IJslandse merrie per ongeluk doodgevoerd door wandelaars

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

IJslandse merrie per ongeluk doodgevoerd door wandelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 06:35

Nieuwsredactie / http://www.telegraaf.nl

De pony van de 13-jarige Isabella Schaaij uit Peest is per ongeluk vergiftigd doordat wandelaars het dier bladeren hadden gevoerd.

De ontroostbare Isabella kreeg de IJslander merrie pony Fenja voor haar verjaardag van haar vader Geert. Onbedoeld hebben wandelaars het paard onlangs ’gedood’ door bepaalde giftige bladeren te voeren die het beest fataal zijn geworden.

"Wandelaars hebben de pony bladeren gevoerd die ze hadden geplukt. Fenja werd ziek en direct is haar bloed onderzocht door de veearts. Die stelde vast dat het dier ernstig vergiftigd was. Binnen drie dagen was ze dood. Het is verschrikkelijk, voor het beest zelf, maar ook voor mijn dochter", aldus een aangeslagen vader Schaaij.

De veearts vermoedt dat het zogenaamd Atypische Myopathie de oorzaak is van de dood van het paard. Deze ziekte komt, aldus de veearts, naar alle waarschijnlijkheid van de schimmel op het blad van de esdoorn, maar ook eikeltjes kunnen dit gif bevatten.

"Isabelle durft nog niet te denken aan een nieuwe IJslandse vriendin waarop ze rijden kan."

Klik hier voor een foto.

_Miistral_

Re: IJslandse merrie per ongeluk doodgevoerd door wandelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 06:38

Daarom stond er altijd vroeger als ik als klein ukkeltje langs een weiland liep
'' Streng verboden om de paarden te voeren'' . (nu nogsteets)

Maar, egt dat is wel heel erg heftig! gecondoleerd aan de mensen van het paardje!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 06:41

waarom krijgen 3den hiervan de schuld?

En volgens mij is maandagziekte een spier aandoening die een paard krijgt van teveel werken en dan opeens op zondag de hele dag stilstaan.

Atypische myo nog wat! Dat krijgen ze van esdoorn bladeren! daar loopt een heel groot topic over op BOKT.....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 06:42

Och wat verdrietig... Je moet er toch niet aan denken? Ik hoop dat 't verhaal veel mensen bereikt zodat ze ervan kunnen leren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 06:45

Frantic schreef:
En volgens mij is maandagziekte een spier aandoening die een paard krijgt van teveel werken en dan opeens op zondag de hele dag stilstaan.

Atypische myo nog wat! Dat krijgen ze van esdoorn bladeren! daar loopt een heel groot topic over op BOKT.....

De symptomen van Atypische Myopathie lijken heel sterk op Maandagziekte en wordt er dan ook heel vaak voor aangezien, dus dan is het nog niet zo vreemd dat het door de war gehaald wordt, hoewel je dat niet van een veearts zou verwachten.

Heel triest voor het meisje. Heel veel sterkte gewenst!

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 06:47

Maandagziekte of tying up is een spierprobleem dat vooral voorkomt bij paarden die de dag ervoor niet gewerkt hebben, terwijl het voerpatroon niet veranderd is. Het kan heel ernstig en soms zelfs levensbedreigend zijn. Maar meest gaat het om een lichtere vorm. Paarden met tying up zijn stijf en willen liever niet lopen.
In de volkmond heet de ziekte maandagziekte omdat het vroeger veel voorkwam bij werkpaarden die dan het weekend stil hadden gestaan. De spieren kunnen de afvalstoffen niet goed verwerken en daardoor krijgt het paard verschrikkelijke pijn in alle spieren

Atypische myopathie is een erge spierziekte: op zeer korte tijd worden vrijwel alle spieren van in het lichaam aangetast. Het ziektebeeld kan een beetje vergeleken worden met een erge vorm van maandagziekte.De aandoening komt vrijwel uitsluitend voor in de herfst en in de lente. Het gaat hierbij steeds om paarden die op de weide staan en weinig of geen bijvoedering krijgen. Meestal gaat het ook om sterk afgegraasde weiden, vochtige weiden of weiden waar veel dode bladeren op liggen.

