Mogelijkheden voor embryotransplantatie nemen toe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Mogelijkheden voor embryotransplantatie nemen toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:50

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
Tamara van de Krol

Steeds meer eigenaren kiezen ervoor een veulen van hun paard te laten dragen door een andere merrie. In 2005 waren er negen dierenartspraktijken die embryotransplantatie aanboden, inmiddels zijn dat er al zo’n twintig.

Embryotransplantatie biedt eigenaren verschillende voordelen, omdat hun merrie het veulen niet zelf hoeft te dragen. Dat betekent dat ze meerdere veulens per jaar kan krijgen. Merries met (gynaecologische) problemen kunnen zo bovendien toch een veulen krijgen. Ook met tweejarige paarden kan op deze wijze al gefokt worden, want een merrie hoeft niet uitgegroeid te zijn om een embryo te leveren. En misschien wel de belangrijkste reden: de sportmerrie kan gewoon op concours. De keuze tussen de merrie uitbrengen in de sport of met haar fokken hoeft niet meer te worden gemaakt.

De Paardenkrant Extra informeerde bij een aantal dierenartsen en embryotransplantatiecentra naar de kosten van embryotransplantatie. Opvallend zijn de verschillen in de hoogte van de bedragen. Zo kost alleen de uitspoeling van het embryo bij de ene dierenarts 150 euro en bij de ander 278 euro. Bij laatstgenoemde liggen de kosten voor implantatie juist laag.

De klinieken bieden verschillende mogelijkheden voor transplantatie. Zo kan men bij sommige klinieken terecht met hun eigen draagmerrie, terwijl anderen het embryo opsturen naar een embryotransplantatiecentrum. Deze centra bieden draagmerries aan voor verhuur of verkoop. De gehuurde of gekochte merrie blijft ongeveer 50 dagen bij het transplantatiecentrum.

daffie1986

Re: Mogelijkheden voor embryotransplantatie nemen toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:25

Nou geef mijn portie maar aan vikkie. D'r worden zoveel hormonen bij gebruikt om die embryo's te spoelen.

Plus dat het ook nog een grote uitgave is maar omdat er dan meer veulens zijn uit misschien dezelfde combinatie brengen ze ook weer minder op. Ik hou het wel bij 1veulen van 1 merrie.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:45

welke hormonen dan ??
er wordt echt niets anders gedaan dan met gewoon dekken ..alleen wordt op dag 8-9 de merrie geflushed met een waterige vloeistof ..niks hormonen als je dat zelf niet wil

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:50

Wat kost dat nou gemiddeld? Zo'n embryotransplantatie?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:55

Mijn KWPN merrie is draagmoeder bij een friezenfokkerij
Ze is nu, als het goed is, dragend van haar 2e Friese veulentje
Ik heb haar "uitgeleend" en ze staat daar zeg maar tegen kost en inwoning.

Ik had er ook verder nog nooit van gehoord!
maarv ergens vind ik het wel een uitkomst voor de merries die in de sport lopen.
Ze kunnen dus wel voor nakomelingen zorgen, zonder zelf uit de sport te worden gehaald, waardoor de merrie uiteindelijk beter blijft presteren...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:42

Mijn "oude" paard die niet meer geschikt is om te berijden, maar nog te jong was om weg te brengen, fungeert al een paar jaar als draagmerrie bij een DA in Limburg. Prima oplossing voor mijn paard.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:13

als het hele gebeuren niet zo ontzettend in de papieren zou lopen zou ik zo graag van mijn nu 17jarige en niet meer voor de fokkerij geschikte (kan nog wel drachtig worden maar niet uitdragen) een veulen willen 'fokken' via een draagmoeder, maar ja soms blijft het bij wensen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:15

Een eigen draagmerrie is toch niet zo makkelijk als het hier lijkt te staan toch? De cyclussen van de merrie's moesten gelijk lopen?

