KNHS overweegt dressuurproeven voor de jeugd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

KNHS overweegt dressuurproeven voor de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 15:12

http://www.horses.nl / PaardenSport, oktober 2010

De KNHS overweegt in de toekomst met leeftijdsgericht sportaanbod te komen in de dressuur. Tijdens brainstormsessies en evaluaties van de bestaande dressuurproeven concludeerde de KNHS afgelopen zomer dat behalve aan de opleiding van het paard, er nog meer nadruk op de opleiding van de ruiter gelegd mag worden. Leeftijdsgericht sportaanbod zou hieraan een bijdrage kunnen leveren.

De huidige dressuurproeven maken geen onderscheid in leeftijd. In principe rijdt een kind dezelfde proef als een volwassene. De KNHS betwijfelt of deze situatie ideaal is en denkt de komende jaren na over de ontwikkeling van leeftijdsgericht sportaanbod. De KNHS overweegt proeven te ontwikkelen waarbij voor de jongste jeugd tot een jaar of tien de rijkunstige ontwikkeling van het kind centraal staat. Vanaf een jaar of tien zou de ontwikkeling van de combinatie centraal kunnen staan.

Aangezien de maximale internationale leeftijd voor ponyruiters op zestien jaar ligt denkt de KNHS er ook over na deze leeftijd eveneens voor de nationale sport in te stellen.

kleinvosje

Re: KNHS overweegt dressuurproeven voor de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:17

Hehe, eindelijk wordt er nog eens wat meer aandacht besteed aan de jeugd. Ze deden al een goede stap in de richting met de bixie, maar nu dus nog meer, ik ben er voorstander van!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:28

Liene schreef:
Tijdens brainstormsessies en evaluaties

Jeetje dus die worden echt gedaan???? :D

Hm ik weet het niet hoor, we hebben al jeugdproeven. Pony's, junioren en Young riders. Dat is toch genoeg??

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:29

Lijkt me fijn, dan wordt ik niet meer steeds eraf gereden door 14 jarige talentjes die een stuk beter rijden dan ik als 30-er ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:31

Welke proeven bedoel jij dan Suzanne?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:33

kleinvosje schreef:
Welke proeven bedoel jij dan Suzanne?

Dat zeg ik. :)
Ponyproeven, Junioren en Young Rider proeven. Dat is alleen allemaal rond Z2 nivo.
Ze willen nu ook lagere klassen proeven gaan doen voor de jeugd. Ik vind dat echt onzin. Je kan als 13 jarige prima meedoen tussen de volwassenen bij de paarden.
Dat is juist de charme van paardrijden. Je leeftijd maakt niet uit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:34

Ik denk dat er gedoeld wordt op een onderscheid tussen de ponyruiters en de volwassenen. Dat vind ik een goede zaak. Als een jeugdruiter goed genoeg is om een paard uit te brengen, dan mag die ook de paardenproeven rijden vind ik.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:34

Anoeska schreef:
Lijkt me fijn, dan wordt ik niet meer steeds eraf gereden door 14 jarige talentjes die een stuk beter rijden dan ik als 30-er ;)

:D :D

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:39

Lezen!!!! Ze hebben het over tot de 10 jaar

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:39

Citaat:
Aangezien de maximale internationale leeftijd voor ponyruiters op zestien jaar ligt denkt de KNHS er ook over na deze leeftijd eveneens voor de nationale sport in te stellen.

Pff,vindt zestien wel erg jong hoor.
Het nog veel te leuk om te genieten van je pony-tijd. ;)
bij de paarden rijden kun je nog lang genoeg & daarbij vaak beginnen dan pas ruiters+pony's zich echt goed als combinatie te ontwikkelen. (niet altijd,soms zie je al heel vroeg goede combinatie's!)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:41

CinTwiZo schreef:
Lezen!!!! Ze hebben het over tot de 10 jaar

Sorry hoor, maak ik ook eens een grapje :o

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:44

Het zou goed zijn dat ze een klasse zouden maken tot 12 jaar waar er hetzelfde als in Duitsland met bijzet gereden zouden worden

Dan krijg je dat getrek en gepluk niet meer aan die koppen van die pony's, kinderen kunnen goed leren zitten en hun ballans vinden en zich richten op het netjes van proeven leren rijden. Nu gaat altijd alle energie verloren in het vaak tevergeefs zoeken naar nageeflijkheid.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:51

Je zou toch denken dat ze het bij de KNHS druk genoeg hebben. En toch blijven ze er maar onzinnige dingen bij verzinnen om bezig te blijven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:51

pebbels75 schreef:
Het zou goed zijn dat ze een klasse zouden maken tot 12 jaar waar er hetzelfde als in Duitsland met bijzet gereden zouden worden

Dan krijg je dat getrek en gepluk niet meer aan die koppen van die pony's, kinderen kunnen goed leren zitten en hun ballans vinden en zich richten op het netjes van proeven leren rijden. Nu gaat altijd alle energie verloren in het vaak tevergeefs zoeken naar nageeflijkheid.

