Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:34

cathyvans schreef:
Hoe gaat het in de ZZ, gaan 'basisjuryleden' deze ook beoordelen of komt er een subtop jurylid voor?
Ik hoop het laatste, anders zie ik de ZZ snel devalueren en wordt de overstap naar de ZZ zwaar nóg groter.

Als je bedoelt ZZ Licht: daar is nog geen besluit over genomen.

daantjesjoy

Berichten: 226
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:41

Tulandro schreef:
daantjesjoy schreef:
Het niet meer moeten promoveren vanuit de Z1 zou voor velen een opluchting zijn. Maar denk dat er ook wel een aantal misbruik van gaan maken door in de Z1 te blijven en daarin de prijzen te halen...

De mensen die niet naar de volgende klasse gaan, zullen over het algemeen geen combinaties zijn die dik in de prijzen vallen.

Daarom zeg ik ook een aantal. b.v bij kampioenschappen kan ik mij voorstellen om toch langer in de Z1 te blijven(na 30wp) dan een overstap te gaan maken naar de Z2. Als je heel erg goed in de Z1 presteert. En meer kans zou maken om kampioen te worden. Een kampioen in de Z1 onthouden mensen meer dan een 5e plek in de Z2 b.v. Staat toch ook leuker op een "CV". Deze vb zou wel reuze meevallen in de praktijk....

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:05

Weet er iemand of er al ergens actie wordt ondernomen om de Z in 20 x 40 toch erkend te krijgen?
Want ik vind dit echt niet kunnen, heel veel verenigingen worden zo benadeeld en het is nu al aan te zien komen: bomvolle Z ringen in de 20 x 60 waardoor je niet meer aan een startplaats komt.

Met het ene paard is 20 x 40 een voordeel, met het andere paard is het een nadeel. Een grootramig paard wat moeite heeft met lengtebuiging heeft een eitje aan de 20 x 60 en een hele zware dobber in de 20 x 40 baan. Ik vind het dus niet juist dat nu dat soort paarden "bevoordeeld" worden, terwijl een andere categorie benadeeld wordt.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:18

Tja.. zal ik me dan maar gelijk nu al voor April gaan inschrijven.. want inderdaad, de wedstrijden zullen bomvol worden..

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:29

zomerseizoen zal het toch wel meevallen tulandro?

Zonnetje81
Berichten: 18695
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:30

In de zomer rijdt je nergens in 20x40 lijkt me.

CindyUniek

Berichten: 2528
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Cothen

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:34

ik vind het wel terecht :j
heel veel Z combinaties redden het maar net aan in een kleine bak en vallen door de mand in een grote bak :j

de combinaties waarbij alles gewoon goed bevestigd is, houdt de proef makkelijk vol in een grote bak

het is alleen jammer dat er maar weinig grote bakken zijn en dat het dáárom niet leuk is voor alle wedstrijdruiters die Z rijden en in de winter nog een beetje dichtbij willen starten

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:36

horseyfries schreef:
Weet er iemand of er al ergens actie wordt ondernomen om de Z in 20 x 40 toch erkend te krijgen?

Niet dat ik weet.
In dit topic is daar wel over gesproken: [WD-V] Z-proef in 20 x 40 baan niet langer voor winstpunten?, maar die is op slot gegaan omdat er al een topic over de nieuwe proeven was.
Apart dat het nu dan opeens weer op VN komt te staan...

Zonnetje81
Berichten: 18695
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:36

Nou ik merk echt niet dat mensen in een grote bak door de mand vallen. De lange stukken zorgen juist voor rust waardoor je je paard weer tussendoor kan oppaken, activeren of verzamelen. In 20x40 heb je daar geen tijd voor en vallen mensen door de mand dat ze geen constante controle over hun dier hebben. Immers moet je daar snel schouderbinnenwaarts wenden en weer heel scherp appuyeren...lijkt me 10x moeilijker... Tis maar net heo je het bekijkt. 2x uitgestrekte draf die ze niet halen over de 60 meter is 2x een 5 of een 4....nou dat is wel weer goed te maken met andere dingen...
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 17-11-10 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Appieee

Berichten: 1840
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:37

Op die nieuwe winstpuntenregeling in het Z gaat de KNHS nog veel commentaar krijgen vrees ik. :n Ben dan ook benieuwd of ze dit uiteindelijk zo zullen laten, kan het me haast niet voorstellen.
Moet zeggen dat ik het ook een belachelijke regel vind, kan me voorstellen dat je als Z combinatie al veel minder graag in een 20x40 bak start omdat dit moeilijker is, als je dit dan ook nog eens niet voor winstpunten doet, waarom zou je dan nog gaan? Dat gaat nog lastig worden voor de verenigingen om die rubrieken vol te krijgen.

