Transportverordening bij vervoer van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Transportverordening bij vervoer van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 16:11

KNHS

Oud-minister Verburg heeft als een van de laatste brieven aan de Tweede Kamer nog bericht over hobbydieren en de transportverordening.
Hieruit blijkst dat vervoerderds van maximaal twee paarden zijn vrijgesteld van de transportverordening.

Uit deze brief mag echter ook worden opgemaakt dat vervoerders van meer dan twee paarden worden gezien als hobbymatige vervoerders met een bedrijfsmatig karakter. Dat impliceert dat zij moeten voldoen aan alle eisen uit de transportverordening, dus ook een getuigschrift van vakbekwaamheid indien het transport betreft over een afstand langer dan 65 km.

Het gaat hier om nationaal transport. Het buitenland kan dus toch nog altijd eisen dat transport met twee paarden aan de zwaarste eisen moet voldoen.

Klik hier voor de gehele brief van de minister aan de Tweede Kamer.

JoyCiej007

Re: Transportverordening bij vervoer van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:06

Juist, hartstikke leuk allemaal........ maar praktisch en logisch??
Wat gaat er met de hobbymenner gebeuren die zo af en toe eens een wedstrijd met z'n 4span paarden/pony's rijdt? die moeten dan aan allerlei eisen voldoen én een getuigschrift van vakbekwaamheid hebben of halen? Komop zeg, wat een doelloos gezever!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:22

JoyCiej007 schreef:
Juist, hartstikke leuk allemaal........ maar praktisch en logisch??
Wat gaat er met de hobbymenner gebeuren die zo af en toe eens een wedstrijd met z'n 4span paarden/pony's rijdt? die moeten dan aan allerlei eisen voldoen én een getuigschrift van vakbekwaamheid hebben of halen? Komop zeg, wat een doelloos gezever!

Helemaal mee eens :j

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:26

Leuk weer dit :( , ik heb mijn mini's echt als hobby maar neem er meestal 3 of 4 mee naar een show... .

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:45

wat een onzin zeg en wat gaat dat weer niet extra kosten het is al duur genoeg allemaal lijkt me zo!! :(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:47

Dat is niet tof.
Menners, mensen die wel willen rijden voor de rijvereniging, mensen die een keertje een vrachtwagen huren om naar het strand of naar de Veluwe te gaan met een groep oid, die zijn nu mooi wel het haasje.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:53

mm fijn heb ik eindelijk een trailer waar er 4 inpassen :( , wat een geleuter weer. lekker regeltjes bedenken

goed gedaan gerda :(

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:15

Als je wordt aangehouden kan je toch altijd liegen en zeggen dat je niet verder dan 65 km hoeft te rijden???

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:37

Akhal_Teke schreef:
Als je wordt aangehouden kan je toch altijd liegen en zeggen dat je niet verder dan 65 km hoeft te rijden???

En dat kan dus niet, als je meer dan 2 paarden aan het vervoeren bent moet je een logboek bijhouden. Dus inclusief vertrekdatum/tijd en verwachte aankomst. (sowieso al verplicht bij internationaal vervoer, al is het maar een paar Km over de grens)
Dit is trouwens geen nieuwe regel maar al een paar jaar van kracht. Alleen gaan de controles veel strenger worden.
En in NL valt het nog mee, in het buitenland is de vrijstelling er niet, als je bv in Denemarken naar een wedstrijd gaat ben je al commercieel bezig ( paard kan in waarde stijgen door het te behalen wedstrijdresultaat)
Ook de "voor de lol"vervoerders die transporten aannemen van en naar het buitenland en niet in het bezit zijn van de juiste papieren nemen een enorm risico. De paarden kunnen namelijk in beslag genomen worden met als toetje een fikse boete.
De hele verordening is tot stand gekomen door de wantoestanden in het veevervoer wat iedereen tot de verbeelding roept. Ergens dus een hele goede zaak om daar wat tegen te doen. Het is alleen heel moeilijk om het kaft van het koren te scheiden, dus hebben ze voor de vrijstelling voor 2 paarden gekozen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:59

Sharani schreef:
Leuk weer dit :( , ik heb mijn mini's echt als hobby maar neem er meestal 3 of 4 mee naar een show... .

Misschien handig als ze kilo's gaan hanteren. Tot 2000 kg paard vrij, erboven al die toestanden.
Kan je een vierspan pony's meenemen, of twee belzen enz.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:03

Anne_GTI schreef:
Sharani schreef:

Misschien handig als ze kilo's gaan hanteren. Tot 2000 kg paard vrij, erboven al die toestanden.
Kan je een vierspan pony's meenemen, of twee belzen enz.