Hm ja dat is misschien wel een idee ja. :j

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:20

pebbels75 schreef:

Helemaal mee eens.De KNHS zou jou eens moeten bellen. 8-)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:24

Ik denk dat dat zeker een goed idee is. :j Ik ben benieuwd naar het vervolg.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:30

pebbels75 schreef:

Daar ben ik ook voorstander van, kinderen t/m een jaar of 12 mogen bijv. met bijzet rijden, oid. Leren ze meer van dan dat constante gepluk.
Aan de andere kant vind ik dat er wel genoeg proeven zijn voor de jeugd. Zo wordt de overgang naar de ''gewone'' proeven steeds moeilijker voor de kleintjes. Ik heb nooit bixie gereden of 100 keer een springparcours van 40cm, wat de laatste tijd een trend lijkt te worden, gewoon gaan rijden is het toverwoord bij veel mensen, en niet te veel tutten op een laag niveau, de stap om de B te gaan rijden wordt steeds groter, en als je zelf het niveau niet aankan is het misschien beter om nog wat les te nemen ipv wedstrijden te gaan rijden, dan komt er alleen maar prestatiedrang bij, wat het rijden zelf meestal niet goed beinvloed.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:37

crabbybitch schreef:
Helemaal mee eens.De KNHS zou jou eens moeten bellen. 8-)

Hahaha, ik heb ze dat al tig keer verteld zelfs :D Maar t helpt vooralsnog niet :+

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:41

Henkjan schreef:
pebbels75 schreef:

Daar ben ik ook voorstander van, kinderen t/m een jaar of 12 mogen bijv. met bijzet rijden, oid. Leren ze meer van dan dat constante gepluk.
Aan de andere kant vind ik dat er wel genoeg proeven zijn voor de jeugd. Zo wordt de overgang naar de ''gewone'' proeven steeds moeilijker voor de kleintjes. Ik heb nooit bixie gereden of 100 keer een springparcours van 40cm, wat de laatste tijd een trend lijkt te worden, gewoon gaan rijden is het toverwoord bij veel mensen, en niet te veel tutten op een laag niveau, de stap om de B te gaan rijden wordt steeds groter, en als je zelf het niveau niet aankan is het misschien beter om nog wat les te nemen ipv wedstrijden te gaan rijden, dan komt er alleen maar prestatiedrang bij, wat het rijden zelf meestal niet goed beinvloed.

De proeven hoeven voor mijn gevoel ook niet aangepast te worden, wordt weer alleen maar een ge-har-war met overgangsregelingen tussen verschillende categorieen. Er is in principe voldoende op bixie gebied.
De normale B en L proeven zouden mijn inziens volstaan voor rijden met een bijzet voor jeugd tot 12 jaar. Het is bewezen dat de coordinatie tussen been en hand zich pas optimaal ontwikkeld na 11 jaar ( ik wacht vol smacht bij mijn dochter van 11 :D)

Ze zouden in die tijd tot 12 jaar zo-veel kunnen leren over het goed rijden van een dressuurproef. Het hoeken rijden, het juist aanrijden van oefeningen en overgangen. En ze kunnen gewoon hun ballans zien te vinden tot die tijd in houding en zit. Dat is een win-win situatie voor jeugdige ruiter en voor de sport in het algemeen!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:05

Quote: "Dan krijg je dat getrek en gepluk niet meer aan die koppen van die pony's, kinderen kunnen goed leren zitten en hun ballans vinden en zich richten op het netjes van proeven leren rijden. Nu gaat altijd alle energie verloren in het vaak tevergeefs zoeken naar nageeflijkheid."

Of gewoon eerst leren rijden voordat je de dressuur/wedstrijdbaan in gaat? :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:06

Klopt. Bovendien moet je ook de instructeurs hier in mee krijgen. Anders veranderd er nog weinig.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:16

linky schreef:
Of gewoon eerst leren rijden voordat je de dressuur/wedstrijdbaan in gaat? :D

Daar zit m de kneep. Ze hebben de motoriek vaak nog niet om "echt" en pony te rijden.
Uitzonderingen daargelaten hoor. Er zijn er bij die uitermate handig zijn op 10 jarige leeftijd maar dan nog doe je er niemand kwaad mee om ze op cc allemaal op de zelfde manier te laten rijden en de nadruk te leggen op het rijden van figuren, de basis van de zit en houding, juistheid van overgangen.
EN een pony die juist bijgezet is loopt beter over de rug dan een sterrekijker. Waardoor de kinderen veel gemakkelijker gaan zitten, de pony krijgt minder last van de rug...

Ik jureer zelf al jaren en ik weet dat vele juryleden er zo ook over denken.

