Paarden mogelijk niet meer op lokale weg in Zeeland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden mogelijk niet meer op lokale weg in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 10:56

http://www.zeeland.blog.nl

Provincie Zeeland onderzoekt de mogelijkheden om langzaam verkeer van de Nieuwe Vlissingseweg tussen Middelburg en Vlissingen te weren.

Dit vanwege de twee dodelijke ongevallen die recentelijk plaatsvonden op deze weg. Eind september overleed de bestuurder van een paardenkoets na een dramatische aanrijding met een zover bekend telefonerende automobiliste uit de gemeente Veere. Maandagavond kwam bij een botsing een bestuurder van een brommobiel om het leven. Wrang is dat er al langer plannen zijn om paarden en invalidenwagens van de Nieuwe Vlissingseweg te weren, maar dat er ondertussen wel twee doden zijn te betreuren.

Klik hier voor een foto.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:57

Ik moet zeggen dat ik het geen slecht idee vind, maar wel graag wil weten welke weg er dan als alternatief aangeboden gaat worden...
Voor zover ik weet is er namelijk geen andere geschikte weg, althans, niet voor paard en wagen. Voor een brommobiel is de parallelweg wel geschikt, maar daar zou ik met paard en wagen absoluut niet graag rijden :n
Dan toch nog liever die weg zelf.

Letizia

Re: Paarden mogelijk niet meer op lokale weg in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:09

Wat heeft die verschrikkelijk foto te maken met de nieuwe Vlissingseweg, ik snap niet van zeeland.blog dat die bij dat stukje is geplaatst :\

Verder zou het inderdaad fijn wezen als er een alternatief word aangeboden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:09

pfff... hoe komt dat hele paard nou in die auto... Ziek!

ik vind het een beetje appart dat ze een weg gaan afsluiten voor bepaald gebruikers, maar niet gaan kijken naar de veiligheid van die weg en daar wat aan doen...
Paarden in het verkeer zijn altijd gevaarlijk, of je ze nou een andere route laat gaan of niet... Het zijn en blijven dieren...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:15

Lijkt me dat dat eerste ongeluk had kunnen voorkomen worden indien de bestuurder van de auto niet zat te bellen... dat mag tenslotte ook niet!

Sneu als het zo word gedaan maar als het inderdaad een erg gevaarlijke weg is is het misschien beter! Daar kan ik niet over oordelen.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:16

De parallelweg is de langzaamverkeer-route dus denk wel dat dat het alternatief is. Zelf rijd ik daar 10 x liever dan over die racebaan ernaast.
Sowieso men ik enkel voor de lol en ga de ellende niet opzoeken dus meestal kom ik daar niet eens in de buurt...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:17

Volgens mij heeft de foto bij het artikel geen toegevoegde waarde op het onderwerp van het ongeluk in september. Dit is van een heel ander ongeluk. Buiten dat, vind ik het verstandig om paarden te weren op dergelijke wegen. Als er daarnaast ruimte komt voor alternatieve routes, komt dat de verkeersveiligheid ten goede.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:17

Misschien moeten ze dan ook meteen de telefonerende automobilisten gaan weren :j :Y)

De oplossing lijkt me eigenlijk niet zo lastig.. Of je haalt de maximum snelheid omlaag, of je maakt er een snelweg van en legt een tweede weg ernaast voor het andere verkeer..

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:18

8nnemiek schreef:
en legt een tweede weg ernaast voor het andere verkeer..
Die ligt er al.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:26

Dit heeft alles te maken met de verloedering van de maatschappij. De mensen houden geen rekening meer met elkaar. En het gaat vaak niet eens altijd om jonge gassies in golfjes maar zelfs oude belegen heren die al tierend langsrijden. Er is zoveel agressie in het verkeer daar word je soms niet goed van. Wij rijden alleen maar buiten en hoe vaak het niet voorkomt dat mensen geen rekening houden met het feit dat je met een leven wezen onder je kont zit. Ze racen er langs en soms hebben ze nog het lef om te toeteren. Je zou idd bijna denken dat paarden in het verkeer niet meer kan. En dan is het misschien beter om een dergelijke maatregel te nemen zoals ze in zeeland willen doen. Maar waar houdt het dan op? Daarom vind ik dat de gemeenten die een dergelijke maatregel nemen alternatieven moeten bieden. Paard en ruiter zijn nog steeds bestuurders volgens het verkeersregelement dus ze kunnen er niet omheen lijkt me.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:27

Ik vraag mij trouwens af of die foto wel bij dat ongeluk hoort.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:35

Die foto hoort iig NIET bij het ongeluk met de koets, dat waren 2 friezen...

Vind t persoonlijk een rare logica, paard en koets wordt geramd door bellende automobilist en nu worden paarden geweerd??? Had madam de beller niet wat harder aangepakt kunnen worden? :x

Verder sluit ik me idd aan bij Sajnie, vrachtwagen chauffeurs kunnen er ook wat van, Heej een wijf op een paard, ff toeteren! :x

Het hele vreemde is dat je offcieel met je paard ook niet op het fietspad mag. Zo hebben wij hier op t eiland een lange weg van St Philipsland naar de Sluis, daar rijdt men gemiddeld 140 km per uur... (je mag er 80 ;) ) en dan ben je dus verplicht om op DIE baan te rijden want je mag met je paard niet op het daarnaast gelegen veiligere fietspad! :? :? :?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 11:39

De foto is zojuist verwijderd omdat het inderdaad om een ander ongeluk gaat :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:44

De snelheid omlaag halen ben ik wel fors tegenstander van. Ben er meer voorstander van om op beide delen van de weg dezelfde snelheid te laten gelden, nu zit ik regelmatig nog steeds te twijfelen of ik nog in het 80-deel ben of nog in het 70-deel. Verder vind ik de weg zich prima lenen om gewoon 80 (of 70) te mogen rijden en voel ik echt meer voor het verbeteren van de paralelweg.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:08

