Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:56

Iedere paardensportstal, manege, IST stal moet zo'n certificaat hebben. Is helemaal niet erg. Het bedrijf moet aan veiligheidseisen voldoen. Zoals veilige binnenmanege( geen scherpe randen, uitstekende dingen, materiaal opgeborgen, goede bodem, goede slagwand etc.) Buiten op het erf mogen geen maschine's staan, schuren moeten veilig zijn, stallen moeten veilig zijn, eigenlijk alles op het hele bedrijf. Verder moeten er een aantal mensen, die er vast zijn, een BHV diploma hebben en deze ook ieder jaar verlengen. Dit alles gaat bij paardenbedrijven uit van de FNRS. Is zeker geen geldklopperij maar een noodzaak. Je moet je bedrijf gewoon prima in orde hebben. Zowel voor de klanten als voor de paarden.

M3lisss

Berichten: 2526
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Betuwe

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:11

Vind het ook helemaal niet zo raar. Het is nu eenmaal werk met meer risico's dan een kantoorbaan, waarom zou men dan niet wat meer op veiligheid letten?

barrye
Berichten: 709
Geregistreerd: 13-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:32

dir is dus haast niet te doen voor kleinere bedrijven.

wij hebben 10 paarden boxen, meest onze prive paarden, soms wat aanfok of verkoop.
Meestal staan de boxen niet vol. Alleen afgesloten buiten rijbaan. We hebben speciaal voor de stagaires 1 of 2 paarden aangeschaft waar zij op kunnen rijden, dus niet direct voor de verkoop!!!

Daarnaast zeer onregelmatig stagaires, De periodes van de scholen sluiten slecht op elkaar aan. Dus of je heb
3 stagaires lopen, teveel dus, of je zit ineens drie maanden zonder. Daarnaast alle vakanties, terugkom dagen, dagen dat de stagaire ziek is enz.
Toch wordt er van je verwacht ze afwisselend werk te laten doen. OP zich geen probleem, variatie genoeg op een kleine stal. Maar wat moeten wij met alle tijd stippen dat we geen stagaire hebben:
Maar iemand aannemen en betalen voor die tijd en steeds weer ontslaan wanneer er een stagaire wel komt. Gevolg straks vrijwel niemand te krijg voor wisselend aantal uren over het hele jaar.
Je wilt toch graag een bijbaantje met regelmaat en zekerheid. Niet 6 weken wel en dan weer 10 weken niet, weer wel 2 weekjes en 5 weken niet??

Ik denk dat ik over 2 jaar als mijn Aequor erkenning voor de paarden niet verlengd wordt, gewoon de paarden voor de stagaires er uitzwiep, alleen nog mijn privepaarden en een hulpje uit de buurt aan trek.
Net zo simpel, minder kop zorg, meer zekerheid, scheelt uiteindelijk in de kosten enz. enz.
wil graag iemand opleiden, maar zo hoeft het ook niet voor mij.
Te meer daar het niveau van de meeste leerlingen die paardenhouderij doen schrikbarend LAAG is. Wil best beginnen van onderaf aan wag aan te leren. Maar als er zo vreselijk veel haken en ogen aan zitten en vaak eigenlijk niet geschikte stagaires voor deze branche, dan weet ik het wel.

Jammmer voor diegene die het wel waard zijn en leuke opleiding/baan in de paarden te krijgen.

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:17

Johanna59 schreef:
Iedere paardensportstal, manege, IST stal moet zo'n certificaat hebben. Is helemaal niet erg. Het bedrijf moet aan veiligheidseisen voldoen. Zoals veilige binnenmanege( geen scherpe randen, uitstekende dingen, materiaal opgeborgen, goede bodem, goede slagwand etc.) Buiten op het erf mogen geen maschine's staan, schuren moeten veilig zijn, stallen moeten veilig zijn, eigenlijk alles op het hele bedrijf. Verder moeten er een aantal mensen, die er vast zijn, een BHV diploma hebben en deze ook ieder jaar verlengen. Dit alles gaat bij paardenbedrijven uit van de FNRS. Is zeker geen geldklopperij maar een noodzaak. Je moet je bedrijf gewoon prima in orde hebben. Zowel voor de klanten als voor de paarden.


Ik neem aan dat je daar zelf ook over na kunt denken..... dat iets veilig is of niet.
Waarom moet zo'n certificaat 924 euro kosten...?