Ooit een gemiddelde rubriek B en B pony's moeten jureren? Waar selecteer je dan op? Op dat enige kind dat inmiddels 14 is en toevallig van de ouders korte pootjes heeft meegekregen en tot haar 14e op een B pony past? Verdient die de eerste prijs tegenover de rest van de groep die 7 tot 10 jaar oud is en die kunstjes nog niet kennen?

Die 14 jarige moet dan rijden tegen de gemiddelde 8 jarige die nog moet leren waar de hoeken liggen en waarbij nageeflijkheid iets is wat echt-nog-niet-geleerd kan worden?

Of een 9 jarige die erg groot is voor zijn leeftijd en die zit dan op een d pony in de DB categorie. Die rijd dan tegen meisjes van 17 jaar. Krijgen die nu eerlijke jurering??

Haal dat "nageeflijkheid-criteria" uit een B en L proef bij de pony's tot een leeftijd van 11 jaar en je kunt het eerlijker jureren. Zit ie netjes op zijn pony? zit ie onafhankelijk? kan hij een nette volte rijden? Allemaal dingen waar ze later wat aan hebben EN wat ook prima gejureerd kan worden in een B en een L proef, dan hoeft het niet zo vrijblijvend te blijven als Bixie maar gewoon een B en L proef is prima te doen op die manier

En niet op cc laten gaan. Laten we eerlijk zijn, de gemiddelde ruiter van 8 jaar oud heeft ouders die het leuk vinden dat zoon of dochter ponyrijdt. Er zijn er weinig van "buitenaf, lees; leek" die zich bij een ponyclub aansluiten, laat staan elke zondag de trailer aankoppelen omdat zoonlief dat zo graag wil. Ponykinderen op wedstrijd zijn kinderen van ouders die zelf er hobby in hebben....

Ik heb zelf ook kinderen die wedstrijden rijden (bixie en een CL2) en alle ouders om mij heen in de regio zijn de mensen waar ik zelf vroeger mee op cc ging.
Allemaal dezelfde hoofden, mensen die al jaren paard rijden of gereden hebben en nu hun 8 jarige kind op een leuke pony zetten. Die blijven echt niet thuis....

Waarom zou je de instructeurs niet meekrijgen daarin? Het hoeft toch niet zo te zijn dat je dan thuis of in de les de hele week met bijzet moet rijden? Er ligt daar ook een taak voor hen. Leer ze netjes op de pony te zitten en ze netjes de hoeken te rijden, oefeningen voor te bereiden. Ik garandeer je daar heb je als instructrice je handen al vol aan op die leeftijd hoor!

Ze moeten het gevoel natuurlijk wel gaan ontwikkelen maar je ziet met name in aanzet naar wedstrijden dat het gepluk erger word.

Kinderen en ouders zien dat de grote kinderen die de nageeflijkheid voor elkaar hebben wel de prijsjes en winstpunten gereden krijgen dus de nadruk gaat over het algemeen op nageeflijkheid op te jonge leeftijd

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:02

Mmm, ik weet niet zo goed wat ik erover moet denken.
Kleintjes tot 10 jaar zie je zowiso niet bij de paarden.
En bij de (kleinere) ponywedstrijden zijn al zo weinig deelnemers!
De leeftijdgrens bij pony's op 16 zetten vind ik een stuk beter plan. :)
Want ik neem aan dat de kindertjes van 10 jaar niet op een joekelig grote pony rijden, en de 16-jarigen niet op een B/C.

En jeugdproeven bij de paarden vind ik eigenlijk niet zo'n goed idee... Het is inderdaad jammer als je als 14-jarige een keer tegen iemand moet die 36 is en zijn eigen trainingsstal heeft (ik praat nu over mezelf), maar dan is het juist toch knap als je dáar van kan winnen? :)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:07

ik ben zelf geen voorstander om de max. leeftijd van 18 naar 16 te verlagen. Ik snap best dat ze hiermee de paardenverkoop willen stimuleren, maar de ponytijd is al zo kort... laat die kinderen hier nog even van genieten......

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:15

Ik vindt op zich het idee van verschillende leeftijdscategorieen, een geweldig idee.
Maar misschien iets anders dan de KNHS zegt. Ik zou zeggen onder de 7 geen officiele wedstrijden.
Daar hebben we bixie voor. Daarna een categorie 7-10 jaar oud. Met makkelijkere proeven, die afhankelijk zijn van de leeftijd, niet de schofthoogte (natuurlijk zet je een klein kind niet op een gekke grote jonge pony, maar meer voor de lieve grotere pony's). Daarna een categorie van 12-16 met gewoon normale proeven. Alleen een aparte D categorie, (vanaf de Z misschien?) om het internationaal wat makkelijker te laten overvloeien. Dan de categorie 16-18 met moeilijke proeven. En natuurlijk geen onderscheidt meer tussen een A of een D pony.

@ marjolein88: misschien gaat de paardenverkoop erop vooruit, maar ik heb mijn twijfels over de ponyverkoop.