Goedgekeurde dekhengst Faberge wegens blessure ingeslapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Goedgekeurde dekhengst Faberge wegens blessure ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:16

http://www.eurodressage.com / Nieuwsredactie

De Britse Grand Prix amazone Nicky Barrett heeft afscheid moeten nemen van haar toppaard Faberge, haar ZfDp (Zuchtverband für Deutsche pferde) goedgekeurde dekhengst (Fidermark x Pazifik) scheurde zijn meniscus waarna hij werd geopereerd. Helaas bleek de operatie niet te helpen en het paard leed pijn, waarna besloten werd om Faberge in te laten slapen.

De afgelopen jaar stond Barrett voornamelijk aan de kant wegens ernstige rugproblemen, maar recentelijk klom ze toch weer in het zadel. "Ik ben ontroostbaar. Het was zo'n geweldig dier en net nu ik na twee jaar eindelijk weer kan rijden, moet ik hem missen." Barrett kocht Faberge vijf jaar geleden aan met behulp van een syndicaat. Het paard werd uitgebracht op Grand Prix nivo.

Faberge is twaalf jaar geworden.

hanny_jelke

Re: Goedgekeurde dekhengst Faberge wegens blessure ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:30

is dubbel geplaatst

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:43

Wat triest. Maar wat is een miniscus?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:46

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:48

@Janine1990, in de tekst staat: Helaas bleek de operatie niet te helpen en het paard leed pijn, waarna besloten werd om Faberge in te laten slapen.

Ik denk dat je er over heen hebt gelezen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:49

SjakieXX schreef:
@Janine1990, in de tekst staat: Helaas bleek de operatie niet te helpen en het paard leed pijn, waarna besloten werd om Faberge in te laten slapen.

Ik denk dat je er over heen hebt gelezen :)

Nee, want zonder meniscus heb je ook geen last van de meniscus, kan je heel best mee lopen.
Dus snap niet helemaal wat voor operatie dit was... ;)

Want zo'n paard laat je niet zomaar inslapen, lijkt me...

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:51

Nee, maar als het paard pijn heeft, dan is het in mijn ogen zeer oneerlijk tegenover het dier, om het met pijn te laten lopen. Ook er kan tijdens een operatie iets fout gaan, het gaat niet altijd goed, dus er is kans dat er misschien iets fout is gegaan, waardoor dit paard pijn heeft, waarom zou je het dier dan laten leven.

Ik vind het een goede keuze, in het belang van het dier. Zal een moeilijke keuze zijn geweest voor de eigenaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:52

SjakieXX schreef:
Nee, maar als het paard pijn heeft, dan is het in mijn ogen zeer oneerlijk tegenover het dier, om het met pijn te laten lopen. Ook er kan tijdens een operatie iets fout gaan, het gaat niet altijd goed, dus er is kans dat er misschien iets fout is gegaan, waardoor dit paard pijn heeft, waarom zou je het dier dan laten leven.

Ik vind het een goede keuze, in het belang van het dier. Zal een moeilijke keuze zijn geweest voor de eigenaar.

Daar zeg ik ook niets over...
Ik wil gewoon weten wat er is misgegaan en wat voor operatie het is geweest. En of een paard misschien niet zonder meniscus kan... :+

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:53

Janine1990 schreef:
SjakieXX schreef:

Ik wil gewoon weten wat er is misgegaan en wat voor operatie het is geweest. En of een paard misschien niet zonder meniscus kan... :+

Sorry, dan heb ik dat verkeerd begrepen. :) Maar ik snap je standpunt, na het nog een keer aandachtig gelezen te hebben ;)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:34

Hmm naar! Sterkte

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:39

Janine1990 schreef:
SjakieXX schreef:

volgens mijn DA toch niet. Nuja kan wel, maar dan krijg je bot tegen bot ipv die meniscus die het opvangt. Mijn DA vond het toch geen goed idee om de meniscus van mijn paard te verwijderen.

Naar zeg, sterkte voor de mensen die het paard van dichtbij kenden

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 08:56

hmm wat naar sterkte!

ik ken een soort gelijk verhaal, mijn merrie is afgekeurd voor de sport/het rijden algemeen, wegens een kapotte lateral meniscus. gelukkig heeft ze er niet zodanig last van dat ik haar moest in laten slapen. ze is nu gedekt en het gaat goed.

Het kniegewricht van het paard bestaat uit drie beenderen, het bovenbeen(femur), het onderbeen(tibia) en de knieschijf(patella). De knieschijf zit aan de voorzijde van de knie waarop grote spieren aanhechten. De ruimte tussen het bovenbeen en het onderbeen wordt opgevuld met 2 'weke delen structuren' oftewel de meniscus.
de gewrichten worden bij elkaar gehouden met gewrichtsbanden en kruisbanden. Afbeelding
een paard heeft 2 meniscussen , een mediale (binnenkant) en een laterale (buitenkant).

een meniscus kun je niet zien op een rontgenfoto. met een echografie kan je wel de banden en de meniscus zien, maar de binnenkant van een meniscus kan je niet zien.
met een CT-scan kan je de meniscus wel bekijken. dan kan je ook zien hoe de meniscus er van de binnenkant eruit ziet, maar dit is wel erg duur, en er is maar 1 kliniek in nederland die dit kan.

een operatie van een meniscus is niet zonder gevolgen. bij een mens kan je de meniscus vervangen/weghalen bij een paard niet want die heeft er 2 om de 'druk' op te vangen, dan krijg je bot op bot, dus erg veel irritatie.
en word het paard niet beter, maar dan 'verleg'' je het probleem als het ware.

sommige informatie heb ik van http://www.delingehoeve.nl , de rest heb ik dus uit eigen ervaring meegekregen..

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:38

Waarom worden er bij zulke berichten zelden een foto geplaatst?

Faberge & Nicky Barett
Afbeelding

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:04

Jeetje wat verschrikkelijk voor haar.. kan ze eindelijk na twee jaar weer rijden en dan gebeurt er dit.. lijkt me echt een nachtmerrie..

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:52

pfff, wat erg! :(:) En wat een mooi paard was het..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:40

ginouque, thanks voor de informatie!!! Maakt een hoop duidelijk!
Bij mensen begreep ik alleen dat de kans op artrose verhoogd werd. Maarja, genoeg mensen zonder meniscus waar niets mee aan de hand is. Nooit geweten dat een paard er twee heeft!

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:03

Janine1990 schreef:
ginouque, thanks voor de informatie!!! Maakt een hoop duidelijk!
Bij mensen begreep ik alleen dat de kans op artrose verhoogd werd. Maarja, genoeg mensen zonder meniscus waar niets mee aan de hand is. Nooit geweten dat een paard er twee heeft!

graag gedaan, het achterbeen van een paard fasineert mij enorm nu, nadat ik dit heb mee moeten maken met mijn merrie..