Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cayenne schreef:Opvallend was dat een deel van de paarden vrij consequent niet in maar naast de stal, uit de wind, ging schuilen. Volgens de onderzoekers kan dit betekenen dat het paard zich daar veiliger voelt dan in de stal. Naast een stal heeft een paard meer uitzicht over de omgeving. De gebruikelijke schuilstal, die aan drie kanten muurtjes heeft, zou paarden misschien te weinig overzicht en vluchtmogelijkheden geven. Meerdere uitloopmogelijkheden in de schuilstal zou beter bij de aard van het paard passen, en bovendien meer verkoeling geven in de zomer.
Zie Schuilstallen in het buitengebied.

Honeys schreef:K heb in Den Helder bij de kust een zogenoemd "windkruis"gezien bij pony's. Een soort van windscherm waarbij de ponies vanuit alle hoeken uit de wind konden staan. Op zich best practisch. Ik vind ook dat er op een of andere manier een schuilmogelijkheid moet staan, maar dit hoeft denk ik niet perse / noodzakelijk een schuilstal te zijn..
Goed dat er onderzoek naar gedaan is, dat wil ik nog wel even zeggen!
)
Ik hoop echt dat de gemeenten wat meer toe gaan staan...
's Zomers zie je hem niet
mvdbijl schreef:Laten we alle wilde paarden dan een schuilstal gaan geven!
Moet daar onderzoek naar gedaan worden?
Mijn 2 fjorden lopen op een stuk weide van staats bosbeheer, 24/7 en 365 dagen per jaar lopen ze buiten. Ze kunnen op een natuurlijke manier schuilen bij bomen en bos maar, daar maken ze soms gebruik van maar om te zeggen veel, nee. iedereen snapt toch dat je een paard niet op een openweide kan neerzetten het hele jaar rond?