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:50

Voor mij geldt hetzelfde als Barrye. We hebben een kleine pensionstal en fokkerij, met af en toe een stagiaire. Dat dit wordt opgelegd betekent voor ons: geen stagiaires meer.

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:05

KarinG schreef:
Voor mij geldt hetzelfde als Barrye. We hebben een kleine pensionstal en fokkerij, met af en toe een stagiaire. Dat dit wordt opgelegd betekent voor ons: geen stagiaires meer.


Voor ons hoeft het dan ook niet meer. Dan gaan we omstebeurt bij elkaar helpen... gezellig! :D

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:21

Inderdaad Barrye !!! Dat is precies de reden dat wij geen stagaires hebben. Terwijl wij ontzettend graag mensen het vak willen leren. Ben jarenlang zelf stagiare geweest ivm met mijn opleiding Deurne. Maar nu ik zelf het diploma op zak heb en een klein eigen bedrijfje begonnen ben kan ik helaas zelf geen stagaires begeleiden.Want voor die kosten moet ik heel veel uren les geven.
En de opleidingen paardenhouderij ik heb er geen goed woord voor over tenminste niet de opleiding hier in de buurt. Ben een paar jaar terug naar een informatie avond geweest. En toch mijn grote verbazing kwam ik leraren tegen die ik zelf ooit heb gehad ....nee niet op paarden gebied nee toe deed ik de opleiding veehouderij en toen ik op die opleiding zat kreeg ik techniek (lassen en motoren) die leraren moesten niks maar dan ook niks van paarden hebben. Ik mocht toendertijd niet eens stage lopen op een dressuurstal terwijl ze wisten dat mijn vervolgopleiding Deurne zou gaan worden. Na heel veel heen en weer gepraat mocht ik een paar maandjes naar dat bedrijf. En nu geven diezelfde mensen paardenhouderij ????
Dat is in mijn ogen alleen maar om die leraren aan het werk te houden. Want de veehouderij loopt achteruit steeds minder boeren (is door regels ook al niet meer te doen). En ach er zijn zoveel penny meisjes die graag wat om willen tutten met hun paarden en of ze wat leren.......?
Nee ik doe mijn stalwerkzaamheden zelf wel en een keertje harken vindt ik niet erg deed ik tijdens mijn stage ook het terrein dient er ook netjes uit te zien. Hulp kan ik altijd gebruiken voor een uurtje rijles prima ;-)

barrye
Berichten: 709
Geregistreerd: 13-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:38

Ik hou het straks gewoon lekker bij stagaires dierverzorging/paraveterinair. We hebben tenslotte ook nog een fokkerij met Cavalier King Charles. Lijkt of het iets makkelijker is in deze tak leuke gemotiveerde meiden te krijgen die ook geschikt zijn.

Soms zitten daar ook meiden bij die veel meer feeling hebben voor het paardenbedrijf dan een studente paardehouderij. Zij bekijken het vaak wat beter en zoeken een bredere opleiding.

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:55

Ik sta op een stal die het certificaat onlangs is kwijt geraakt. Dat komt niet door dat de locatie onveilig zou zijn, maar omdat er mensen zonder helm rijden. Nou lijkt mij dat voor de stagiaire niet onveilig, maar volgens de nieuwe regels mag er dan ook niemand meer stage lopen. Dat vind ik behoorlijk krom.

Jizzie

Berichten: 458
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Amsterdam

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:13

maar als je het zo bekijkt: een stagaire kan toch altijd wat gebeuren? Ik bedoel je werkt met levende dieren, daar kan je altijd eenkeer vanaf vallen, of iets in die richting, tuurlijk is zo'n certificaat belangrijk maar dat kan ditniet voorkomen... en als het ook nog zo duur is (dat wist ik niet lees net pas: 924 euro!) dan snap ik het best dat niet iedereen daar zijn geld aan uit wil geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:31

