Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:32

>;)

En ik rij dus zo een uur om 5-6 minuten in de ring te kunnen zijn en een paar uur te wachten op mijn punten en een eventuele prijs....

Leuk wonen in het Noorden van het Land......

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:34

Is dat dan omdat er zoveel starts zijn per dag en te weinig locaties?

Lyne
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:35

Goede zaak! Dit is bij springen toch ook al het geval?! In een kleine 20x40 bak mogen geen M of Z springwedstrijden (paarden) gehouden worden, en terecht. Het is heel anders sturen in een 20x40 bak dan in een 20x60 bak. Bij ons in de regio rijden veel dressuurruiters in kleine 'simpele' maneges/stallen hun puntjes bij elkaar. Het is vaak dramatisch om hier een Z combinatie (in z'n eentje of met z'n tweeen) te zien rondrijden. Als ze het maar vaak genoeg proberen rijden ze hun punten wel op de plaatselijke vereniging. Er is dus weinig concurrentie en mochten zulke mensen zich bijv selecteren voor kampioenschappen of op een 'echt' concours komen schrikken ze zich rot. De Z rubrieken zullen nu dus hopelijk voller zitten en er zal dus meer concurrentie komen. Nogmaals: goede zaak. Dit verplicht stallen om professioneler met wedstrijden om te gaan.

Zonnetje81
Berichten: 18695
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:36

@lyne: die selecteren zich niet voor een kampioenschap, mag aannemen dat er meer in zo'n kring rijden...en anders ligt het aan het niveau vd kring en niet aan die 'kleine bakken'.

Wij hebben 27 Z1 ruiters voor de selectie....

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:38

Tulandro schreef:
Is dat dan omdat er zoveel starts zijn per dag en te weinig locaties?



Denk het wel want de klasses zijn altijd vol. En nu worden het aantal locaties voor de Z dressuur nog eens behoorlijk minder (denk naar 5-10% van wat het was)

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:39

Als ik al die maatregelen zo hoor, zeg ik: tijd voor een nieuwe bond.
De KNHS is blind voor de leden en dramt alleen haar eigen zin maar door.
Achterban, hebben we die????

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:39

Fitzroy schreef:
Als ik al die maatregelen zo hoor, zeg ik: tijd voor een nieuwe bond.
De KNHS is blind voor de leden.



:j
regel jij dat even? :+ :D

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:39

Lyne schreef:
Goede zaak! Dit is bij springen toch ook al het geval?! In een kleine 20x40 bak mogen geen M of Z springwedstrijden (paarden) gehouden worden, en terecht. Het is heel anders sturen in een 20x40 bak dan in een 20x60 bak. Bij ons in de regio rijden veel dressuurruiters in kleine 'simpele' maneges/stallen hun puntjes bij elkaar. Het is vaak dramatisch om hier een Z combinatie (in z'n eentje of met z'n tweeen) te zien rondrijden. Als ze het maar vaak genoeg proberen rijden ze hun punten wel op de plaatselijke vereniging. Er is dus weinig concurrentie en mochten zulke mensen zich bijv selecteren voor kampioenschappen of op een 'echt' concours komen schrikken ze zich rot. De Z rubrieken zullen nu dus hopelijk voller zitten en er zal dus meer concurrentie komen. Nogmaals: goede zaak. Dit verplicht stallen om professioneler met wedstrijden om te gaan.


Bedoel je met dit verhaal soms dat stallen dan maar allemaal een 20 x 60 ring neer moeten zetten? Want ik denk dat niet veel stallen dat doen enkel omdat de vereniging die van hen de locatie huurt dat wenst.

En in mijn omgeving rijden er ook professionals de 20 x 40 Z wedstrijden dus het niveau is hier echt niet zo dramatisch dat er maar 2 kneuzen in het Z rondrijden, maar misschien ligt dat weer aan de regio.

Ik denk trouwens dat als ik ooit een Z springparcours in een 20 x 40 ring kan rijden, ik in elke grotere ring het alleen maar makkelijker heb.

