Onderzoek bevestigt: paarden hebben een schuilstal nodig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek bevestigt: paarden hebben een schuilstal nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:29

Journal of Veterinary Behavior / http://www.levendehave.nl

Paarden die toegang hebben tot een schuilstal, gebruiken die maar heel weinig. Is beschuttting in de wei dan overbodig? Nee, want onder bijzondere weersomstandigheden waarderen paarden hun schuilplaats zeer.

Voor het paardenwelzijn is een schuilstal in de wei zeer belangrijk, zo bleek uit Amerikaans onderzoek aan de Michigan State University. Tijdens dat onderzoek werd van tientallen paarden gedurende een heel jaar precies vastgelegd wanneer ze hun schuilstal opzochten, of ze er in of naast gingen staan of liggen en in welke weersomstandigheden dat was.

Dat bleek nogal te verschillen. In de meeste weersomstandigheden hadden de paarden niet of nauwelijks interesse voor hun schuilplek. Maar bij erg koud, nat of stormachtig weer zochten de paarden de stal wel op. Bij sneeuw gepaard met koude wind was dat een grote meerderheid van de dieren, maar ook bij licht regenachtig, winderig weer trokken meer paarden zich terug in de nabijheid van de stal. Koudbloedige rassen zochten er ook beschutting tegen hitte en felle zon, warm- en volbloeden deden dat nauwelijks.

Opvallend was dat een deel van de paarden vrij consequent niet in maar naast de stal, uit de wind, ging schuilen. Volgens de onderzoekers kan dit betekenen dat het paard zich daar veiliger voelt dan in de stal. Naast een stal heeft een paard meer uitzicht over de omgeving. De gebruikelijke schuilstal, die aan drie kanten muurtjes heeft, zou paarden misschien te weinig overzicht en vluchtmogelijkheden geven. Meerdere uitloopmogelijkheden in de schuilstal zou beter bij de aard van het paard passen, en bovendien meer verkoeling geven in de zomer.

Levende Have heeft in samenwerking met de Dierenbescherming en de Nederlandse Belangenvereniging van Hobbydierhouders de brochure 'Schuilstallen in het buitengebied' uitgebracht. De brochure wijst op de mogelijkheden om in het buitengebied dieren bij slechte weersomstandigheden toch voldoende beschutting te geven, een geeft een aantal praktische voorbeelden van schuilstallen.

Zie Schuilstallen in het buitengebied.

Anoniem

Re: Onderzoek bevestigd: paarden hebben een schuilstal nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:30

Lijkt me eerder dat paarden in sommige omstandigheden de schuilstal wat fijner vinden dan buiten staan, maar absoluut noodzakelijk?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:37

Cayenne schreef:
Opvallend was dat een deel van de paarden vrij consequent niet in maar naast de stal, uit de wind, ging schuilen. Volgens de onderzoekers kan dit betekenen dat het paard zich daar veiliger voelt dan in de stal. Naast een stal heeft een paard meer uitzicht over de omgeving. De gebruikelijke schuilstal, die aan drie kanten muurtjes heeft, zou paarden misschien te weinig overzicht en vluchtmogelijkheden geven. Meerdere uitloopmogelijkheden in de schuilstal zou beter bij de aard van het paard passen, en bovendien meer verkoeling geven in de zomer.

Zie Schuilstallen in het buitengebied.

Wellicht is een windscherm in de vorm van ? coniferen, bomen, hout, etc.etc. in NL een stuk realistischer en net zo paardvriendelijk?
Of doen gemeentens ook keimoeilijk over windschermen?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:38

Ik denk dat het wel noodzakelijk kan zijn, bijvoorbeeld bij erge hagelbuien, of storm waarbij er van alles tegen het paard aan kan waaien etc...

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:44

K heb in Den Helder bij de kust een zogenoemd "windkruis"gezien bij pony's. Een soort van windscherm waarbij de ponies vanuit alle hoeken uit de wind konden staan. Op zich best practisch. Ik vind ook dat er op een of andere manier een schuilmogelijkheid moet staan, maar dit hoeft denk ik niet perse / noodzakelijk een schuilstal te zijn..

Goed dat er onderzoek naar gedaan is, dat wil ik nog wel even zeggen!

Sodeletuut

Re: Onderzoek bevestigt: paarden hebben een schuilstal nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:47

Dat klinkt ook wel super Honeys. :j

Onze paarden hebben geen schuilstal, wel bomen waar ze onder kunnen staan en ook een beetje tegen de wind.. Ik zou graag een schuilstal willen, maarja het is niet mijn land. En liever altijd buiten zonder schuilstal dan in de winter 24/7 op stal.. ;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:48

Moge dat nu eindelijk eens duidelijk zijn!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:51