Uitbraken van de ziekte treden meestal op na een weersomslag: de meeste gevallen worden gemeld enkele dagen na een verandering van hoge temperaturen naar vochtig en kouder weer. Eigenaardig genoeg worden niet alle paarden op de weide aangetast: meestal beperkt het zich tot één of hoogstens enkele dieren op de betrokken weide.

De echte oorzaak van de ziekte is momenteel onbekend. Hoogst waarschijnlijk gaat het om gifstoffen of toxines die door planten, bacteriën of schimmels op de weide geproduceerd worden als gevolg van die veranderende weersomstandigheden en daarna opgegeten worden door de paarden. Momenteel wordt volop onderzoek verricht om die gifstoffen te identificeren.

maar ondanks het dus geen maandag ziekte had kunnen wezen door het voeren van bladeren heel veel sterkte gewenst aan de familie van deze pony,
Laatst bijgewerkt door Kitty_luna op 15-11-10 06:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 06:50

Maar dan nog... bladeren voeren? Volgens mij doet de wind en de natuur de bladeren in de wei vallen.....
Maar ja, moord verkoopt beter!

Arme mensen maar ook arme wandelaars die zo van moord worden beschuldigd!

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 06:57

tsja je weet het niet ik was er niet bij, vind dit best wel moeilijke situaties. en hoeveel hebben die mensen dan gegegeven ?
en dan zou het vooral om dode bladeren gaan die ook in het weiland liggen, en het weiland misschien al besmet was ?

maar ja ik ga met bovenstaande mee het verkoopt wel beter als het om ''moord'' gaat

er word nooit echt ver gezocht naar dat soort dingen volgens mij

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 06:57

@Frantic: Arme mensen die zo van liegen worden beschuldigd....

Als je niet exact weet wat er gebeurd is, moet je er ook niet over oordelen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 06:59

_Miistral_ schreef:
Daarom stond er altijd vroeger als ik als klein ukkeltje langs een weiland liep
'' Streng verboden om de paarden te voeren'' . (nu nogsteets)

Maar, egt dat is wel heel erg heftig! gecondoleerd aan de mensen van het paardje!

Heel veel mensen hebben daar tegenwoordig geen boodschap meer aan. Hier in de buurt is ook een geit overleden door vergiftiging dus er hangen bordjes 'verboden te voeren' en nog steeds worden die beestje echt super veel gevoerd.

Het zal je paard maar zijn. Sterkte aan de eigenaren.

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 07:01

Bob1976 schreef:

er word nergens gezegd dat zij vind dat de mensen liegen, ze vind het alleen wel erg dat wandelaars zo even voor moord beschuldigd worden terwijl als je meer onderzoek doet er miss wel achter komt dat het land besmet was en dat de pony gewoon dmv het eten van het gras die ziekte heeft gekregen. want ik denk niet dat dit komt door een paar blaadjes, maar zoals ik eerder heb opgezocht dat het komt door een besmet weiland. en dan vind ik niet dat je alleen een vingertje kan wijzen naar wandelaars die de pony blaadjes gaf. want het hoeft niet door dat te komen er zijn zoveel meer opties waardoor die pony dood kon gaan

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 07:05

Kitty_luna schreef:
Bob1976 schreef:

er word nergens gezegd dat zij vind dat de mensen liegen, ze vind het alleen wel erg dat wandelaars zo even voor moord beschuldigd worden terwijl als je meer onderzoek doet er miss wel achter komt dat het land besmet was en dat de pony gewoon dmv het eten van het gras die ziekte heeft gekregen. want ik denk niet dat dit komt door een paar blaadjes, maar zoals ik eerder heb opgezocht dat het komt door een besmet weiland. en dan vind ik niet dat je alleen een vingertje kan wijzen naar wandelaars die de pony blaadjes gaf. want het hoeft niet door dat te komen er zijn zoveel meer opties waardoor die pony dood kon gaan

Volgens mij is het exact wat Frantic suggereert. "Moord verkoopt beter". dat suggereert dat de mensen dit verhaal bewust hebben bedacht om aandacht te krijgen.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 07:08

Het is al erg genoeg voor het beestje en de eigenaren!