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:42

De cyclussen moeten idd practisch gelijk lopen.....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:57

besita schreef:
welke hormonen dan ??
er wordt echt niets anders gedaan dan met gewoon dekken ..alleen wordt op dag 8-9 de merrie geflushed met een waterige vloeistof ..niks hormonen als je dat zelf niet wil

Volgens mij krijgt de draagmerrie wel hormonen. Zij moet toch klaar gemaakt worden voor de dracht?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:00

maar neen ...ga je eerst wat verdiepen in "normale drachten en " ET drachten ..daar zit amper verschil ..dat hangt allemaal van de fokker af ..ook bij gewone dekkingen zijn er mensen die hun merries hengstig spuiten

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:58

De draagmerrie krijgt helemaal geen hormonen.
De donormerrie in principe ook niet, tenzij eventueel een spuitje om vlotter opnieuw hengstig te worden na de embryotransplantatie, waarna ze opnieuw gedekt kan worden.

Noch de donor, noch de draagmerrie ondervinden last van deze procedure. Er zijn heel wat donormerries die op de dag van de transplantatie nog op wedstrijd moeten, en die hebben geen problemen daarmee.

Kostprijs hier in de buurt draait rond de 2500 à 3000 euro per gelukt embryo, zonder het dekgeld, dat varieert natuurlijk enorm volgens de gekozen hengst.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:03

besita schreef:
welke hormonen dan ??

haha was in de war met de werkwijze van ivf.

Hoe gaat ET in z'n werk?
De merries die een vrucht afstaan worden ook wel donormerries genoemd. Deze donormerries worden ongeveer 7 dagen na de inseminatie gespoeld. Voor het spoelen wordt een slangetje met een paar liter fysiologische zoutoplossing of bloedserum in de baarmoeder gebracht. Als het goed is loopt deze vloeistof er met de embryo weer uit. Het embryo wordt in het laboratorium beoordeeld en daarna met een draagvloeistof in een pipet gedaan. Met deze pipet wordt het embryo in de baarmoeder van de draagmerrie gebracht. Dit is een werkje wat niet iedereen kan aangezien de baarmoedermond vaak in die fase gesloten is. Na tien dagen wordt de draamoeder gecontroleerd op drachtigheid door middel van een scanner.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:53

Bij een merrie van ons is het gedaan voor een klant in australie. Waren zo'n 5500 kwijt na 5 pogingen, incl dekgeld. Het veulen is gezond geboren!

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:05

ik heb een merrie gekocht als rijpaard en om een veulentje mee te fokken, deze merrie is gebruikt voor embryo transplantatie, er liep op t moment van de koop een veulen bij. uiteraart uit haar maar van een andere merrie. de eigenaresse was er wilt van, ze was in ene drachtig geworden en was zeer vruchtbaar.
Dus ik vol overgave, een dure hengst uitgezocht, want 1 veulentje fokken, vond ik genoeg, dus t mocht wat kosten. 2 jaar voorbereiding, 2 keer naar Verden, uren achter de computer hengsten en merrie lijnen bekijken. contacten met hengstenhouders enz. uiteindelijk is ze niet drachtig geworden, volgens de dierenarts (ook een hele goede) heeft ze beschadigingen aan haar baarmoedermond waardoor ze niet drachtig wordt, verder is de baarmoeder gezond. na iedere inseminatie was er vocht rond de baarmoeder mond en moest ze gespoeld worden, om de zwelling weer te verminderen.
het heeft bij elkaar heel veel gekost: 6000 paard, dekgeld 1850 ex 800dierenarts 500 stalkosten 400 koerier /gezondheidpapieren. en nog geen veulen. wat nu........
:?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:47

Wat nu ..als je een fokmerrie koopt laat je ze eerst controleren binnenin om te kijken of alles goed is ..
je kan niet veel doen , niemand verkoopt een fokmerrie met garantie ..dan had je een drachtige merrie moeten kopen..en dat is nog geen 100 % succes gegarandeerd

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:23

moniquelief da's best balen zeg....maar het kan ook andersom......3 jaar geleden importeerde ik uit frankrijk een hele leuke merrie die niet drachtig zou kunnen worden (anders had ik haar niet eens kunnen kopen) merrie had al 4 of 5 jaar bij de hengst gelopen zonder succes( liep dag voor vertrek naar mij ook nog bij de hengst). Na 6wkn in nederland bleek de merrie toch drachtig en gaf ze ons een schitterend merrieveulen. Op dit moment verwacht ze inmiddels haar 2e veulen van slechts 1x dekken.