Zo'n certificaat verandert niks aan de veiligheid. Het hoort bij het beroep, en gebeurt er een keer iets, doorbijten, en het werk afmaken. Waar baseren ze dat certificaat eigenlijk op, alleen maar brave makke paarden? Word nog leuk als ze dan later (als ze überhaupt een baan kunnen vinden) met de echte leuke beesten in aanraking komen, dan moeten ze het zelf oplossen en hebben ze 0 ervaring. Stage is ervoor om te leren hoe het in het dagelijks werk aan toe gaat. Eerlijk is eerlijk, het dagelijks werk bestaat ook uit vegen, mesten, en die kutbokken. Sowieso is het niveau van de gemiddelde student paardenopleiding al om te huilen, en nu moeten ze ook nog is omringt met bubbeltjes plastic stage gaan lopen.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:05

Abiola schreef:
Ik sta op een stal die het certificaat onlangs is kwijt geraakt. Dat komt niet door dat de locatie onveilig zou zijn, maar omdat er mensen zonder helm rijden. Nou lijkt mij dat voor de stagiaire niet onveilig, maar volgens de nieuwe regels mag er dan ook niemand meer stage lopen. Dat vind ik behoorlijk krom.


Klopt, en ik kan me ook voorstellen dat veel pensionklanten er niet op zitten te wachten om op hun eigen paard altijd verplicht een cap op te zetten. Ik moet dat ook (stal heeft verder geen veiligheidscertificaat) en ondanks dat ik een goedpassende en ventilerende GPA heb vind ik het soms toch vervelend en krijg ik hoofdpijn van mijn cap. Dan kan je wel zeggen een bedrijf moet aan veiligheidseisen voldoen, maar de meeste pensionklanten komen gewoon hun hobby beoefenen en zouden imo niet met dergelijke regels te maken moeten hebben. Voor de aansprakelijkheid maak het volgens mij niks uit, als je op je eigen paard zit en geen les hebt.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:32

barrye schreef:
Ik hou het straks gewoon lekker bij stagaires dierverzorging/paraveterinair. We hebben tenslotte ook nog een fokkerij met Cavalier King Charles. Lijkt of het iets makkelijker is in deze tak leuke gemotiveerde meiden te krijgen die ook geschikt zijn.

Soms zitten daar ook meiden bij die veel meer feeling hebben voor het paardenbedrijf dan een studente paardehouderij. Zij bekijken het vaak wat beter en zoeken een bredere opleiding.



Zelfs voor ons geldt dit hoor. Geen erkenning meer. Wij zijn geen gediplomeerde instructeurs.... Verder voldoen we volgens mij aan alle eisen. Punt is dat ik zeker geen gediplomeerd instructeur ga worden. Voor de verzekeringen is het niet nodig, wij zijn prima verzekerd.

Ik vind het wel jammer want we leiden graag stagiaires op, en we waren ook een graag gezien stagebedrijf omdat je eens wat meer mocht dan alleen uitmesten.

maXcomX

Berichten: 1256
Geregistreerd: 21-01-10
Woonplaats: Sefferweich (D)

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 01:05

Ik neem aan dat deze verplichting geldt voor alle boeren die stagiaires rond hebben lopen? Wat ik ook vreemd vindt, is dat veiligheid vereist is voor verzekeringen en dierenwelzijn (Wet). Dan is dit een redelijk overbodige maatregel. Dan vindt ik ook dat de wetgever de kosten maar moet betalen. Want zo raakt het onderwijs nog meer stageplaatsen kwijt.
Ik ken weinig stallen waar niet proper en veilig gewerkt wordt. Al was het maar om de paarden zelf tegen elk ongeval te beschermen. Gelukkig woon ik niet in Nederland oa. vanwege al die rare regels verzonnen door nitwits.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 01:11

Ik vind het zo bizar, waarom kan dit allemaal?

Mag de KNHS/FNRS dit iedereen zomaar door de strot duwen, of waar komt die regel eigenlijk vandaan? :)
(Aangezien alles wat van standaarddressuurmanege afwijkt hier nadeel van kan ondervinden...)

maXcomX

Berichten: 1256
Geregistreerd: 21-01-10
Woonplaats: Sefferweich (D)

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 01:46

Ik snap het ook niet helemaal, maar er zal toch iets wettelijk geregeld moeten zijn. Het lijkt me sterk dat een vereniging dit kan opleggen. Wat gaan ze anders doen? Een boete opleggen? Ik denk dat iedereen er goed aan doet om dit soort flauwekul gewoon te negeren. Daar zijn ze hier weer heel goed in.

