Besmettelijke bloedarmoede; nieuw geval in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Besmettelijke bloedarmoede; nieuw geval in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:05

St-georg.de

Besmettelijke bloedarmoede; nieuw geval in Nordrhein-Westfalen, waarschuwing voor illegale paardenhandel.

Alweer moest een paard ingeslapen laten worden, omdat hij aan de dodelijke besmettelijke bloedarmoede leed. Dit maal in Nordrhein-Westfalen, in kring Ennepe-Ruhr.

Volgens de internetsite “Animal Health Online” gaat het hier om een paard dat uit Nordrhein-Westfalen komt en daar sinds jaren niet meer weg is geweest. Bij de vorige gevallen in Hessen, Beieren en Nordrhein-Westfalen ging het om paarden die zonder de benodigde gezondheidscertificaten uit Roemenie ingevoerd waren, waar “alleen al in het afgelopen jaar meer als 11.000 paarden getroffen werden”, zoals dierenarts dr. Peter Richter Animal Health Online berichtte.

Het nu ziek geworden paard komt van een groot bedrijf met 83 paarden, die nu niet meer van het terrein afmogen.
Momenteel wordt van deze dieren bloedonderzoek gedaan. Verder staan negen andere stallen met in totaal 120 paarden in de directe omgeving in quaraintaine. bron (Duits!)

Verontrustend is de schijnbaar vruchtbare handel in goedkope paarden uit Roemenie, die deels legaal, maar vaak ook illegaal naar Duitsland ingevoerd worden.
Gegeven de diverse gevallen in Beieren is de “Ausburger Allgemeine Zeitung” (een duitse krant, red.) op onderzoek gegaan, en heeft ontdekt dat het mogelijk is, de voorgeschreven bloedtesten voor deze besmettelijke bloedarmoede te ontwijken. Bovendien worden paarden met valse papieren veelvuldig verkocht.
Een andere manier is de handel in slachtpaarden; paarden die als slachtdieren ingevoerd worden, hoeven niet per se getest te worden. Eenmaal in Duitsland aangekomen, worden ze niet gedood maar voor een lage prijs aan een argeloze paardenliefhebber verkocht. bron (wederom Duits!)

In Zwitserland geldt sinds 1 oktober een invoerverbod voor paarden uit Roemenïe.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:13

Er zou een wet moeten komen tegen de schrijnende gevallen van paardenhandel wereldwijd. Er gaat zoveel publiciteit en geld om in het springen en dressuur. Maar het welzijn van de paarden in de wereld staat zelden voorop! Jammer dat paarden zo'n gebruiksvoorwerp zijn..

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:21

Daar ben ik het mee eens, paarden worden sommige (te veel!) mensen gezien als gebruiksvoorwerpen!

justhorseoud

Re: Besmettelijke bloedarmoede; nieuw geval in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:03

Godsamme ik woon in Nordrhein westfalen.
Moet ik mijn paard nu ook binnen houden of wat moet ik me nu hierbij bedenken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:40

sans6 schreef:
Een andere manier is de handel in slachtpaarden; paarden die als slachtdieren ingevoerd worden, hoeven niet per se getest te worden. Eenmaal in Duitsland aangekomen, worden ze niet gedood maar voor een lage prijs aan een argeloze paardenliefhebber verkocht. .

En waarom hoeven deze paarden niet op deze aandoening getest te worden? De EU roept dat voor de voedselveiligheid alle paarden binnen de EU gechipt moeten zijn en een paspoort moeten hebben. En dan duiken er een aantal vragen op.
Zijn de dieren die uit Roemenie komen gechipt?
Hebben deze dieren een paspoort?
Waarom wordt er niet op dieren die geimporteerd worden op deze ziekte getest?
Waarom worden dieren uit deze landen niet een periode in quarantaine gehouden voordat ze het land uitmogen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:40

Ik vrees dat niet (alleen) de regelgeving het probleem is - maar vooral de handhaving.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:27

Gadverdamme zeg!! Die lui mogen van mij zelf met bloedarmoede naar de slacht :( kan me hier zo kwaad om maken, hoe respectloos sommige mensen met paarden (of welk dier dan ook overigens) omgaan!!

justhorses schreef:
Godsamme ik woon in Nordrhein westfalen.
Moet ik mijn paard nu ook binnen houden of wat moet ik me nu hierbij bedenken?

Ik zou even bellen met mn dierenarts... Misschien is er wel een vaccin tegen?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:29

Pfffff dat komt dichtbij, ik heb mijnpaard in Duitsland staan, Nordrhein Westfalen, nog geen 100 km verderop als de plaats delict zeg maar.

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:31

Loes'sCorner schreef:
Pfffff dat komt dichtbij, ik heb mijnpaard in Duitsland staan, Nordrhein Westfalen, nog geen 100 km verderop als de plaats delict zeg maar.

Waar sta jij ?? ik in Goch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:32

Magrathea schreef:
Gadverdamme zeg!! Die lui mogen van mij zelf met bloedarmoede naar de slacht :( kan me hier zo kwaad om maken, hoe respectloos sommige mensen met paarden (of welk dier dan ook overigens) omgaan!!

Dus als ze in Roemenië in een weiland lagen te creperen dan is dat volledig ok, maar als ze in duitsland geslacht worden mogen die mensen zelf geslacht worden.

Juistem.

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:37

Asyaa schreef:
Magrathea schreef:

Dus als ze in Roemenië in een weiland lagen te creperen dan is dat volledig ok, maar als ze in duitsland geslacht worden mogen die mensen zelf geslacht worden.

Juistem.

Ik denk dat ze het niet zo bedoel maar ik vind dat het een stuk erger dat ze die paarden wel gaan vervoeren want zo verspreiden ze die ziekte en worden de paard hier ook de dupe ervan dus inplaats van 1 paard die kapot gaat gaan er meerdere

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:37

Het probleem is dus, dat ze niet geslacht worden, maar in de handel terecht komen :+ . En dan is het dus niet meer te traceren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:30

Wat is er mis met slachten in eigen land?
Ze bespaard je een slachtpaard ook nog eens een vervelend, vermoeiend vervoer dat niet altijd even netjes verloopt, naar het buitenland.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:36

Als het paard in een ander land een paar euro meer opbrengt, gaan ze dus de grens over. Dat is al altijd al zo geweest. Alleen als ze dan ook daadwerkelijk geslacht worden, is het risico op verspreiding gering. Maar dat gebeurt dus niet. Want ze leveren blijkbaar levend weer een paar euro meer op. Dus hopla de handel in.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:27

Ik vind het goed als er een stuk meer en strengere regels en wetten gemaakt worden voor het importeren/exporteren van paarden.
Daarbij ook al zou het paard de bij behorende gezondheidscertificaten hebben, stelt het werkelijk waar nog geen ene zak uit.

Aangezien (in Nederland, zelf 2 paarden geëxporteerd) ze binnen 10 minuten alweer op de stoep staan en ze alléén chip nummers gecontroleerd hebben. Dus ja, ook de benoemde gezondheidscertificaten kan elk moedeloos, maar op het oog gezond paard halen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:01

Het komt steeds dichterbij. Dit is 100 km bij mij vandaan :(