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:36

op de echo was tijdens de hengstigheid te zien dat het ei een 4 was daarbij was de baarmoedermond een 1, dat houd in, als ik het goed heb, dat t ei rijp is voor bevruchting, alleen dat de baarmoeder mond achterbleef in de verweking. Als ik de merrie toen had laten testen had dat misschien te zien geweest. maar dat is dan ook maar een moment opname. ik vraag me af of je dan kan concluderen dat een merrie niet drachtig kan worden. misschien had bij de aankoop de baarmoedermond een dag later wel voldoende gerijpt geweest.
ik ben ook uit gegaan van t feit dat er een veulen naast liep, en ze in ene drachtig was met het vreemde embryo. beter kan je toch niet hebben.
Misschien had je de beschadigingen op een mri kunnen zien. maar hoevaak wordt dat gedaan.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:08

Je hebt dus een paard gebruikt dat eerder als draagmoeder voor het veulen van een andere, donormerrie gediend heeft.
Om te beginnen vind ik 6000 euro voor een voormalige draagmoeder een belachelijke prijs, de dekstations kopen hun draagmoeders aan voor 600 é 800 euro.

Vervolgens, een beschadigde baarmoedermond krijgen ze door te bevallen, als het veulen wat groot is of niet helemaal in de goede positie eruit komt, waarbij in de diepte de baamoedermond een stukje kan inscheuren. Dit kan je niet zien op echografie, maar het is wel duidelijk te voelen. Zeker op het moment dat de merrie hengstig is zijn scheurtjes erg duidelijk.
Door deze scheurtjes sluit de cervix niet meer goed af, en komt er telkens infectie in de baarmoeder, waardoor de merrie niet of moeilijk meer drachtig kan worden.
De merrie heeft er verder geen last van, maar als fokmerrie zal ze waarschijnlijk niet meer kunnen dienen. IK hoop voor je dat je in ruil voor het dekgeld een andere merrie mag dekken in de plaats van deze?

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:31

dank jullie wel voor reageren, t zet mij tot nadenken.
mijn merrie is een ster prok merrie van houston x zuidhorn. een mooi in model zijnde merrie, sterke lendenen breede rug en kruis en een prachtige hals met breede schouderparty met een edel hoofd met mooie zachte ogen.
de vorige eigenaresse had de merrie op stal staan, ze reed er wedstrijden mee en besloot haar uiteindelijk te gebruiken als donor merrie, voor een andere merrie in haar eigendom, omdat ze zeer vruchtbaar was.
niet omdat ze een typische draagmoeder is van 600 euro.
ik heb de dierenarts niet gehoort over scheurtjes, of een openstaande bmm alleen dat er vocht rond de baarmoedermond zat na insemineren en dat ze daarom gespoelt moest worden. het probleem was dat de baarmoeder mond niet goed opende, van ontstekingen heeft ze geen last gehad. het embryo veulen zag er niet extreem groot uit. voor dit veulen heeft ze 1 keer eerder een veulen gehad. ik zal de dierenarts vragen of die eventuele scheurtjes kan voelen/ onderscheiden.

ik ben nu op zoek naar een andere/ nieuwe fokmerrie waarmee ik uiteraart ook een proefje mee kan rijden, ik ga daarmee in het voorjaar naar duitsland omdat ik daarmee uitsluit dat de kwaliteit van het sperma tijdens transport minder wordt. ik moet dan de helft van t dekgeld natuurlijk opnieuw betalen.