Zonnetje81
Berichten: 18695
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:41

Joki schreef:
Lyne schreef:
Goede zaak! Dit is bij springen toch ook al het geval?! In een kleine 20x40 bak mogen geen M of Z springwedstrijden (paarden) gehouden worden, en terecht. Het is heel anders sturen in een 20x40 bak dan in een 20x60 bak. Bij ons in de regio rijden veel dressuurruiters in kleine 'simpele' maneges/stallen hun puntjes bij elkaar. Het is vaak dramatisch om hier een Z combinatie (in z'n eentje of met z'n tweeen) te zien rondrijden. Als ze het maar vaak genoeg proberen rijden ze hun punten wel op de plaatselijke vereniging. Er is dus weinig concurrentie en mochten zulke mensen zich bijv selecteren voor kampioenschappen of op een 'echt' concours komen schrikken ze zich rot. De Z rubrieken zullen nu dus hopelijk voller zitten en er zal dus meer concurrentie komen. Nogmaals: goede zaak. Dit verplicht stallen om professioneler met wedstrijden om te gaan.


Bedoel je met dit verhaal soms dat stallen dan maar allemaal een 20 x 60 ring neer moeten zetten? Want ik denk dat niet veel stallen dat doen enkel omdat de vereniging die van hen de locatie huurt dat wenst.

En in mijn omgeving rijden er ook professionals de 20 x 40 Z wedstrijden dus het niveau is hier echt niet zo dramatisch dat er maar 2 kneuzen in het Z rondrijden, maar misschien ligt dat weer aan de regio.

Ik denk trouwens dat als ik ooit een Z springparcours in een 20 x 40 ring kan rijden, ik in elke grotere ring het alleen maar makkelijker heb.


_/-\o_

Lyne
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:41

Het ligt absoluut aan het niveau van de kring maar ik ben zeker voor een eenduidige regeling. Dus alle bakken 20x60 dat voorkomt een hoop gezeur. Het voorbeeld wat ik aangaf is triest maar de realiteit. Mensen rijden hier op een klein concours of plaatselijke manege hun puntjes bij elkaar. Op grotere wedstrijden krijgen ze zo nog meer de deksel op hun neus. Laat het allemaal maar wat eenduidiger worden. Dressuur is al zo'n jurysport!
Het is jammer voor de verenigingen maar zorgt wel voor professionalisatie. Zoals ik al zei is dit bij het springen ook al het geval en daar hoor je niemand over.

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:42

trisca schreef:
:j
regel jij dat even? :+ :D


Ik maak me af en toe zo kwaad om de maatregelen van de KNHS dat ik er nog toe in staat ben ook.

En dan krijg je een nieuwsbrief waarin je leest dat ze de medaillewinnaars hebben geeerd in de balzaal van Paleis 't Loo. Wie zal dat betalen?
En wij maar weer meer betalen voor onze startkaart en coupons en er worden de basissporters ook nog allerlei maatregelen door de neus geboord waar niemand op zit te wachten.
Ja ik ben boos :(

Zonnetje81
Berichten: 18695
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:43

Lyne schreef:
Het ligt absoluut aan het niveau van de kring maar ik ben zeker voor een eenduidige regeling. Dus alle bakken 20x60 dat voorkomt een hoop gezeur. Het voorbeeld wat ik aangaf is triest maar de realiteit. Mensen rijden hier op een klein concours of plaatselijke manege hun puntjes bij elkaar. Op grotere wedstrijden krijgen ze zo nog meer de deksel op hun neus. Laat het allemaal maar wat eenduidiger worden. Dressuur is al zo'n jurysport!
Het is jammer voor de verenigingen maar zorgt wel voor professionalisatie. Zoals ik al zei is dit bij het springen ook al het geval en daar hoor je niemand over.



Wat wil je nou zeggen? Ik heb geen last van die zogenaamde kneuzen als die er al zijn, volgens mij valt het wel mee en is dat echt een beetje uitzonderlijk. Laat maar veel kneuzen de deksel op de neus krijgen dan rij ik makkelijker bovenin :+

Ik zie niet in dat je daarom deze regel moet hanteren...die mensen komen zichzelf wel tegen en je hebt in elke klasse mensen die stranden of alleen naar de sinterklaarwedstrijden gaan. Maar bij ons zijn die er maar weinig (eigenlijk niet meer) omdat op een gegeven moment de normale ruiter daar ook voortaan rijdt dus dat sinterklasen is er nu ook af.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:49

Lyne schreef:
Het ligt absoluut aan het niveau van de kring maar ik ben zeker voor een eenduidige regeling. Dus alle bakken 20x60 dat voorkomt een hoop gezeur. Het voorbeeld wat ik aangaf is triest maar de realiteit. Mensen rijden hier op een klein concours of plaatselijke manege hun puntjes bij elkaar. Op grotere wedstrijden krijgen ze zo nog meer de deksel op hun neus. Laat het allemaal maar wat eenduidiger worden. Dressuur is al zo'n jurysport!
Het is jammer voor de verenigingen maar zorgt wel voor professionalisatie. Zoals ik al zei is dit bij het springen ook al het geval en daar hoor je niemand over.



