Van 4 tot 7 november 2010 werd in Pau de vijfde en laatste ronde van de HSBC FEI Classics™ gereden.
HSBC FEI Classics™ zijn 5 viersterren eventingwedstrijden waar de top tegen elkaar rijdt. Elke ruiter in de top 10 krijgt punten per wedstrijd, en wie na alle vijf de meeste punten heeft verzameld, wint. De eerste wedstrijd vond plaats op 21 tot 25 april 2010, in Kentucky. Ook Badminton, Luhmuhlen en Burghley waren wedstrijden waar er punten verzameld werden.

William Fox-Pitt op Navigator. Peter Nixon / FEI
De CCI4* te Pau werd gewonnen door de Duitser Andreas Dibowski, die zijn foutloze springparcours in de gietende regen moest afleggen. De tweede plaats ging naar William Fox-Pitt met Navigator, welke drie balken raakte in het parcours. Ook al won hij Pau niet, Fox-Pitt had genoeg punten om voor de tweede keer in drie jaar tijd de HSBC FEI Classics™ te winnen, en 150.000 dollar te ontvangen.
Dibowski reageerde: “Ik ben heel erg blij en opgewonden. Na de dressuur (hij stond 11de) had ik niet meer verwacht te winnen, maar iedereen heeft een klein beetje geluk nodig op dit niveau, en vandaag was het mijn dag”. In het volledige HSCB FEI Classics™ klassement eindigde Dibowski als tweede, goed voor 75.000 dollar.
Ook Fox-Pitt had niet gedacht zo hoog in het klassement te eindigen: “ Als iemand me bij het begin van deze week had verteld dat ik tweede zou eindigen, had ik gedacht dat het een droom was. Dit is de eerste keer dat ik een foutloze cross in Pau rij! En ik moest op de tweede plaats blijven om de HSCB FEI Classics™ te winnen, dus ik ben heel opgelucht en blij dat mijn paard het zo goed klaarspeelde.”
Karin Donckers (BEL) reed in Pau naar een knappe derde plaats, met de 10-jarige Lamicell Charizard. Zij stond op een voorlopige tweede plaats, maar had twee balken in het springparcours waardoor ze de plaats kwijt speelde.
De viersterren eventing te Pau zal de geschiedenis in gaan als de natste editie van 2010. Tijdens de cross en het springparcours regende het zo hard dat je nauwelijks de hele arena kon zien. De Franse pers grapte nog dat Fox-Pitt, als Brit, wel gewoon aan die regen moest zijn. “Het was niet echt leuk,” gaf hij toe, “maar we waren aan het lachen in de warm-up ring, omdat het er zo ongelooflijk uit zag. De grond lag moeilijk en je kon niet goed zien, maar we reden in ieder geval op een all-weather bodem.”
Het eindklassement van de HSBC FEI Classics™ ziet er als volgt uit:
1 William Fox-Pitt (GBR) 39 points - US$ 150,000 (Series champion)
2 Andreas Dibowski (GER) 37 - US$ 75,000
3 Caroline Powell (NZL) 21 - US$ 50,000
4 Mary King (GBR) 18 - US$ 33,000
5 Paul Tapner (AUS) 15 - US$ 25,000