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:49

Maneges zijn al een tijdje verplicht om een veiligheids certificaat te hebben anders mogen ze geen wedstrijden organiseren. Dat houdt in dat de instructeurs in het bezit dienen te zijn van een diploma. Op zich niks verkeerd mee. Maar dat dient ook voor verenigingen die gebruik maken van de accommodatie. Dit houdt voor mijn vader in hij is bijna 65 jaar dat hij daar geen les mee mag geven. In zijn tijd kon hij nog geen opleiding volgen die bestond toen niet. Dus diploma heeft hij niet maar wel een schat aan ervaring. Hij heeft zeer goede leermeesters gehad onder andere Haszlinsky en voor het mennen Daan Modderman. Hij deed mee aan de eerst internationale vierspan wedstrijd in Nederland gehouden. Heeft mee gedaan aan verschillende postkoetsen race zowel in Nederland als Duitsland enz. Hij geeft ondertussen al tientallen jaren rij en voornamelijk menlessen aan diverse verenigingen. Veiligheid staat bij hem voorop was een van de eerste instructeurs in noord- Nederland die een rijhelm voor het mennen verplicht stelde in zijn lessen. Maar helaas dat houdt nu op want hij moet nu een dure opleiding in Deurne gaan volgen. En zelfs daar snappen ze niet dat iemand met zo'n staat van dienst een opleiding moet gaan volgen. Maar regels zijn regels ?!?!
Ik vindt dit echt krom ik ben zelf in het bezit van diploma (op advies van mijn vader want ja dat zou ik in de toekomst nodig hebben en wat blijkt hij heeft het nu zelfs nodig !). Nee en dan mensen die tien jaar geleden niks van paarden moesten hebben die staan nu ineens mensen op te leiden die het vak in willen. Sorry hoe krom kan het zijn !!!!!

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:39

@ andafries:
Wederom Nederland op zijn (s)malst.
En jouw vader heeft - door zijn ervaring - waarschijnlijk meer paardenkennis in zijn pink dan al die leraren bij elkaar ooit zullen krijgen...

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:21

Fleurtje100 schreef:
Abiola schreef:
Ik sta op een stal die het certificaat onlangs is kwijt geraakt. Dat komt niet door dat de locatie onveilig zou zijn, maar omdat er mensen zonder helm rijden. Nou lijkt mij dat voor de stagiaire niet onveilig, maar volgens de nieuwe regels mag er dan ook niemand meer stage lopen. Dat vind ik behoorlijk krom.


Klopt, en ik kan me ook voorstellen dat veel pensionklanten er niet op zitten te wachten om op hun eigen paard altijd verplicht een cap op te zetten. Ik moet dat ook (stal heeft verder geen veiligheidscertificaat) en ondanks dat ik een goedpassende en ventilerende GPA heb vind ik het soms toch vervelend en krijg ik hoofdpijn van mijn cap. Dan kan je wel zeggen een bedrijf moet aan veiligheidseisen voldoen, maar de meeste pensionklanten komen gewoon hun hobby beoefenen en zouden imo niet met dergelijke regels te maken moeten hebben. Voor de aansprakelijkheid maak het volgens mij niks uit, als je op je eigen paard zit en geen les hebt.


Het bedrijf is aansprakelijk als er wat met zijn klanten gebeurd. Ook al zijn het pensionklanten. Op een gecertificeerd bedrijf moeten zij een helm dragen ( en aan meer verplichtingen voldoen). Het bedrijf kan anders zijn certificaat kwijt raken, als zijn klanten zich niet aan de regels houden. Klanten die hieraan geen gehoor willen geven, moeten een andere locatie zoeken.
Klanten zijn trouwens heel erg gauw geneigd om de pensionhouder aansprakelijk te stellen, als hun iets overkomt. Vandaar dus de regels.

maXcomX

Berichten: 1256
Geregistreerd: 21-01-10
Woonplaats: Sefferweich (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 01:56