Dat vind ik een goede.
Bij schapen of geiten mag je er ook 10 vervoeren, de geit van de buren is groter dan mijn pony's :+ .

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:15

Al dit soort regeltjes worden verzonnen door de EU te Brussel.

Aan de ene kant loopt men te miepen over het slachtpaarden transport.

Aan de andere kant wordt de hobby paarden liefhebber hierdoor belemmerd in zijn transport.

Dus er is maar éen oplossing om van al die regeltjes af te komen.

Weg met de EU ambtenaren te Brussel.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:23

:roll: nederland en haar regeltjes...

maar ik zie hier niets over pony's staan. daar is toch ook een verschil tussen bij het aantal gehouden dieren hobbymatig of bedrijfsmatig?

maar inderdaad. ohw wat ben ik blij -O- net een nieuwe trailer gekocht voor 3 a 4 pony's....
naar les, wedstrijden, keuringen, fokdagen, shows....
dus als je 2 veulentjes fokt en ze, vergezelt van hun mams, mee neemt naar de keuring, ben je bedrijfsmatig bezig :? en als ik er 4 in de trailer mee neem om te laten enten :? of ze simpelweg naar de wei verderop wil brengen :?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:27

Zelf heb ik mijn Vakbekwaamheid in 2008 gehaald.
Wat ik ervan vond: Veel leren (boek van 250 pagina's) waarvan er welgeteld tussen de 6 en 10!!!!!!! over paarden gaan. En wat schertst dan onze verbazing:
Men hoeft niet te ontsmetten, geen logboek is verplicht en schoonmaak ook niet.
Nou, daar kun je dan wat mee....

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:21

Daar ben je dan mooi klaar mee zeg. Heb je een vrachtwagentje waar je net je drie ponnies in mee kunt nemen zodat je via een rondje Nederland (wonen net onder Rotterdam, paarden staan bij Tilburg, we trainen in Friesland en de wedstrijden zijn òf in Friesland/Drenthe òf in Limburg) lekker met je sport bezig kunt zijn en dan dit weer :n

Toevoeging: Kunnen we een petitie starten? Komend weekend is Paard & Koets, lijkt me een heel mooi startpunt voor een petitie.

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:04

Lieve mensen, leer lezen! Niet direct moord en brand schreeuwen zonder je erin verdiept te hebben!

in de brief van de minister staat namelijk:

Citaat:
Huidige regelgeving
De Transportverordening is van toepassing op transport van alle gewervelde dieren die uit hoofde van een economische bedrijvigheid worden vervoerd. De Transportverordening maakt daarbij geen onderscheid tussen transport van hobby- en niet-hobbydieren.

Kortom, je kunt als je wilt met 10 paarden nog prima op concours, máár voor het verkopen van paarden werkt het anders. Dán pas komt de regel van de transportverordening om de hoek kijken, omdat er dan sprake is van een economische bedrijvigheid dwz: je verdient er geld mee. Hobymatige fokkers die eens in de zoveel tijd een veulen verkopen vallen hier niet onder, maar als jij meer dan 2 paarden tegelijk vervoert voor de verkoop (bijv. naar een markt) dan moet je er wel aan voldoen.

http://hobbydierhouder.nl/content/view/651/36/

En een aardig stappenschema mocht je twijfelen:
http://www.levendehave.nl/files/Duideli ... aarden.doc

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Death_Squad op 11-11-10 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:09

Death_Squad, bedankt voor deze links!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:22

Dan had ik helemaal verkeerd begrepen :o? , bedankt voor de opheldering!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:59

Dus even naar het bos met de paardjes van stal in de vrachtwagen is r niet meer bij :-( Ook al is het nog geen 20 km...

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:51

Nee klopt, Akhal_Teke, voor jou niet. De rest van Nederland wel, maar jij mag het niet. LEZEN!

Ontzettende Telegraafgeneratie hier op bokt zeg, leest de titel van een artikel of topic en begint meteen te roepen wat je ervan vindt, zonder je ook maar enigszins te verdiepen in de materie of überhaupt verder te lezen dan de titel!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:54

In Duitsland heb ik deze transportverordening 2 jaar geleden al behaald. Stelt helemaal niks voor, gewoon een dag luisteren hoe je een paard moet vervoeren en that´s it! Een afsluitende test die je alleen moet maken, maar bij ons was overleg ook mogelijk...
Ik mag nu dus met meerdere paarden op weg, maar zou ik bij een internationaal vervoersbedrijf werken of paarden beroepsmatig, regelmatig naar het buitenland vervoeren, moet ik een vervolgursus doen, waar oa de inrichting van een vrachtauto en alle papierboel bijkomt...