Wim Cazemier mist opleidingen voor aangespannen sport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Wim Cazemier mist opleidingen voor aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:52

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
Rosan Wilts

“Ik mis opleidingen of cursussen voor de aangespannen sport”, zegt hengstenhouder Wim Cazemier, die op de Nationale Tuigpaardendag 2010 werd uitgeroepen tot Tuigpaardfokker van het Jaar en daarmee de jongste tuigpaardenfokker ooit was die deze eer te beurt viel. “Iemand die iets wil in onze tak van sport moet nu goed zoeken voordat hij iemand gevonden heeft die hem verder kan helpen. Hier ligt een taak voor de KNHS.”

“Er is veel winst te behalen qua promotie. De fokkers van presterende paarden zouden vaker in de pers genoemd moeten worden. Afgelopen jaar reed ik mee met de Skilift Masterclass op schitterende evenementen in onder andere Amsterdam, Meesteren en Hamburg. Super dat zulke organisaties tuigpaarden in hun programma opnemen. In Amsterdam stond het publiek op de banken, echt zeldzaam”, geniet de hengstenhouder na.

Zoals elke ondernemer ervaart Cazemier de gevolgen van de economische strubbelingen. “Het dekseizoen is goed verlopen, maar ik kon wel merken dat de handel minder was. De laatste tijd trekt het weer aan. Er is veel vraag naar gereden paarden.” Hij vervolgt: “De tuigpaardhandel mag dan op zijn gat liggen, er is toch vraag naar goede tuigpaarden, die zijn er haast niet. De tuigpaardensport en de mensport zoeken goede paarden met uitstraling en geen gewone paarden met kromme koppen. Er is een tekort aan mooi en chique en er is veel vraag naar bruine ruinen. De top van de tuigpaardfokkerij is goed, maar het ondereind is nog veel te lang. De tuigpaardfokker zou zich meer moeten richten op prestatie”, benoemt Cazemier een uitdaging voor fokkers.

“Tijdens het afgelopen WK deden veel tuigpaarden mee bij de vierspannen. Ook dat is goed voor de tuigpaardfokkerij. Maar wat is nog mis zijn opleidingen of cursussen voor de aangespannen sport. Dit is een taak voor de KNHS, die per slot van rekening ook voor andere disciplines de instructie verzorgt. Ook de taak de jeugd meer bij onze sport te betrekken ligt bij deze organisatie”, besluit Cazemier.

Connie

Re: Wim Cazemier mist opleidingen voor aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:13

Wat voor opleidingen/cursussen wil ie nou? :P
Want er zijn wel degelijk men-lessen/cursussen..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:22

ik denk dat meneer Cazemier bijvoorbeeld doelt op het feit: TTC(Talenten Trainings Centrum, georganiseerd door de knhs) en het rabobank talentenplan. Alles is alleen gericht op dressuur, springen en SGW. Vanuit de knhs is er voor mennen alleen een cursus koetsiersbewijs en instructeurscursus mennen, daarna houdt het op. Jonge talentvolle menners/koetsiers worden niet gesteund in goede lessen die ze zelf niet zouden kunnen betalen. Ben het daarin volledig met hem eens, maar dat zelfde geldt voor voltige en endurance.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 11-11-10 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:25

hij is ook wel goed! woon hier vlakbij!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:27

Aangespannen sport is iets anders, dan menlessen :o
De KNSH heeft de aangespannen sport niet veel te bieden.

xConnie schreef:

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:29

daffie1986 schreef:
ik denk dat meneer Cazemier bijvoorbeeld doelt op het feit: TTC(Talenten Trainings Centrum, georganiseerd door de knhs) en het rabobank talentenplan. Alles is alleen gericht op dressuur, springen en SGW. Vanuit de knhs is er voor mennen alleen een cursus koetsiersbewijs en instructeurscursus mennen, daarna houdt het op. Jonge talentvolle menners/koetsiers worden niet gesteund in goede lessen die ze zelf niet zouden kunnen betalen. Ben het daarin volledig met hem eens, maar dat zelfde geldt voor voltige en endurance.

Ooh op die fiets :+ oke!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:56

meer bekendheid en promotie en idd deze tak als volwaardig onderdeel van de paardensport zou heel mooi zijn wat mij betreft,
ik vind die tuigers super gaaf, wat een power zit er in die paarden, en wat een spektakel is het elke keer weer, die paarden en de muziek erbij, prachtig mooi.
en het beste uit het paard halen vergt vakmanschap, daar zouden ze idd best opleidingen voor kunnen organiseren.
dat zorgt ook voor meer bekendheid en een minder hoge drempel.
en ze mogen het publiek ook wel eens omscholen, ze leren zich te durven uiten
want als de eerste drie opgestelden nog een ronde doen voor de jury en het publiek gevraagd wordt hun favoriet aan te moedigen met aplaus dan merk ik altijd dat weinig mensen dat durven en dat is jammer!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:15

xConnie schreef:

En sinds wanneer leer je daar hoe je een tuigpaard traint en rijdt??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:23

Op het gebied van de aangespannen sport (en dus niet de mensport) missen inderdaad de opleidingen. Zelfs de her-en bijscholing van de juryleden wordt vaak vergeten en snel ingelast, waardoor die niets voorstelt.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:25

dat ga je daar niet leren inderdaad

wij hebben binnen onze eigen vereniging (VFT) een groepje young riders die jaarlijks een aantal avonden instructie krijgt.

Maar vanuit de knhs zou ik ook véél meer willen zien.

en inderdaad goede tuigers zijn zeldzaam zowel bij de Friezen als bij de KWPN'ers.

klootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:29

Hmm, alleen de fout bij "Skilift Masterclass" wat "Silfit Masterclass" moet zijn is al erg opmerkelijk.

Verder ben ik het volledig met hem eens, niet alleen bij de aangespannen sport (tuigpaarden), maar óók bij de mensport ontbreekt het aan begeleiding voor de jonge garde die erg graag verder willen, en daar veel voor willen doen (en ook laten), maar niet allemaal rijke en/of getalenteerde ouders achter zich hebben staan om ze te sponsoren en/of te trainen. Voor dressuur/springen/enz. is er veel begeleiding maar voor de rest niet. Bij het mennen is ooit een poging gedaan met het Primeval project, maar dat bleek niet erg succesvol en is volgens mij na een maand of 4 al weer opgeheven...

KNHS: Voelt u geroepen voor beide takken van sport!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:46

Kijk voor de endurance ontbreekt dit ook, dus hebben Fam. de Boer en Fam. Lamsma zelf een begeleidings programma opgestart om jonge, talentvolle, enthousiaste ruiters te begeleiden naar internationale wedstrijden. Internationaal gezien zijn het toch vaak de wat ouderen en geen young-riders materiaal dus daar zijn hun nu mee bezig. Snap eigenlijk ook niet dat er neit meer mensen met deze intiatieven zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:59

Hier ligt een kans voor de KNHS doe er wat mee anders is het een hele grote gemiste kans!

Aan goede "tuigers" ontbreekt het niet zozeer denk ik....eerder aan goede opleiding en coaching van de menner.

En Wim Cazemier is een goeie hoor!! Mijn beide zusjes hebben er stage gelopen en die hebben heel wat van hem geleerd!