Nou, dat is dan typisch Nederlands. Hier in Duitsland is het voldoende op een schild op te hangen dat rijden zonder cap of andere beschermingsmiddelen voor eigen risico zijn.
En dat is hier vrij normaal: Het uitgangspunt is dat je alles mag, maar als het verkeerd gaat, je daarvoor zelf moet boeten. De verkeerswet is ook op dit principe gebaseerd. Als je honderd mag, dan wil dat niet zeggen dat je dat moet. Als je bewust risico wilt lopen, dan mag dat, maar als het fout afloopt dan ben je de Sjaak. Dat is nou eigen verantwoordelijkheid aan burgers geven: Weten waarmee je bezig bent!
Alhoewel we hiervoor wel gewoon verzekerd zijn. Het verhaal van andafries kan ik helemaal volgen. Onze buren beoefenen deze tak van sport (top niveau), maar toen die dit lazen (na vertaling) lachten die echt de P*N*S uit de pantalon. Hun antwoord: Daar betalen we verzekeringspremies voor.

loez

Berichten: 11073
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 02:05

Vind dit helemaal nog niet zo slecht. Veel bedrijven gaan er vanuit (omdat je in de paarden zit) zomaar alles kan. Maar ik heel wat jaren terug wist echt niet wat ik met jonge paarden aanmoest!! Hier waren echt wel wat stages bij waarvan het voor mij (en in sommige gevallen ook zeker voor het paard) gewoon te gevaarlijk werd. Werd in mijn uppie op pad gestuurd naar buiten op een jong paard, en net voor dat je het erf verlaat : ' oh ja, dit paard is nog nooit buiten geweest, dus weet niet hoe hij reageerd'. Nou schiet mij maar lek, maar relaxed is die rit nooit geweest. Was uiteindelijk blij dat het jonge paard een koele kikker was. Maar stel je voor!

Maar heb ook een aantal bedrijven gehad waar ik bij elk paard jong of oud, ervaren of onervaren bij geholpen werd. En ook bij 1 van die bedrijven een ongeval gehad. Gelukkig niets rampzaligs was ook een meer ervaren paard wat geen meer had om gelongeerd te worden! Draait de kont naar mij toe en haalt uit! Had hem aan zien komen dus kon mijn zij toekeren en mijn handen voor mijn gezicht houden. Paard heeft mijn ribben en arm flink geschaafd! Maar als ik hem niet aan had zien komen was het in mijn gezicht geweest. Ook gemeld bij diegene van dit en dit is er gebeurd. Werd door hem ter plekke naar de huisarts gebracht ;) Gelukkig was er niets aan de hand.

Maar vind het helemaal niet verkeerd want er zitten gewoon bedrijven tussen die wel goedgekeurd zijn, maar waar de begeleiding 0,0 was. Ben verschillende keren toegeschreeuwd (op 1 bedrijf) terwijl ik zo iets had van, hallo, ik ben stagiaire... Ben hier om te leren! Maar dat snapte meneer niet! Heb het bedrijf ook gedag gezegd!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:28

maar ook de dingen hier boven genoemd, zullen niet veranderen mey een certificaat...

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:08

maXcomX schreef:
Nou, dat is dan typisch Nederlands. Hier in Duitsland is het voldoende op een schild op te hangen dat rijden zonder cap of andere beschermingsmiddelen voor eigen risico zijn.


Hier is ook de pensionhouder niet die aansprakelijk wordt gesteld als een klant op zijn eigen paard en op eigen gelegenheid geen cap opzet en eraf valt hoor. Zou wat zijn.
Als dit echt het geval zou zijn, dan zou je ook op stallen met veiligheidscertificaat tijdens een wedstrijd met hoedje kunnen rijden. Toen de KNHS dat een paar jaar terug wilde verplichten is ook wel uitgekomen dat er allerlei drogredenen met aansprakelijkheid/ verzekering achter zaten die helemaal niet waar bleken te zijn.
De eigenaar van het paard is in veel gevallen wel (deels) aansprakelijk voor schade die zijn paard aanricht. Dus als een manegeklant tijdens de les van een manegepaard afvalt en hij ondervind daar schade van, dan zal de verzekering van die persoon de manegehouder aansprakelijk proberen te stellen, die daar dan weer voor verzekerd hoort te zijn. Zo kun je ook aansprakelijk gesteld worden als een bijrijder van je paard afvalt en letsel heeft. Al weet ik van een vriendin van mij dat toen de aansprakelijkheid bijvoorbeeld wel gedeeld werd door de bijrijder en eigenaar omdat de bijrijder ook nog eigen verantwoordelijk had door op het paard te gaan zitten.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:05