Ik heb op internet zitten zoeken, maar de maatregel wordt dus genomen omdat er dus twee ongelukken met dodelijke afloop zijn gebeurd binnen zes weken. Een met een scootmobiel en de ander met paard en koets waarbij de bestuurder van de auto zat te bellen. En de maatregel die de gemeente gaat nemen gaat dus niet gelden voor tractoren. Dat begrijp ik dus niet. Of al het langzame verkeer is gevaarlijk, en niet het een wel en het ander niet. Hoe vaak zit je niet achter zo'n tractor te hangen en kan je niet inhalen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:10

Dus een bellende automobiliste rijdt een aanspanning aan, brommobiel ook (gezien de hoge leeftijd van de meeste brommobielbestuurders en de bijbehorende verkeersinzichten zet ik ook mijn kanttekening) en dan moeten de paarden maar van de weg?
Het wordt steeds leuker in dit land!

Ik zou zeggen maak er een fietspad van met ruiterpad ernaast :D

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:19

Moet niet gekker worden in Nederland. Rij je potverdorie al op de parrallelweg, wordt je alsnog aangereden..
Ik zeg ook weg slopen, fietspad maken, vangrail ertussen of zo en DAN ruiterpad. Beetje van de zotten om paarden van de weg te halen, terwijl zij degene zijn die niets ertegen kunnen doen.. :n

Zou het, als het nou automobilisten waren geweest met een rode auto, in plaats van scootmobiel en paard/koets, zouden ze dan rode auto's gaan weren? :Y) :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:21

Huh, deze maatregelen snap ik ook niet. langzaamrijdend verkeer weren omdat er een automobilist die aan het bellen was trouwens een ongeval veroorzaakt. Zo langzaam rijden die traktoren tegenwoordig niet meer hoor. De nieuwste rijden tegenwoordig bijna 60 km per uur.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:38

Roxxiejj schreef:
Moet niet gekker worden in Nederland. Rij je potverdorie al op de parrallelweg, wordt je alsnog aangereden..
Ik zeg ook weg slopen, fietspad maken, vangrail ertussen of zo en DAN ruiterpad. Beetje van de zotten om paarden van de weg te halen, terwijl zij degene zijn die niets ertegen kunnen doen.. :n

Zou het, als het nou automobilisten waren geweest met een rode auto, in plaats van scootmobiel en paard/koets, zouden ze dan rode auto's gaan weren? :Y) :+

wat ik eruit begrijp gebeurden beide ongelukken op de hoofdweg en dus niet op de paralelweg.

Toch opvallend dat mensen hier staan te steigeren. Huidige situatie blijkt niet veilig voor langzaam verkeer, dus moet er een oplossing komen, en idd 2 dodelijke ongevallen in 6 weken is niet niks.
Beetje relatieveren mensen, ze doen dit niet om menners/ruiters te pesten, maar om meer doden te voorkomen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:44

delerium schreef:
De snelheid omlaag halen ben ik wel fors tegenstander van. Ben er meer voorstander van om op beide delen van de weg dezelfde snelheid te laten gelden, nu zit ik regelmatig nog steeds te twijfelen of ik nog in het 80-deel ben of nog in het 70-deel. Verder vind ik de weg zich prima lenen om gewoon 80 (of 70) te mogen rijden en voel ik echt meer voor het verbeteren van de paralelweg.

Precies, je kunt in Nederland al niet meer fatsoenlijk in de auto stappen. Bij ons moesten ineens alle buitenwegen 60 worden.
Zeeland vind ik geen fijne provincie om met de auto door te rijden. Veel camera's, en soms onduidelijk hoe hard je er mag.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:47

Inderdaad stef. De situatie is niet perse onveilig, mits elke weggebruiker goed op blijft letten. Echter, met het weren van langzaam verkeer (maar dan wel alle) wordt het er wel veiliger op. Ik ben het er wel mee eens dat er dan voor de menners een goed alternatief gezocht moet worden, want dat is er m.i niet echt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:01

de weg is voor automobilisten prima veilig. Alleen niet voor langzaam verkeer! Daarvoor is de paralelweg... Ik zeg "maak de paralelweg bestemmingsverkeer en toegankelijk voor fietsers, brommers/scooters, brommobielen en paarden. Daar leent de paralel zich imo uitstekend voor!

Overigens hebben beide ongevallen op de grote weg en niet op de paralelweg plaatsgevonden!

Voor wie de situatie niet kent:
Dit is de paralelweg:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.47 ... 3.7,,0,0.9

Dit zijn de hoofdweg en de paralelweg naast elkaar
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.47 ... 2,,0,11.21

en dit is de hoofdweg:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.47 ... 8.3,,0,7.9

Dan snap ik niet dat je kunt denken dat het prima is om langzaam verkeer toe te laten op de hoofdweg...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:34

Als ik al naar die hoofdweg kijk dan lijkt het mij totaal geen ideaal beleid om daar te stappen voornamelijk niet wanneer het donker is.

Eventueel in de tijden wanneer heel weinig auto rijden en goed verlicht maar zelf ik zou niet eens die hoofdweg opgaan.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:04

Kan je garanderen dat je er 's avonds al helemaal niet wil rijden met een paard, er wordt daar veel te hard gereden om even bij de flitskast op de rem te gaan.
Braaf 80 rijden lijkt dan zelfs gevaarlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:47

Peelie schreef:
Paarden in het verkeer zijn altijd gevaarlijk, of je ze nou een andere route laat gaan of niet... Het zijn en blijven dieren...

Inderdaad, goede reden paarden niet meer toe te laten op de openbare weg.