik ook belangrijk.

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:17

Het enige voordeel van deze regel is dat mensen niet zo snel meer gaan promoveren, wat zijn de anderen? :+

Ik vind het een stomme regel al rijd ik zelf geen Z2

lucifertje

Berichten: 5612
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:18

agee schreef:
Volgens mij heeft heel de kring Limburg-Noord geen enkele 20x60 binnen-manege. Ben benieuwd waar ze de selecties gaan verrijden.
Blij dat ik geen Z rijd, moet je altijd ver weg.....


Helden heeft binnen een 20x60 baan, evenals Belfeld. Al weet ik niet of dit net binnen of buiten noord valt ;)

Zonnetje81
Berichten: 18697
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:21

KarinvdM schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik vind de afwisseling juist leuk. En sommige wedstrijden zijn gewoon fijn om te rijden ook qua organisatie.

Inderdaad, op sommige locaties kom ik graag omdat het er altijd gezellig is. Ik bedoel, ik doe het voor mijn lol en dat aspect vind ik ook belangrijk.



Ja locaties waar mijn paard of altijd bang is of waar je 1,5 uur op de prijsuitreiking moet wachten etc. die laat ik graag aan mij voorbij gaan dan ga ik liever naar een gezellige kleine wedstrijd 20x40. En als je Z rijdt en dan ineens niet meer in 20x40 kan rijden is er ook iets mis.... Het M2 is ook moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 17-11-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25298
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:31

KarinvdM schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik vind de afwisseling juist leuk. En sommige wedstrijden zijn gewoon fijn om te rijden ook qua organisatie.

Inderdaad, op sommige locaties kom ik graag omdat het er altijd gezellig is. Ik bedoel, ik doe het voor mijn lol en dat aspect vind ik ook belangrijk.


Ik zoek inderdaad de wedstrijden indien mogelijk ook uit, op gezeligheid.
Wat soms betekend dat de accomodatie iets minder is, maar de sfeer des te beter.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:34

De kring waar ik start heeft volgens mij ook geen 20 x 60 baan en zo blijken er dus wel meer te zijn.

Bij mij in de buurt zijn op een dik half uur rijden wel 20 x 60 banen, maar dat vind ik zelf niet de fijnste locaties en kies (maar ben pas M1 en heb er dus nog geen last van) liever voor locaties die ik wel leuk vind en waar het wel fijn geregeld.

Misschien wil de KNHS nog wat leden kwijt, ik heb gehoord dat er vorig jaar meer dan 30% van de wedstrijdruiters zich heeft afgemeld (dus startkaart afgemeld), met dit soort maatregelen moeten dat er vast nog wat meer kunnen worden :+

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:40

Nou, ik zeg mijn startkaarten en lidmaatschap hierom niet op, daarvoor vind ik het te leuk om op concours te gaan.
Maar ik vraag me wel af wie zoiets verzint en wie met zulke dingen instemt.
Het gaat dus blijkbaar ook buiten de regio's om? En de ledenraad?

Zonnetje81
Berichten: 18697
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:41

Ik zie eigenlijk helemaal het nut er niet van in....dat betekend dat we alle jaren iets compleet fout hebben gedaan??

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:44

ik zeg ze ook nog niet op, maar ik kan begrijpen dat als je 3x per jaar een Z proef bij je eigen vereniging met 20 x 40 baan voor de lol rijdt, dat je dan geen zin meer hebt om geld aan de KNHS te betalen.

Regio's hebben niks te vertellen, al zijn ze bij mij in de buurt wel een handtekeningenactie begonnen tegen zowel de 20 x 60 verplichting als dat jury's maar 1 proef mogen beoordelen begonnen. Zal wel niks helpen.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:46

Lijkt me sterk Zonnetje, ik heb zowel Z1 als Z2 in 20x40 gereden, maar 20x40 vind ik met de korte lijnen en snel opeenvolgende onderdelen best lastig.

Mogen de jury's volgend jaar nog maar 1 proef beoordelen? Dan wordt het 2 proeven rijden op locaties met 1 rijhal waarbij je om en om start dus ook om zeep geholpen??