andafries schreef:
Maneges zijn al een tijdje verplicht om een veiligheids certificaat te hebben anders mogen ze geen wedstrijden organiseren. Dat houdt in dat de instructeurs in het bezit dienen te zijn van een diploma. Op zich niks verkeerd mee. Maar dat dient ook voor verenigingen die gebruik maken van de accommodatie. Dit houdt voor mijn vader in hij is bijna 65 jaar dat hij daar geen les mee mag geven. In zijn tijd kon hij nog geen opleiding volgen die bestond toen niet. Dus diploma heeft hij niet maar wel een schat aan ervaring. Hij heeft zeer goede leermeesters gehad onder andere Haszlinsky en voor het mennen Daan Modderman. Hij deed mee aan de eerst internationale vierspan wedstrijd in Nederland gehouden. Heeft mee gedaan aan verschillende postkoetsen race zowel in Nederland als Duitsland enz. Hij geeft ondertussen al tientallen jaren rij en voornamelijk menlessen aan diverse verenigingen. Veiligheid staat bij hem voorop was een van de eerste instructeurs in noord- Nederland die een rijhelm voor het mennen verplicht stelde in zijn lessen. Maar helaas dat houdt nu op want hij moet nu een dure opleiding in Deurne gaan volgen. En zelfs daar snappen ze niet dat iemand met zo'n staat van dienst een opleiding moet gaan volgen. Maar regels zijn regels ?!?!
Ik vindt dit echt krom ik ben zelf in het bezit van diploma (op advies van mijn vader want ja dat zou ik in de toekomst nodig hebben en wat blijkt hij heeft het nu zelfs nodig !). Nee en dan mensen die tien jaar geleden niks van paarden moesten hebben die staan nu ineens mensen op te leiden die het vak in willen. Sorry hoe krom kan het zijn !!!!!



Vroeger had je ook geen rijbewijs nodig.
Ergens moet een grens worden getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:43

Johanna59 schreef:
andafries schreef:
Maneges zijn al een tijdje verplicht om een veiligheids certificaat te hebben anders mogen ze geen wedstrijden organiseren. Dat houdt in dat de instructeurs in het bezit dienen te zijn van een diploma. Op zich niks verkeerd mee. Maar dat dient ook voor verenigingen die gebruik maken van de accommodatie. Dit houdt voor mijn vader in hij is bijna 65 jaar dat hij daar geen les mee mag geven. In zijn tijd kon hij nog geen opleiding volgen die bestond toen niet. Dus diploma heeft hij niet maar wel een schat aan ervaring. Hij heeft zeer goede leermeesters gehad onder andere Haszlinsky en voor het mennen Daan Modderman. Hij deed mee aan de eerst internationale vierspan wedstrijd in Nederland gehouden. Heeft mee gedaan aan verschillende postkoetsen race zowel in Nederland als Duitsland enz. Hij geeft ondertussen al tientallen jaren rij en voornamelijk menlessen aan diverse verenigingen. Veiligheid staat bij hem voorop was een van de eerste instructeurs in noord- Nederland die een rijhelm voor het mennen verplicht stelde in zijn lessen. Maar helaas dat houdt nu op want hij moet nu een dure opleiding in Deurne gaan volgen. En zelfs daar snappen ze niet dat iemand met zo'n staat van dienst een opleiding moet gaan volgen. Maar regels zijn regels ?!?!
Ik vindt dit echt krom ik ben zelf in het bezit van diploma (op advies van mijn vader want ja dat zou ik in de toekomst nodig hebben en wat blijkt hij heeft het nu zelfs nodig !). Nee en dan mensen die tien jaar geleden niks van paarden moesten hebben die staan nu ineens mensen op te leiden die het vak in willen. Sorry hoe krom kan het zijn !!!!!



Vroeger had je ook geen rijbewijs nodig.
Ergens moet een grens worden getrokken.


Er is een verschil tussen een rijbewijs en dit.
Op deze manier blijft er geen stage bedrijven over. Vrijwel alleen FNRS bedrijven zullen 1000 euro gaan dokken omdat het moet. De overige bedrijven gaan echt geen 1000 euro betalen zodat ze stagaires wat kunnen leren, die hebben wel betere dingen te doen. Wat dacht je van al die prof stallen? Die hebben 0,niks behoefte aan zo'n keurmerk, maar daar zit wel de kennis van paardrijdend nederland.

Vroeger had je ook geen rijbewijs nodig.
Ergens moet een grens worden getrokken.