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 07:44

Wat vreselijk voor dat meisje. Ja mensen bedoelen het zo goed, maar weten niet wat ze kunnen aanrichten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 07:59

Het zal vast niet met slechte bedoelingen geweest zijn, maar lastig is het wel.

Zo kreeg mijn (inmiddels overleden) paard opeens binnen 2 weken tot 3 keer toe slokdarmverstopping. De eerste keer was erg heftig, de tweede keer kwam een week na de eerste en de derde keer kwam slechts 2 dagen na de tweede keer! Steeds moest de veearts met spoed komen om zijn maag weer leeg te pompen. We snapten er niets van! Paard compleet doorgelicht maar konden nergens een vernauwing of iets anders vinden.
Uiteindelijk bleek dat de achterburen hem steeds een emmertje schapenbiks (suikerbietenpulp) gaven 8)7 en als er iets is wat uitzet in de maag en slokdarm, dan is dat het wel! Ondanks het bordje dat aan het hek hing met "aub NIET VOEREN!". Ze vonden hem er "wat mager uitzien", maar hij was helemaal niet mager. Het was gewoon een rank paard met elegante bouw, maar absoluut niet mager. Je zag zijn ribben nieteens en hij was gewoon in sportconditie.

Pfff, sommige mensen! Ik heb hem nog wekenlang met angst buiten gezet.
Gelukkig was het na de waarschuwing wel over.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:01

aahw wat sneu!!..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:01

Even over die moord: check de bron van het artikel eens even.. De volkskrant had waarschijnlijk een heel andere draai aan zowel de kop als het artikel gegeven

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 08:01

ilse86 schreef:
Even over die moord: check de bron van het artikel eens even.. De volkskrant had waarschijnlijk een heel andere draai aan zowel de kop als het artikel gegeven

Dank u, Nieuwsredactie staat er ook boven als bron :+ :D
De ergste "sneue zinnen" zijn er al uitgehaald hoor :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:04

Schat, don't take this personal. Ik doel op de telegraaf. Wat die krant vaak schrijft is wel vaker uit z'n verband getrokken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:05

In de Telegraaf staat overigens wel dat het paardje overleden is aan a-typische myopathie?
Edit: in de papieren variant dan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 08:06

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:08

Raar dat er wat anders staat op i'net dan in de gewone krant.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:09

Naja hoe dan ook. Wie of wat het stuk ook heeft geschreven: het meisje heeft geen pony meer. Dat is natuurlijk vreselijk.

@ cayenne: ik heet Ilse trouwens ;) flauw ben ik hè..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:42

Triest voor het meisje dat ze haar paardje kwijt is... om het aan wandelaars toe te schrijven gaat wat ver... meestal komt het gewoon door afgevallen bladeren op het gras (en de schimmels die zich in die bladeren ontwikkeld hebben)... en ik ken mensen die hun paard aan AM zijn verloren... één dood (nog maar 5 jaar oud) de andere in hetzelfde weiland heeft het net gered... geadviseerd werd om het weiland NIET meer te gebruiken.

Eigenaren met paarden die 24 uur per dag buiten staan in weilanden omzoomd met bomen moeten in deze periode (en in het voorjaar) voorzichtig zijn.

Groetjes, [***]

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:42

Jeetje, wat sneu zeg voor de jonge eigenaresse...