Dus enkel concoursen op grote maneges? Denk dat het de jury is die de punten geeft en niet de locatie.

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:49

Lyne schreef:
Goede zaak! Dit is bij springen toch ook al het geval?! In een kleine 20x40 bak mogen geen M of Z springwedstrijden (paarden) gehouden worden, en terecht. Het is heel anders sturen in een 20x40 bak dan in een 20x60 bak. Bij ons in de regio rijden veel dressuurruiters in kleine 'simpele' maneges/stallen hun puntjes bij elkaar. Het is vaak dramatisch om hier een Z combinatie (in z'n eentje of met z'n tweeen) te zien rondrijden. Als ze het maar vaak genoeg proberen rijden ze hun punten wel op de plaatselijke vereniging. Er is dus weinig concurrentie en mochten zulke mensen zich bijv selecteren voor kampioenschappen of op een 'echt' concours komen schrikken ze zich rot. De Z rubrieken zullen nu dus hopelijk voller zitten en er zal dus meer concurrentie komen. Nogmaals: goede zaak. Dit verplicht stallen om professioneler met wedstrijden om te gaan.


Zit hem dan niet in de stal of vereniging, maar in de jury.
Want ook al starten er maar 1 of 2 combinaties, je rijdt winstwaardig of je rijdt het niet.

En professioneler met wedstrijden omgaan, klinkt mooi, maar het is vaak allemaal liefdeswerk en oudpapier,
aangezien er veel wedstrijden door vrijwilligers op verenigingen worden georganiseerd.
Vaak doen die hun best, maar die kunnen ook niet toveren, beetje begrip van de ruiters zou dan niet verkeerd zijn.

En wat is een "echt" concour? Moeten ze daarvoor 8 ringen voor alleen de dressuur uitleggen?
Waar ik dan prompt dezelfde jury tegen kom als op de plaatselijke vereniging?

Ook de redenatie van 2 proeven door dezelfde jury snap ik niet helemaal, aangezien ik als ik in de buurt start,
(vind het zinloos om heel NL door te rijden, als je ook in een straal van 10 km, wedstrijden kunt rijden)
je toch nog wel eens dezelfde jury's tegen komt.
Verenigingen houden ook rekening met de reiskosten en zullen al snel een jury nemen die uit de buurt komt.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:52

Lyne wat ik nou niet snap uit je verhaal is dat je alle 20 x 40 verenigingen verwijt niet proffesioneel te zijn en dat ze ook nog eens allemaal sinterklazen uitnodigen die nooit op een grotere wedstrijd gevraagd worden. Ik weet niet op wat voor verenigingen jij komt, maar ik ken maar 1 vereniging in mijn omgeving die hieraan voldoet en daar komt een beetje wedstrijdruiter niet, omdat de bodems ontzettend beroerd zijn.

En dat die 2 kneuzen daar dan dolgelukkig zijn om dat ene puntje dat ze halen, daar heb ik bijzonder weinig last van, want die zie ik dus ook nooit ergens anders verschijnen want meestal zijn ze slim genoeg om te weten dat ze zich dat niet kunnen permitteren.

Zonnetje81
Berichten: 18695
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:53

Ik ken zelfs iemand die zegt maar naar 1 locatie te gaan omdat ze dan nog kans heeft op een wp/prijs...beetje sinterklaas wedstrijd misschien maar het schijnt er altijd ontzettend gezellig te zijn! Is ook een wedstrijd met waardebonnen als prijzen... Lekker laten, als die mensen het toch leuk hebben? Of ze komen niet op de harde weg of ze bakken er daar nisk van...heb ik geen last van..

