Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:49

Susyb schreef:
Flevolander schreef:
Heel goed bezig bij het Aequor.. denk dat mensen nu helemaal niet meer aan hun stage plek kunnen komen :)


Nou inderdaad.. dat geneuzel van Aequor


Eerder pure commercie vanuit SVP en de FNRS..

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:52

Ha het veiligheidscertificaat!

Wij hebben een ruitersportzaak en zijn laatst gebeld door een bepaalde school die van ons eist dat we een veilligheidscertificaat nodig hebben anders werden we van de stagelijst afgehaald. Ik heb nog geprobeerd uit te leggen dat een veiligheidscertificaat lastig is in een ruitersportwinkel, maar helaas snapte degene dit niet en zonder certificaat geen stagebedrijf...

Dus ben ik druk bezig met regels maken, zodra iemand valt allemaal naar het midden van de winkel en halthouden, zodra men de winkel binnenkomt cap op en laarzen of rijschoenen met chaps... :+

moet niet gekker worden...

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:24

goh veiligheidscetrificaat......
mogen bedrijven zich eerst echt gaan houden aan deze regels, want er zijn nog teveel stallen/manege's waar er ongediplomeerd persooneel staat les te geven.
en dan wel de regels aanpassen, terwijl het soms al moeilijk is om een stage plek te vinden....

kyrtje

Berichten: 89
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Hoek

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:01

Ik vind het geldklopperij!
Bij ons in zeeland zijn al zo weinig leuke stage bedrijven, daarom loop ik stage in Brabant. Het bedrijf waar ik nu loop, is niet de grootste stal. Met 2 uitgangen. Hoe moeilijk kan het zijn om de uitgang te vinden bij brand!
Ze hebben gewoon weer behoefte aan geld, kost namelijk rond € 500,00. En waar ze aan moeten voldoen, flauwekul

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:12

Ik vind het idee goed, vraag me wel af of ALLE paardenbedrijven hier onder vallen. Ik ken genoeg bedrijven die het niet zo nou nemen met de menselijke veiligheid. Vaak door te grote werkdruk. Heb het zelf meermalen mee gemaakt, helaas. Mijn laatste paardenbedrijf is erkent stage bedrijf, ik zou mijn kind daar niet willen hebben met stage, er gebeuren te veel onnodige ongelukken. En de verantwoording word op de stagiaire/personeel gelegd. "want zij doen het werk, en ze weten dat er ongelukken kunnen gebeuren"

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:13

Ik snap eerlijk gezegd niet dat er zo wordt gereageerd. In ieder ander bedrijf heb je ook gewoon veiligheidseisen. In de bouw moet je ook een helmpje op als je de bouwplaats oploopt, ook al is dat niet heel erg modebewust. Ook verwacht ik dat op de werkplek waar ik werk er voldoende brandblussers, ehbo kistjes, vluchtwegen en weet ik veel wat aanwezig zijn... Waarom zou dat dan bij paardenbedrijven anders zijn?

Ik snap de weerstand eerlijk gezegd niet zo goed...

Aieshja
Berichten: 2135
Geregistreerd: 11-03-10
Woonplaats: Roswinkel

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:16

Ik heb mij vergist, uiteindelijk moet het bedrijf wel de BHV cursus betalen om het veiligheidscertificaat te behalen.

Ik snap ook niet waarom het zo'n probleem is, het gaat immers over de veiligheid!

kyrtje

Berichten: 89
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Hoek

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:18

In andere bedrijven heb je ook CAO en Arbo, dat is bij de paardenhouderij ook niet van toepassing. Misschien moeten ze dat is gaan inlassen..

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:59

Die gesprekken blijken al een aantal keer op niets uitgedraaid te zijn. Heb hierover al eens gesprekken gehad met het KNHS. I.v.m. een bedrijfs ongeval. Men wil niet. Dus komt het er niet.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:59

kyrtje schreef:
In andere bedrijven heb je ook CAO en Arbo, dat is bij de paardenhouderij ook niet van toepassing. Misschien moeten ze dat is gaan inlassen..


http://www.agroarbo.nl/paardenhouderij/

delfa

Berichten: 969
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:09

Het meisje (niet zichtbaar op de foto.. :Y) die er daar afdondert, die ken ik :+
Maar ik vind de regel op zich een goede zaak.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:14

Is de KNHS dan de aangewezen organisatie om zich met CAO/Arbo van de hippische sector bezig te houden? De KNHS is toch een sportvereniging..?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:27

Ik wist niet waar ik anders met mijn vraag heen moest. Vandaar dat ik daarmee contact heb gezocht. Ik dacht (had ook gehoord) dat de paardensector ook onder de landbouw CAO viel. Dat blijkt niet zo te zijn. Zou toch niet erg moeilijk moeten zijn omdat aan elkaar te koppelen?