Vraag me af wat er bedoeld wordt met minder voltes tot de klasse M? Heb tot nu toe alle voltes nog niet echt als vervelend ervaren. Middengalop vind ik bijvoorbeeld op de volte ook veel minder lastig dan rechtuit.

Het lichtrijden/doorzitten in het L1 lijkt me wel een goede verandering! Dit zat af en toe echt super onlogisch in elkaar... Dus ben heel erg benieuwd hoe deze proeven er nu uit komen te zien! :)

Zonnetje81
Berichten: 18695
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:39

Er worden in sommige proeven eindeloos voltes links/rechts en dan weer 1,5 volte dit gevraagd... kan me voorstellen dat mensen simpel worden in de zin van alweeeeeer een volte. Niet omdat het niet te rijden is.

vanessakusje
Berichten: 919
Geregistreerd: 02-03-07
Woonplaats: Zwammerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:40

Ikzelf vind 20x40m Z altijd makkelijker juist door de opvolgende onderdelen. Echter ben ik wel blij met het besluit! Op kampioenschappen ed wordt ook altijd 20x60m uitgeschreven.

Nu is het bij ons zelfs zo dat er dit jaar selecties voor de kampioenschappen zijn in een 20x40 baan en de kampioenschappen zelf 20x60. Erg onhandig mijns inziens.

Gelukkig hebben wij 20 x 60m en bijna 2 x per maand wedstrijd.

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:41

Goed dat ze minder voltes gaan doen, vooral in de B was het redelijk belachelijk. Kon imo het 'rechtgerichte' niet eens fatsoenlijk beoordeeld worden.

Appieee

Berichten: 1840
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:42

Zelf heb ik het nooit echt zo ervaren tot en met het L2, maar dat kan natuurlijk per persoon verschillend zijn..
Vraag me echt af waar ze zulke veranderingen op baseren.
Zouden ze daar dan niet eerst een onderzoek naar moeten houden onder alle dressuurruiters en -amazones?
Lijkt me een hele goede zaak als ze die wat meer in hun veranderingen zouden betrekken, zoveel moeite is het niet om een goede enquete te maken en die onder je dressuur-rijdende leden te versturen.

venga

Berichten: 1748
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:46

Het klopt denk ik wel dat Z in 20x40 niet te vergelijken is met Z in 20x60. Toch vind ik het wel jammer, het zal inderdaad merkbaar zijn doordat er 's winters geen kleinere wedstrijden meer zullen zijn.
Maar goed, we zullen het volgende winter pas merken, dus hebben genoeg tijd om er aan te wennen :)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:47

Het ging toch in vanaf 1 januari??

Edit, oh nee, vanaf 1 april, dus pas volgende winter idd. Dat wordt deze winter nog even met een paar paarden flink op wedstrijd.... :D :P
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 17-11-10 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81
Berichten: 18695
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:48

nee per 1 april :)

Appieee

Berichten: 1840
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:48

Nee, pas vanaf april 2011 als ik het goed begrepen heb.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:49

Nee, wijzigingen gaan altijd in per 1 april.

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 12:52

KarinvdM schreef:
horseyfries schreef:
Weet er iemand of er al ergens actie wordt ondernomen om de Z in 20 x 40 toch erkend te krijgen?

Apart dat het nu dan opeens weer op VN komt te staan...

Dat is omdat het nieuws gisteren pas online kwam te staan.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:55

Dat wordt dus onmogelijk voor de eilandgangers die Z rijden....

Vind het een slecht besluit, durf er bijna om te wedden dat dit niet lang stand gaat houden.... Denk dat de regionen waar de mensen zitten die deze besluiten maken iets meer accomodaties zijn waar je 20x60 kan rijden dan in sommige andere delen van het land.