IK denk dat het per ras zal verschillen. De wat hardere rassen zullen minder snel in een stal gaan staan dan de wat minder geharde rassen. Al staan ze er nooit in en hebben ze het misschien geheel niet nodig, ik denk dat ze toch de keuze te geven niet alleen een beter gevoel bij de eigenaar geeft, maar ook beter is voor het paard. En dus ben ik ook van mening dat de gemeente niet zo moet muggenziften als het op schuilstallen aankomt. Wanneer het een graasweide is voor levende dieren dan ben ik van mening dat er automatisch het recht moet zijn om er een schuilstal op te mogen zetten!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:52

Nou, als alle nederlandse gemeente's dit nou eens lezen, kijken of er dan meer vergunningen voor schuilstallen worden vrijgegeven :\

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:53

Goed dat er onderzoek is gedaan..niet dat het nut heeft, zolang veel gemeentes nog altijd schuilstallen verbieden op de weides in hun gemeente, waar zelfs het plaatsen van groen geschilderde schuttingen al niet eens mogelijk is.

Ikzelf heb ijslanders, en toch he, toch met het weer van gisteren, enorme regen icm storm, schuilen zij graag, net als in de hitte en met felle zon. Bij andere weersomstandigheden boeit het hun niet, maar vind het wel een erg fijn idee dat ik wél een schuilstal tot mijn beschikking heb.
Mijn draver daarintegen is gewen snachts op stal te staan en afgelopen jaar heb ik hem naar de weide gehaald. Hij koos met regen gewoon buiten, maar met regen en wind ging ook hij naar binnen. Felle zon bleef hij idd buiten, gek genoeg.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:53

Laten we alle wilde paarden dan een schuilstal gaan geven!

Moet daar onderzoek naar gedaan worden?

Mijn 2 fjorden lopen op een stuk weide van staats bosbeheer, 24/7 en 365 dagen per jaar lopen ze buiten. Ze kunnen op een natuurlijke manier schuilen bij bomen en bos maar, daar maken ze soms gebruik van maar om te zeggen veel, nee. iedereen snapt toch dat je een paard niet op een openweide kan neerzetten het hele jaar rond?

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:55

Sodeletuut schreef:
En liever altijd buiten zonder schuilstal dan in de winter 24/7 op stal.. ;)

Hier sluit ik me helemaal bij aan :j

Bij ons staan ze ook zelden in de schuilstal, zelf met dit weer niet

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:00

Honeys schreef:
K heb in Den Helder bij de kust een zogenoemd "windkruis"gezien bij pony's. Een soort van windscherm waarbij de ponies vanuit alle hoeken uit de wind konden staan. Op zich best practisch. Ik vind ook dat er op een of andere manier een schuilmogelijkheid moet staan, maar dit hoeft denk ik niet perse / noodzakelijk een schuilstal te zijn..

Goed dat er onderzoek naar gedaan is, dat wil ik nog wel even zeggen!

Het windscherm hoort bij de ponys voor verstandelijk gehandicapte mensen. De paarden gaan daar snachts op stal, staan dus niet 24/7 buiten. (Ik woon in Den Helder)

Heb ze er zelf weinig gebruik van zien maken (fietste er vaak langs), alleen wanneer de zon fel scheen stond er wel eens 1tje. Maar met regen, sneeuw etcetera stonden ze er niet bij, gewoon open in het veld.

Het idee erachter is erg goed, maar de paarden kiezen er niet vaak voor. Net als dat ze weinig gebruik zullen maken van de schuilstal zelf, hier heb ik ook meer mensen over gehoord.

hr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:01

wij hebben hier thuis van alles een fries een shet een nrps'er en kwpn''er,ze staan allemaal heel graag buiten..maar zoals gister benutten ze praktisch de hele dag het schuilhok!!!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:03

Mijn pony heeft geen schuilstal op dit moment. Ik zou er graag een hebben, zit ook in de planning. Toen mijn pony (op vorige stal) wel een schuilstal had, stond zij er niet in, maar inderdaad wel veel tegen aan of naast uit de wind/regen.
Zo'n scherm/een rij bomen/ oid lijkt me een hele mooie oplossing ook.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:03

Wij hebben maar in 1 wei een schuilstal (kwestie van weinig tijd om een 2de te maken ;))
En enkel mijn oude paarden stonden daar regelmatig in bij extreme weersomstandigheden eigenlijk, nu staat mijn jonge ruin in de wei met schuilstal en die staat er nauwelijks in, het mag stormen ed hij blijft lekker buiten staan (gek beest).

Ergens lijkt het me nu wel logisch dat als je binnenstallen hebt je je paarden op stal zet als je weet dat het gaat stormen ofzo ?
Onze paarden gaan op stal als ze heel slecht weer voorspellen.