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:15

op zich is een veigheidscertificaat wel goed. Er zijn natuurlijk genoeg bedrijven die het niet zo nauw nemen met de veiligheid.
Wij hebben op stal ook een veiligheidscertificaat, bij ons heeft het voor weinig veranderingen gezorgd, aangezien we in een nieuwbouw zitten en bij het bouwen al aan veel regels moesten voldoen.
We hebben alleen vluchtplattegronden, rijbaanregels en verboden te roken op moeten hangen.
Voor ons weinig verandering dus en ik denk op de meeste professionele sportstallen niet. Een beetje slimme baas is al zuinig op z'n personeel, omdat ziekteverzuim ook vreselijk kostbaar is.

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:23

Whaha die foto! Geweldig Sjoert! Hoe krijg je het voor elkaar om zo'n foto te maken! :D

Ik vind een certificaat wel goed, gewoon kwaliteitsstandaarden om bepaalde veiligheid te waarborgen. Werken met paarden blijft altijd risicovol maar zo kan je toch dingen uitsluiten.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:54

Op zich wel bijzonder dat Tewis en van Kooten hem ook kwijt is...

Aieshja
Berichten: 2135
Geregistreerd: 11-03-10
Woonplaats: Roswinkel

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:57

Waarom is Tewis het dan kwijt?
Ga daar na de kerst beginnen :p

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:00


Aieshja
Berichten: 2135
Geregistreerd: 11-03-10
Woonplaats: Roswinkel

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:01

Ohh wat apart..

Daar ga ik eens achteraan :D

hr1
Berichten: 72
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:36

z'n certificaat is zeker wel belangrijk,het is en blijft risicovol werk.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:44

hr1 schreef:
z'n certificaat is zeker wel belangrijk,het is en blijft risicovol werk.


klopt, maar daar veranderd zo'n certificaat niet heel veel aan.

Vienna2007
Berichten: 1477
Geregistreerd: 01-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:02

Poeh, wat een foto zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:25

hr1 schreef:
z'n certificaat is zeker wel belangrijk,het is en blijft risicovol werk.

Inderdaad, maar je eigen verstand doet veel meer dan zulke certificaten.

germie

Berichten: 25955
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:10

Kennelijk zijn er te weinig bedrijven die zo'n certificaat hebben. Dus wat ga je dan doen? Je gaat bedrijven verplichten om te betalen voor een nutteloos certificaat.
wat gaat er nu gebeuren: een groot deel van de certificaatloze bedrijven neemt geen stagiaires meer aan. Dus zijn er minder stageplaatsen en dan hebben vele (studerende om later werkloos te wordende) studenten weer geen stageplaats.

Ik zag dat Mazeppa ook het certificaat kwijt is?

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:52

manic schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet dat er zo wordt gereageerd. In ieder ander bedrijf heb je ook gewoon veiligheidseisen. In de bouw moet je ook een helmpje op als je de bouwplaats oploopt, ook al is dat niet heel erg modebewust. Ook verwacht ik dat op de werkplek waar ik werk er voldoende brandblussers, ehbo kistjes, vluchtwegen en weet ik veel wat aanwezig zijn... Waarom zou dat dan bij paardenbedrijven anders zijn?

Ik snap de weerstand eerlijk gezegd niet zo goed...


Ik wel, http://www.veiligpaardrijden.nl/pages/tarieven.php
Bedrijven worden weer op kosten gejaagd. Het is de ene keer dit en de andere keer dat. Ze bedenken steeds iets nieuws.
En ik kan me echt niet voorstellen dat het veel uithaalt. Goede stagebedrijven deden het toch al goed, en slechte stagebedrijven worden echt niet beter door een extra uitgang o.i.d. Of denk je dat je daar dan ineens niet meer bladeren hoeft te harken of hele dagen vegen zoals iemand hierboven aangaf...