Redondo, een vernieuwde vorm van de hedendaagse dressuur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Redondo, een vernieuwde vorm van de hedendaagse dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 09:17

Nieuwsredactie
Raggel

Afbeelding
Redondo

Op 5 juni j.l. werd in Limbricht een geheel vernieuwde vorm van dressuur rijden gelanceerd: het rijden in een cirkel, genaamd: Redondo.
Op zaterdag 20 november zal dit een vervolg krijgen tijdens Jumping Indoor Maastricht in het MECC. Om kwart voor 3 zal gestart worden met een groep jonge paarden op L/M niveau, waarna enkele andere ruiters de wat hogere oefeningen van het Z laten zien. Hierna zal er aandacht besteedt worden aan de sub-top , maar ook de gehandicapten sport wordt gepresenteerd om enkele oefeningen te vertonen. Deze 3 groepen zullen begeleid worden door nationaal en internationaal bekende dressuur amazone, Jeannette Haazen. Afgesloten wordt met een carrouselgroep met 6 ruiters onder leiding van Hans Op 't Root

De cirkel biedt veel meer mogelijkheden en ruimte om paarden te scholen tot lichtvoetige gracieuze atleten. De ruiter ontwikkelt zijn belangrijkste rijtechnische vaardigheden met name: balans, ontspanning en fijne hulpen, en heeft daarnaast de vrijheid om zijn paard te presenteren op een manier die bij dit specifieke paard past.

Redondo kenmerkt zich door de ronde vorm waarin een of meerdere combinaties hun oefeningen rijden. De cirkel nodigt uit of dwingt zelfs om vanuit ontspanning de verschillende oefeningen uit te voeren.
• De beginnende ruiter en/of het jonge paard krijgt de tijd en de ruimte om zich te ontwikkelen.
• De gevorderde combinatie wordt uitgedaagd de grenzen van zijn kunnen te verkennen.
• De topper krijgt het podium waarop alle aanwezige talenten getoond kunnen worden.
• Organisatoren krijgen de mogelijkheid om programma’s sneller en aantrekkelijker te maken.

Kijk voor meer informatie: http://www.redondo-dressuur.nl

Anoniem

Re: Redondo, een vernieuwde vorm van de hedendaagse dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:20

Hmm, maakt me wel nieuwsgierig :j
Zou er wel meer van willen zien...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 09:22

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:26

Grappig lijkt mij erg interessant dit?.

Hoe zitten de jury leden dan?. En oefeningen als schouderbinnenwaarts enz.. hoe gaat die?.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:27

Ik kijk er vast overheen maar hoe groot is zo'n cirkel?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:28

terug naar een (grote) circuspiste
geeft wel veel meer mogelijkheden, zo'n grotere ring

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:29

Ja is het groot genoeg om niet duizelig te worden? ;)
Verder lijkt het me wel wat, al zullen alle binnen/buitenbakken in NL er nog jaren over doen om er zo uit te zien als dit de nieuwe hype wordt.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:30

Juryleden kunnen op alle letters gaan zitten waar mogelijk, bijvoorbeeld 4 juryleden op de C-B-A-E. De oefeningen kunnen langs de hoefslag gereden worden, dus zoals normaal, maar dan in een lichte buiging. Maar ook over de A-C of B-E lijn bijvoorbeeld. Er zijn zat rechte lijnen te verzinnen in een cirkel.

We hebben in Limbricht gereden in een cirkel van 30, 40 en 50 meter doorsnee. Zaterdag in het MECC zal in een cirkel van 40 meter doorsnee gereden worden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:37

Heel handig dus :n want er is bijna geen rijbaan waar het in past.
Denk niet dat dit het gaat worden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:39

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het voordeel nog niet zo. Waarom is het beter om in een cirkel te rijden dan in een rechthoek?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:41

wat ziet dat dr leuk uit zeg!

maar t lijkt me wel lastig met zoveel letters, je moet heel goed kijken waar ze zitten! =P

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:43

Probeer maar eens in een cirkel een perfecte rechte lijn te rijden ;) dat wordt nog pittig.
Het ziet er leuk uit, wil het graag een keertje in het echt bewonderen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:56

Anoeska schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het voordeel nog niet zo. Waarom is het beter om in een cirkel te rijden dan in een rechthoek?