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:57

Ik vind dat ook een non argument van Lyn. Ik zit echt niet anders te jureren op een kleine wedstrijd dan op een grotere wedstrijd. Sinterklazen zullen dat ook niet doen. Die blijven overal Sinterklaas.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:00


Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:02

Is dat handig zo open en bloot op bokt? Worden de wachtlijsten nog langer van :P

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:04

Fitzroy schreef:
Is dat handig zo open en bloot op bokt? Worden de wachtlijsten nog langer van :P

Jij wil alles voor jezelf houden :P

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:04

Jij hebt hem door ;)
Kan ik zometeen nergens meer starten omdat al die Bokkers zo bijdehand zijn.

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:05

Ach de meeste mensen weten die bakken bij hun in de buurt toch wel te vinden
en een vraagprogramma is ook zo op te zoeken en te kijken hoe groot de bak is.

Ik heb mazzel, hier best veel 60 banen.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:45

Joki schreef:
ja dat de jury maar 1 proef mag beoordelen is ook een plan. Dus dan krijg je 3 mogelijkheden:
1) je mag maar 1 proef rijden
2) er wordt een jury geregeld die alles mag beoordelen en die zit er 's ochtends waarbij iedereen een proef rijdt, daarna zet iedereen zijn paard weer op de trailer en wacht op de middagjury waarbij iedereen ook 1 proef rijdt
of 3) je nodigt 2 jury's uit die om de beurt voor 4 (of net wat meer) proeven in het juryhok mogen zitten en dan wissel je ze weer om, starten diezelfde 4 weer bij de andere jury enz.

Als ruiter kies ik dan voor optie 1 of 3.
Als jury kies ik voor 1 of 2, optie 3 is voor mij als jury absoluut geen optie.
Ik snap ook niet waarom 1 jury niet beide proeven zou mogen beoordelen.

Zonnetje81 schreef:
Wat lijkt je sterk? Ik snap em niet :D

Dat we al die jaren iets compleet fout gedaan hebben.

Tulandro schreef:
Is dat dan omdat er zoveel starts zijn per dag en te weinig locaties?

Altijd veel starters maar ook genoeg locaties. Hier is zoveel deelname dat het niet mogelijk is om op 1 dag iedereen 2 proeven te laten starten. Ja, dan moeten ze de inschrijving sluiten als het vol is, maar dan kunnen er veel niet meedoen.

Fitzroy schreef:
trisca schreef:
:j
regel jij dat even? :+ :D


Ik maak me af en toe zo kwaad om de maatregelen van de KNHS dat ik er nog toe in staat ben ook.

En dan krijg je een nieuwsbrief waarin je leest dat ze de medaillewinnaars hebben geeerd in de balzaal van Paleis 't Loo. Wie zal dat betalen?
En wij maar weer meer betalen voor onze startkaart en coupons en er worden de basissporters ook nog allerlei maatregelen door de neus geboord waar niemand op zit te wachten.
Ja ik ben boos :(

En terecht! :j

Volgens mij vergeten ze dat het gros van de paardensporters het voor de HOBBY doet naast het werk. Hard werken om geld te verdienen om je dure hobby te kunnen bekostigen.
Voor de hobby, voor de lol, voor de leuk. Al die regels en gezeur, daar zit de gemiddelde ruiter helemaal niet op te wachten, die wil gewoon lekker rijden en op gezellige locaties en leuke wedstrijden starten.

Ik jureer op een kleine gezellige locatie met een kleine bak niet anders dan op een locatie met een grote bak. :n Wat een onzin zeg!

Zonnetje81
Berichten: 18695
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:46

Ja en al die organisaties worden op deze manier tegen gewerkt, de dure locaties, de vele vrijwilligers etc...

miepje17
Berichten: 384
Geregistreerd: 11-07-08

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:09

Ik vind het van de KNHS een zware belachelijke tegenvaller geen winstpunten meer in 20 x 40 voor de Z. Zo schakel je alle verenigingen uit die niet een bak hebben met deze afmetingen. Als ik in onze kring kijk is er maar 1 manege die deze afmeting heeft. Leuk elke keer de kringkampioenschappen daar voor het Z... Ik snap het echt niet. En daarbij haal je de deelname ook naar beneden. Want wie gaat er nou een proef rijden voor 8 of meer euro waarvan je Winstpunten niet eens meetellen.. Nou ik kan je vertellen dat had ik niet gedaan. Maar dan krijg je wel dat je veel minder deelname hebt en verder moet rijden.. BELACHELIJK.. en dan zit de paardenwereld in een financiele crisis. Moet je vooral dit gaan doen, dan haal je alle kleine accomodaties ten onder.