Zelf vind ik de 20x60 proef rustiger en mijn paard heeft weinig moeite met uitstrekken dus is de proef makkelijker. De 20x 40 proef is alles erg strak op elkaar maar vind ik eigenlijk ergens ook wel fijn. Voorbeeld van de huidige 20x 40 proef:
na het groeten travers tot E/B, A afwenden en schouderbinnenwaarts op de AC lijn, X volte 10 meter appuyeren naar de hoek. Vrij vlot achter elkaar dus :j

Zonnetje81
Berichten: 18695
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:56

Die lijn is echt scherp he? De tweede proef van deze periode 20x40 is mooier verdeelt, meer rust.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:57

sans6 schreef:
Dat is omdat het nieuws gisteren pas online kwam te staan.

Ach, dit is al een paar weken bekend vanuit Paard&Sport. Oud nieuws dus.
Raar dat dit op VN komt terwijl een ander topic gesloten wordt "omdat er al een ander topic over loopt".
Weer op en top de inconsequentheid van Bokt.

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 13:01

KarinvdM, bedankt voor het meedenken, dat waarderen we echt wel.
Ik wil je alleen vragen dat niet in het topic te doen, aangezien dat offtopic is.
Ik zal achter de schermen nog even overleggen wat hiermee te doen. Ik ben af en toe ook nog even aan het zoeken wat wel en wat niet op VN geplaatst moet worden, ik ben dan ook nog maar net lid van NR.
Nogmaals, ik waardeer het meedenken, maar dit heeft niets met inconsequentheid te maken van Bokt :)

Butterflys
Berichten: 174
Geregistreerd: 05-11-07
Woonplaats: Mooi Drenthe (Hollandscheveld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:03

Gisteravond Regio vergadering Drenthe gehad, daar kwam ook dit punt naar voren.

*Meerdere kleinere verenigingen (met 20x40 hal) vonden dit idd jammer, omdat nu alles verhuisd naar de grotere verenigingen (met grote accomodatie). Verlies van deelname, aanbod diversiteit in wedstrijden en beetje PR wat je natuurlijk opbouwd.

KNHS is er voor om sterkere verenigingen te creeeren, maar wel ten koste/nadele van de kleinere.. Op het moment staat het belang van de sport erg hoog, wat natuurlijk goed is. Maar ik zie het meer van ook deze kleinere verenigingen hebben er voor gezorgd dat de KNHS groter is geworden, en nu ze groot uitgegroeid zijn, laten ze ze links liggen. Want de kleinere verenigingen zijn in hun ogen, meer gericht op hobbymatig/recreatieve bezigheden...

*Plus de vraag kwam naar voren wie bepaald dit, stemrecht of zoiets dergelijks is blijkbaar niet regionaal/of per kring aan de orde gekomen. KNHS heeft echt machts positie. Regio bestuur was hier ook niet blij mee.

*Wel zei men, idd dat de 20x40 proeven veel moeilijker zijn te rijden, dat rijtechnisch gezien ze hier wel achter staan, maar in belang van verenigingen met kleinere bak konden ze zich ook vinden in hun situatie. En idd het verhaal over wachtlijsten. Men zegt er zijn maar kleine deelnemers aantallen in deze klasses, maar goed organiserende verenigingen weten wel beter. En ook het verhaal van wachtlijsten en km afstanden kwamen aan de orde. Wij hier in Drenthe kunnen al niet vaak naar een wedstrijd waar de mogelijkheid is om 2 proeven te rijden, laat staan 20x60, maar tja regio Ermelo zal dit tegenovergestelde zijn. Daar heeft men misschien toch grotere accomodaties.
Ook gaf men aan dat het aanpassen van de Z 20x40 proeven in vergelijking tot de Z 20x60 proeven niet kon, ivm niveau verschil wat dan gaat komen, waardoor beoordeling niet evenredig is.

*Verder verandering van B tm M vind ik prima, er is 1 B proef bij waarin je rondtolt door voltes, en idd het doorzitten/lichtrijden L1 was idd rommelig.

Hopende toch wat mensen in gelicht te kunnen hebben.