Zoals in de beginpost aangegeven staat en Simonvpret ook zegt:

De cirkel nodigt uit of dwingt zelfs om vanuit ontspanning de verschillende oefeningen uit te voeren.
• De beginnende ruiter en/of het jonge paard krijgt de tijd en de ruimte om zich te ontwikkelen.
• De gevorderde combinatie wordt uitgedaagd de grenzen van zijn kunnen te verkennen.
• De topper krijgt het podium waarop alle aanwezige talenten getoond kunnen worden.
• Organisatoren krijgen de mogelijkheid om programma’s sneller en aantrekkelijker te maken.

Het is ook niet de bedoeling om dit als vervanging van de rechthoek te lanceren. Meer als extratje, een "show" nummer, extra rubriek, gewoon eens een keer wat anders. Indoor zal dit inderdaad lastig worden, maar outdoor zijn er wel wedstrijden die plek genoeg hebben om zo'n ring op te zetten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:58

Ja, mooi verhaal. Maar dat zegt mij dus helemaal niets. Waarom nodigt een cirkel meer uit tot ontspanning?? Eigenlijk heb ik bij alle genoemde verklaringen een vraagteken. Hoe zit dat dan, en waarom is het beter dan in een rechthoek rijden.

Vooralsnog vind ik het een leuke atractie, maar zie ik nog geen rijtechnische voordelen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:04

Met jonge paarden heb je nooit een "enge" hoek waar je in MOET rijden. Op een volte kun je meer ontspanning opzoeken als een paard wat gespannen is, dan op lange rechte stukken.
Er wordt meer lengte buiging gevraagd, anders wiebel je een end weg. Je wordt gewoon "gedwongen" om je paard op 2 teugels tussen 2 benen te hebben lopen, er is weinig aanleuning van een zijkant meer.
Daarbij merk ik zelf veel vooruitgang in de lengtebuiging als je veel op de volte werkt, travers en schouderbinnenwaarts op de volte vraagt extra lengtebuiging.

Voor de hogere klasses is er veel uitdaging in de te rijden figuren, die zijn totaal anders dan in een gewone rechthoek. Kijk maar eens naar de gemiddelde Kür die gereden wordt, 90% van alle gereden lijnen zijn hetzelfde. Dit bied weer veel mogelijk tot het bedenken van iets nieuws, de creativiteit van de ruiter.

En daarbij komt dat het leuk is om naar te kijken, waar je ook staat om de cirkel heen, je kan alles goed zien. Dat is bij een rechthoek helaas minder.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:09

OMG wat een letters haha :wow: wel handig dat je indd. geen "enge" hoek meer hebt maar nu wel 1 grote enge cirkel wat lijkt mij dat lastig om de figuren te rijden..

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:19

Het elimineren van de 'enge' hoeken lijkt mij idd positief voor sommige combinaties, maar OEF je kan ons wel uit de knoop komen halen na het rijden van al die figuren hoor :+ Ben iig wel geïnteresseerd, straks filmpje kijken!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:33

eigenlijk is dit wel wat logischer dan een gewone rijbak! :P ziet er wel leuk uit!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:36

Ik zie de meerwaarde eigenlijk niet zo... :+ Dan doe je je kunstjes in een cirkel ipv een rechthoek... Dus...? :?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:44

Leuk! Dat wordt zoeken naar een pensionstal met een ronde binnenbak :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:48

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-10 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:49

Grappig idee!! Maar om dit echt toe te kunnen passen in je dagelijkse training gaat toch best lastig :) Zoek idd maar eens zo'n bak op huidige pensionstallingen :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:54

wow dat wil ik ook bij ons op stal!! :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 10:54

WildWings schreef:
Ik weet bijna zeker dat ik dit eerder heb gezien, stond het niet al eerder op de voorpagina, of ben ik in de war? :+ (Na zoeken: ik ben in de war :D Maar heb het wel eerder gezien op bokt, gevonden: [EV] NIEUW Redondo dressuur: De kracht van de cirkel)

Volgens mij is het wel op Horse Event gedemonstreerd en heeft dat op de voorpagina gestaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:56

Aah dat zou 'm ook verklaren ja :D Ik vind het iig bijzonder, ik zie wel de voordelen in van het niet-hebben van hoeken. Het enige probleem is inderdaad wat men hier al aankaart- waar oefen je je Redondo? :+ Weinig plekken met zo'n bak natuurlijk.