Maar natuurlijk als je geen stallen hebt lijkt mij een schuilstal wel noodzakelijk :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:05

Onze paarden gebruiken de schuilstal ontzettend veel. De ruin staat liever onder het afdakje voor de stal, maar hij kruipt ook wel eens bij de rest in de stal. Bij de eerste regendruppels vliegen er sowieso 2 paarden als een idioot de stal in. Ook bij steekvliegen en hitte. Mijn veulen maakt al helemaal dankbaar gebuik van de stal. Die ligt er soms tijden te slapen, terwijl zijn moeder dan 100 m verderop staat de grazen en ze elkaar niet eens kunnen zien. Bij extreme weersomstandigheden komen ze de stal niet eens uit. Als ik ze dan ga voeren, dan komt mijn merrie even de stal uit om vervolgens net zo hard weer terug te redden. Dan voer ik ze maar in de stal. :)

Er staan geen bomen om ons weiland, dus het is ook niet zo vreemd dat ze veel in of rond de schuilstal staan. Het is de enige mogelijkheid om beschutting te vinden.

Thuis hebben we 3 normale stallen en dan lopen ze los rond. Dan kunnen ze zelf beslissen waar ze willen staan. In april gaan ze weer naar het grote weiland, waar ze 24/7 buiten staan. Dat zou ik niet willen zonder schuilstal. :n Ik hoop echt dat de gemeenten wat meer toe gaan staan...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:05

Mijn paarden kunnen kiezen, ze staan idd ín de boxen als beide kanten open staan ( kant naar het huis de bovenluiken, kant naar de bak hele deur open waar ze in/uit lopen) Wanneer ik met deze storm de bovenluiken dicht doe gaan ze inderdaad vóór de boxen staan , beschut door de muur maar niet ín de stal. Verder staan ze altijd buiten. Ze slapen zelfs met regen buiten in de bak.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:09

mvdbijl schreef:

die hebben andere mogelijkheden om te schuilen...
Op een wei zijn die mogelijkheden vaak niet (meer) aanwezig...

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:12

hihi dan heb ik zeker de uitzondering op de regel, vergeleken met de rest die hier gepost heeft...
Heb 2 shetten en een shetxwelsh die samen staan met nog 4 shetlanders. Ze hebben een stal in schuur tot hun beschikking, tegenover de andere paarden. Ze kunnen naar binnen en buiten wanneer ze willen. Zoals gister met dat weer stonden ze allemaal heerlijk binnen te slapen, verder staan ze zo goed als altijd buiten.
Maar als er ook maar íets regen valt, staat er 1 van mij vaak binnen, en dan met zo'n kop "ik háát regen' :D 's Zomers zie je hem niet :)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:13

ik denk zoiezo dat dat wel een beetje aan ieder ze eigen karakter van het paard ligt.
mijn shetlander staat zoveel mogelijk in der schuilstal, zowel met regen als met sneeuw wind ect..
mijn 3,5 jarige daar in tegen staat het liefst in weer en wind buiten.
dus denk dat het ook wel aan je paard zelf ligt.

crownjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:14

Mijn paard kan ook kiezen of hij buiten wil staan in de regen,hagel zon sneeuw enz.
Je ziet hem dan meestal ook maar enkel een paar keer in de schuilstal staan, vooral met regen en harde wind!
Maar hij stond ook een keer binnen met hete zon waardoor ik me het leplazerus schrok!Omdat ie binnen stond!Dacht echt dat er iets aan de hand was!HAHA!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:16

mvdbijl schreef:

Moet daar onderzoek naar gedaan worden?

Mijn 2 fjorden lopen op een stuk weide van staats bosbeheer, 24/7 en 365 dagen per jaar lopen ze buiten. Ze kunnen op een natuurlijke manier schuilen bij bomen en bos maar, daar maken ze soms gebruik van maar om te zeggen veel, nee. iedereen snapt toch dat je een paard niet op een openweide kan neerzetten het hele jaar rond?

Wil je wilde paarden of paarden in een natuurgebied met natuurlijke beschutting vergelijken met paarden op een halve hectare in de volle wind?

Ik vind het fijn dat er een onderzoek is gedaan, want dit kan helpen om bij logge instanties zoals gemeentes aan te tonen dat het voor dieren noodzakelijk is om beschutting te hebben tegen wind, regen, warmte en ongedierte. Aangezien het nu nog ongeveer overal verboden is om een schuilstal te zetten, komt daar in de toekomst hopelijk verandering in.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:17

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je van gemeentens geen (tennis)doek mag ophangen om windluwte te creeeren.
Of oude strobalen niet mag stapelen om windluwte te creeeren.
Coniferen planten mag altijd = stuiken, geen bomen... maarja wel eerst 3 jaar wachten eerdat die dingen een beetje hoogte en dikte krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:23

Je mag echt niet zomaar een coniferen haag planten in een weiland. Dat mag in de tuin niet eens zomaar, dat geldt als een schutting

Bij de buren moest een paar jaar geleden ook een haag weggehaald.
Er zijn een heleboel beschermde poldergebieden e.d. in nederland
In veel gevallen mag er zelfs geen houten hek om het land, of niet hoger dan 1.20
Agrarisch land mag je niet zomaar bebouwen, ook niet met doeken of andere rommel. En dat is maar goed ook want dat werd een rommelig landschap.
Ik pleit dan eerder voor een nette schuilstal maar dat is voor 95 % van de weilanden met agrarische bestemming verboden schat ik.