Anky: 'Topruiters moeten managementkwaliteiten bezitten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: 'Topruiters moeten managementkwaliteiten bezitten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 08:20

www.telegraaf.nl

Het is opvallend hoe snel allerlei meningen zich verspreiden over de kritiek van Johan Cruijff. 'Nummer 14' pleit bij Ajax voor meer 'topsportkennis' in het bestuur. Het huidige bestuur is de afgelopen tien jaar niet bij machte geweest de club terug te brengen naar het topniveau. Terwijl iedereen weet dat Ajax gelijk staat aan het hoogste. Alleen topsport telt. Dan is Cruijffs verwijt zo gek toch niet? Maar blijkbaar ligt het ingewikkelder. Dat is overigens niet alleen het geval bij voetbalclubs; bij sportbonden zie je het ook. Er is meestal een groot verschil van inzicht tussen bestuurders zonder topsportachtergrond en degenen die vroeger wél topsporter waren.

De wereld van de topsport is niet gemakkelijk te doorgronden voor buitenstaanders. Als topsporter ben je voortdurend bezig zaken in beweging te zetten. Elke stap die je onderneemt, moet zo efficiënt mogelijk resultaat geven. Het 'pluche' werkt anders. Dat merkte ik in de internationale dressuurcommissie van de internationale paardensportfederatie FEI. Je bent zo'n klein schakeltje, dat je stem óf niet gehoord wordt óf het kost heel veel tijd voor de juiste mensen je boodschap oppakken. Ik vond dat niet meevallen.

Veel topsporters zullen het met mij eens zijn dat het op bestuurlijk niveau te lastig wordt gemaakt. Neem Ajax. Die club heeft een bestuur, een directie, een ledenraad en dan zijn er nog tal van organen die een rol spelen, zoals het stadion en de supporters. En vergeet niet de hoofdrolspelers op het veld en het zeer belangrijke opleidingsinstituut. Allemaal hebben ze iets in te brengen. Bij bonden net zo. De FEI bestaat uit een nationaal bondsbureau, allerlei departementen, commissies, enzovoorts. Daarnaast hebben 124 naties op de ledenvergadering allemaal een even zware stem. Dan heb je bij een bond ook nog eens met tegengestelde belangen te maken vanwege de breedte en topsport. Iedereen denkt: kan dat allemaal niet simpeler, met kortere lijnen? Daar zou de sport mee gediend zijn en daar draait het uiteindelijk om.

Ik denk overigens wel dat het voor een topsporter gemakkelijker is bondsbestuurder te worden dan andersom. En dus ligt er een verantwoordelijkheid bij atleten. Als topsporters zaken willen veranderen, moeten zij zich verdiepen in de management- of bestuurlijke kant van een club of bond. In veel sporten zal dat moeilijker zijn dan in de paardensport. Topruiters en amazones moeten sowieso over managementkwaliteiten beschikken. Zonder een goed draaiende stal is het onmogelijk voor langere tijd op topniveau te presteren. Juist thuis, op stal, worden de nodige managementkneepjes geleerd.

Toevallig hebben wij bij de FEI een topsporter aan het roer: de Jordaanse prinses Haya, die zelf springruiter is geweest. Maar goed, dat zegt ook niet alles. Een bond met acht disciplines besturen is voor één persoon te veel van het goede. Helemaal omdat zij vrijwel alleen maar omringd wordt door bestuurders zonder topsportcarrière. Ik hoop dat daar in de toekomst verandering in komt. Meer topsporters brengen uiteindelijk een andere sfeer en sportgerichte daadkracht.

Je ziet dat momenteel bij sportkoepel NOC*NSF. Daar zetten de (oud-)topsporters, onder leiding van voorzitter en oud-hockeyer André Bolhuis, sinds lange tijd echt door. Mijn voormalige collega in de dressuursport Tineke Bartels, die maar liefst vier Olympische Spelen als topsporter en twee als trainster van haar dochter Imke meemaakte, wordt voorgesteld als nieuw bestuurslid topsport. Ik ben heel erg te spreken over deze ontwikkeling. Ik ken haar van zeer dichtbij. Als Tineke Bartels mede beslissingen moet nemen vanaf de bestuurstafel, kan iedereen ervan op aan dat zij dat altijd in het voordeel van de topsport zal proberen te doen.

Anky van Grunsven.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:22

Ik ben het met bovenstaande staande tekst geheel eens. De goeden niet te na gesproken, zitten er vaak nogal wat mensen in ((top-)sport-) besturen die niet veel van de sport afweren. Maar die ik er van verdenk vooral een eigen carrière na te streven. Dat mag als ze hun werk goed doen en daar gaat het al te vaak mis.

Anoeska

Re: Anky: 'Topruiters moeten managementkwaliteiten bezitten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:53

Hoewel je het ook van de andere kant kan bekijken. Een hele goede topsporter weet wel veel van de sport en de praktijk, maar hoeft nog geen goede bestuurder te zijn. Ideaal zou een mix van goede bestuurders en topsporters zijn.

Kadankovitch

Re: Anky: 'Topruiters moeten managementkwaliteiten bezitten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:22

Daar hebt U helemaal gelijk in, toch voelen veel topsporters zich erg onbegrepen indien de bestuurder weinig voeling heeft gehad met sport in het algmeen, en topsport in het bijzonder.
Ik heb het aan den lijve ervaren in de gehandicapten sport.
Maar natuurlijk is en goede topsporten nog niet zomaar een goed bestuurden, daarom zou dan ook een opleiding management een goed idee zijn. Veel topsporters vallen na hun actieve carrière in een en gat, dit zou voor enkelen onder hun een mooie oplossing zijn.